©Wikipedia

Intercités de Nuit naar de Franse Alpen

 

Parijs – Briançon (Hautes Alpes)

©Wikipedia

Intercités de Nuit naar de Franse Alpen 

 

Parijs – Briançon (Hautes Alpes)

Prettige trein, mooie reis

Deze handige verbinding van Parijs naar de Hautes Alpes, is een van de weinige Franse nachttreinen die voorlopig blijft bestaan. Het is een zeer handige trein voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland, want zo zijn de Franse Alpen in één nacht bereikbaar. De reistijden zijn gunstig en de wagons zijn goed gemoderniseerd en comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op populaire reisdagen, vooral in het wintersportseizoen, rijden er extra nachttreinen naar Briançon om de drukte aan te kunnen. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over de reis naar de Franse Alpen en andere bestemmingen in de regio vind je op de pagina over de Franse Alpen (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera). 

Route

Route Intercités de Nuit van Parijs naar Briançon ©Noord West Express

’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz. Geniet voor vertrek nog even van deze wereldstad, bijvoorbeeld op een hippe terrasboot op de Seine of in de mooie parken in de omgeving van het station. Maak je bed op terwijl je Parijs uit boemelt en laat je vervolgens in slaap wiegen door de kadans van de trein.   

’s Ochtends als je wakker wordt, rijdt de trein in een compleet andere omgeving. De laatste paar uur klimt de trein flink. Interessant voor de liefhebber: het laatste deel is diesel en soms met dubbeltractie. Briançon ligt in het hart van de Hautes Alpen en op 1200 meter boven zeeniveau. Van daaruit zijn diverse wandel- en skigebieden goed bereikbaar. 

Vetrek uit Paris Gare d'Austerlitz ©nickfourtimes

Vetrek uit Paris Gare d’Austerlitz ©nickfourtimes

De nachttrein uit Parijs onderweg in de Alpen naar Briançon ©Wikipedia

De nachttrein uit Parijs onderweg naar Briançon ©Wikipedia

Aankomst van de nachttrein in Briançon ©Wikipedia

Aankomst van de nachttrein in Briançon ©Wikipedia

Tijden

Heenreis (D5789)

 Paris-Gare d’Austerlitz

20:55

(za 21:19 en zo 21:31)

Crest

4:34

Die

5:09

Veynes-Devoluy

6:24

Gap

6:51

Chorges

7:09

Embrun

7:32

Mont-Dauphin Guill.

7:53

L’Argentiere les Ecrins

8:08

Briançon

8:30

Terugreis (D5790)

Briançon

20:02

L’Argentiere les Ecrins

20:21

Mont-Dauphin – Guill.

20:36

Embrun

20:54

Chorges

21:16

Gap

21:32

Veynes-Devoluy

22:18

Die

23:32 

Crest

0:07

Paris Gare d’Austerlitz

7:38

Dagen

Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt dagelijks
Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt het hele jaar

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen.  

Treinsamenstelling

Treinsamenstelling Intercités de Nuit Parijs - Briançon

Treinsamenstelling Intercités de Nuit Parijs – Briançon

De nachttrein van Parijs naar Briançon rijdt met vijf rijtuigen. Een rijtuigen met ligstoelen en vier couchetterijtuigen (ligplaatsen). Op populaire reisdagen, vooral in het wintersportseizoen, kan de trein worden verlengd tot negen rijtuigen. Of er rijdt zelfs een tweede nachttrein naar Briançon om de drukte aan te kunnen. In de ligrijtuigen worden zowel eerste (4 bedden) als tweede klas (6 bedden) coupés worden aangeboden. De kleurstelling van de rijtuigen verschilt en kan afwijken van bovenstaande plaatje.   

Relevante bestemmingen

   

Comfort en service

Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)

Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken. 

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes. 

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seta61

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.

Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit        

Zitrijtuig met ligstoelen (tweede klas)

Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig en kan je in de stoelen nog best ver onderuit liggen. Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten. 

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op