Een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer steunt een motie van Suzanne Kröger. Zij ziet in de nachttrein een belangrijke schakel naar klimaatvriendelijker reizen. Zij ziet ook dat het tij aan het keren is: “De nachttrein wordt niet meer weggezet als vergane glorie”.
Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland
Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland
Laatste nachttrein naar Nederland op 9 december 2016 ©Herman Brüheim
Laatste nachttrein naar Nederland op 9 december 2016 ©Herman Brüheim
Een van de laatste nachttreinen aangekondigd in Amsterdam ©Noord West Express
Een van de laatste nachttreinen aangekondigd in Amsterdam ©Noord West Express
UItslag van de stemming over de motie-Kröger over nachttreinen
UItslag van de stemming over de motie-Kröger over nachttreinen
Tekst van de motie-Kröger over nachttreinen in de Tweede Kamer
De tekst van de motie van Suzanne Kröger, zoals die is aangenomen door de Tweede Kamer
Tekst van de motie-Kröger over nachttreinen in de Tweede Kamer
Een Nightjet nachttrein van de Oostenrijkse spoorwegen in Innsbruck ©Noord West Express

Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland. 

9 december 2016 was een beetje een trieste dag. Het weer zat niet mee (mist en regen), maar het ergste was dat die avond de laatste nachttrein uit Nederland vertrok. Inmiddels zien we weer wat licht aan eind van de tunnel, want er is zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland. Ook de Tweede Kamer ziet dat wel zitten en verzoekt staatssecretaris Stientje van Veldhoven om te inventariseren wat er nodig is om Nederland weer aan te sluiten op het Europese nachtnet. Suzanne Kröger van Groen Links diende daarvoor in de Tweede Kamer een motie in. 

Waarom vind je het belangrijk dat er weer nachttreinen gaan rijden?

“Ik vind de nachttrein een heerlijke manier van reizen, maar dat is niet de belangrijkste reden voor deze motie. De nachttrein is namelijk niet alleen nostalgie en romantiek, maar vooral een belangrijke schakel in de transitie naar klimaatvriendelijker reizen en minder overlast van het vliegverkeer. Hogesnelheidstreinen en intercity’s zijn op de korte en middellange afstand een goed alternatief voor het vliegverkeer. De nachttrein kan over een langere afstand met het vliegtuig concurreren.”  

Wat kan de staatssecretaris doen?

“Het is belangrijk dat de internationale nachttrein een serieuze plek krijgt in het spoorbeleid. We moeten als overheid de condities creëren of zelfs prikkels inbouwen, waardoor het aantrekkelijk wordt voor vervoerders om weer nachttreinen aan te gaan bieden. De Oostenrijkse spoorwegen willen misschien een nachttrein naar Nederland gaan rijden. Het zou mooi zijn als de staatssecretaris daarover eens met haar Oostenrijkse collega zou afstemmen.”

Denk je dat het gaat lukken om weer nachttreinen naar Nederland te krijgen?

“Het tij is aan het keren! Ik zie de afgelopen weken al een enorm verschil in enthousiasme voor internationaal spoorvervoer. Zelfs ten opzichte van een half jaar geleden, toen de nachttrein nog gemakkelijk als vergane glorie of valse romantiek werd weggezet. De luchtvaart zit aan haar grenzen en de trein wordt steeds belangrijker. Het zegt al genoeg, dat de staatssecretaris de Tweede Kamer een positief advies heeft gegeven.” 

Verwacht je dat de nachttrein veel gebruikt zou worden?

“De motie had veel steun in de Tweede Kamer en ik krijg heel veel positieve reacties uit het land en op sociale media. De nachttreinen die een paar jaar geleden vanuit Nederland reden, waren eigenlijk altijd goed bezet. Bovendien tonen de Oostenrijkse spoorwegen de afgelopen tijd aan, dat een winstgevende exploitatie van nachttreinen eigenlijk prima mogelijk is. Dus ja, ik verwacht dat een nachttrein vanuit Nederland goed gebruikt zal worden.”

Wat heb je zelf met nachttreinen?

“Ik houd ervan om ’s avonds lekker in je coupé in slaap te vallen en ’s ochtends op een prachtige plek in een totaal andere omgeving wakker te worden. Als student heb ik veel met de nachttrein gereisd, bijvoorbeeld naar Rome en Budapest. Vorig jaar nog heb ik met het hele gezin de autoslaaptrein naar Italië genomen.”

Relevante links

Op 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland: afgelopen december was dat alweer een jaar geleden

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB willen graag met een nachttrein naar Nederland rijden: steeds grotere kans op een Nightjet naar Nederland

Noord West Express is al in 2016 een petitie gestart voor de terug keer van de internationale nachttrein naar Nederland

Meer nieuws

De nachttrein komt terug! Start kaartverkoop uitgesteld tot medio oktober

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.

Lees meer

Revival nachttrein in Europa zet door

Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!

Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.

Lees meer

Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!

De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.

Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:

1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg

Lees meer

NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.

De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.

Lees meer

Het feestelijke verhaal van de Sziget Express

Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.

Lees meer

Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.

Lees meer

De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig

Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!

Lees meer

Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar

Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.

Lees meer

Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018

Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten