Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Nightjet voor vertrek naar Wenen en Innsbruck in Düsseldorf ©Noord West Express
Nightjet in Zürich hauptbahnhof ©Noord West Express
Nightjet uit Düsseldorf na aankomst in Wien Hbf ©Noord West Express
Het plan zoals dat op 8 december 2020 is gepresenteerd door het Duitse ministerie
Regiojet zomernachttrein naar Rijeka (Kroatie) in Praag ©Noord West Express
Snälltåget nachttrein naar Berlijn voor vertrek uit Malmö in zuid Zweden ©Snälltåget
In september 2020 zijn de de ÖBB en NS International nog vol goede moed gestart met de kaartverkoop voor de nieuwe Nightjet vanuit Amsterdam naar Wenen, München en Innsbruck. Helaas bleek een aantal weken terug, dat de introductie uitgesteld moest worden vanwege de geldende reisbeperkingen. Een nieuwe datum is nog niet bekend.
Onze nieuwe nachttrein begint en eindigt in Amsterdam Centraal en stopt in Nederland ook in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Er zijn twee treindelen: een deel van/naar München / Innsbruck en een deel van/naar Wenen. Deze delen worden ’s nachts in Nürnberg gesplitst of gecombineerd. Deze trein reed de afgelopen jaren vanuit Düsseldorf en wordt nu dus verlengd naar Amsterdam.
Volgend jaar ook rechtstreeks naar Zürich
Afgelopen najaar werd duidelijk dat NS International gelijk goed doorpakt, want vanaf half december 2021 gaat er ook een tweede nachttrein vanuit Amsterdam rijden. Deze Nightjet naar Basel en Zürich, wordt samen met de Zwitserse spoorwegen SBB en de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB georganiseerd.
De verbinding naar Zürich is een cruciale schakel in het netwerk. Sowieso is Zwitserland natuurlijk een prachtige vakantiebestemming en een echt treinenland. Daarbij komt dat er vanuit Zwitserland goede aansluitende verbindingen naar Italië zijn, waardoor diverse mooie steden en zonnige oorden opeens in een nacht en een halve dag vanuit Nederland bereikbaar zijn.
Nieuwe coalitie kondigt (al bekende) uitbreidingen aan
Op dinsdag 8 december jl. was door het Duitse verkeersministerie een speciale persconferentie over nachttreinen belegd. Dit was met veel bombarie aangekondigd en ook de Deutsche Bahn en Franse SNCF waren aanwezig, net als de SBB en ÖBB. Uiteindelijk bleek het voornamelijk om al bestaande plannen te gaan en is het de ÖBB die alles organiseert.
De internationale plannen zijn nu als volgt (zie ook kaartje hiernaast):
– Eind 2021: Amsterdam – Zürich en Wenen – Parijs
– Eind 2022: Zürich – Rome
– Eind 2023: Berlijn – Parijs en Berlijn Brussel
– Eind 2024: Zürich – Barcelona.
Mooi dus dat er nu zo uitgebreid wordt samengewerkt en we zijn benieuwd of de DB en SNCF ook hun nek gaan uitsteken. In Frankrijk zijn overigens wel twee nieuwe interne nachttreinen aangekondigd: Parijs – Nice (de beroemde Blue Train) en Parijs – Tarbes. Relevant om ook nog te vermelden is het initiatief van de Zweedse overheid om twee nachttreinen naar Duitsland te introduceren: Stockholm – Hamburg en Malmö – Kopenhagen – Keulen – Brussel.
Private aanbieders van nachttreinen zijn teleurgesteld
Niet iedereen was even blij met de wijze waarop in de persconferentie een deal tussen overheden en de traditionele staatsspoorwegen werd neergezet. Private ondernemingen als het Zweedse Snälltåget en Tsjechische Regiojet werden op deze manier een beetje buiten spel gezet. En dat terwijl deze bedrijven zonder enige financiële steun al jaren goede nachttreindiensten aanbieden.
Links
Gerelateerd nieuws: Nachttrein komt terug, wat weten we over tijden, prijzen en comfort
Link: reactie Back on Track op de persconferentie
Gerelateerd nieuws: Revival nachttrein in Europa zet door
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
In september 2020 zijn de de ÖBB en NS International nog vol goede moed gestart met de kaartverkoop voor de nieuwe Nightjet vanuit Amsterdam naar Wenen, München en Innsbruck. Helaas bleek een aantal weken terug, dat de introductie uitgesteld moest worden vanwege de geldende reisbeperkingen. Een nieuwe datum is nog niet bekend.
Onze nieuwe nachttrein begint en eindigt in Amsterdam Centraal en stopt in Nederland ook in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Er zijn twee treindelen: een deel van/naar München / Innsbruck en een deel van/naar Wenen. Deze delen worden ’s nachts in Nürnberg gesplitst of gecombineerd. Deze trein reed de afgelopen jaren vanuit Düsseldorf en wordt nu dus verlengd naar Amsterdam.
Volgend jaar ook rechtstreeks naar Zürich
Afgelopen najaar werd duidelijk dat NS International gelijk goed doorpakt, want vanaf half december 2021 gaat er ook een tweede nachttrein vanuit Amsterdam rijden. Deze Nightjet naar Basel en Zürich, wordt samen met de Zwitserse spoorwegen SBB en de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB georganiseerd.
De verbinding naar Zürich is een cruciale schakel in het netwerk. Sowieso is Zwitserland natuurlijk een prachtige vakantiebestemming en een echt treinenland. Daarbij komt dat er vanuit Zwitserland goede aansluitende verbindingen naar Italië zijn, waardoor diverse mooie steden en zonnige oorden opeens in een nacht en een halve dag vanuit Nederland bereikbaar zijn.
Nieuwe coalitie kondigt (al bekende) uitbreidingen aan
Op dinsdag 8 december jl. was door het Duitse verkeersministerie een speciale persconferentie over nachttreinen belegd. Dit was met veel bombarie aangekondigd en ook de Deutsche Bahn en Franse SNCF waren aanwezig, net als de SBB en ÖBB. Uiteindelijk bleek het voornamelijk om al bestaande plannen te gaan en is het de ÖBB die alles organiseert.
De internationale plannen zijn nu als volgt (zie ook kaartje hieronder):
– Eind 2021: Amsterdam – Zürich en Wenen – Parijs
– Eind 2022: Zürich – Rome
– Eind 2023: Berlijn – Parijs en Berlijn Brussel
– Eind 2024: Zürich – Barcelona.
Mooi dus dat er nu zo uitgebreid wordt samengewerkt en we zijn benieuwd of de DB en SNCF ook hun nek gaan uitsteken. In Frankrijk zijn overigens wel twee nieuwe interne nachttreinen aangekondigd: Parijs – Nice (de beroemde Blue Train) en Parijs – Tarbes. Relevant om ook nog te vermelden is het initiatief van de Zweedse overheid om twee nachttreinen naar Duitsland te introduceren: Stockholm – Hamburg en Malmö – Kopenhagen – Keulen – Brussel.
Private aanbieders van nachttreinen zijn teleurgesteld
Niet iedereen was even blij met de wijze waarop in de persconferentie een deal tussen overheden en de traditionele staatsspoorwegen werd neergezet. Private ondernemingen als het Zweedse Snälltåget en Tsjechische Regiojet werden op deze manier een beetje buiten spel gezet. En dat terwijl deze bedrijven zonder enige financiële steun al jaren goede nachttreindiensten aanbieden.
Links
Gerelateerd nieuws: Nachttrein komt terug, wat weten we over tijden, prijzen en comfort
Link: reactie Back on Track op de persconferentie
Gerelateerd nieuws: Revival nachttrein in Europa zet door
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
Nightjet voor vertrek naar Wenen en Innsbruck in Düsseldorf ©Noord West Express
Nightjet in Zürich hauptbahnhof ©Noord West Express
Nightjet uit Düsseldorf na aankomst in Wien Hbf ©Noord West Express
Het plan zoals dat op 8 december 2020 is gepresenteerd door het Duitse ministerie
Regiojet zomernachttrein naar Rijeka (Kroatie) in Praag ©Noord West Express
Snälltåget nachttrein naar Berlijn voor vertrek uit Malmö in zuid Zweden ©Snälltåget
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.
De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.
Nachttrein is kansrijk, maar exploitatiekosten zijn hoog
Acht bestemmingen in Europa hebben potentieel voor de exploitatie van nachttreinen vanuit Nederland. Maar er zal nog flink onderhandeld moeten worden, voor het zo ver is.
Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.
Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.
De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig
Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!
Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar
Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.
Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland
Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Lissabon, inclusief Porto, Coimbra en Faro
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Jazz Night Express naar Berlijn
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Amsterdam - Wenen
- Nightjet Amsterdam - Innsbruck
- Nightjet München - Venetië
- Nightjet München - Rome
- Nightjet Hamburg - Zürich
- Intercités de Nuit Parijs - Briançon
- Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs - Portbou / Cerbère
- Alpen Express - wintersporttrein
- Sud Express Hendaye - Lissabon
- Uitstel door corona, maar ook goed nieuws
- De nachttrein komt terug! Tickets medio oktober
- Revival nachttrein in Europa zet door
- Herstart nachttreinen: op verkenning!
- NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
- Nachttrein kansrijk, maar kosten zijn hoog
- Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
- Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen