Deze nachttreinverbinding van de Hongaarse spoorwegen rijdt al sinds jaar en dag tussen München en Budapest. Het is een prima trein, met moderne wagons met airconditioning en veel comfort. Helaas is de vertrektijd in München erg laat (23:35) en de aankomst op de terugweg erg vroeg (6:10). In Budapest is dat gunstiger: aankomst om 9:24 en vertrek om 20:40. In deze nachttrein kan je geen fietsen meenemen. De trein rijdt tot Salzburg gecombineerd met rijtuigen naar Venetië, Zagreb en Rijeka in Kroatië. Vanaf Salzburg rijden wagons naar Praag en vanuit Zürich mee.
Het grootste deel van de reis rijdt de trein parallel aan de Donau, maar helaas zie je die pas als de rivier bij het binnenrijden van Budapest wordt overgestoken. Qua route is deze verbinding verder niet erg spannend. Wel interessant zijn vertrek- en aankomststation. München Hbf is vooral imposant, maar Budapest Keleti is een prachtig bouwwerk.
Vanwege het splitsen en combineren van treinen, staat de trein in Salzburg ongeveer twee uur stil. Daardoor is de trein zelfs interessant tussen München en Wenen, al is de nacht dan wel heel kort.
Heenreis
München Hbf
v 23:35
München Ost
(v) 23:46
Rosenheim
(v) 0:18
Salzburg Hbf
(a) 1:13
(v) 3:50
Linz Hbf
(a) 4:57
(v) 5:12
St. Pölten Hbf
(a) 6:00
Wien Meidling
(a) 6:27
Wien Hbf
(a) 6:35
Hegyeshalom
(a) 7:23
Mosonmagyarovar
(a) 7:35
Györ
(a) 7:53
Tatabanya
(a) 8:29
Budapest Kelenföld
(a) 9:07
Budapest-Keleti
(a) 9:24
Terugreis
Budapest-Keleti
(v) 20:40
Budapest Kelenföld
(v) 20:55
Tatabanya
(v) 21:26
Györ
(v) 22:02
Mosonmagyarovar
(v) 22:20
Hegyeshalom
(v) 22:32
Wien Hbf
(v) 23:25
Wien Meidling
(v) 23:33
St. Pölten Hbf
(v) 23:59
Linz Hbf
(a) 0:48
(v) 1:03
Wels Hbf
(v) 1:18
Salzburg Hbf
(a) 2:13
(v) 4:27
Rosenheim
(a) 5:25
München Ost
(a) 5:57
München Hbf
(a) 6:10
De nachttrein van München naar Budapest rijdt met vier wagons (al is de trein onderweg altijd langer, door allerlei gecombineerde treindelen). Het betreft een slaaprijtuig (wagon 263), een couchetterijtuig (262) en twee rijtuigen met zitplaatsen (260 en 261). De wagons zijn van de Hongaarse spoorwegen MÁV, al is de vervoerder formeel dochteronderneming START. Tot Salzburg rijdt de trein gecombineerd met rijtuigen naar Venetië, Zagreb en Rijeka. Vanaf Salzbrug rijden er rijtuigen uit Zürich mee, waarvan een deel in Linz afbuigt naar Praag en een deel meerijdt tot Budapest. Uiteraard kan de samenstelling op sommige dagen afwijken van de geplande samenstelling. Helaas geen restauratierijtuig in deze nachttrein, wat overigens voor veel nachttreinen in Europa geldt. Wel zijn er bij de lig/slaapwagenconducteur(s) drankjes (zoals koffie, thee, fris, bier, wijn) en snacks te verkrijgen. Informatie en bovenstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz.
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Slaapplaatsen
Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje in de coupé. Inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet, maar er is ook een aantal coupés met privé douche en toilet.
Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Budapestpagina en Wenenpagina.
Slaapcoupé in de Kálmán Imre ©Josef Petrák
Slaapcoupé in de Kálmán Imre ©Josef Petrák
Gangpad in de slaapwagon in de Kálmán Imre ©Josef Petrák
Slaapwagon van de Hongaarse spoorwegen ©Josef Petrák
Ligplaatsen
Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt.
Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Budapestpagina en Wenenpagina.
Coupé met ligplaatsen in de Kálmán Imre ©Daniel Šetek
Ligplaats in de Nightjet van de ÖBB (nog zonder beddengoed) ©Noord West Express
Gangpad van het couchetterijtuig van de Hongaarse spoorwegen ©Daniel Šetek
Couchetterijtuig van de Hongaarse spoorwegen ©Alfonso Marco Pérez
Zitplaatsen
Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar erg goed slapen zit er niet in. Zeker omdat de stoelen in deze coupés niet tegen elkaar aan geschoven kunnen worden.
Zitplaatsen in de Kálmán Imre ©Manil
Rijtuig met zitplaatsen in de Kálmán Imre ©Alfonso Marco Pérez
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen