Eindelijk is het definitief en kunnen ook de tickets geboekt worden. Zeer de moeite waard. Van Parijs naar de twee grensdorpjes aan de kust vol spoorwegnostalgie

Vanaf 6 juli 2017 rijdt er weer een nachttrein naar Portbou

Vanaf 6 juli 2017 rijdt er weer een nachttrein naar Portbou

Nachttrein Cerbère – Parijs op het beginstation

Het station in Cerbère ©Pierre Phaneuf

Het station in Portbou ©David Gaya

De nachttrein van Parijs, via Perpignan naar Portbou / Cerbère werd door de Franse spoorwegen per 11 december 2016 opgeheven. Onder druk van protesten gaat er op deze mooie verbinding toch weer een nachttrein rijden. Van de wereldstad Parijs naar twee kleine kustdorpjes aan een historische grensovergang. 

Portbou (Spanje) en Cerbère (Frankrijk) liggen namelijk aan weerszijden van de grens. Doorgaande treinen zijn er niet of nauwelijks, want de rails in Spanje liggen iets verder uit elkaar dan in de rest van Europa. Alleen tussen Portbou en Cerbère liggen beide spoorbreedtes parallel aan elkaar, maar wel in een afzonderlijke tunnel.

Het lijkt een soort historische afspraak dat de treinen vanuit Frankrijk in Portbou (Spanje) eindigen, maar de treinen richting Frankrijk daar niet beginnen. Aan de grensovergang in het westen gaat dat precies hetzelfde met Hendaye en Irun. Dat is dan ook de reden dat altijd zowel Portbou als Cerbère genoemd worden als we het over deze nachttrein hebben. 

Nostalgie: twee dorpjes aan de kust met grote oude stations

Inmiddels laten bijna alle langeafstands treinen Portbou / Cerbère links liggen. Er is namelijk een nieuwe directe verbinding voor hogesnelheidstreinen parallel aan de kust tussen Perpignan en Figueres. Die route is natuurlijk veel sneller, maar je komt niet door de twee prachtige kustdorpjes met hun grote ouderwetse grensstations.  

Op de over de nieuwe pagina over de nachttrein van Parijs naar Portbou / Cerbère vind je alle praktische informatie. Tickets kan je boeken via (onder meer) de website van de Franse spoorwegen. 

Franse nachttreinen staan onder druk

Over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye is nog geen goed nieuws te melden. Net als in Duitsland, worden in Frankrijk veel nachttreinen opgeheven. Na de internationale nachttreinen naar Spanje, die een aantal jaar geleden al werden geschrapt, verdwenen per 1 oktober 2016 ook veel van de binnenlandse nachttreinen. In Frankrijk zijn de reacties echter veel minder gelaten dan in (bijvoorbeeld) Nederland. Er wordt regelmatig geprotesteerd, een enthousiaste petitie is al ruim 19.000 keer ondertekend en de (regionale) politiek maakt zich er écht druk over. 

In ieder geval blijven er dus drie handige nachttreinen rijden

Van de verbindingen vanuit Parijs naar Briançon (Franse Alpen) en Toulouse/Latour-de-Carol (Pyreneeën) was al bekend dat voorlopig blijven bestaan. En daar komt dus nu de nachttrein naar Portbou / Cerbère bij. 

Links

De nieuwe pagina over de nachttrein van Parijs naar Portbou / Cerbère

Meer informatie over het plannen en boeken van je reis met de nachttrein naar de Franse Alpen en de Pyreneeën

Meer informatie over de nachttreinen die vanuit Parijs naar Briancon (Hautes Alpes) en de Latour de Coral rijden

De petitie voor het behoud van de Franse nachttreinen

Nieuws: Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered

De webpagina van de Franse spoorwegen (SNCF) over intercitietreinen (dag en nacht)

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

Meer nieuws

Noord West Express is jarig!

Een verslag van één jaar Noord West Express. Van het afscheid van de laatste nachttrein tot het succes van de Nightjet. En natuurlijk over de ontwikkeling van de website sinds de start op 6 oktober 2016.

Lees meer

Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland

In een bespreking met Duitse en Oostenrijkse reizigersorganisaties in mei 2017, hebben de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB aangeven welke plannen ze in de nabije toekomst met de Nightjet hebben. Onderdeel daarvan kan heel goed het rijden van een nieuwe Nightjet verbinding tussen Amsterdam en München zijn.

Lees meer

Misschien blijft ook de nachttrein naar Hendaye rijden

De nachttrein van Parijs naar Perpignan en Portbou is per 11 december 2016 opgeheven, maar inmiddels is het de bedoeling dat deze per 1 juli 2017 weer gaat rijden. Ook wordt druk onderhandeld over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye. Eind april moet er meer duidelijkheid zijn.

Lees meer

Het gaat steeds beter met de Nightjet

De Oostenrijkse spoorwegen maken winst met de Nightjet en willen het netwerk uitbreiden. Een Nightjet naar Amsterdam is op termijn zeker kansrijk. De eerste weken waren niet makkelijk: veel chaos, klachten en gedoe. De kinderziektes zijn al snel overwonnen en binnen drie maanden tijd komt er dus goed nieuws!

Lees meer

De Alpen Express gaat door

De Treinreiswinkel houdt het laatste beetje nachttrein in Nederland op de been. Een interview met directeur Helmut Brall, Het hele wintersportseizoen rijdt de trein vrijdag heen en zaterdag terug. De trein doet zo’n beetje alle Oostenrijkse skigebieden aan. Op de drukste dagen een extra trein naar Italië en Zwitserland.

Lees meer

Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB gaan binnenkort veel extra materieel ombouwen om in te zetten voor hun nieuwe Nightjet nachttreinen. Voor de inrichting van de coupés hebben ze een eerste ontwerp nagebouwd en vragen ze het publiek om feedback.

Lees meer

Met de nachttrein op reis blijft gewoon aantrekkelijk

Vanuit Nederland blijven in ieder geval München, Innsbruck en Wenen zeer goed bereikbaar met de nachttrein. Of zelfs beter, want de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB starten in december 2016 met een nieuw nachttrein concept; de Nightjet. Je moet wel overstappen in Düsseldorf, maar daar reis je met de ICE snel en comfortabel naar toe.

Lees meer

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op