Achtergronden over de nachttrein

 

Links voor meer informatie en inspiratie

De laatste nachttrein in Nederland op 9 december 2016

Overzicht tips en tricks

Discussie: is er nog toekomst voor de nachttrein?

Links naar interessante achtergrondartikelen

Achtergronden over de nachttrein

  

Links voor meer informatie en inspiratie

De laatste nachttrein in Nederland op 9 december 2016

Overzicht tips en tricks

Discussie: is er nog toekomst voor de nachttrein?

Links naar interessante achtergrondartikelen

Nachttreinen

Links voor meer informatie en inspiratie

The Man in Seat Sixty-One

website

The Man in Seat Sixty-One

Een geweldige bron van inspiratie. De website (in het Engels) geeft een eindloze hoeveelheid informatie over reizen met de (nacht)trein over de hele wereld. Zeer gedetailleerd en bijzonder enthousiast over gebracht. De website is gebouwd door Mark Smith, die om een of andere reden in de Eurostar vanuit Londen een voorkeur heeft voor stoelnummer 61.  

reisplanner

Deutsche Bahn is de beste

In detail plannen van je reis, doe je voor heel Europa met de reisplanner van de Duitse spoorwegen (Nederlandstalige versie). Je kan ook de DB Navigator app downloaden.

website

Treinreiziger.nl

Deze website is vooral een nieuwssite over alles wat te maken heeft met treinreizen in en vanuit Nederland. Er is veel informatie over treinen en reizen in Nederland, maar ook over internationale reizen en dus ook over reizen met de nachttrein. Niet alle informatie over de nachttreinen is helemaal actueel, maar er zijn wel nuttige tips over het boeken van tickets te vinden.

reisbureau

Treinreiswinkel

 

De Treinreiswinkel is een reisbureau dat gespecialiseerd is in internationale treinreizen. Als je het zelf boeken van tickets toch te ingewikkeld vindt, kan je bij de Treinreiswinkel terecht, zowel telefonisch als in de winkels in Amsterdam en Leiden. Ze kunnen specifieke plekken in de trein voor je uitzoeken (bijvoorbeeld twee coupé’s naast elkaar) en snel reserveren voor drukke dagen (bijvoorbeeld de start van de voorjaarsvakantie). De website van de Treinreiswinkel biedt verder veel inspiratie voor mooie treinreizen in Europa en wereldwijd. 

actiewebsite

BACK ON TRACK

 

Een Europees netwerk dat zich inzet voor internationaal spoorvervoer, zowel overdag als ’s nachts. Op de website is een overzicht van alle Europese nachttreinen terug te vinden en er worden zo nu en dan acties georganiseerd.  

Alles over het afscheid op de speciale pagina over de laatste nachttrein: videoverslag, berichten, fotoboek en nog veel meer. Veel liefhebbers zijn komen uitzwaaien op 9 december op Amsterdam Centraal of elders langs de route. Op Noord West Express van het afscheid te volgen via een live stream.

  

Overzicht tips en tricks

KEUZE

Een ligplaats / couchette? 

Een ligplaats of couchette is een comfortabele slaapbank, inclusief kussen, deken en laken. De exacte service verschilt per trein. In iedere coupé zijn vier of zes ligplaatsen. Toiletten bevinden zich op de gang aan het uiteinde van ieder rijtuig. Meestal is er ook een wasruimte. Overdag kunnen de slaapbanken opgeklapt worden tot zitplaatsen.

Ligplaats in de ÖBB Nightjet

Of een slaapplaats?

Een slaapplaats is goed bed, netjes voor je opgemaakt. De exacte service verschilt nog wat per trein. Meestal krijg je een welkomstdrankje en flesje water. Een ontbijt is inclusief. In een coupé bevinden zich drie bedden. Bij een aantal extra deluxe plaatsen bevindt zich een toilet en douche in de coupé, anders op de gang aan het uiteinde van ieder rijtuig. Overdag kunnen de bedden opgeklapt worden tot zitplaatsen.

Op Noord West Express vind je veel gedetailleerde informatie over comfort en service van de belangrijkste nachttreinen voor reizen vanuit Nederland

TIP

Altijd zo vroeg mogelijk boeken!

Door zo vroeg mogelijk te boeken, kan je profiteren van de voordeligste kortingstarieven. Soms zijn de goedkoopste tickets snel uitverkocht. Voor hele populaire reisdata (bijvoorbeeld de start van de voorjaarsvakantie) kan dat al in een paar minuten zijn. Dan kan het handig zijn via de Treinreiswinkel te boeken, omdat zij op de dag dat het boeken start om middernacht automatisch een boeking voor je kunnen doen. Boeken via de Treinreiswinkel kost €9,50 extra per persoon (met een maximum van €19).

Je kan normaal gesproken 90 tot 120 dagen van te voren al boeken, maar de Nightjet van de ÖBB kan al 180 dagen voor je reis worden geboekt. Het gebeurt echter regelmatig dat je pas later kan boeken. Meestal heeft dat te maken met een wijziging van de dienstregeling, half juni of half december. Je moet dan regelmatig checken of je al kan boeken. Of volg het nieuws op Noord West Express.

TIP

Let op de boekingstermijn voor de zomervakantie

Sommige vertrekdata kunnen erg druk zijn en tickets raken snel uitverkocht. Boek daarom zodra de tickjets beschikbaar komen! Hierbij een update (23 april 2017): 

Let ook op aansluitende treinen als ICE (al open, 180 dagen vooruit) en Thalys (deels open, 120 dagen vooruit)

KEUZE

Zelf boeken? 

Het boeken van de tickets voor de nachttrein is over het algemeen niet moeilijk. Je kan dat zelf thuis online doen. Meestal bij de spoorwegmaatschappij die de betreffende nachttrein rijdt.

Voor de meest gewilde bestemmingen heeft Noord West Express alle details over het boeken van tickets op een rijtje gezet. 

Of uitbesteden?

Als je het boeken van tickets toch te ingewikkeld vindt, kan je het beste bij de Treinreiswinkel terecht, zowel telefonisch als in de winkels in Amsterdam en Leiden. Dat kost €9,50 per persoon, met een maximum van €19 per boeking. Ze kunnen ook specifieke plekken in de trein voor je uitzoeken (bijvoorbeeld twee coupé’s naast elkaar) en snel reserveren voor drukke dagen (bijvoorbeeld de start van de voorjaarsvakantie). Aan NS International heb je in ieder geval niet veel. Op de website kan je geen nachttreinen boeken en als je belt worden ook kosten gerekend. 

KEUZE

Kortingstarief?

Normaal gesproken probeer je een voordelig kortingstarief te boeken. Meestal is in elke trein een aantal tickets in verschillende prijsklassen beschikbaar. De kortingstarieven kan je over het algemeen tot een aantal dagen voor vertrek kopen en de mogelijkheden tot wijziging of geld terug zijn beperkt. Verder ben je gebonden aan de gekozen route en treinen, in ieder geval voor de IC, ICE en nachttrein.

Of standaard tarief?

Als de kortingstarieven zijn uitverkocht of je wil meer flexibiliteit of betere voorwaarden, dan kom je uit bij een gewoon treinkaartje. De flexpreis is bijvoorbeeld de Duitse variant van een gewone enkele reis. De tarieven verschillen per herkomst in Nederland. Voor de nachttrein zal je wel altijd een bed moeten reserveren. 

Op Noord West Express vind je veel gedetailleerde informatie over boeken en tarieven voor de belangrijkste bestemmingen voor reizen met de nachttrein vanuit Nederland. 

Discussie: is er toekomst voor de nachttrein?

Het gaat niet overal slecht met de nachttreinen

In Duitsland stopt de Deutsche Bahn met de City Night Line nachttreinen. Ook in Frankrijk is een kaalslag aan de gang. In sommige andere landen wordt bezuinigd, maar blijven nog voldoende verbindingen in stand. Daarentegen zijn er ook landen waar spoorwegmaatschappijen juist investeren in de nachttrein, zoals in Engeland, Scandinavië, maar vooral Oostenrijk. De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB breiden hun netwerk uit onder de nieuwe naam Nightjet. Er is dus nog hoop voor de doorontwikkeling van een goed netwerk aan Europese nachttreinen.  

Wat gaat er dan mis in Duitsland en Frankrijk?

Ook in Duitsland en Frankrijk lijkt ruim voldoende vraag te zijn voor een rendabele exploitatie van nachttreinen. De treinen zijn/waren over het algemeen (vrijwel) volgeboekt. De vraag is dan ook of de hevige concurrentie van spotgoedkope vluchten en busverbindingen de werkelijke reden van de malaise is. Er is overall gewoon heel veel vraag naar reizen in Europa en de nachttrein is een interessante (niche)markt, een aantrekkelijk product voor een aanzienlijke groep reizigers.

De oorzaak van de problemen lijkt veel meer te liggen in de gebrekkige marketing en het verouderde materieel waar veel vervoerders mee rijden. Het onderhoud wordt steeds duurder en voor de reiziger wordt het er ook niet prettiger op. Daarbij komt dat bedrijven als Deutsche Bahn en de Franse spoorwegen SNCF logge en inefficiënte organisaties zijn, met veel overheadkosten en weinig innovatie. Bovendien zien ze de nachttrein vaak ook als concurrent van nachtelijke ICE’s of TGV’s. 

Nieuwe materieel of zelfs nieuwe concepten?

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB hebben recent voor vele miljoenen aan nieuwe nachttreinen besteld. Verder worden bestaande intercityrijtuigen omgebouwd tot nachttreinrijtuigen. Er is daarbij uitgebreid studie gedaan naar een moderner ontwerp met meer comfort en waarin de wensen van de reiziger centraal staan. Onlangs werd het nieuwe Nightjet concept uit de doeken gedaan.  

Ondanks de destructieve rol van de Deutsche Bahn de laatste jaren, is het bedrijf wel op zoek naar toekomstige innovaties. In rapport Night Trains 2.0 uit 2013 wordt geconcludeerd dat hogesnelheidsnachttreinen voor de zeer lange afstand (bijvoorbeeld Berlijn – Barcelona) een interessant concept kan zijn. De kosten voor het gebruk van het spoor zijn daarbij wel kritiek en zullen door de verschillende landen gezamenlijk afgesproken moeten worden. Helaas dus nog verre toekomstmuziek! 

Achtergrondartikelen

Achtergrondartikelen

Nederlandse nachttrein sneuvelt nu echt – een artikel in OV Magazine over de laatste nachttreinen in Nederland, maar ook over de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, die wél in de nachttrein investeren.  

 

Neue Nachtzüge der ÖBB in Deutschland – een artikel op het Duits zugreiseblog met veel interessante details over de overname van een aantal City Night Line nachttreinen door de Oostenrijkse spoorwegen. 

 

Ode aan de nachttrein (engels) – prachtig pleidooi voor de nachttrein op politico.eu. Geeft bovendien veel inzicht in de oorzaken van de huidige malaise en de politieke achtergronden daarvan.

 

Night Trains 2.0 – een rapport van de Deutsche Bahn over een geheel nieuw concept van hogesnelheidsnachttreinen op de (zeer) lange afstand. Helaas voorlopig ook voor de zeer verre toekomst. 

 

 

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op