©Wikipedia

Intercités de Nuit naar de Franse Alpen

 

Parijs – Briançon (Hautes Alpes)

©Wikipedia

Intercités de Nuit naar de Franse Alpen 

 

Parijs – Briançon (Hautes Alpes)

Algemeen: prettige trein, mooie reis 

Veel Franse nachttreinen zijn komen te vervallen of rijden binnenkort voor het laatst. Deze handige verbinding van Parijs naar de de Hautes Alpes, blijft echter voorlopig bestaan. Het is een zeer handige trein voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland, want zo zijn de Franse Alpen in één nacht bereikbaar. De reistijden zijn gunstig en de wagons zijn goed gemoderniseerd en comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op populaire reisdagen, vooral in het wintersportseizoen, rijden er extra nachttreinen naar Briançon om de drukte aan te kunnen. 

Voor de liefhebber: het laatste deel van de reis is niet geëlektrificeerd. De trein wordt dus getrokken door een diesellocomotief (soms zelf twee). Het geeft de reis een beetje extra ouderwetse spoorwegcharme. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over de reis naar de Pyreneeën en andere bestemmingen in de regio vind je op de pagina over de Franse Alpen (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera).  

Route: prachtig dieseltraject de Alpen in

’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz. Geniet voor vertrek nog even van deze wereldstad, bijvoorbeeld op een hippe terrasboot op de Seine of in de mooie parken in de omgeving van het station. Maak je bed op terwijl je Parijs uit boemelt en laat je vervolgens in slaap wiegen door de kadans van de trein.  ’s Ochtends als je wakker wordt, rijdt de trein achter een andere locomotief en in een compleet andere omgeving. De laatste paar uur van de reis, klimt de trein flink omhoog de Alpen in. Het eindpunt is Briançon, dat op 1200 meter boven zeeniveau ligt. Briançon ligt in het hart van de Hautes Alpen en van daaruit zijn diverse wandel- en skigebieden goed bereikbaar.    

Treinsamenstelling: zit- en ligrijtuigen

De nachttrein van Parijs naar Briançon rijdt met ongeveer zeven of acht rijtuigen. Twee rijtuigen met ligstoelen en vijf of zes couchetterijtuigen. De trein rijdt vanuit Parijs nog altijd gecombineerd met de nachttrein naar Nice, maar deze nachttrein komt per 1 oktober 2017 waarschijnlijk te vervallen. Op populaire reisdagen, vooral in het wintersportseizoen, rijden er extra nachttreinen naar Briançon om de drukte aan te kunnen. In de ligrijtuigen worden zowel eerste (4 bedden) als tweede klas (6 bedden) coupés worden aangeboden. De kleurstelling van de wagons is de afgelopen jaren veel gewijzigd en is dan ook moeilijk te voorspellen. Heb je meer informatie over de samenstelling van deze trein, mail naar: chris@noordwestexpress.nl.

Treinsamenstelling Intercité de Nuit - Briançon (inschatting)
Treinsamenstelling Intercité de Nuit – Briançon (inschatting)

   

Comfort en service

Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)

Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Het zou mogelijk moeten zijn om met twee of drie personen een hele coupé te boeken (‘espace privatif’), maar om een of andere reden lijkt dat voor deze nachttrein niet op te gaan. Je kan altijd de overige plaatsen in de coupé volboeken. Doe dat dan tegen een voordelig kindertarief. 

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes. 

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seta61

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Het zou mogelijk moeten zijn om met twee of drie personen een hele coupé te boeken (‘espace privatif’), maar om een of andere reden lijkt dat voor deze nachttrein niet op te gaan. Je kan altijd de overige plaatsen in de coupé volboeken. Doe dat dan tegen een voordelig kindertarief.

Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit        

Zitrijtuig met ligstoelen (tweede klas)

Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig en kan je in de stoelen nog best ver onderuit liggen. Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten. 

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

   

Tijden

Heenreis (D5789)

 Paris-Gare d’Austerlitz

20:55

(za 21:19 en zo 21:31)

Crest

4:34

Die

5:09

Veynes-Devoluy

6:24

Gap

6:51

Chorges

7:09

Embrun

7:32

Mont-Dauphin Guill.

7:53

L’Argentiere les Ecrins

8:08

Briançon

8:30

Terugreis (D5790)

Briançon

20:02

L’Argentiere les Ecrins

20:21

Mont-Dauphin – Guill.

20:36

Embrun

20:54

Chorges

21:16

Gap

21:32

Veynes-Devoluy

22:18

Die

23:32 

Crest

0:07

Paris Gare d’Austerlitz

7:38

Dagen

Intercités de Nuit Parijs - Briançon rijdt dagelijks
Intercités de Nuit Parijs - Briançon rijdt het hele jaar
Route
Route Intercités de Nuit van Parijs naar Briançon ©Noord West Express
Foto’s
Vetrek uit Paris Gare d'Austerlitz ©nickfourtimes
Vetrek uit Paris Gare d’Austerlitz ©nickfourtimes
De nachttrein uit Parijs onderweg in de Alpen naar Briançon ©Wikipedia
De nachttrein uit Parijs onderweg in de Alpen naar Briançon ©Wikipedia
Aankomst van de nachttrein in Briançon ©Wikipedia
Aankomst van de nachttrein in Briançon ©Wikipedia
Meer info

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen. Waaronder het volgende YouTube filmpje en de rijtuigindeling van de couchetterijtuigen. 

Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op