Selecteer een pagina

De Treinreiswinkel houdt het laatste beetje nachttrein in Nederland op de been. Een interview van Noord West Express met directeur Helmut Brall

De Alpen Express gaat door!

De Alpen Express gaat door!

Barrijtuig Alpen Express

Slaaprijtuig Alpen Express

Slaaprijtuig Alpen Express

Couchetterijtuig Alpen Express

Ontbijt in de Alpen Express

Zitplaatsen Alpen Express

Aankomstbord in Innsbruck

Een beetje oude couchettes, comfortabele slaaprijtuigen, maar vooral het barrijtuig spreekt tot de verbeelding. Daar wordt tot in de late uurtjes op de cadans van de trein gedanst en gedronken. Het hele wintersportseizoen rijdt de Alpen Express op vrijdag heen en op zaterdag terug. De trein doet zo’n beetje alle Oostenrijkse skigebieden aan. En op de drukste dagen is er een extra trein naar Italië en Zwitserland. Betaalbaar, gezellig en efficiënt. Je komt zaterdagochtend vroeg aan en vertrekt een week later pas in de avond, zodat er bijna acht hele skidagen overblijven.  

Helmut Brall vertelt dat het rijden van nachttreinen voor de Treinreiswinkel niet een bewuste keuze was en begon met de zomerse autoslaaptrein. In mei 2015 besloot spoorvervoerder Euro Express Trein Charter (EETC) er per direct mee te stoppen. De kosten voor het gebruik van de railinfrastructuur werden te hoog. Maar het moment was erg ongelukkig, want de treinen waren vrijwel uitverkocht en de reizigers verheugden zich natuurlijk op hun vakantie. “En de Treinreiswinkel had bijna alle tickets verkocht, dus we kregen veel boze reacties. De reizigers begrepen natuurlijk niet het verschil tussen de verkoper en de exploitant. Het was in Nederland echt even groot nieuws. We moesten snel handelen en hebben binnen twee dagen besloten om zelf de trein maar te rijden. Niet meer vanuit Nederland, maar met Düsseldorf als vertrekstation”.

Van reisbureau tot vervoerder

Dit seizoen volgde de Alpen Express. Deze werd in 2002 door EETC van NS Internationaal overgenomen en ontbrak na het opheffen van EETC  vorig jaar dus ook opeens in de dienstregeling. Brall: “Ook in dit geval, voelden we ons verplicht de trein van EETC weer op de markt te brengen, maar het is eigenlijk niet onze core business. De Treinreiswinkel is al 15 jaar primair gericht op het verkopen van internationale treinkaartjes en –vakanties. Nu zijn we ook spoorvervoerder. Dat is wel even anders en brengt bijvoorbeeld veel grotere financiële risico’s met zich mee”.

Belangstelling trekt aan

Niet duidelijk is wat er met de Austria Express is gebeurd. Deze werd vorig jaar door Railpromo als wintersporttrein geïntroduceerd, maar is dit jaar alweer gestopt. Te veel concurrentie van de Alpen Express? Te weinig belangstelling? Brall weet het ook niet. De belangstelling voor de Alpen Express van de Treinreiswinkel is in ieder geval nog niet helemaal op het gewenste niveau. Brall: “Vooral aan het begin van het seizoen was de bezetting te laag. Misschien omdat de kerstdagen ongelukkig vielen. Misschien omdat er niet veel sneeuw lag. De laatste tijd gaat het beter. In april gaan we bepalen hoe we het volgend jaar aanpakken. De Alpen Express blijft in ieder geval rijden!” 

Een feestdeel en een rustdeel

De formule van de Alpen Express blijft voorlopig ongewijzigd. De gebruikte wagons zijn natuurlijk netjes, maar inmiddels wel wat oud en een tikkeltje ouderwets. Daar is volgens Brall voorlopig weinig aan te doen: “Er iets niks anders beschikbaar. Niemand investeert momenteel in nieuw nachttrein materieel”. Een groot succes is in ieder geval het barrijtuig. “Buiten de schoolvakanties maken veel jongeren gebruik van de Alpen Express en die zorgen voor veel gezelligheid in het barrijtuig”. Het barrijtuig zit in het midden van de trein, net als de couchetterijtuigen met zes ligplaatsen en zitrijtuigen. Het feestdeel van de trein dus. Maar de Alpen Express heeft ook een rustig gedeelte aan het uiteinde trein met slaaprijtuigen en couchetterijtuigen met vier ligplaatsen. In de schoolvakanties trekt de Alpen Express vooral gezinnen met kinderen. Opvallend vindt Brall dat de luxere (en duurdere) slaapwagons altijd als eerste zijn uitverkocht: “De echte treinreiziger kiest voor comfort. Ook rustzoekers weten de Alpen Express te vinden”. Een mooie mix van verschillende soorten reizigers dus. Een ding hebben ze volgens Brall gemeen: “Onze reizigers vinden het belangrijk om niet te veel over te stappen, bijvoorbeeld omdat ze over het algemeen met veel bagage reizen”. Daarom stopt de Alpen Express op een groot aantal stations in Nederland, voordat de trein bij Venlo de grens over gaat.

Links

De Alpen Express op Noord West Express

Met de nachttrein naar Innsbruck en omgeving op Noord West Express

Boeken van de Alpen Express: Treinreiswinkel

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

Barrijtuig Alpen Express

Slaaprijtuig Alpen Express

Slaaprijtuig Alpen Express

Couchetterijtuig Alpen Express

Couchetterijtuig Alpen Express

Zitplaatsen Alpen Express

Aankomstbord in Innsbruck

Meer nieuws

Misschien blijft ook de nachttrein naar Hendaye rijden

De nachttrein van Parijs naar Perpignan en Portbou is per 11 december 2016 opgeheven, maar inmiddels is het de bedoeling dat deze per 1 juli 2017 weer gaat rijden. Ook wordt druk onderhandeld over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye. Eind april moet er meer duidelijkheid zijn.

Lees meer

Het gaat steeds beter met de Nightjet

De Oostenrijkse spoorwegen maken winst met de Nightjet en willen het netwerk uitbreiden. Een Nightjet naar Amsterdam is op termijn zeker kansrijk. De eerste weken waren niet makkelijk: veel chaos, klachten en gedoe. De kinderziektes zijn al snel overwonnen en binnen drie maanden tijd komt er dus goed nieuws!

Lees meer

Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB gaan binnenkort veel extra materieel ombouwen om in te zetten voor hun nieuwe Nightjet nachttreinen. Voor de inrichting van de coupés hebben ze een eerste ontwerp nagebouwd en vragen ze het publiek om feedback.

Lees meer

Met de nachttrein op reis blijft gewoon aantrekkelijk

Vanuit Nederland blijven in ieder geval München, Innsbruck en Wenen zeer goed bereikbaar met de nachttrein. Of zelfs beter, want de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB starten in december 2016 met een nieuw nachttrein concept; de Nightjet. Je moet wel overstappen in Düsseldorf, maar daar reis je met de ICE snel en comfortabel naar toe.

Lees meer

Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober

Per 11 december 2016 is de nieuwe dienstregeling 2017 van kracht. De gebruikelijke boekingstermijnen komen dan meestal een beetje in het gedrang. Onlangs is bekend geworden dat de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB op 11 oktober starten met de boekingen vanaf 11 december. Nuttig voor de nachttreinen van Düsseldorf naar Wenen, München en Innsbruck. De Deutsche Bahn start op 18 oktober. Daar kan je de aansluitende tickets het beste kopen. Pas op deze data zijn de nieuwe tarieven definitief bekend.

Lees meer

De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB lanceren in december 2016 een nieuw nachttrein concept; de Nightjet. Tegelijkertijd wordt het nachttreinnetwerk van de ÖBB flink uitgebreid, mede in reactie op het wegvallen van de City Night Line treinen van de Deutsch Bahn. Overwogen wordt zelfs om de verbinding naar Nederland op niet al te lange termijn ook weer te herstellen.

Lees meer

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op