Geen nachttreinen meer vanuit Nederland




















De Deutsche Bahn stopt met de City Night Line



Daarmee vervalt voorlopig de laatste nachttrein vanuit Nederland






Slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Wenen
Nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Keulen
Bestaande City Night Line netwerk
Nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Keulen
Geen nachttreinen meer vanuit Nederland

Vanaf 10 december 2016 rijdt er vanuit Nederland geen enkele nachttrein meer. Een trieste ontwikkeling, want reizen met de nachttrein is efficiënt, betaalbaar, romantisch en comfortabel. Natuurlijk kan je nog steeds prima met de nachttrein op reis, maar er moet wel overgestapt worden. Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes. 

 

De Deutsche Bahn stopt in de nieuwe dienstregeling per 10 december 2016 met het gehele City Night Line (CNL) netwerk. Daarmee komen ook de twee laatste rechtstreekse verbindingen met de nachttrein vanuit Nederland te vervallen. Het betreft de CNL Pollux naar München en de CNL Pegasus naar Zürich, die in Nederland gecombineerd rijden vanuit Amsterdam, via Utrecht en bij Arnhem de grens over gaan. Daarmee komt voorlopig een eind aan een lange historie van nachttreinen vanuit Nederland.

 

Welke verbindingen blijven behouden?

Een aantal jaar geleden zijn de CNL nachttreinen naar Kopenhagen al opgeheven en onlangs ook de trein tussen Parijs en Berlijn. Hiernaast zie je de kaart met de huidige City Night Line verbindingen. Deze komen dus per 10 december 2016 te vervallen. Ook de Euronight Jan Kiepura tussen Keulen en Berlijn / Warschau kon niet worden gered. 

Op een aantal verbindingen zullen echter alternatieve nachttreinen behouden blijven of worden nieuwe initiatieven genomen. Belangrijk voor reizen met de nachttrein vanuit Nederland is dat de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) een nieuwe nachttrein starten tussen Düsseldorf en München/Innsbruck.

 

Te veel concurrentie of mismanagement?

De Deutsche Bahn (DB) heeft aangegeven dat er voor de nachttreinen te veel concurrentie bestaat van goedkope luchtvaartmaatschappijen. Ook is het concurrentie van zeer goedkope lange afstandsbussen zoals Flixbus, Eurolines en IC Bus (nota bene van de DB zelf). Het bedrijf zegt door al deze concurrentie al jaren grote verliezen te lijden aan de City Night Line.

Opvallend is dat de DB sinds kort ook ’s nachts met ICE’s rijdt en daarmee zelf ook concurrentie voor de nachttreinen creëert. Het lijkt er daarom veel op dat DB de CNL expres verwaarloost om andere producten meer kans te geven. Wel heeft de DB aangegeven op termijn een heel nieuw nachttrein concept neer te willen zetten op basis van hogesnelheidstreinen.

Overigens wordt ook in Frankrijk het netwerk van nachttreinen behoorlijk uitgekleed. Echter: over het algemeen lijken er meer dan genoeg kansen voor een succesvolle exploitatie van nachttreinen te bestaan. Dat beeld bevestigen de Oostenrijkse spoorwegen die juist in nieuwe nachttreinen investeren. Ook in Engeland wordt geld gestoken in nieuw materieel. Er is dus nog genoeg hoop op een revival van de nachttrein in Europa!

 

Links

Meer achtergrond informatie over oorzaak en oplossingen voor de problemen met de nachttrein

Meer informatie over de verbinding naar München en Innsbruck

De website van de City Night Line

 

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

Meer nieuws

Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.

Lees meer

De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig

Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!

Lees meer

Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar

Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.

Lees meer

Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018

Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.

Lees meer

Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein uit Nederland

Op vrijdag 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland. Het was natuurlijk vooral een triest gebeuren, die avond op Amsterdam Centraal. Maar er was ook veel nostalgie en zelfs een beetje optimisme. En dat laatste blijkt niet eens onterecht, want gek genoeg is er inmiddels serieus zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB introduceren zeer aantrekkelijke kortingstarieven: de auto kan vanaf €29 al mee. Als je zelf zou rijden, ben je aan benzinekosten al meer kwijt. Helaas vervalt de verbinding naar Wenen.

Lees meer

Noord West Express is jarig!

Een verslag van één jaar Noord West Express. Van het afscheid van de laatste nachttrein tot het succes van de Nightjet. En natuurlijk over de ontwikkeling van de website sinds de start op 6 oktober 2016.

Lees meer

Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland

In een bespreking met Duitse en Oostenrijkse reizigersorganisaties in mei 2017, hebben de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB aangeven welke plannen ze in de nabije toekomst met de Nightjet hebben. Onderdeel daarvan kan heel goed het rijden van een nieuwe Nightjet verbinding tussen Amsterdam en München zijn.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op