De Oostenrijkse spoorwegen gaan meer nachttreinen in Duitsland rijden. Ter vervanging van de City Night Line. Misschien in de toekomst zelfs naar Nederland

De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa

Interieur slaapcoupé van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB
Slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Wenen
Slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB in Wenen
Het Nightjet netwerk van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB vanaf 11 december 2016

Nightjet netwerk van de Oostenrijkse spoorwegen

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB lanceren in december 2016 een nieuw nachttrein concept; de Nightjet. Tegelijkertijd wordt het nachttreinnetwerk van de ÖBB flink uitgebreid, mede in reactie op het wegvallen van de City Night Line treinen van de Deutsch Bahn. Overwogen wordt zelfs om de verbinding naar Nederland op niet al te lange termijn ook weer te herstellen. 

Kortom, het lijkt er veel op dat de ÖBB de redding wordt voor de nachttreinen in midden Europa. Een zeer welkom positief signaal, waar de Deutsch Bahn er helemaal mee stopt en de Franse spoorwegen SNCF flink bezuinigen. Naast de nieuwe verbindingen, volgt binnenkort de inzet van een groot aantal splinternieuwe rijtuigen.  Er zijn gelukkig meer landen waar wél geïnvesteerd wordt, zoals in Engeland, Finland en Zweden. Er is dus zeker nog hoop voor deze comfortabele, efficiënte en duurzame manier van reizen!

Meer comfort en service

Het nieuwe Nightjet concept van de ÖBB is een logisch vervolg op het succes van de Railjet (comfortabele lange afstandstreinen overdag) en de introductie van de Cityjet (stadstreinen). De Nightjet kent een nieuwe beschildering, maar vooral interessant wordt het comfort van het nieuwe materieel. Het interieur van de nieuwe slaap- en ligwagons is modern en comfortabel en bovendien geïnspireerd op de wensen van de reiziger. Daarbij mag de reiziger zelfs meedenken over de beschildering van het plafond (tot 31 oktober 2016). 

€46 miljoen investeringen in nieuwe rijtuigen

De ÖBB heeft voor maarliefst €46 miljoen nieuwe slaap- en ligrijtuigen besteld. Deze worden in 2017 in dienst genomen. Verder worden wagons van de Deutsche Bahn overgenomen om de ambities op korte termijn waar te kunnen maken. Het mag duidelijk zijn dat de ÖBB wel geloven in een rendabele exploitatie van de nachttrein. 

Overzicht nachttreinen ÖBB

Vanaf 11 december 2016 rijdt de ÖBB de volgende nieuwe nachttreinverbindingen (deels overgenomen van de Deutsche Bahn):

  • Düsseldorf – Nürnberg – München – Innsbruck (drie keer per week auto/motor wagons)
  • Hamburg – Nürnberg – München – Innsbruck (dagelijks auto/motor wagons)
  • Hamburg – Berlin – Frankfurt – Basel – Zürich
  • München – Salzburg – Villach – Venetië/Milaan/Rome

Bestaande verbindingen:

  • Düsseldorf – Nürnberg – Wenen
  • Hamburg – Nürnberg – Wenen 
  • Wenen – Zürich (dagelijks auto/motor wagons)
  • Graz – Zürich (dagelijks auto/motor wagons)
  • Wenen – Venetië / Milaan / Rome
  • Wenen – Livorno

Verbindingen vanuit Nederland 

De verbinding vanuit Nederland naar München blijft dus behouden en Innsbruck wordt zelfs wat beter bereikbaar. Vooralsnog met overstap, maar er zijn geruchten dat de trein in de nabije toekomst wordt verlengd van Düsseldorf naar Nederland. Daarmee kan ook een rechtstreekse verbinding naar Wenen ontstaan. De verbindingen met de nachttrein vanuit Nederland naar Zwitserland, Berlijn, Polen en Tsjechië vervallen nu volledig. Ook vanuit Duitsland rijdt er geen enkele nachttrein meer naar Polen en Tsjechië. De Poolse en Tsjechische spoorwegen hebben het wel overwogen, maat zagen er toch geen brood in om de EN Jan Kiepura en de CNL Phoenix van de DB over te nemen.

Boeken kan vanaf begin oktober 2016 via de website van de ÖBB

Het boeken van de (nieuwe) nachttreinen vanaf 11 december is bij de Oostenrijkse spoorwegen inmiddels mogelijk. Maar nog niet voor aansluitende treinen van Duitsland naar Nederland. Zodra er meer duidelijkheid is, vind je het op Noord West Express. Let op: bij de DB start het boeken van tickets voor de nieuwe dienstregeling vanaf 11 december pas op 18 oktober.

Links

Meer informatie over de toekomst van de nachttrein.

Meer informatie over de verbinding naar München en Innsbruck.

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

Meer nieuws

De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig

Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!

Lees meer

Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar

Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.

Lees meer

Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018

Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.

Lees meer

Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein uit Nederland

Op vrijdag 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland. Het was natuurlijk vooral een triest gebeuren, die avond op Amsterdam Centraal. Maar er was ook veel nostalgie en zelfs een beetje optimisme. En dat laatste blijkt niet eens onterecht, want gek genoeg is er inmiddels serieus zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB introduceren zeer aantrekkelijke kortingstarieven: de auto kan vanaf €29 al mee. Als je zelf zou rijden, ben je aan benzinekosten al meer kwijt. Helaas vervalt de verbinding naar Wenen.

Lees meer

Noord West Express is jarig!

Een verslag van één jaar Noord West Express. Van het afscheid van de laatste nachttrein tot het succes van de Nightjet. En natuurlijk over de ontwikkeling van de website sinds de start op 6 oktober 2016.

Lees meer

Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland

In een bespreking met Duitse en Oostenrijkse reizigersorganisaties in mei 2017, hebben de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB aangeven welke plannen ze in de nabije toekomst met de Nightjet hebben. Onderdeel daarvan kan heel goed het rijden van een nieuwe Nightjet verbinding tussen Amsterdam en München zijn.

Lees meer

Misschien blijft ook de nachttrein naar Hendaye rijden

De nachttrein van Parijs naar Perpignan en Portbou is per 11 december 2016 opgeheven, maar inmiddels is het de bedoeling dat deze per 1 juli 2017 weer gaat rijden. Ook wordt druk onderhandeld over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye. Eind april moet er meer duidelijkheid zijn.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op