Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.
Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar
Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar
Eurostar in Amsterdam voor een testrit
Eurostar in Amsterdam voor een testrit
Eurostar in Londen
Eurostar in Londen St. Pancras International
Caledonian Sleeper in Edinburgh ©Noord West Express
Caledonian Sleeper in Edinburgh ©Noord West Express
Slaapcoupé in de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Slaapcoupé in de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Restaurant in de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Restaurant in de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Caledonian Sleeper in de Schotse hooglanden ©Noord West Express
Caledonian Sleeper in de Schotse hooglanden ©Noord West Express

Vanaf 4 april is het dan zover: er gaat een rechtstreekse Eurostar van Londen naar Amsterdam rijden (maar de heenreis helaas nog niet!). Deze reis wordt daarmee een uur sneller en je hoeft niet meer over te stappen in Brussel. Bovendien zijn al tickets vanaf €40 beschibaar, waar je met een overstap op de Thalys minstens €56 kwijt bent. 

Voor de bezoekers van Noord West Express is het vooral interessant, wat dat betekent voor de reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Op dit moment is de impact nog enigszins beperkt, maar eind 2019 zijn er meer verbeteringen te verwachten. 

Voor €40 van Londen naar Amsterdam in 3 uur 40 minuten

Vanaf 4 april rijden er twee treinen rechstreeks van Londen St. Pancras International via Brussel Zuid naar Rotterdam en Amsterdam Centraal:

1) Londen 8:31 – Rotterdam 12:32 – Amsterdam 13:12 (Eurostar)

2) Londen 17:31 – Rotterdam 21:32 – Amsterdam 22:12 (Eurostar)

Beide treinen stoppen niet tussen Londen en Brussel en zijn daarmee de snelste treinen op deze verbinding. De treinen zijn al voor €40 enkele reis te boeken, terwijl kinderen tot 12 jaar zelfs maar €28,50 betalen.

Helaas op de heenweg voorlopig nog overstappen 

Omdat er nog geen afspraken tussen Nederland en Groot Brittanië zijn gemaakt over de beveiliging en paspoortcontrole, moet er op de heenweg voorlopig worden overgestapt in Brussel. Dat heeft er mee te maken dat de Engelsen op de Eurostar alleen reizigers accepteren die al door de douane zijn en zich effectief op Engels grondgebied bevinden.

In Brussel is voor de paspoortcontrole en beveiliging een soort vliegtuigterminal ingericht. Je moet daar ook minstens 30 minuten vóór vertrek aanwezig zijn. In Amsterdam en Rotterdam is de bouw van de terminalvoorzieningen (vrijwel) op tijd afgerond. Helaas wordt daar in ieder geval tot eind 2019 geen gebruik van gemaakt.

A) Amsterdam 16:17 – Rotterdam 16:58 – Brussel 18:08 (Thalys)

B) Brussel 18:56 – Londen 19:57 (Eurostar)

Wat zijn de voordelen voor de reis naar Schotland?

Van / naar Edinburgh en Glasgow

Op de heenreis is de nieuwe Eurostar niet nuttig, omdat je toch in Brussel moet overstappen en je dan net zo goed een latere Thalys uit Amsterdam kan nemen (17:17). Eind 2019 kan je wel rechtstreeks naar Londen en wordt deze reis €16 goedkoper.

Op de terugreis vanuit Edinburgh en Glasgow is de nieuwe Eurostar super handig. Het betekent dat de reis maarliefst anderhalf uur korter duurt, €16 goedkoper is geworden en dat je hoeft vanuit Schotland nog maar één keer over te stappen.

Van / naar de Schotse hooglanden 

Op de heenreis naar Schotse hooglanden ben je een uur korter onderweg, want je kan een uur later uit Nederland vertrekken (16:17) dan voorheen (15:17). Je moet nog wel in Brussel overstappen, maar daar stap je wel in de nieuwe Eurostar uit Amsterdam. Eind 2019 wordt deze reis nog een half uur korter, €16 goedkoper en hoef je écht nog maar één keer over te stappen.

Voor de terugreis verandert er weinig, omdat de Caledonian Sleeper vanuit de hooglanden net te laat in Londen aankomt (7:47) om de rechtstreekse Eurostar naar Amsterdam nog (met voldoende zekerheid) te kunnen halen (8:31). 

Caledonian Sleeper: misschien wel de beste nachttrein ter wereld

Lonely Planet riep de Caledonian Sleeper in 2016 uit tot de beste nachttrein ter wereld. Daar valt veel voor te zeggen, want de Caledonian Sleeper is zonder meer een geweldige reiservaring. De trein is zeer comfortabel en er rijdt een heerlijke restauratiewagon mee. Vanaf eind dit jaar wordt dat nog mooier, als er nieuwe rijtuigen gaan rijden met nog veel meer luxe. 

Vanuit Londen vertrekken elke avond (behalve zaterdag) twee Caledonian Sleepers naar Schotland:

  • De Highland route naar Fort William, Inverness en Aberdeen (en een groot aantal kleine stationnetjes onderweg in de hooglanden)
  • De Lowland route naar de twee grote Schotse steden: Edinburgh en Glasgow

De Caledonian Sleeper is niet de goedkoopste nachttrein, maar de prijskwaliteit verhouding is heel goed. Dat komt omdat de trein kwalitatief zo goed is en omdat (vooral de Highland Sleeper) je naar prachtige plekken en uitzichten vanuit de trein brengt.  

Relevante links

Meer informatie over: het plannen en boeken van je reis naar de Schotse hooglanden

Meer informatie over: het plannen en boeken van je reis naar Edinburgh en Glasgow

Alle details over de Highland route van de Caledonian Sleeper 

Alle details over de Lowland route van de Caledonian Sleeper

Meer nieuws

De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.

Lees meer

Revival nachttrein in Europa zet door

Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!

Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.

Lees meer

Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!

De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.

Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:

1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg

Lees meer

NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.

De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.

Lees meer

Het feestelijke verhaal van de Sziget Express

Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.

Lees meer

Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.

Lees meer

De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig

Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!

Lees meer

Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018

Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten