Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich. 

Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein

Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein

Nightjet ©Noord West Express
Nightjet

Nightjet voor vertrek naar Wenen en Innsbruck in Düsseldorf ©Noord West Express

Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet in Zürich hauptbahnhof ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Düsseldorf na aankomst in Wien Hbf ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Het plan zoals dat op 8 december 2020 is gepresenteerd door het Duitse ministerie

Nightjet ©Noord West Express

Regiojet zomernachttrein naar Rijeka (Kroatie) in Praag ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Snälltåget nachttrein naar Berlijn voor vertrek uit Malmö in zuid Zweden ©Snälltåget

In september 2020 zijn de de ÖBB en NS International nog vol goede moed gestart met de kaartverkoop voor de nieuwe Nightjet vanuit Amsterdam naar Wenen, München en Innsbruck. Helaas bleek een aantal weken terug, dat de introductie uitgesteld moest worden vanwege de geldende reisbeperkingen. Een nieuwe datum is nog niet bekend.

Onze nieuwe nachttrein begint en eindigt in Amsterdam Centraal en stopt in Nederland ook in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Er zijn twee treindelen: een deel van/naar München / Innsbruck en een deel van/naar Wenen. Deze delen worden ’s nachts in Nürnberg gesplitst of gecombineerd. Deze trein reed de afgelopen jaren vanuit Düsseldorf en wordt nu dus verlengd naar Amsterdam.

Volgend jaar ook rechtstreeks naar Zürich

Afgelopen najaar werd duidelijk dat NS International gelijk goed doorpakt, want vanaf half december 2021 gaat er ook een tweede nachttrein vanuit Amsterdam rijden. Deze Nightjet naar Basel en Zürich, wordt samen met de Zwitserse spoorwegen SBB en de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB georganiseerd.

De verbinding naar Zürich is een cruciale schakel in het netwerk. Sowieso is Zwitserland natuurlijk een prachtige vakantiebestemming en een echt treinenland. Daarbij komt dat er vanuit Zwitserland goede aansluitende verbindingen naar Italië zijn, waardoor diverse mooie steden en zonnige oorden opeens in een nacht en een halve dag vanuit Nederland bereikbaar zijn. 

Nieuwe coalitie kondigt (al bekende) uitbreidingen aan

Op dinsdag 8 december jl. was door het Duitse verkeersministerie een speciale persconferentie over nachttreinen belegd. Dit was met veel bombarie aangekondigd en ook de Deutsche Bahn en Franse SNCF waren aanwezig, net als de SBB en ÖBB. Uiteindelijk bleek het voornamelijk om al bestaande plannen te gaan en is het de ÖBB die alles organiseert. 

De internationale plannen zijn nu als volgt (zie ook kaartje hiernaast):

– Eind 2021: Amsterdam – Zürich en Wenen – Parijs

– Eind 2022: Zürich – Rome

– Eind 2023: Berlijn – Parijs en Berlijn Brussel

– Eind 2024: Zürich – Barcelona.

Mooi dus dat er nu zo uitgebreid wordt samengewerkt en we zijn benieuwd of de DB en SNCF ook hun nek gaan uitsteken. In Frankrijk zijn overigens wel twee nieuwe interne nachttreinen aangekondigd: Parijs – Nice (de beroemde Blue Train) en Parijs – Tarbes. Relevant om ook nog te vermelden is het initiatief van de Zweedse overheid om twee nachttreinen naar Duitsland te introduceren: Stockholm – Hamburg en Malmö – Kopenhagen – Keulen – Brussel.

Private aanbieders van nachttreinen zijn teleurgesteld

Niet iedereen was even blij met de wijze waarop in de persconferentie een deal tussen overheden en de traditionele staatsspoorwegen werd neergezet. Private ondernemingen als het Zweedse Snälltåget en Tsjechische Regiojet werden op deze manier een beetje buiten spel gezet. En dat terwijl deze bedrijven zonder enige financiële steun al jaren goede nachttreindiensten aanbieden.     

Links

Gerelateerd nieuws: Nachttrein komt terug, wat weten we over tijden, prijzen en comfort

Link: reactie Back on Track op de persconferentie

Gerelateerd nieuws: Revival nachttrein in Europa zet door

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

In september 2020 zijn de de ÖBB en NS International nog vol goede moed gestart met de kaartverkoop voor de nieuwe Nightjet vanuit Amsterdam naar Wenen, München en Innsbruck. Helaas bleek een aantal weken terug, dat de introductie uitgesteld moest worden vanwege de geldende reisbeperkingen. Een nieuwe datum is nog niet bekend.

Onze nieuwe nachttrein begint en eindigt in Amsterdam Centraal en stopt in Nederland ook in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Er zijn twee treindelen: een deel van/naar München / Innsbruck en een deel van/naar Wenen. Deze delen worden ’s nachts in Nürnberg gesplitst of gecombineerd. Deze trein reed de afgelopen jaren vanuit Düsseldorf en wordt nu dus verlengd naar Amsterdam.

Volgend jaar ook rechtstreeks naar Zürich

Afgelopen najaar werd duidelijk dat NS International gelijk goed doorpakt, want vanaf half december 2021 gaat er ook een tweede nachttrein vanuit Amsterdam rijden. Deze Nightjet naar Basel en Zürich, wordt samen met de Zwitserse spoorwegen SBB en de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB georganiseerd.

De verbinding naar Zürich is een cruciale schakel in het netwerk. Sowieso is Zwitserland natuurlijk een prachtige vakantiebestemming en een echt treinenland. Daarbij komt dat er vanuit Zwitserland goede aansluitende verbindingen naar Italië zijn, waardoor diverse mooie steden en zonnige oorden opeens in een nacht en een halve dag vanuit Nederland bereikbaar zijn. 

Nieuwe coalitie kondigt (al bekende) uitbreidingen aan

Op dinsdag 8 december jl. was door het Duitse verkeersministerie een speciale persconferentie over nachttreinen belegd. Dit was met veel bombarie aangekondigd en ook de Deutsche Bahn en Franse SNCF waren aanwezig, net als de SBB en ÖBB. Uiteindelijk bleek het voornamelijk om al bestaande plannen te gaan en is het de ÖBB die alles organiseert. 

De internationale plannen zijn nu als volgt (zie ook kaartje hieronder):

– Eind 2021: Amsterdam – Zürich en Wenen – Parijs

– Eind 2022: Zürich – Rome

– Eind 2023: Berlijn – Parijs en Berlijn Brussel

– Eind 2024: Zürich – Barcelona.

Mooi dus dat er nu zo uitgebreid wordt samengewerkt en we zijn benieuwd of de DB en SNCF ook hun nek gaan uitsteken. In Frankrijk zijn overigens wel twee nieuwe interne nachttreinen aangekondigd: Parijs – Nice (de beroemde Blue Train) en Parijs – Tarbes. Relevant om ook nog te vermelden is het initiatief van de Zweedse overheid om twee nachttreinen naar Duitsland te introduceren: Stockholm – Hamburg en Malmö – Kopenhagen – Keulen – Brussel.

Private aanbieders van nachttreinen zijn teleurgesteld

Niet iedereen was even blij met de wijze waarop in de persconferentie een deal tussen overheden en de traditionele staatsspoorwegen werd neergezet. Private ondernemingen als het Zweedse Snälltåget en Tsjechische Regiojet werden op deze manier een beetje buiten spel gezet. En dat terwijl deze bedrijven zonder enige financiële steun al jaren goede nachttreindiensten aanbieden.     

Links

Gerelateerd nieuws: Nachttrein komt terug, wat weten we over tijden, prijzen en comfort

Link: reactie Back on Track op de persconferentie

Gerelateerd nieuws: Revival nachttrein in Europa zet door

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Nightjet

Nightjet voor vertrek naar Wenen en Innsbruck in Düsseldorf ©Noord West Express

Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet in Zürich hauptbahnhof ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Düsseldorf na aankomst in Wien Hbf ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Het plan zoals dat op 8 december 2020 is gepresenteerd door het Duitse ministerie

Nightjet ©Noord West Express

Regiojet zomernachttrein naar Rijeka (Kroatie) in Praag ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Snälltåget nachttrein naar Berlijn voor vertrek uit Malmö in zuid Zweden ©Snälltåget

Meer nieuws

European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023

Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.

Lees meer

Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend

Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022. 

Lees meer

Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022

De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan. 

Lees meer

Nachttrein is terug in Nederland

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.

Lees meer

European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag

European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Lees meer

Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen

De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.

Lees meer

De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.

Lees meer

Revival nachttrein in Europa zet door

Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!

Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.

Lees meer

Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!

De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.

Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:

1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg

Lees meer

NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.

De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten