De nachttrein van Parijs, via Perpignan naar Portbou / Cerbère werd door de Franse spoorwegen per 11 december 2016 opgeheven. Onder druk van protesten gaat er op deze mooie verbinding toch weer een nachttrein rijden. Van de wereldstad Parijs naar twee kleine kustdorpjes aan een historische grensovergang.
Portbou (Spanje) en Cerbère (Frankrijk) liggen namelijk aan weerszijden van de grens. Doorgaande treinen zijn er niet of nauwelijks, want de rails in Spanje liggen iets verder uit elkaar dan in de rest van Europa. Alleen tussen Portbou en Cerbère liggen beide spoorbreedtes parallel aan elkaar, maar wel in een afzonderlijke tunnel.
Het lijkt een soort historische afspraak dat de treinen vanuit Frankrijk in Portbou (Spanje) eindigen, maar de treinen richting Frankrijk daar niet beginnen. Aan de grensovergang in het westen gaat dat precies hetzelfde met Hendaye en Irun. Dat is dan ook de reden dat altijd zowel Portbou als Cerbère genoemd worden als we het over deze nachttrein hebben.
Nostalgie: twee dorpjes aan de kust met grote oude stations
Inmiddels laten bijna alle langeafstands treinen Portbou / Cerbère links liggen. Er is namelijk een nieuwe directe verbinding voor hogesnelheidstreinen parallel aan de kust tussen Perpignan en Figueres. Die route is natuurlijk veel sneller, maar je komt niet door de twee prachtige kustdorpjes met hun grote ouderwetse grensstations.
Op de over de nieuwe pagina over de nachttrein van Parijs naar Portbou / Cerbère vind je alle praktische informatie. Tickets kan je boeken via (onder meer) de website van de Franse spoorwegen.
Franse nachttreinen staan onder druk
Over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye is nog geen goed nieuws te melden. Net als in Duitsland, worden in Frankrijk veel nachttreinen opgeheven. Na de internationale nachttreinen naar Spanje, die een aantal jaar geleden al werden geschrapt, verdwenen per 1 oktober 2016 ook veel van de binnenlandse nachttreinen. In Frankrijk zijn de reacties echter veel minder gelaten dan in (bijvoorbeeld) Nederland. Er wordt regelmatig geprotesteerd, een enthousiaste petitie is al ruim 19.000 keer ondertekend en de (regionale) politiek maakt zich er écht druk over.
In ieder geval blijven er dus drie handige nachttreinen rijden
Van de verbindingen vanuit Parijs naar Briançon (Franse Alpen) en Toulouse/Latour-de-Carol (Pyreneeën) was al bekend dat voorlopig blijven bestaan. En daar komt dus nu de nachttrein naar Portbou / Cerbère bij.
Links
De nieuwe pagina over de nachttrein van Parijs naar Portbou / Cerbère
Meer informatie over het plannen en boeken van je reis met de nachttrein naar de Franse Alpen en de Pyreneeën
Meer informatie over de nachttreinen die vanuit Parijs naar Briancon (Hautes Alpes) en de Latour de Coral rijden
De petitie voor het behoud van de Franse nachttreinen
Nieuws: Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
De webpagina van de Franse spoorwegen (SNCF) over intercitietreinen (dag en nacht)
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.
De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.
Nachttrein is kansrijk, maar exploitatiekosten zijn hoog
Acht bestemmingen in Europa hebben potentieel voor de exploitatie van nachttreinen vanuit Nederland. Maar er zal nog flink onderhandeld moeten worden, voor het zo ver is.
Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.
Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.
De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig
Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!
Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar
Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.
Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland
Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.
Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.
Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein uit Nederland
Op vrijdag 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland. Het was natuurlijk vooral een triest gebeuren, die avond op Amsterdam Centraal. Maar er was ook veel nostalgie en zelfs een beetje optimisme. En dat laatste blijkt niet eens onterecht, want gek genoeg is er inmiddels serieus zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland.
Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB introduceren zeer aantrekkelijke kortingstarieven: de auto kan vanaf €29 al mee. Als je zelf zou rijden, ben je aan benzinekosten al meer kwijt. Helaas vervalt de verbinding naar Wenen.
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen