Vanaf 13 december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. De Nightjet is degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.

De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes nu te koop 🙂

De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂

Nightjet ©Noord West Express
Nightjet

Nightjet voor vertrek naar Wenen en Innsbruck in Düsseldorf ©Noord West Express

Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet coupé in het couchetterijtuig ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Gangpad in een couchetteroijtuig van de Nightjet naar Wenen ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Düsseldorf na aankomst in Wien Hbf ©Noord West Express

Regiojet ©Noord West Express

Gangpad in het slaaprijtuig van de Nightjet ©Noord West Express

Alpen Sylt Express©Noord West Express

Bed in het slaaprijtuig vand e Nightjet ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Eigen douche en toilet van de luxe slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel.  

Wie had dat gedacht, toen eind 2016 de CityNightLine werd opgeheven en de laatste nachttrein uit Nederland vertrok? De nachttrein was voor velen een achterhaald vervoermiddel en ten dode opgeschreven. Niets blijkt minder waar!  

Bestemmingen: Wenen, München en Innsbruck

De nieuwe nachttrein begint en eindigt in Amsterdam Centraal en stopt in Nederland ook in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. De trein stopt in Duitsland onder meer in Düsseldorf en Keulen.

Er zijn twee treindelen: een deel van/naar München / Innsbruck en een deel van/naar Wenen. Deze delen worden ’s nachts in Nürnberg gesplitst of gecombineerd. Deze trein reed de afgelopen jaren vanuit Düsseldorf en wordt nu dus verlengd naar Amsterdam. Wel heerlijk wakker worden natuurlijk ’s ochtends in de Alpen tussen München en Innsbruck of in het heuvelland tussen Linz en Wenen. 

Dienstregeling: gunstige tijden

De tijden van deze Nightjet zijn handig gekozen, zodanig dat de trein een goede concurrent van het vliegtuig kan worden. Het is daarbij wel fijn dat de reis vrij lang duurt en je ’s avonds nog even van de landschappen kan genieten en ’s ochtends niet overdreven vroeg uit de veren hoeft. 

Amsterdam Centraal – 19:30

Wien Hbf – 20:13

Utrecht Centraal – 20:02

Linz Hbf – 21:36

Arnhem Centraal – 20:37

Düsseldorf Hbf – 21:44

Innsbruck Hbf – 20:44

Keulen Hbf – 22:17

München Hbf – 22:50

München Hbf – 7:09

Keulen Hbf – 6:55

Innsbruck Hbf – 9:14

Düsseldorf Hbf – 7:25

Arnhem Centraal – 8:44

Linz Hbf – 7:47

Utrecht Centraal – 9:25

Wien Hbf – 9:19

Amsterdam Centraal – 9:58

De tijden zijn bij benadering en nog onder voorbehoud. Verder is er wel enige zorg, dat deze Nightjet de eerste weken regelmatig vertraging zal ondervinden, omdat het combineren en splitsen van de trein in Nürnberg in veel minder tijd zal moeten plaatsvinden dan voorheen. Bovendien zal er op bepaalde dagen een treindeel naar Brussel meerijden, dat ergens in Keulen afgekoppeld moet worden. Houd dus rekening met wat vertraging, als je aansluitende treinen boekt. In de loop van het jaar zal dat naar verwachting beter gaan functioneren.

Ticketprijzen en boeken: best goed betaalbaar, maar wees op tijd

De ticketprijzen zullen naar verwachting als volgt zijn (kinderen reizen voordeliger en betalen ongeveer 50%):

– Zitplaatsen – vanaf €29 per persoon / vanaf €99 hele coupé (zes personen)

– Ligplaatsen (6) – vanaf €59 per persoon / vanaf €199 hele coupé (zes personen)

– Ligplaatsen (4) – vanaf €69 per persoon / vanaf €199 hele coupé (vier personen)

– Slaapplaats (3) – vanaf €89 per persoon (drie persoons coupé)

Het is erg belangrijk om zo vroeg mogelijk te boeken, want de tickets worden snel duurder op drukke dagen. Over het algemeen kan er voor de Nightjet zes maanden vooruit al worden geboekt. Vlak voor de overgang naar de nieuwe dienstregeling is dat over het algemeen korter.

De ticketverkoop voor december 2020 zou op maandag 21 september 2020 starten, maar uiteindelijk zijn pas op 5 oktober 2020 de eerste tickets in de verkoop gegaan. Hopelijk volgt er snel meer, want nog niet alle tarieven zijn volledig beschikbaar. Tickets voor de Nightjet kan je tot nu toe het beste kopen via de website van de ÖBB, maar het is de bedoeling dat de nieuwe nachttrein ook goed via NS International te boeken is.

Rijtuigen: van zitplaatsen tot coupé met eigen douche en toilet

De Nightjet is een comfortabele en degelijke nachttrein met voor elk wat wils. In alle rijtuigen zijn toiletten en wasruimtes op de gang aanwezig (in de slaaprijtuigen ook douches). In elke wagon is een steward aanwezig, die helpt met de bedden opklappen en andere praktische vragen. 

– Rijtuigen met zitplaatsen – 6-persoons coupés 

– Couchetterijtuigen (ligplaatsen) – 6-persoons coupés, inclusief beddengoed 

Couchetterijtuigen (ligplaatsen) – 4-persoons coupés, inclusief beddengoed

– Slaaprijtuigen – 1, 2 of 3-persoons coupés met wastafel, inclusief beddengoed

– Deluxe slaapplaatsen, 1, 2 of 3-persoons coupés met eigen douche en toilet 

De rijtuigen die nu gebruikt worden zijn in goede staat en comfortabel, maar wel vrij oud en een beetje ouderwets. De ÖBB hebben momenteel veel nieuw materieel in bestelling. Deze rijtuigen zijn veel meer van deze, met individuele slaapunits. Deze nieuwe rijtuigen komen misschien over een paar jaar naar Amsterdam.

Iedereen in de couchetterijtuigen (ligplaatsen) krijgt ’s ochtends een eenvoudig ontbijt geserveerd. In de slaaprijtuigen krijg je de luxere versie van het ontbijt. Helaas is er geen restauratierijtuig aan boord aanwezig. Bij de stewards kan je wel drankjes, snacks en zelfs lichte maaltijden bestellen. 

Autoslaaptrein: voorlopig waarschijnlijk niet…

Het is nog niet helemaal zeker, maar het ziet ernaar uit dat de Nightjet als autoslaaptrein, die op dit moment vanuit Düsseldorf rijdt, met de nieuwe dienstregeling niet meer zal rijden. De trein rijdt dan immers vanuit Amsterdam en daar is geen oplaadplek voor de auto’s. Dat is wel een gemis, maar er gaan nog wel een paar autoslaaptreinen van andere aanbieders naar Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Italie.    

Links

Gerelateerd nieuws: NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Gerelateerd nieuws: Treinreiziger.nl over onderzoek nachttrein naar Zürich

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel.  

Wie had dat gedacht, toen eind 2016 de CityNightLine werd opgeheven en de laatste nachttrein uit Nederland vertrok? De nachttrein was voor velen een achterhaald vervoermiddel en ten dode opgeschreven. Niets blijkt minder waar!  

Bestemmingen: Wenen, München en Innsbruck

De nieuwe nachttrein begint en eindigt in Amsterdam Centraal en stopt in Nederland ook in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. De trein stopt in Duitsland onder meer in Düsseldorf en Keulen en rijdt dan via het prachtige Rijndal naar Frankfurt. Helaas zullen we van het Rijndal weinig meekrijgen, want op de heenweg is het tegen die tijd al donker (rond 23:00 uur) en op de terugweg is het wel erg vroeg in de ochtend (rond 5:00 uur).

Er zijn twee treindelen: een deel van/naar München / Innsbruck en een deel van/naar Wenen. Deze delen worden ’s nachts in Nürnberg gesplitst of gecombineerd. Deze trein reed de afgelopen jaren vanuit Düsseldorf en wordt nu dus verlengd naar Amsterdam. Wel heerlijk wakker worden natuurlijk ’s ochtends in de Alpen tussen München en Innsbruck of in het heuvelland tussen Linz en Wenen. 

Dienstregeling: gunstige tijden

De tijden van deze Nightjet zijn handig gekozen, zodanig dat de trein een goede concurrent van het vliegtuig kan worden. Het is daarbij wel fijn dat de reis vrij lang duurt en je ’s avonds nog even van de landschappen kan genieten en ’s ochtends niet overdreven vroeg uit de veren hoeft. 

Amsterdam Centraal – 19:30

Wien Hbf – 20:13

Utrecht Centraal – 20:02

Linz Hbf – 21:36

Arnhem Centraal – 20:37

Düsseldorf Hbf – 21:44

Innsbruck Hbf – 20:44

Keulen Hbf – 22:17

München Hbf – 22:50

München Hbf – 7:09

Keulen Hbf – 6:55

Innsbruck Hbf – 9:14

Düsseldorf Hbf – 7:25

Arnhem Centraal – 8:44

Linz Hbf – 7:47

Utrecht Centraal – 9:25

Wien Hbf – 9:19

Amsterdam Centraal – 9:58

De tijden zijn nog onder voorbehoud. Verder is er wel enige zorg, dat deze Nightjet de eerste weken regelmatig vertraging zal ondervinden, omdat het combineren en splitsen van de trein in Nürnberg in veel minder tijd zal moeten plaatsvinden dan voorheen. Bovendien zal er op bepaalde dagen een treindeel naar Brussel meerijden, dat ergens in Keulen afgekoppeld moet worden. Houd dus rekening met wat vertraging, als je aansluitende treinen boekt. In de loop van het jaar zal dat naar verwachting beter gaan functioneren.

Ticketprijzen en boeken: best goed betaalbaar, maar wees op tijd

De ticketprijzen zullen naar verwachting als volgt zijn (kinderen reizen voordeliger en betalen ongeveer 50%):

– Zitplaatsen – vanaf €29 per persoon / vanaf €99 hele coupé (zes personen)

– Ligplaatsen (6) – vanaf €59 per persoon / vanaf €199 hele coupé (zes personen)

– Ligplaatsen (4) – vanaf €69 per persoon / vanaf €199 hele coupé (vier personen)

– Slaapplaats (3) – vanaf €89 per persoon (drie persoons coupé)

Het is erg belangrijk om zo vroeg mogelijk te boeken, want de tickets worden snel duurder op drukke dagen. Over het algemeen kan er voor de Nightjet zes maanden vooruit al worden geboekt. Vlak voor de overgang naar de nieuwe dienstregeling is dat over het algemeen korter.

De ticketverkoop voor december 2020 zou op maandag 21 september 2020 starten, maar uiteindelijk zijn pas op 5 oktober 2020 de eerste tickets in de verkoop gegaan. Hopelijk volgt er snel meer, want nog niet alle tarieven waren meteen beschikbaar. Tickets voor de Nightjet kan je tot nu toe het beste boeken via de website van de ÖBB, maar het is de bedoeling dat de nieuwe nachttrein ook goed via NS International te boeken is.

Rijtuigen: van zitplaatsen tot coupé met eigen douche en toilet

De Nightjet is een comfortabele en degelijke nachttrein met voor elk wat wils. In alle rijtuigen zijn toiletten en wasruimtes op de gang aanwezig (in de slaaprijtuigen ook douches). In elke wagon is een steward aanwezig, die helpt met de bedden opklappen en andere praktische vragen. 

– Rijtuigen met zitplaatsen – 6-persoons coupés 

– Couchetterijtuigen (ligplaatsen) – 6-persoons coupés, inclusief beddengoed 

Couchetterijtuigen (ligplaatsen) – 4-persoons coupés, inclusief beddengoed

– Slaaprijtuigen – 1, 2 of 3-persoons coupés met wastafel, inclusief beddengoed

– Deluxe slaapplaatsen, 1, 2 of 3-persoons coupés met eigen douche en toilet 

De rijtuigen die nu gebruikt worden zijn in goede staat en comfortabel, maar wel vrij oud en ouderwets. De ÖBB hebben momenteel veel nieuw materieel in bestelling. Deze rijtuigen zijn veel meer van deze, met individuele slaapunits. Deze nieuwe rijtuigen komen misschien over een paar jaar naar Amsterdam.

Iedereen in de couchetterijtuigen (ligplaatsen) krijgt ’s ochtends een eenvoudig ontbijt geserveerd. In de slaaprijtuigen krijg je de luxere versie van het ontbijt. Helaas is er geen restauratierijtuig aan boord aanwezig. Bij de stewards kan je wel drankjes, snacks en zelfs lichte maaltijden bestellen. 

Autoslaaptrein: voorlopig waarschijnlijk niet…

Het is nog niet helemaal zeker, maar het ziet ernaar uit dat de Nightjet als autoslaaptrein, die op dit moment vanuit Düsseldorf rijdt, met de nieuwe dienstregeling niet meer zal rijden. De trein rijdt dan immers vanuit Amsterdam en daar is geen oplaadplek voor de auto’s. Dat is wel een gemis, maar er gaan nog wel een paar autoslaaptreinen van andere aanbieders naar Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Italie.    

Links

Gerelateerd nieuws: NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Gerelateerd nieuws: Treinreiziger.nl over onderzoek nachttrein naar Zürich

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Nightjet

Nightjet voor vertrek naar Wenen en Innsbruck in Düsseldorf ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet coupé in het couchetterijtuig ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Gangpad in een couchetteroijtuig van de Nightjet naar Wenen ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Düsseldorf na aankomst in Wien Hbf ©Noord West Express

RegioJet ©Noord West Express

Gangpad van de slaapwagon van de Nightjet ©Noord West Express

Alpen Sylt Express©Noord West Express

Bed in een slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Eigen douche en toilet in de luxe slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express

Meer nieuws

Revival nachttrein in Europa zet door

Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!

Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.

Lees meer

Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!

De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.

Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:

1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg

Lees meer

NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.

De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.

Lees meer

Het feestelijke verhaal van de Sziget Express

Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.

Lees meer

Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.

Lees meer

De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig

Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!

Lees meer

Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar

Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.

Lees meer

Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018

Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten