Intercités de Nuit in Cerbère ©Wikipedia

Intercités de Nuit 3730/31

 

Parijs – Portbou / Cerbère (Spaanse grens)

Intercités de Nuit in Cerbère ©Wikipedia

Intercités de Nuit 3730/31 

 

Parijs – Portbou / Cerbère (Spaanse grens)

Terug van weggeweest

Deze trein werd in december 2016 door de Franse spoorwegen opgegeheven. Na veel protesten en onderhandelingen is er voorlopig een oplossing gevonden: de trein rijdt dagelijks in de vakanties en de rest van het jaar op vrijdag- en zondagavond. En met een flinke subsidie van de Franse overheid. Meer informatie in het nieuwsbericht over de terugkeer van deze nachttrein. Het is een zeer handige trein voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland. Met deze trein zijn zowel het diepe zuiden van Frankrijk als de Costa Brava in één nacht bereikbaar. En het is een prettige trein om mee te reizen. De tijden zijn gunstig en de wagons zijn goed gemoderniseerd en comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort).

Route

Route Intercités de Nuit van Parijs naar Portbou / Cerbère ©Noord West Express

’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz, dat direct aan de Seine ligt. Geniet voor vertrek van de nachttrein nog even van deze wereldstad, bijvoorbeeld op een van de hippe terrasboten of in de mooie parken in de omgeving van het station. Installeer je lekker in je coupé en laat je vervolgens in slaap wiegen door de kadans van de trein. De trein eindigt in een klein Spaans grensdorpje Portbou aan de ruige Middellandse Zeekust. Het mooie oude station is bijna groter dan het dorp, maar wordt weinig meer gebruikt sinds de TGV’s via de hogesnelheidslijn in het binnenland rijden.  

De trein komt vrij laat aan (10:01 uur), zodat je lekker kan uitslapen. Op de terugweg start de trein in Cerbère aan de Franse kant van de grens. Ook dit is een charmante plek, met vooral een groot oud station met veel allure, maar weinig treinen. Als je vanuit Spanje komt, moet je zelf een aansluitende trein vanuit Portbou nemen. Omdat in Spanje op breder spoor gereden wordt, ligt tussen de twee grensplaatsen twee spoorbreedtes naast elkaar

Vetrek uit Paris Gare d'Austerlitz ©nickfourtimes

Vetrek uit Paris Gare d’Austerlitz ©nickfourtimes

Protesten voor het behoud van de Franse nachttreinen

Protesten voor behoud van de Franse nachttreinen

Koersbord Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère

Koersbord nachttrein Parijs – Portbou/Cerbère

De nachttrein uit Parijs vlak voor aankomst in Cerbère ©Ouiautraindenuit

De nachttrein uit Parijs vlak voor aankomst in Cerbère ©Baptiste Grandelement

Nachttrein uit Parijs in Portbou

Nachttrein uit Parijs in Portbou

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen. Waaronder het volgende YouTube filmpje en de rijtuigindeling van de couchetterijtuigen. 

Tijden

Heenreis

 Paris-Gare d’Austerlitz

21:06

(vrij 21:04, za 21:53, zo 21:16)

Les-Aubres-Orleans

22:26

(za 23:24, zo 22:21)

Montauban Ville Bourbon

5:30

Toulouse-Matabiau

6:02

Castelnaudary

7:21

Carcassonne

7:43

Lézignan Corbières

8:07

Perpignan

8:50

Elne

9:02

Argelès sur Mer

9:10

Collioure

9:17

Port Vendres Ville

9:23

Banyuls sur Mer

9:30

Cerbère

9:41

Portbou

9:50

Terugreis

Cerbère

18:13

(za+zo 18:41)

Banyuls sur Mer

18:21

(za+zo 18:50)

Port Vendres Ville

18:28

(za+zo 18:56)

Collioure

18:34

(za+zo 19:01)

Argelès sur Mer

18:41

(za+zo 19:08)

Elne

18:50

(za+zo 19:17)

Perpignan

19:03

(za+zo 19:29)

Lézignan Corbières

19:47

(za+zo 20:25)

Carcassonne

20:06

(za+zo 20:45)

Castelnaudary

20:38

(za+zo 21:06)

Toulouse-Matabiau

22:30

Montauban Ville Bourbon

23:00

Les-Aubres-Orleans

5:38

Paris-Gare d’Austerlitz

6:47

Dagen

Deze nachttrein rijdt dagelijks tot Toulouse. Op vrijdag- en zondagavond én dagelijks in de schoolvakanties rijdt de trein naar Portbou en terug vanuit Cerbère.

Waarschijnlijk wordt als ‘wintervakantie’ 2018 24 februari t/m 4 maart aangehouden. 

Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère rijdt in het gehele jaar in weekend en dagelijks in de vakanties

Tot Toulouse dagelijk. Naar/van Portbou/Cerbère alleen in de schoolvakanties dagelijks 

Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère rijdt in het gehele jaar in weekend en dagelijks in de vakanties

Naar/van Portbou/Cerbère buiten de schoolvakanties op vrijdag en zondag.

Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère rijdt in het gehele jaar in weekend en dagelijks in de vakanties

Treinsamenstelling

Mogelijke treinsamenstelling Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère

Mogelijke treinsamenstelling Intercités de Nuit Parijs – Portbou/Cerbère

De nachttrein van Parijs naar Portbou / Cerbère rijdt waarschijnlijk meestal met drie tot vijf rijtuigen. De trein rijdt vanuit Parijs gecombineerd met zowel de nachttrein naar Latour de Carol in de Pyreneeën als de nachttrein naar Rodez. ’s Nachts wordt het deel naar Rodez al afgekoppeld. ’s Ochtends vroeg wordt in Toulouse de rest gesplitst. Op de terugweg wordt de trein ’s avonds en ’s nachts weer gecombineerd. Helaas is de wachttijd in Toulouse met ruim 45 minuten, behoorlijk lang. In de trein naar Portbou / Cerbère zijn zowel coupés met eerste klas (4 bedden) als tweede klas (6 bedden) beschikbaar. Bovendien rijdt er een rijtuig met verstelbare ligstoelen mee. De kleurstelling van de wagons is de afgelopen jaren veel gewijzigd en is dan ook moeilijk te voorspellen. Heb je meer informatie over de samenstelling van deze trein, mail naar: chris@noordwestexpress.nl.   

Relevante bestemmingen

   

Comfort en service

Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)

Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken. 

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes. 

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seta61

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.

Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit        

Zitrijtuig met ligstoelen (tweede klas)

Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig en kan je in de stoelen nog best ver onderuit liggen. Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten. 

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op