Terug van weggeweest
Deze trein werd in december 2016 door de Franse spoorwegen opgegeheven. Na veel protesten en onderhandelingen is er voorlopig een oplossing gevonden: de trein rijdt dagelijks in de vakanties en de rest van het jaar op vrijdag- en zondagavond. En met een flinke subsidie van de Franse overheid. Meer informatie in het nieuwsbericht over de terugkeer van deze nachttrein. Het is een zeer handige trein voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland. Met deze trein zijn zowel het diepe zuiden van Frankrijk als de Costa Brava in één nacht bereikbaar. En het is een prettige trein om mee te reizen. De tijden zijn gunstig en de wagons zijn goed gemoderniseerd en comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort).
Route
’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz, dat direct aan de Seine ligt. Geniet voor vertrek van de nachttrein nog even van deze wereldstad, bijvoorbeeld op een van de hippe terrasboten of in de mooie parken in de omgeving van het station. Installeer je lekker in je coupé en laat je vervolgens in slaap wiegen door de kadans van de trein. De trein eindigt in een klein grensdorpje Cerbere aan de ruige Middellandse Zeekust. Het mooie oude station is bijna groter dan het dorp, maar wordt weinig meer gebruikt sinds de TGV’s via de hogesnelheidslijn in het binnenland rijden.
De trein komt vrij laat aan (9:17 uur), zodat je lekker kan uitslapen. Cerbere is een charmante plek, met vooral een groot oud station met veel allure, maar weinig treinen. Als je vanuit Spanje komt, moet je zelf een aansluitende trein vanuit Portbou nemen. Omdat in Spanje op breder spoor gereden wordt, ligt tussen de twee grensplaatsen twee spoorbreedtes naast elkaar.
Koersbord nachttrein Parijs – Portbou/Cerbère
De nachttrein uit Parijs vlak voor aankomst in Cerbère ©Baptiste Grandelement
Nachttrein uit Parijs in Portbou
Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen. Waaronder het volgende YouTube filmpje en de rijtuigindeling van de couchetterijtuigen.
Tijden
Heenreis
Paris-Gare d’Austerlitz
21:51
(vrij 21:14)
Les-Aubres-Orleans
22:54
(vrij 22:17)
Castelnaudary
5:55
Carcassonne
6:33
Lézignan Corbières
6:55
Narbonne
7:10
Perpignan
8:31
Elne
8:43
Argelès sur Mer
8:51
Collioure
8:57
Port Vendres Ville
9:02
Banyuls sur Mer
9:08
Cerbère
9:17
Terugreis
Cerbère
19:07
Banyuls sur Mer
19:16
Port Vendres Ville
19:23
Collioure
19:28
Argelès sur Mer
19:35
Elne
19:44
Perpignan
19:57
Narbonne
21:13
Lézignan Corbières
21:28
Carcassonne
21:48
Castelnaudary
22:08
Les-Aubres-Orleans
5:25
Paris-Gare d’Austerlitz
6:35
Dagen
Deze nachttrein rijdt dagelijks tot Toulouse. Op vrijdag- en zondagavond én dagelijks in de schoolvakanties rijdt de trein ook naar Cerbère.
Tot Toulouse dagelijk. Naar/van Cerbère alleen in de schoolvakanties dagelijks
Naar/van Cerbère buiten de schoolvakanties op vrijdag en zondag.
Treinsamenstelling
Mogelijke treinsamenstelling Intercités de Nuit Parijs – Cerbère
De nachttrein van Parijs naar Cerbère rijdt waarschijnlijk meestal met drie tot vijf rijtuigen. De trein rijdt vanuit Parijs gecombineerd met zowel de nachttrein naar Latour de Carol in de Pyreneeën als de nachttrein naar Rodez. ’s Nachts wordt het deel naar Rodez al afgekoppeld. ’s Ochtends vroeg wordt in Toulouse de rest gesplitst. Op de terugweg wordt de trein ’s avonds en ’s nachts weer gecombineerd. Helaas is de wachttijd in Toulouse met ruim 45 minuten, behoorlijk lang. In de trein naar Cerbère zijn zowel coupés met eerste klas (4 bedden) als tweede klas (6 bedden) beschikbaar. Bovendien rijdt er een rijtuig met verstelbare ligstoelen mee. De kleurstelling van de wagons is de afgelopen jaren veel gewijzigd en is dan ook moeilijk te voorspellen. Heb je meer informatie over de samenstelling van deze trein, mail naar: chris@noordwestexpress.nl.
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)
Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.
Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61
Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.
Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)
Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.
Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61
Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit
Zitrijtuig met ligstoelen (tweede klas)
Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig en kan je in de stoelen nog best ver onderuit liggen. Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten.
Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61
Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe
Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen