Selecteer een pagina

Geen nachttreinen meer vanuit Nederland




















De Deutsche Bahn stopt met de City Night Line



Daarmee vervalt voorlopig de laatste nachttrein vanuit Nederland






Slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Wenen

Bestaande City Night Line netwerk

Nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Keulen

Geen nachttreinen meer vanuit Nederland

Vanaf 10 december 2016 rijdt er vanuit Nederland geen enkele nachttrein meer. Een trieste ontwikkeling, want reizen met de nachttrein is efficiënt, betaalbaar, romantisch en comfortabel. Natuurlijk kan je nog steeds prima met de nachttrein op reis, maar er moet wel overgestapt worden. Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. 

 

De Deutsche Bahn stopt in de nieuwe dienstregeling per 10 december 2016 met het gehele City Night Line (CNL) netwerk. Daarmee komen ook de twee laatste rechtstreekse verbindingen met de nachttrein vanuit Nederland te vervallen. Het betreft de CNL Pollux naar München en de CNL Pegasus naar Zürich, die in Nederland gecombineerd rijden vanuit Amsterdam, via Utrecht en bij Arnhem de grens over gaan. Daarmee komt voorlopig een eind aan een lange historie van nachttreinen vanuit Nederland.

 

Welke verbindingen blijven behouden?

Een aantal jaar geleden zijn de CNL nachttreinen naar Kopenhagen al opgeheven en onlangs ook de trein tussen Parijs en Berlijn. Hiernaast zie je de kaart met de huidige City Night Line verbindingen. Deze komen dus per 10 december 2016 te vervallen. Ook de Euronight Jan Kiepura tussen Keulen en Berlijn / Warschau kon niet worden gered. 

Op een aantal verbindingen zullen echter alternatieve nachttreinen behouden blijven of worden nieuwe initiatieven genomen. Belangrijk voor reizen met de nachttrein vanuit Nederland is dat de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) een nieuwe nachttrein starten tussen Düsseldorf en München/Innsbruck.

 

Te veel concurrentie of mismanagement?

De Deutsche Bahn (DB) heeft aangegeven dat er voor de nachttreinen te veel concurrentie bestaat van goedkope luchtvaartmaatschappijen. Ook is het concurrentie van zeer goedkope lange afstandsbussen zoals Flixbus, Eurolines en IC Bus (nota bene van de DB zelf). Het bedrijf zegt door al deze concurrentie al jaren grote verliezen te lijden aan de City Night Line.

Opvallend is dat de DB sinds kort ook ’s nachts met ICE’s rijdt en daarmee zelf ook concurrentie voor de nachttreinen creëert. Het lijkt er daarom veel op dat DB de CNL expres verwaarloost om andere producten meer kans te geven. Wel heeft de DB aangegeven op termijn een heel nieuw nachttrein concept neer te willen zetten op basis van hogesnelheidstreinen.

Overigens wordt ook in Frankrijk het netwerk van nachttreinen behoorlijk uitgekleed. Echter: over het algemeen lijken er meer dan genoeg kansen voor een succesvolle exploitatie van nachttreinen te bestaan. Dat beeld bevestigen de Oostenrijkse spoorwegen die juist in nieuwe nachttreinen investeren. Ook in Engeland wordt geld gestoken in nieuw materieel. Er is dus nog genoeg hoop op een revival van de nachttrein in Europa!

 

Links

Meer achtergrond informatie over oorzaak en oplossingen voor de problemen met de nachttrein

Meer informatie over de verbinding naar München en Innsbruck

De website van de City Night Line

 

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

Meer nieuws

Misschien blijft ook de nachttrein naar Hendaye rijden

De nachttrein van Parijs naar Perpignan en Portbou is per 11 december 2016 opgeheven, maar inmiddels is het de bedoeling dat deze per 1 juli 2017 weer gaat rijden. Ook wordt druk onderhandeld over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye. Eind april moet er meer duidelijkheid zijn.

Lees meer

Het gaat steeds beter met de Nightjet

De Oostenrijkse spoorwegen maken winst met de Nightjet en willen het netwerk uitbreiden. Een Nightjet naar Amsterdam is op termijn zeker kansrijk. De eerste weken waren niet makkelijk: veel chaos, klachten en gedoe. De kinderziektes zijn al snel overwonnen en binnen drie maanden tijd komt er dus goed nieuws!

Lees meer

De Alpen Express gaat door

De Treinreiswinkel houdt het laatste beetje nachttrein in Nederland op de been. Een interview met directeur Helmut Brall, Het hele wintersportseizoen rijdt de trein vrijdag heen en zaterdag terug. De trein doet zo’n beetje alle Oostenrijkse skigebieden aan. Op de drukste dagen een extra trein naar Italië en Zwitserland.

Lees meer

Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB gaan binnenkort veel extra materieel ombouwen om in te zetten voor hun nieuwe Nightjet nachttreinen. Voor de inrichting van de coupés hebben ze een eerste ontwerp nagebouwd en vragen ze het publiek om feedback.

Lees meer

Met de nachttrein op reis blijft gewoon aantrekkelijk

Vanuit Nederland blijven in ieder geval München, Innsbruck en Wenen zeer goed bereikbaar met de nachttrein. Of zelfs beter, want de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB starten in december 2016 met een nieuw nachttrein concept; de Nightjet. Je moet wel overstappen in Düsseldorf, maar daar reis je met de ICE snel en comfortabel naar toe.

Lees meer

Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober

Per 11 december 2016 is de nieuwe dienstregeling 2017 van kracht. De gebruikelijke boekingstermijnen komen dan meestal een beetje in het gedrang. Onlangs is bekend geworden dat de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB op 11 oktober starten met de boekingen vanaf 11 december. Nuttig voor de nachttreinen van Düsseldorf naar Wenen, München en Innsbruck. De Deutsche Bahn start op 18 oktober. Daar kan je de aansluitende tickets het beste kopen. Pas op deze data zijn de nieuwe tarieven definitief bekend.

Lees meer

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op