Thello Parijs - Venetië

Thello EN220/221

 

Parijs – Venetië

Thello Parijs - Venetië

Thello EN220/221 

 

Parijs – Venetië

De Simplon Oriënt Express 

NB: door de coronacrisis reed de Thello half augustus 2020 nog niet. Het is helaas nog niet duidelijk of (en zo ja wanneer) de Thello wel weer gaat rijden. Houd daarvoor de website van Thello in de gaten! Het zou wel heel triest zijn als deze prachtige verbinding moet sneuvelen…

Thello is als dochter van de Italiaanse spoorwegen, in het leven geroepen voor het internationale treinverkeer naar Frankrijk. De Thello Parijs – Venetië is een prima nachttrein. De tijden zijn gunstig, de service is goed en het grote pluspunt is dat er een restaurant aan boord is. In het restaurant kan je bovendien snacks, drankjes en goeie (!) koffie voor in je eigen coupé kan halen. De wagons stammen uit de jaren ’70, maar zijn recent netjes verniewd. Nadeel is dat er relatief weinig personeel aan boord is. Maar dat mag te pret van een prachtige treinreis op de historische route van de Simplon Oriënt Express niet bederven. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over de reis naar Venetië en andere bestemmingen in Italië op de Venetiëpagina (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera). 

Route

Route Thello Parijs - Venetië ©Noord West Express

Meest bijzondere onderdeel van de route van de Thello is zonder twijfel de aankomst in Venetië. Over een dam rijdt de trein naar de oude stad en op het Santa Lucia station kom je meteen midden in het historische centrum aan. De route van de Thello is verder best specaculair, maar omdat je de Alpen midden in de nacht kruist (tussen Dijon en Milaan, via Lausanne en de Simplontunnel) zie je er weinig van. 

Ook bijzonder is het historische karakter van de route: ooit de Venice Simplon Oriënt Express.

Thello couchetterijtuig ©Noord West Express

Thello couchetterijtuig ©Noord West Express       

Aankomst in historisch Venetië ©Noord West Express

Aankomst in de historische stad Venetië ©Noord West Express       

Aankomst in historisch Venetië ©Wikipedia

Tijden

Heenreis

 Paris Gare de Lyon

19:10

Dijon Ville

21:53

Milano Centrale

6:00

Brescia

7:15

Verona Porta Nuova

7:54

Vicenza

8:43

Padova

9:06

Venezia Mestre

9:23

Venezia Santa Lucia

9:35

Terugreis

Venezia Santa Lucia

20:17

Venezia Mestre

20:29

Padova

20:47

Vicenza

21:05

Verona Porta Nuova

21:34

Brescia

22:09

Milano Centrale

23:13

Dijon Ville

6:43 

Paris Gare de Lyon

9:55

Dagen

Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt dagelijks
Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt het hele jaar

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel informatie over reizen met de Thello. Waaronder de plaatsindeling van de lig- en slaaprijtuigen. Of natuurlijk op de website van Thello zelf

Treinsamenstelling

Treinsamenstelling Thello Parijs - Venetië (bron vagonweb.cz)

Treinsamenstelling Thello Parijs – Venetië (bron vagonweb.cz)

De Thello rijdt met ongeveer tien eigen wagons. Het betreft drie slaaprijtuigen (92, 93 en 94), zes couchetterijtuigen/ligplaatsen (81, 82, 83, 84, 85 en 95) en het restaurantrijtuig (80). De rijtuigen zijn recent vernieuwd, dus zowel van de binnen- als de buitenkant ziet het er allemaal weer heel netjes uit. Het meenemen van de fiets op Thello is mogelijk, maar officiëel alleen met zeer beperkte afmetingen. Het lijkt er op dat het personeel niet moeilijk doet als je een fiets meeneemt, zolang die zo klein mogelijk en in ieder geval in een zak is ingepakt. De samenstelling van de trein wijkt hier regelmatig van af. Zo rijden er regelmatig extra couchetterijtuigen (ligplaatsen) mee. Informatie en afbeeldingen met dank aan vagonweb.cz.   

Relevante bestemmingen

Comfort en service

Slaapplaats

Op deze manier wordt de reis echt luxe! Je krijgt een echt goed bed en een wastafeltje en kastje in de coupé. Inclusief beddengoed, toiletartikelen en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een licht ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich de toiletten. 

Slaapplaats Thello ©Norio Nakayama

Slaapplaats Thello ©Norio Nakayama

Slaapcoupé Thello, omgebouwd naar zitplaatsen ©Noord West Express

Slaapcoupé Thello, omgebouwd naar zitplaatsen ©Noord West Express

Couchette

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief (een beetje goedkoop wegwerp) beddengoed. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich de toiletten. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt.

Ligplaatsen in Thello couchetterijtuig ©Noord West Express

Ligplaatsen in Thello couchetterijtuig ©Noord West Express

Indeling coupés in de Thello Parijs - Venetië

Indeling coupés in de Thello Parijs – Venetië

Restaurant

Heerlijk om ’s avonds eerst te dineren terwijl de trein Parijs verlaat. Of je haalt nog een biertje voor in je coupé. En ’s ochtends (goeie!) koffie en ontbijt natuurlijk.    

Restaurant van de Thello ©Noord West Express

Restaurant van de Thello ©Noord West Express

Dineren in Thello restaurant ©Mark Smith

Dineren in Thello restaurant ©Mark Smith

De bar in het Thello restaurant ©Noord West Express

De bar in het Thello restaurant ©Noord West Express

Thello restaurantwagon ©Noord West Express

Thello restaurantwagon ©Noord West Express

Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten