Intercités de Nuit in Cerbère ©Wikipedia

Intercités de Nuit 3730/31

 

Parijs – Portbou / Cerbère (Spaanse grens)

Intercités de Nuit in Cerbère ©Wikipedia

Intercités de Nuit 3730/31 

 

Parijs – Portbou / Cerbère (Spaanse grens)

Algemeen: terug van weggeweest 

Deze trein werd in december 2016 door de Franse spoorwegen opgegeheven. Na veel protesten en onderhandelingen is er voorlopig een oplossing gevonden: de trein rijdt dagelijks in de vakanties en de rest van het jaar op vrijdag- en zondagavond. En met een flinke subsidie van de Franse overheid. Het is een zeer handige trein voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland. Met deze trein zijn zowel het diepe zuiden van Frankrijk als de Costa Brava in één nacht bereikbaar. En het is een prettige trein om mee te reizen. De tijden zijn gunstig en de wagons zijn goed gemoderniseerd en comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort).   

Route: eindpunt is grensdorpje aan zee

’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz, dat direct aan de Seine ligt. Geniet voor vertrek van de nachttrein nog even van deze unieke wereldstad, bijvoorbeeld op een van de hippe terrasboten of in de mooie parken in de omgeving van het station. Installeer je lekker in je coupé terwijl je Parijs uit boemelt en laat je vervolgens in slaap wiegen door de kadans van de trein. De trein eindigt in een klein Spaans grensdorpje Portbou aan de ruige Middellandse Zeekust. Het mooie oude station is bijna groter dan het dorp, maar wordt weinig meer gebruikt sinds de TGV’s via de hogesnelheidslijn in het binnenland rijden. De trein komt vrij gunstig op een niet al te vroeg tijdstip aan (10:01 uur), zodat je lekker kan uitslapen. Op de terugweg start de trein in Cerbère aan de Franse kant van de grens. Ook dit is een charmante plek, met vooral een groot oud station met veel allure, maar weinig treinen. Als je vanuit Spanje komt, moet je zelf een aansluitende trein vanuit Portbou nemen. Omdat in Spanje op breder spoor gereden wordt, ligt tussen de twee grensplaatsen twee spoorbreedtes naast elkaar.     

De nachttrein uit Parijs vlak voor aankomst in Cerbère ©Ouiautraindenuit

De nachttrein uit Parijs vlak voor aankomst in Cerbère ©Ouiautraindenuit / Baptiste Grandelement

Treinsamenstelling

De nachttrein van Parijs naar Portbou / Cerbère rijdt waarschijnlijk met maar drie of vier rijtuigen. De trein rijdt vanuit Parijs gecombineerd met zowel de nachttrein naar Latour de Carol in de Pyreneeën als de nachttrein naar Rodez. ’s Nachts wordt het deel naar Rodez al afgekoppeld. ’s Ochtends vroeg wordt in Toulouse de rest gesplitst. Op de terugweg wordt de trein ’s avonds en ’s nachts weer gecombineerd. Helaas is de wachttijd in Toulouse met ruim 45 minuten, behoorlijk lang.

In de trein naar Portbou / Cerbère zijn zowel coupés met eerste klas (4 bedden) als tweede klas (6 bedden) beschikbaar. Bovendien rijdt er een rijtuig met verstelbare ligstoelen mee. De kleurstelling van de wagons is de afgelopen jaren veel gewijzigd en is dan ook moeilijk te voorspellen. Heb je meer informatie over de samenstelling van deze trein, mail naar: chris@noordwestexpress.nl

Treinsamenstelling Intercité de Nuit - Portbou/Cerbère
Treinsamenstelling Intercité de Nuit – Portbou/Cerbère (inschatting)

   

Comfort en service

Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)

Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Het is mogelijk om met twee of drie personen een hele coupé te boeken (‘espace privatif’ of ‘ruimte privé’ aanvinken).  

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes. 

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seta61

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Het zou mogelijk moeten zijn om met twee of drie personen een hele coupé te boeken (‘espace privatif’ of ‘ruimte privé’), maar om een of andere reden lijkt dat voor de tweede klas couchettes niet op te gaan. Probeer eens de kosten van een eerste klas coupé via die constructie. Je kan ook altijd de overige plaatsen in de coupé volboeken. Doe dat dan tegen een voordelig kindertarief.

Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit        

Zitrijtuig met ligstoelen (tweede klas)

Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig en kan je in de stoelen nog best ver onderuit liggen. Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten. 

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

   

Tijden

Heenreis

 Paris-Gare d’Austerlitz

21:06

(vrij 21:04, za 21:53, zo 21:16)

Les-Aubres-Orleans

22:26

(za 23:24, zo 22:21)

Montauban Ville Bourbon

5:30

Toulouse-Matabiau

6:02

Castelnaudary

7:21

Carcassonne

7:43

Lézignan Corbières

8:07

Perpignan

8:50

Elne

9:02

Argelès sur Mer

9:10

Collioure

9:17

Port Vendres Ville

9:23

Banyuls sur Mer

9:30

Cerbère

9:41

Portbou

9:50

Terugreis

Cerbère

18:13

(za+zo 18:41)

Banyuls sur Mer

18:21

(za+zo 18:50)

Port Vendres Ville

18:28

(za+zo 18:56)

Collioure

18:34

(za+zo 19:01)

Argelès sur Mer

18:41

(za+zo 19:08)

Elne

18:50

(za+zo 19:17)

Perpignan

19:03

(za+zo 19:29)

Lézignan Corbières

19:47

(za+zo 20:25)

Carcassonne

20:06

(za+zo 20:45)

Castelnaudary

20:38

(za+zo 21:06)

Toulouse-Matabiau

22:30

Montauban Ville Bourbon

23:00

Les-Aubres-Orleans

5:38

Paris-Gare d’Austerlitz

6:47

Dagen

Deze nachttrein rijdt dagelijks tot Toulouse. Op vrijdag- en zondagavond én dagelijks in de schoolvakanties rijdt de trein naar Portbou en terug vanuit Cerbère.

De kerstvakantie 2017/18 is van 25 december t/m 5 januari. 

Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère rijdt in het gehele jaar in weekend en dagelijks in de vakanties

Tot Toulouse dagelijk. Naar/van Portbou/Cerbère alleen in de schoolvakanties dagelijks 

Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère rijdt in het gehele jaar in weekend en dagelijks in de vakanties

Naar/van Portbou/Cerbère buiten de schoolvakanties op vrijdag en zondag.

Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère rijdt in het gehele jaar in weekend en dagelijks in de vakanties

Route

Route Intercités de Nuit van Parijs naar Portbou / Cerbère ©Noord West Express

Foto’s

Vetrek uit Paris Gare d'Austerlitz ©nickfourtimes

Vetrek uit Paris Gare d’Austerlitz ©nickfourtimes

Koersbord Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère

Koersbord Intercités de Nuit Parijs – Portbou/Cerbère

Nachttrein uit Parijs in Portbou

Nachttrein uit Parijs in Portbou

Protesten voor het behoud van de Franse nachttreinen

Protesten voor behoud van de Franse nachttreinen

Meer info

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen. Waaronder het volgende YouTube filmpje en de rijtuigindeling van de couchetterijtuigen. 

Nieuws

Misschien blijft ook de nachttrein naar Hendaye rijden

Misschien blijft ook de nachttrein naar Hendaye rijden

De nachttrein van Parijs naar Perpignan en Portbou is per 11 december 2016 opgeheven, maar inmiddels is het de bedoeling dat deze per 1 juli 2017 weer gaat rijden. Ook wordt druk onderhandeld over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye. Eind april moet er meer duidelijkheid zijn.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op