De Treinreiswinkel houdt het laatste beetje nachttrein in Nederland op de been. Een interview van Noord West Express met directeur Helmut Brall
De Alpen Express gaat door!
De Alpen Express gaat door!
Alpen Express
Alpen Express
Barrijtuig Alpen Express
Barrijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Ontbijt in de Alpen Express

Ontbijt in de Alpen Express

Zitrijtuig Alpen Express

Zitplaatsen Alpen Express

Aankomstbord in Innsbruck

Aankomstbord in Innsbruck

Een beetje oude couchettes, comfortabele slaaprijtuigen, maar vooral het barrijtuig spreekt tot de verbeelding. Daar wordt tot in de late uurtjes op de cadans van de trein gedanst en gedronken. Het hele wintersportseizoen rijdt de Alpen Express op vrijdag heen en op zaterdag terug. De trein doet zo’n beetje alle Oostenrijkse skigebieden aan. En op de drukste dagen is er een extra trein naar Italië en Zwitserland. Betaalbaar, gezellig en efficiënt. Je komt zaterdagochtend vroeg aan en vertrekt een week later pas in de avond, zodat er bijna acht hele skidagen overblijven.  

Helmut Brall vertelt dat het rijden van nachttreinen voor de Treinreiswinkel niet een bewuste keuze was en begon met de zomerse autoslaaptrein. In mei 2015 besloot spoorvervoerder Euro Express Trein Charter (EETC) er per direct mee te stoppen. De kosten voor het gebruik van de railinfrastructuur werden te hoog. Maar het moment was erg ongelukkig, want de treinen waren vrijwel uitverkocht en de reizigers verheugden zich natuurlijk op hun vakantie. “En de Treinreiswinkel had bijna alle tickets verkocht, dus we kregen veel boze reacties. De reizigers begrepen natuurlijk niet het verschil tussen de verkoper en de exploitant. Het was in Nederland echt even groot nieuws. We moesten snel handelen en hebben binnen twee dagen besloten om zelf de trein maar te rijden. Niet meer vanuit Nederland, maar met Düsseldorf als vertrekstation”.

Van reisbureau tot vervoerder

Dit seizoen volgde de Alpen Express. Deze werd in 2002 door EETC van NS Internationaal overgenomen en ontbrak na het opheffen van EETC  vorig jaar dus ook opeens in de dienstregeling. Brall: “Ook in dit geval, voelden we ons verplicht de trein van EETC weer op de markt te brengen, maar het is eigenlijk niet onze core business. De Treinreiswinkel is al 15 jaar primair gericht op het verkopen van internationale treinkaartjes en –vakanties. Nu zijn we ook spoorvervoerder. Dat is wel even anders en brengt bijvoorbeeld veel grotere financiële risico’s met zich mee”.

Belangstelling trekt aan

Niet duidelijk is wat er met de Austria Express is gebeurd. Deze werd vorig jaar door Railpromo als wintersporttrein geïntroduceerd, maar is dit jaar alweer gestopt. Te veel concurrentie van de Alpen Express? Te weinig belangstelling? Brall weet het ook niet. De belangstelling voor de Alpen Express van de Treinreiswinkel is in ieder geval nog niet helemaal op het gewenste niveau. Brall: “Vooral aan het begin van het seizoen was de bezetting te laag. Misschien omdat de kerstdagen ongelukkig vielen. Misschien omdat er niet veel sneeuw lag. De laatste tijd gaat het beter. In april gaan we bepalen hoe we het volgend jaar aanpakken. De Alpen Express blijft in ieder geval rijden!” 

Een feestdeel en een rustdeel

De formule van de Alpen Express blijft voorlopig ongewijzigd. De gebruikte wagons zijn natuurlijk netjes, maar inmiddels wel wat oud en een tikkeltje ouderwets. Daar is volgens Brall voorlopig weinig aan te doen: “Er iets niks anders beschikbaar. Niemand investeert momenteel in nieuw nachttrein materieel”. Een groot succes is in ieder geval het barrijtuig. “Buiten de schoolvakanties maken veel jongeren gebruik van de Alpen Express en die zorgen voor veel gezelligheid in het barrijtuig”. Het barrijtuig zit in het midden van de trein, net als de couchetterijtuigen met zes ligplaatsen en zitrijtuigen. Het feestdeel van de trein dus. Maar de Alpen Express heeft ook een rustig gedeelte aan het uiteinde trein met slaaprijtuigen en couchetterijtuigen met vier ligplaatsen. In de schoolvakanties trekt de Alpen Express vooral gezinnen met kinderen. Opvallend vindt Brall dat de luxere (en duurdere) slaapwagons altijd als eerste zijn uitverkocht: “De echte treinreiziger kiest voor comfort. Ook rustzoekers weten de Alpen Express te vinden”. Een mooie mix van verschillende soorten reizigers dus. Een ding hebben ze volgens Brall gemeen: “Onze reizigers vinden het belangrijk om niet te veel over te stappen, bijvoorbeeld omdat ze over het algemeen met veel bagage reizen”. Daarom stopt de Alpen Express op een groot aantal stations in Nederland, voordat de trein bij Venlo de grens over gaat.

Links

De Alpen Express op Noord West Express

Met de nachttrein naar Innsbruck en omgeving op Noord West Express

Boeken van de Alpen Express: Treinreiswinkel

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

Barrijtuig Alpen Express
Barrijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Ontbijt in de Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Zitrijtuig Alpen Express

Zitplaatsen Alpen Express

Aankomstbord in Innsbruck

Aankomstbord in Innsbruck

Meer nieuws

De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig

Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!

Lees meer

Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar

Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.

Lees meer

Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018

Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.

Lees meer

Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein uit Nederland

Op vrijdag 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland. Het was natuurlijk vooral een triest gebeuren, die avond op Amsterdam Centraal. Maar er was ook veel nostalgie en zelfs een beetje optimisme. En dat laatste blijkt niet eens onterecht, want gek genoeg is er inmiddels serieus zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB introduceren zeer aantrekkelijke kortingstarieven: de auto kan vanaf €29 al mee. Als je zelf zou rijden, ben je aan benzinekosten al meer kwijt. Helaas vervalt de verbinding naar Wenen.

Lees meer

Noord West Express is jarig!

Een verslag van één jaar Noord West Express. Van het afscheid van de laatste nachttrein tot het succes van de Nightjet. En natuurlijk over de ontwikkeling van de website sinds de start op 6 oktober 2016.

Lees meer

Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland

In een bespreking met Duitse en Oostenrijkse reizigersorganisaties in mei 2017, hebben de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB aangeven welke plannen ze in de nabije toekomst met de Nightjet hebben. Onderdeel daarvan kan heel goed het rijden van een nieuwe Nightjet verbinding tussen Amsterdam en München zijn.

Lees meer

Misschien blijft ook de nachttrein naar Hendaye rijden

De nachttrein van Parijs naar Perpignan en Portbou is per 11 december 2016 opgeheven, maar inmiddels is het de bedoeling dat deze per 1 juli 2017 weer gaat rijden. Ook wordt druk onderhandeld over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye. Eind april moet er meer duidelijkheid zijn.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op