Intercités de Nuit naar de Franse Alpen
Parijs – Briançon (Hautes Alpes)
Intercités de Nuit naar de Franse Alpen
Parijs – Briançon (Hautes Alpes)
Prettige trein, mooie reis
Deze handige verbinding van Parijs naar de Hautes Alpes, is een van de weinige Franse nachttreinen die voorlopig blijft bestaan. Het is een zeer handige trein voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland, want zo zijn de Franse Alpen in één nacht bereikbaar. De reistijden zijn gunstig en de wagons zijn goed gemoderniseerd en comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op populaire reisdagen, vooral in het wintersportseizoen, rijden er extra nachttreinen naar Briançon om de drukte aan te kunnen. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over de reis naar de Franse Alpen en andere bestemmingen in de regio vind je op de pagina over de Franse Alpen (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera).
Route
’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz. Geniet voor vertrek nog even van deze wereldstad, bijvoorbeeld op een hippe terrasboot op de Seine of in de mooie parken in de omgeving van het station. Maak je bed op terwijl je Parijs uit boemelt en laat je vervolgens in slaap wiegen door de kadans van de trein.
’s Ochtends als je wakker wordt, rijdt de trein in een compleet andere omgeving. De laatste paar uur klimt de trein flink. Interessant voor de liefhebber: het laatste deel is diesel en soms met dubbeltractie. Briançon ligt in het hart van de Hautes Alpen en op 1200 meter boven zeeniveau. Van daaruit zijn diverse wandel- en skigebieden goed bereikbaar.
Tijden
Heenreis (D5789)
Paris-Gare d’Austerlitz
20:52
Crest
4:37
Die
5:13
Veynes-Devoluy
6:21
Gap
6:51
Chorges
7:08
Embrun
7:30
Mont-Dauphin Guill.
7:49
L’Argentiere les Ecrins
8:03
Briançon
8:22
Terugreis (D5790)
Briançon
20:00
L’Argentiere les Ecrins
20:16
Mont-Dauphin – Guill.
20:29
Embrun
20:48
Chorges
21:12
Gap
21:29
Veynes-Devoluy
22:03
Die
23:11
Crest
23:47
Paris Gare d’Austerlitz
6:55
Dagen
Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen.
Treinsamenstelling
Treinsamenstelling Intercités de Nuit Parijs – Briançon
De nachttrein van Parijs naar Briançon rijdt met vijf rijtuigen. Een rijtuigen met ligstoelen en vier couchetterijtuigen (ligplaatsen). Op populaire reisdagen, vooral in het wintersportseizoen, kan de trein worden verlengd tot negen rijtuigen. Of er rijdt zelfs een tweede nachttrein naar Briançon om de drukte aan te kunnen. In de ligrijtuigen worden zowel eerste (4 bedden) als tweede klas (6 bedden) coupés worden aangeboden. De kleurstelling van de rijtuigen verschilt en kan afwijken van bovenstaande plaatje.
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)
Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.
Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61
Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.
Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)
Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.
Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61
Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit
Zitrijtuig met ligstoelen (tweede klas)
Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig en kan je in de stoelen nog best ver onderuit liggen. Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten.
Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61
Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe
Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen