Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck























De Oostenrijkse spoorwegen gaan een nieuwe nachttrein vanuit Düsseldorf rijden




Ter vervanging van de City Night Line 



Slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Wenen
Nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Keulen
Nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Keulen
Interieur slaapcoupé van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB

Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck

 

Gelukkig is er een oplossing gekomen voor de reis per nachttrein naar München. De City Night Line stopt er mee per 10 december 2016, maar de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) springen in het gat. Een nieuwe verbinding van Düsseldorf naar München. Onderdeel van de nieuwe Nightjet formule. Een trein die bovendien doorrijdt tot in het hart van de Alpen in Innsbruck. En het wordt misschien nog mooier: de ÖBB overwegen om op niet al te lange termijn (volgend jaar?) door te rijden naar Nederland.  

Voorlopig is een cruciale verbinding met de nachttrein vanuit Nederland gered. Jammer genoeg dus niet direct vanuit Amsterdam, maar misschien komt dat later nog. Het mooie is dat er een betere verbinding naar Innsbruck ontstaat, midden in de Alpen en gunstig gelegen voor veel wintersport- en wandelbestemmingen. Leuke bijkomstigheid is ook dat het vier keer per week mogelijk is om de auto mee te nemen, onder andere vrijdag heen en zaterdag terug.

Tijden

De vertrektijd van de trein van ongeveer 21:00 uit Düsseldorf is gunstig. Na het eten en vroeg genoeg voor een goede nachtrust, ook voor kleine kinderen. Dat betekent waarschijnlijk vertrekken met de ICE om 19:02 uit Utrecht, maar misschien is het verstandig om een ICE eerder te nemen om 17:02. Aankomst in München is om ongeveer 7:00 en om ongeveer 10:00 is de trein in Innsbruck. Op de terugweg is het vertrek uit Innsbruck om ongeveer 20:00 uur en uit München om ongeveer 23:00. Aankomst om ongeveer 9:00 in Düsseldorf. Dan ben je om 11:00 uur weer in Utrecht. De exacte treintijden zijn naar verwachting medio september 2016 bekend en komt zo snel mogelijk op de website.

Comfort

In de trein rijden zowel slaaprijtuigen, couchetterijtuigen als zitrijtuigen mee. De wagons van de Oostenrijkse spoorwegen zijn over het algemeen modern en comfortabel. In de couchetterijtuigen zijn 4- en 6-persoons coupés. Je krijgt een water en een klein ontbijt. In de slaaprijtuigen vind je 2- en 3-persoons compartimenten. Deze hebben in ieder geval een wastafel, maar als je iets meer betaalt ook een wc en douche. Er zit een welkomstdrankje en een ontbijt bij.

Prijzen

Over de prijzen van de tickets is nu nog niets bekend. Vermoedelijk liggen de kosten in dezelfde ordegrootte als de huidige treinen. Dat betekent dat een enkele reis in een couchette vanaf ongeveer €50 te krijgen is. Daar komt waarschijnlijk nog wel het ticket naar Düsseldorf bij. De tariefinformatie wordt medio september 2016 bekend en komt zo snel mogelijk op de website.

Er is dus nog toekomst voor de nachttrein

De Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) investeren dus in de nachttrein. Daar waar in Duitslaand en Frankrijk alleen maar verbindingen worden geschrapt. De ÖBB heeft nieuwe wagons aangeschaft en rijdt verschillende (nieuwe) verbindingen, zowel binnenlands als over de grens. Naast de verbinding vanuit Innsbruck naar Düsseldorf, rijden er onder meer nachttreinen van Wenen naar Rome, Milaan, Venetie, Keulen, Hamburg en Polen.

Links

Meer informatie over de toekomst van de nachttrein.

Meer informatie over de verbinding naar München en Innsbruck.

De website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

Meer nieuws

Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB introduceren zeer aantrekkelijke kortingstarieven: de auto kan vanaf €29 al mee. Als je zelf zou rijden, ben je aan benzinekosten al meer kwijt. Helaas vervalt de verbinding naar Wenen.

Lees meer

Noord West Express is jarig!

Een verslag van één jaar Noord West Express. Van het afscheid van de laatste nachttrein tot het succes van de Nightjet. En natuurlijk over de ontwikkeling van de website sinds de start op 6 oktober 2016.

Lees meer

Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland

In een bespreking met Duitse en Oostenrijkse reizigersorganisaties in mei 2017, hebben de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB aangeven welke plannen ze in de nabije toekomst met de Nightjet hebben. Onderdeel daarvan kan heel goed het rijden van een nieuwe Nightjet verbinding tussen Amsterdam en München zijn.

Lees meer

Misschien blijft ook de nachttrein naar Hendaye rijden

De nachttrein van Parijs naar Perpignan en Portbou is per 11 december 2016 opgeheven, maar inmiddels is het de bedoeling dat deze per 1 juli 2017 weer gaat rijden. Ook wordt druk onderhandeld over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye. Eind april moet er meer duidelijkheid zijn.

Lees meer

Het gaat steeds beter met de Nightjet

De Oostenrijkse spoorwegen maken winst met de Nightjet en willen het netwerk uitbreiden. Een Nightjet naar Amsterdam is op termijn zeker kansrijk. De eerste weken waren niet makkelijk: veel chaos, klachten en gedoe. De kinderziektes zijn al snel overwonnen en binnen drie maanden tijd komt er dus goed nieuws!

Lees meer

De Alpen Express gaat door

De Treinreiswinkel houdt het laatste beetje nachttrein in Nederland op de been. Een interview met directeur Helmut Brall, Het hele wintersportseizoen rijdt de trein vrijdag heen en zaterdag terug. De trein doet zo’n beetje alle Oostenrijkse skigebieden aan. Op de drukste dagen een extra trein naar Italië en Zwitserland.

Lees meer

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op