De nachttrein van Parijs naar Perpignan en Portbou werd per 11 december 2016 opgeheven, maar onder druk van protesten blijft deze toch rijden. Deze nachttrein is een interessante verbinding voor vakantiegangers vanuit Nederland. Diverse Zuid-Franse vakantiebestemmingen als Montpellier, Narbonne en Perpignan zijn met deze nachttrein zeer efficiënt en comfortabel bereikbaar. Bovendien ligt Barcelona op minder dan 2,5 uur treinen vanaf Portbou.
Net als in Duitsland, worden in Frankrijk veel nachttreinen opgeheven. Na de internationale nachttreinen naar Spanje, die een aantal jaar geleden al werden geschrapt, verdwenen per 1 oktober 2016 ook veel van de binnenlandse nachttreinen. In Frankrijk zijn de reacties echter veel minder gelaten dan in (bijvoorbeeld) Nederland. Er wordt regelmatig geprotesteerd, een enthousiaste petitie is al ruim 16.000 keer ondertekend en de (regionale) politiek maakt zich er écht druk over.
In ieder geval blijven er drie handige nachttreinen rijden
Waarschijnlijk blijven uiteindelijk alleen de verbindingen vanuit Parijs naar Briançon (Franse Alpen), Toulouse/Latour-de-Carol (Pyreneeën) en (nu dus zeker) Portbou (Spaanse grens) nog bestaan. Veel minder dan een paar jaar terug, maar juist voor vakantiegangers vanuit Nederland zijn het bijzonder handige verbindingen. Met de Thalys naar Parijs, misschien daar even dineren, dan inchecken in de nachttrein om vervolgens lekker slapend naar je vakantiebestemming te worden gebracht. Niet alleen efficiënt, maar ook nog eens een prachtige manier van reizen. Overigens is nog niet precies duidelijk hoe en wanneer de doorstart van de nachttrein naar Portbou tot stand komt.
Actie voor behoud van de andere verbindingen gaat door
Twee andere verbindingen, namelijk de nachttreinen naar Irun (Golf van Biskaje) en Nice (Rivièra), blijven in ieder geval nog tot medio 2017 rijden. Maar de inzet van de platforms die strijden voor het behoud van de nachttrein, is dat ook deze verbindingen behouden blijven. Daarom is het belangrijk om de petitie die zij hebben opgezet te tekenen. Ook voor (potentië) reizigers vanuit Nederland.
Het kaartje hiernaast geeft trouwens een mooi overzicht van de stand van zaken met de nachttreinen in Frankrijk.
Binnenkort meer over reizen met de Franse nachttreinen
Noord West Express werkt aan een aantal pagina’s met gedetailleerde informatie over de mogelijkheden om vanuit Nederland op reis te gaan met de Franse nachttrein. Denk aan bestemmingen als Montpellier, Narbonne, Perpignan, Barcelona, Toulouse, Andorra, de Franse Pyreneeën en de Franse Alpen. Naar verwachting komen deze pagina’s medio januari 2016 beschikbaar. En volg op Noord West Express het laatste nieuws over het wel of niet behouden van de nachttreinen naar Irun en Nice.
Links
De petitie voor het behoud van de Franse nachttreinen
Nieuws: Veel Franse nachttreinen verdwijnen
De webpagina van de Franse spoorwegen (SNCF) over intercitietreinen (dag en nacht)
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.
De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.
Nachttrein is kansrijk, maar exploitatiekosten zijn hoog
Acht bestemmingen in Europa hebben potentieel voor de exploitatie van nachttreinen vanuit Nederland. Maar er zal nog flink onderhandeld moeten worden, voor het zo ver is.
Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.
Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.
De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig
Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!
Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar
Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.
Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland
Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.
Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.
Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein uit Nederland
Op vrijdag 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland. Het was natuurlijk vooral een triest gebeuren, die avond op Amsterdam Centraal. Maar er was ook veel nostalgie en zelfs een beetje optimisme. En dat laatste blijkt niet eens onterecht, want gek genoeg is er inmiddels serieus zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland.
Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB introduceren zeer aantrekkelijke kortingstarieven: de auto kan vanaf €29 al mee. Als je zelf zou rijden, ben je aan benzinekosten al meer kwijt. Helaas vervalt de verbinding naar Wenen.
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen