Geen nachttreinen meer vanuit Nederland




















De Deutsche Bahn stopt met de City Night Line



Daarmee vervalt voorlopig de laatste nachttrein vanuit Nederland






Slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Wenen
Nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Keulen
Bestaande City Night Line netwerk
Nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Keulen
Geen nachttreinen meer vanuit Nederland

Vanaf 10 december 2016 rijdt er vanuit Nederland geen enkele nachttrein meer. Een trieste ontwikkeling, want reizen met de nachttrein is efficiënt, betaalbaar, romantisch en comfortabel. Natuurlijk kan je nog steeds prima met de nachttrein op reis, maar er moet wel overgestapt worden. Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. 

 

De Deutsche Bahn stopt in de nieuwe dienstregeling per 10 december 2016 met het gehele City Night Line (CNL) netwerk. Daarmee komen ook de twee laatste rechtstreekse verbindingen met de nachttrein vanuit Nederland te vervallen. Het betreft de CNL Pollux naar München en de CNL Pegasus naar Zürich, die in Nederland gecombineerd rijden vanuit Amsterdam, via Utrecht en bij Arnhem de grens over gaan. Daarmee komt voorlopig een eind aan een lange historie van nachttreinen vanuit Nederland.

 

Welke verbindingen blijven behouden?

Een aantal jaar geleden zijn de CNL nachttreinen naar Kopenhagen al opgeheven en onlangs ook de trein tussen Parijs en Berlijn. Hiernaast zie je de kaart met de huidige City Night Line verbindingen. Deze komen dus per 10 december 2016 te vervallen. Ook de Euronight Jan Kiepura tussen Keulen en Berlijn / Warschau kon niet worden gered. 

Op een aantal verbindingen zullen echter alternatieve nachttreinen behouden blijven of worden nieuwe initiatieven genomen. Belangrijk voor reizen met de nachttrein vanuit Nederland is dat de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) een nieuwe nachttrein starten tussen Düsseldorf en München/Innsbruck.

 

Te veel concurrentie of mismanagement?

De Deutsche Bahn (DB) heeft aangegeven dat er voor de nachttreinen te veel concurrentie bestaat van goedkope luchtvaartmaatschappijen. Ook is het concurrentie van zeer goedkope lange afstandsbussen zoals Flixbus, Eurolines en IC Bus (nota bene van de DB zelf). Het bedrijf zegt door al deze concurrentie al jaren grote verliezen te lijden aan de City Night Line.

Opvallend is dat de DB sinds kort ook ’s nachts met ICE’s rijdt en daarmee zelf ook concurrentie voor de nachttreinen creëert. Het lijkt er daarom veel op dat DB de CNL expres verwaarloost om andere producten meer kans te geven. Wel heeft de DB aangegeven op termijn een heel nieuw nachttrein concept neer te willen zetten op basis van hogesnelheidstreinen.

Overigens wordt ook in Frankrijk het netwerk van nachttreinen behoorlijk uitgekleed. Echter: over het algemeen lijken er meer dan genoeg kansen voor een succesvolle exploitatie van nachttreinen te bestaan. Dat beeld bevestigen de Oostenrijkse spoorwegen die juist in nieuwe nachttreinen investeren. Ook in Engeland wordt geld gestoken in nieuw materieel. Er is dus nog genoeg hoop op een revival van de nachttrein in Europa!

 

Links

Meer achtergrond informatie over oorzaak en oplossingen voor de problemen met de nachttrein

Meer informatie over de verbinding naar München en Innsbruck

De website van de City Night Line

 

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

Meer nieuws

European Sleeper vanaf april 2022 naar Praag

European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Vanaf mei 2021 kan iedereen meedoen, want dan komen er aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Lees meer

Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen

De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.

Lees meer

Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein

Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich. 

Lees meer

De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.

Lees meer

Revival nachttrein in Europa zet door

Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!

Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.

Lees meer

Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!

De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.

Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:

1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg

Lees meer

NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.

De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.

Lees meer

Het feestelijke verhaal van de Sziget Express

Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.

Lees meer

Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten