NL EN DE

Jazz Night Express

comfortabele nachttrein, met groovy jazzclub en klassiek restauratierijtuig

Dan houden we je op de hoogte!

Swingende nachttrein Rotterdam – Amsterdam – Berlijn. Eén trein, twee jazzpodia, een restauratierijtuig en een bar. De Jazz Night Express is slapen, een hapje en een drankje én genieten van muziek op een onvergetelijke reis. Een handig vervoermiddel en een spannend jazzfestival in een. 

De Jazz Night Express gaat dus rijden in het weekend van 28-30 juni 2019. De komende tijd meer nieuws over de tijden, kosten, jazz en catering. Als er veel belangstelling is, kan de Jazz Night Express misschien ook in het weekend van 12-14 juli 2019 rijden. 

Vanaf 500 reizigers kunnen we in 2019 al gaan rijden. Kaartjes te koop vanaf januari 2019

reizigers hebben al ingeschreven

Dit is de stand per 29 november 2018. Dit wordt elke paar dagen geactualiseerd

Kostenindicatie voor de Jazz Night Express in 2019

We doen ons uiterste best om de kosten zo laag mogelijk te houden. We zitten echter met hoge kosten voor de treinhuur en willen wel een onvergetelijke reis bieden met goede muziek, lekker eten en comfortabel slapen. Snel meer nieuws!

Schrijf je nu vast in! Dat helpt ons om in te schatten hoeveel belangstelling er is. 

We kiezen definitief voor het weekend van 28-30 juni 2019

Dit is ook het eerste weekend van North Sea Jazz Round Town in Rotterdam. We werken samen met deze organisatie, om er een bijzonder moment van te maken op Rotterdam Centraal: het vertrek van de eerste Jazz Night Express.  

We vertrekken op vrijdagavond uit Rotterdam en komen op zaterdagochtend in Berlijn aan. Diezelfde avond vertrekken we uit Berlijn, zodat we zondagochtend weer in Nederland zijn. Het is ons helaas niet gelukt om tussen de heenreis en de terugreis een overnachting is Berlijn in te bouwen. Dat kwam wel als voorkeur uit de online enquête. Het probleem grootste is dat er hoge kosten aan verbonden zijn. Uiteraard kan je voor de Jazz Night Express een enkele reis boeken en er een lang weekend Berlijn aan vast knopen.  

De wagons waar we mee willen rijden, zijn beschikbaar bij de verhuurder van de trein. En zijn ze definitief voor ons gereserveerd. Binnenkort gaan we het contract ondertekenen. Als dat rond is, kunnen we ook de kosten van de treinkaartjes gaan vastleggen. Hetzelfde geldt voor de rijtijden. Waarschijnlijk vertrekken we op de heenreis om ongeveer 19:30 uur uit Rotterdam en 20:30 uur uit Amsterdam. Op de terugweg vertrekken we wat later uit Berlijn.  

Kick-off in Rotterdam: presentatie, inspiratie en mooie muziek

Op vrijdag 16 november werden ongeveer 30 geïnteresseerden bijgepraat over de voortgang met de Jazz Night Express. Het werd een erg nuttige en gezellige bijeenkomst. 

Na een korte pitch van initiatiefnemer Chris Engelsman, werd er uitgebreid gesproken over de kansen en bedreigingen voor de Jazz Night Express. Een van de leukste discussiepunten was natuurlijk de rijtuigvolgorde. Het Thijs Nissen Trio verzorgde zeer relaxte jazz. Het leuke is dat ze waarschijnlijk ook op de trein kunnen komen spelen.

    

 

Resultaat enquête: nachttrein is ideale reisbeleving 

Welke input kregen we via de website mee van potentiële reizigers? Wat vinden jullie van reistijden, comfort, eten en muziek? Ongeveer 70 mensen hebben tot nu toe gereageerd. 

Liever een nacht in Berlijn tussen de heen- en terugreis

We stelden jullie de vraag welke nachten we moeten gaan rijden. Ongeveer de helft vindt dat vrijdagavond heen en zondagavond terug het beste zou zijn, ondanks dat je dan pas maandagochtend weer terug in Nederland bent. Vrijdagavond heen en zaterdagavond terug lijkt ongeveer 30% een goed idee. De rest zou al op donderdagavond willen vertrekken. Je kan voor de Jazz Night Express overigens ook een enkele reis boeken en op eigen gelegenheid terug (of heen). Deze vraag stelden we ook op Facebook en Twitter en de vraag is in totaal door ongeveer 100 potentiële reizigers beantwoord. 

Vooral de nachttrein zelf vinden jullie belangrijk

Tot nu toe zien iets meer mensen de Jazz Night Express in eerste instantie als vervoersmiddel en minder als festival. Grappig detail: velen van jullie gaven aan de nachttrein zelf nog het meest te waarderen. We kregen commentaren als: “leve de nachttrein” en “de nachttrein is de ideale reisbeleving”. Overigens zien jullie de combinatie met de jazzmuziek ook zeker zitten.

De Jazz Night Express hoeft geen haast te maken

In grote meerderheid (74%) is ervoor gekozen om het rustig aan te doen met de Jazz Night Express, zodat er voldoende tijd is voor eten, drinken, muziek en slapen. Bijna niemand (7%) kiest ervoor om zo snel mogelijk naar Berlijn te reizen.

Liever de duurdere slaapwagens

Opvallend is dat de voorkeur duidelijk uitgaat naar de slaapplaatsen (67%) in plaats van couchettes (33%). Jullie kiezen dus voor meer comfort, in plaats van de laagste prijs. Dat betekent dat we zoveel mogelijk slaapwagens zullen meenemen. Helaas zijn dat er waarschijnlijk maar twee…

Een eenvoudige maaltijd in het restaurant 

Chique dineren vinden de meesten van jullie niet nodig (19%), maar het wordt wel gewaardeerd als er in het restaurant gegeten kan worden (68%). Voor sommigen (13%) is eten in de coupé ook prima.

Leuk als er jong jazztalent speelt

Wat betreft de jazzmuziek, gaat de voorkeur tot nu toe uit naar jong jazztalent (55%) boven bekende jazzartiesten (12%). Ongeveer 30% van jullie geeft niet zo om jazz en wil liever: “rock”, “een film” of “lekker slapen”. 

Welke kosten zijn acceptabel?

Ruim de helft van jullie vindt een ticketprijs van €125 tot €175 voor een enkele reis acceptabel. Ongeveer een kwart vindt dat het goedkoper zou moeten en ongeveer een kwart vindt dat het best duurder mag. 

Leuke ideeën en suggesties

Goede input en leuk om te lezen. Een aantal van jullie vraagt of er fietsen mee kunnen. En of we kunnen stoppen in Amersfoort, Deventer, Hengelo en Potsdam. Een rokersruimte wordt een aantal keer gesuggereerd. Een kindvriendelijke trein zou mooi zijn, net als nachttreinen naar Zwitserland en Wenen.

 

BTW-nachtmerrie

Oef! Een nachttrein organiseren is een fascinerende uitdaging, maar de BTW-afwikkeling blijkt een behoorlijke nachtmerrie. 

Aangifte doen in Duitsland

Het lijkt onvermijdelijk (en ook best logisch) dat we als organisatie ook aangifte moeten doen in Duitsland. Dat kan best ingewikkeld zijn, als je de regels niet goed kent. Dat betekent waarschijnlijk een dure belastingadviseur inhuren…

Treintickets

Internationale treinkaartjes worden met BTW-belast over de kilometers die per land worden afgelegd. Voor de Jazz Night Express geldt dat over 64% van de ticketinkomsten in Duitsland BTW moet worden afgedragen en over 36% in Nederland. In Nederland geldt nu 6% en vanaf 1 januari 2019 helaas 9% BTW. In Duitsland zelfs 19%.

Catering en muziek

Voor de catering en muziek aan boord gelden weer andere BTW-regimes. Catering is belast met het tarief van het vertrekland. Dat is dus anders op de heenreis dan op de terugreis. De muziek is belast op de plek waar dat plaats vindt. Betekent dat een ander BTW-tarief vanaf de grens?

Of geldt de reisbureauregeling?

Dat zou alles weer anders maken, maar is belastingtechnisch niet heel voordelig. De reisbureauregeling geldt voor touroperators en niet voor openbaar vervoer. Onder de reisbureauregeling hoeft helemaal geen BTW aan de reizigers te worden berekend, maar mag er ook geen BTW worden afgetrokken voor de ingekochte reisdiensten, zoals de treinhuur. 

Geef het door!

Jazz en nachttreinen gaan goed samen, De Jazz Night Express blaast nieuw leven in deze prachtige combinatie. In de nachttrein zijn optredens op twee verschillende podia en in het restauratierijtuig. Na de concerten kan je lekker op tijd naar bed of swingen met de DJ tot diep in de nacht. De Jazz Night Express gaat waarschijnlijk rijden rondom de start van North Sea Round Town in Rotterdam.

Meer treinen, minder vliegen!

De Jazz Night Express is een zeer bijzondere manier om naar Berlijn te reizen. Het gaat niet zo snel als met het vliegtuig of de auto, maar het is duurzaam en het feest begint al bij vertrek in Nederland. De Jazz Night Express is ook een statement: als de traditionele spoorwegmaatschappijen de nachttrein als duurzaam alternatief niet meer aanbieden, dan doen we dat als reizigers wel zelf.  

Geen nachttreinen? We regelen dat gewoon zelf!

Sinds eind 2016 rijdt er geen enkele reguliere nachttrein vanuit Nederland meer. Noord West Express is opgericht om reizen met de nachttrein weer op de kaart te zetten. Er is nu een uitgebreide website met informatie over reizen met de nachttrein. De volgende stap is dat Noord West Express zelf een nachttrein organiseert. En misschien daarna nog een keer, en nog een keer en…. Wie weet waar de toekomst ons gaat brengen; Praag, Kopenhagen? 

En oefening baart kunst. Komend jaar gaan we natuurlijk iets moois neerzetten, maar gaan we ook veel ervaring opdoen en leren over de operationele aspecten van het rijden van nachttreinen. Bij de organisatie van de Jazz Night Express hebben we jou als potentiële reiziger natuurlijk wel nodig. Help ons mee dit project te realiseren. Je kan je nu vast inschrijven. Je kan dit zoveel mogelijk doorgeven. En je kan ons ook laten weten wat je belangrijk vindt voor onze eerste nachttreinSamen maken we dit mogelijk!

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten