Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich! Na de coronacrisis zijn er een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op.

Revival nachttrein in Europa zet door!

Revival nachttrein in Europa zet door!

Nightjet ©Noord West Express
Nightjet

Nightjet voor vertrek naar Wenen en Innsbruck in Düsseldorf ©Noord West Express

Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet coupé in het couchetterijtuig ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Gangpad in een couchetteroijtuig van de Nightjet naar Wenen ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Düsseldorf na aankomst in Wien Hbf ©Noord West Express

Regiojet ©Noord West Express

RegioJet nachttrein naar Rijeka (Kroatië) voor vertrek in Praag ©Noord West Express

De prachtige aankomst aan de Adriatische kust met de RegioJet nachttrein uit Praag ©Noord West Express

Alpen Sylt Express©Noord West Express

Alpen – Sylt Nachtexpress in Hamburg na aankomst uit Salzburg ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Hamburg en Berlijn in Zürich ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Hamburg en Berlijn in Zürich ©Noord West Express

De nachttrein in Europa is helemaal terug van (bijna) weggeweest! De Oostenrijkse spoorwegen breiden het netwerk van Nightjets steeds verder uit, in ieder geval ook naar Amsterdam. Bijzonder goed nieuws is dat NS en de Zwitserse spoorwegen SBB serieus overwegen om vanaf december 2021 tussen Amsterdam en Zürich te gaan rijden. Verder komen er nieuwe nachttreinen tussen Duitsland en Zweden. En zelfs in Frankrijk staan twee nieuwe nachttreinen verbindingen op de rol. Er is ook sprake van een aantal interessante particuliere initiatieven. 

Wie had dat gedacht, toen eind 2016 de CityNightLine werd opgeheven en de laatste nachttrein uit Nederland vertrok? De nachttrein was voor velen een achterhaald vervoermiddel en ten dode opgeschreven. Niets blijkt minder waar! Door de behoefte aan duurzaam reizen en door de efficiency van reizen met de nachttrein, is de comeback compleet! In dit bericht een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen.

Nightjet verovert Europa, vanaf december naar Amsterdam!

Het blijft natuurlijk bijna te mooi om waar te zijn, maar vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein van en naar Amsterdam. Als het coronavirus tenminste geen roet in het eten gooit, maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit. Vanuit Amsterdam gaat een treindeel naar München / Innsbruck en een treindeel naar Wenen rijden. In Nederland stopt de trein ook in Utrecht en Arnhem.  

Op dit moment rijden de Nightjets al naar (onder meer) Berlijn, Hamburg, Zürich, Milaan, Venetië, Rome. Vanaf 2024 wil de ÖBB ook tussen Wenen en Parijs gaan rijden. Er komen dan voldoende rijtuigen beschikbaar, omdat er vanaf 2021 splinternieuwe nachttreinen voor de verbindingen naar Italië worden geleverd. Dat is trouwens ook nog een belangrijke revolutie, want deze rijtuigen zijn veel moderner dan we nu van de nachttrein gewend zijn.   

Amsterdam – Zürich vanaf december 2021

Op 18 augustus 2020 wist Treinreiziger.nl te melden dat NS International en de SBB uit Zwitserland serieus onderzoeken of er een nachttrein tussen Amsterdam en Zürich kan gaan rijden. De Zwitserse spoorwegen hebben al rijtuigen geselecteerd om te leasen voor een nieuwe nachttrein en kunnen daarbij rekenen op een opstartsubsidie van de Zwitserse overheid. Medio september 2020 hebben de Zwisterse spoorwegen SBB bevestigd dat het serieus de bedoeling is om al in december 2021 naar Amsterdam te gaan rijden.   

Wisselend beeld van effecten van de coronacrisis 

Voor de internationale spoorsector, was de coronacrisis natuurlijk niet gemakkelijk. Inmiddels lijkt het stof een beetje neergedaald en wat we zien voor de nachttrein is over het algemeen positief. De meeste nachttreinen rijden weer en de bezetting op de Nightjets van de ÖBB zit bijna op 90% van de bezetting van voor de crisis (bron: Handelsblatt). En dat terwijl dat in de andere treinen nog maar op 50-60% zitten. 

Tijdens de crisis is ook een aantal nieuwe particuliere nachttreinen opgestart. Deze blijken het ondanks of dankzij de crisis, zeer goed te doen: de RegioJet van Praag naar Rijeka in Kroatië en de Alpen-Sylt NachtExpress van Salzburg naar Hamburg en het Duitse schiereiland Sylt. Het zijn bijzondere initiatieven, die vooralsnog niet dagelijks en het hele jaar door rijden, maar die wel de vraag naar nachttreinreizen onderschrijven.

Aan de andere kant is er een aantal nachttreinverbindingen, dat de crisis wellicht niet overleeft heeft. Zo is het voortbestaan van de Alpen Express nog onzeker. In ieder geval gaat de Treinreiswinkel deze trein niet meer exploiteren. Verder zijn zowel de Thello nachttrein van Parijs naar Venetië als de Trenhotel Sud Express van Hendaye naar Lissabon nog niet opgestart na de coronacrisis. Het zou erg triest zijn als deze prachtige nachttreinen niet meer (kunnen) worden doorgestart. 

Nieuwe nachttreinen naar Zweden

De Zweedse regering heeft het initiatief genomen om vanaf augustus 2022 twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Denemarken en Zweden te realiseren. Er wordt voor de eerste paar jaar een opstartsubsidie van maar liefst €40 miljoen uitgetrokken, waar vervoerders op kunnen inschrijven. Het gaat om de verbindingen Keulen – Kopenhagen – Malmö en Hamburg – Kopenhagen – Stockholm.   

Ondertussen heeft de particuliere Zweedse vervoerder Snälltåget aangekondigd het bestaande aanbod van de zomerse Berlin Night Express van Malmö naar Berlijn, in 2021 te zullen uitbreiden. De trein gaat veel vaker rijden, start in Stockholm in plaats van Malmö en gaat via Kopenhagen, in plaats van met de ferry Rügen. In verband met corona kon deze trein de hele zomer 2020 niet rijden. 

Frankrijk: de beroemde Blue Train komt terug

In Frankrijk is het uitgebreide nachttreinnetwerk de afgelopen jaren drastisch gesaneerd, met als triest dieptepunt het beëindigen van de Blue Train van Parijs naar Nice, ooit dé vervoerwijze voor chique Engelse lords om aan de Franse Riviéra te geraken. En juist deze trein komt gelukkig als eerste weer terug. Inmiddels heeft zelfs president Marcron zich ermee bemoeit en het is de bedoeling dat de Blue Train in 2022 weer gaat rijden. 

Prachtige nieuwe rijtuigen voor de Caledonian Sleeper

Last but not least, nog even aandacht voor de Caledonian Sleeper tussen Londen en diverse bestemmingen in Schotland, die al enige tijd met splinternieuwe rijtuigen rijdt. Dat heeft een keurige, moderne nachttrein opgeleverd en ook een aantal coupés ongelofelijke luxe: een dubbel bed met douche en toilet! 

Links

Gerelateerd nieuws: NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Gerelateerd nieuws: Treinreiziger.nl over onderzoek nachttrein naar Zürich

Gerelateerd nieuws: Treinreiziger.nl over de RegioJet Praag – Rijeka

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

De nachttrein in Europa is helemaal terug van (bijna) weggeweest! De Oostenrijkse spoorwegen breiden het netwerk van Nightjets steeds verder uit, in ieder geval ook naar Amsterdam. Bijzonder goed nieuws is dat NS en de Zwitserse spoorwegen SBB serieus overwegen om vanaf december 2021 tussen Amsterdam en Zürich te gaan rijden. Verder komen er nieuwe nachttreinen tussen Duitsland en Zweden. En zelfs in Frankrijk staan twee nieuwe nachttreinen verbindingen op de rol. Er is ook sprake van een aantal interessante particuliere initiatieven. 

Wie had dat gedacht, toen eind 2016 de CityNightLine werd opgeheven en de laatste nachttrein uit Nederland vertrok? De nachttrein was voor velen een achterhaald vervoermiddel en ten dode opgeschreven. Niets blijkt minder waar! Door de behoefte aan duurzaam reizen en door de efficiency van reizen met de nachttrein, is de comeback compleet! In dit bericht een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen.

Nightjet verovert Europa, vanaf december naar Amsterdam!

Het blijft natuurlijk bijna te mooi om waar te zijn, maar vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein van en naar Amsterdam. Als het coronavirus tenminste geen roet in het eten gooit, maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit. Vanuit Amsterdam gaat een treindeel naar München / Innsbruck en een treindeel naar Wenen rijden. In Nederland stopt de trein ook in Utrecht en Arnhem.  

Op dit moment rijden de Nightjets al naar (onder meer) Berlijn, Hamburg, Zürich, Milaan, Venetië, Rome. Vanaf 2024 wil de ÖBB ook tussen Wenen en Parijs gaan rijden. Er komen dan voldoende rijtuigen beschikbaar, omdat er vanaf 2021 splinternieuwe nachttreinen voor de verbindingen naar Italië worden geleverd. Dat is trouwens ook nog een belangrijke revolutie, want deze rijtuigen zijn veel moderner dan we nu van de nachttrein gewend zijn.   

Amsterdam – Zürich vanaf december 2021

Op 18 augustus 2020 wist Treinreiziger.nl te melden dat NS International en de SBB uit Zwitserland serieus onderzoeken of er een nachttrein tussen Amsterdam en Zürich kan gaan rijden. De Zwitserse spoorwegen hebben al rijtuigen geselecteerd om te leasen voor een nieuwe nachttrein en kunnen daarbij rekenen op een opstartsubsidie van de Zwitserse overheid. Medio september 2020 hebben de Zwisterse spoorwegen SBB bevestigd dat het serieus de bedoeling is om al in december 2021 naar Amsterdam te gaan rijden.

Wisselend beeld van effecten van de coronacrisis 

Voor de internationale spoorsector, was de coronacrisis natuurlijk niet gemakkelijk. Inmiddels lijkt het stof een beetje neergedaald en wat we zien voor de nachttrein is over het algemeen positief. De meeste nachttreinen rijden weer en de bezetting op de Nightjets van de ÖBB zit bijna op 90% van de bezetting van voor de crisis (bron: Handelsblatt). En dat terwijl dat in de andere treinen nog maar op 50-60% zitten. 

Tijdens de crisis is ook een aantal nieuwe particuliere nachttreinen opgestart. Deze blijken het ondanks of dankzij de crisis, zeer goed te doen: de RegioJet van Praag naar Rijeka in Kroatië en de Alpen-Sylt NachtExpress van Salzburg naar Hamburg en het Duitse schiereiland Sylt. Het zijn bijzondere initiatieven, die vooralsnog niet dagelijks en het hele jaar door rijden, maar die wel de vraag naar nachttreinreizen onderschrijven.

Aan de andere kant is er een aantal nachttreinverbindingen, dat de crisis wellicht niet overleeft heeft. Zo is het voortbestaan van de Alpen Express nog onzeker. In ieder geval gaat de Treinreiswinkel deze trein niet meer exploiteren. Verder zijn zowel de Thello nachttrein van Parijs naar Venetië als de Trenhotel Sud Express van Hendaye naar Lissabon nog niet opgestart na de coronacrisis. Het zou erg triest zijn als deze prachtige nachttreinen niet meer (kunnen) worden doorgestart. 

Nieuwe nachttreinen naar Zweden

De Zweedse regering heeft het initiatief genomen om vanaf augustus 2022 twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Denemarken en Zweden te realiseren. Er wordt voor de eerste paar jaar een opstartsubsidie van maar liefst €40 miljoen uitgetrokken, waar vervoerders op kunnen inschrijven. Het gaat om de verbindingen Keulen – Kopenhagen – Malmö en Hamburg – Kopenhagen – Stockholm.   

Ondertussen heeft de particuliere Zweedse vervoerder Snälltåget aangekondigd het bestaande aanbod van de zomerse Berlin Night Express van Malmö naar Berlijn, in 2021 te zullen uitbreiden. De trein gaat veel vaker rijden, start in Stockholm in plaats van Malmö en gaat via Kopenhagen, in plaats van met de ferry Rügen. In verband met corona kon deze trein de hele zomer 2020 niet rijden. 

Frankrijk: de beroemde Blue Train komt terug

In Frankrijk is het uitgebreide nachttreinnetwerk de afgelopen jaren drastisch gesaneerd, met als triest dieptepunt het beëindigen van de Blue Train van Parijs naar Nice, ooit dé vervoerwijze voor chique Engelse lords om aan de Franse Riviéra te geraken. En juist deze trein komt gelukkig als eerste weer terug. Inmiddels heeft zelfs president Marcron zich ermee bemoeit en het is de bedoeling dat de Blue Train in 2022 weer gaat rijden

Prachtige nieuwe rijtuigen voor de Caledonian Sleeper

Last but not least, nog even aandacht voor de Caledonian Sleeper tussen Londen en diverse bestemmingen in Schotland, die al enige tijd met splinternieuwe rijtuigen rijdt. Dat heeft een keurige, moderne nachttrein opgeleverd en ook een aantal coupés ongelofelijke luxe: een dubbel bed met douche en toilet! 

Links

Gerelateerd nieuws: NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Gerelateerd nieuws: Treinreiziger.nl over onderzoek nachttrein naar Zürich

Gerelateerd nieuws: Treinreiziger.nl over de RegioJet Praag – Rijeka

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Nightjet

Nightjet voor vertrek naar Wenen en Innsbruck in Düsseldorf ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet coupé in het couchetterijtuig ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Gangpad in een couchetteroijtuig van de Nightjet naar Wenen ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Düsseldorf na aankomst in Wien Hbf ©Noord West Express

RegioJet ©Noord West Express

RegioJet nachttrein naar Rijeka (Kroatië) voor vertrek in Praag ©Noord West Express

De prachtige aankomst aan de Adriatische kust met de RegioJet nachttrein uit Praag ©Noord West Express

Alpen Sylt Express©Noord West Express

Alpen – Sylt Nachtexpress in Hamburg na aankomst uit Salzburg ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Hamburg en Berlijn in Zürich ©Noord West Express

Nightjet ©Noord West Express

Nightjet uit Hamburg en Berlijn in Zürich ©Noord West Express

Meer nieuws

European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023

Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.

Lees meer

Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend

Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022. 

Lees meer

Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022

De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan. 

Lees meer

Nachttrein is terug in Nederland

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.

Lees meer

European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag

European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Lees meer

Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen

De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.

Lees meer

Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein

Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich. 

Lees meer

De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.

Lees meer

Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!

De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.

Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:

1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg

Lees meer

NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.

De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten