Op een aantal Nightjet treinen is ruimte om de auto mee te nemen. Een ideale combinatie: relaxed met de trein op reis en toch je eigen auto direct beschikbaar. De tarieven lagen altijd op €99 of €114 voor een enkele reis, maar vanaf 10 december 2017 zijn er dus al kaartjes voor de auto vanaf €29 verkrijgbaar.
De Nightjet is het succesvolle nachttrein concept van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Deze services zijn eind 2016 gestart, toen de Deutsche Bahn volledig stopte met het rijden van nachttreinen. Het mooie aan de Nightjet is dat er op veel verbindingen ook auto’s en motoren meekunnen. Na een jaar wordt voor de nieuwe dienstregeling 2018 een aantal optimalisaties doorgevoerd. Minder goed nieuws is dat er vanuit Düsseldorf geen auto’s meer mee naar Wenen kunnen.
Nieuwe kortingstarieven vanaf €29 enkele reis
De kosten voor het meenemen van de auto op de trein zijn waarschijnlijk nog nooit zo laag geweest. En de tarieven lagen bij de Nightjet vorig jaar al laag met €99 of €114. De korting is bij de Nightjet wel afhankelijk van de beschikbaarheid. Op populaire reisdagen betaal je waarschijnlijk een hoger tarief. Mara als je vroeg boekt (en dat kan zes maanden vooruit!), kan je dus heel voordelig uit zijn.
Het aardige is dat de kortingstarieven voor de nachttrein zelf ook zijn verlaagd. Als je op tijd boekt, kost de reis van Düsseldorf naar Innsbruck of München (inclusief de auto) maar €58 (zitplaats) of €78 (ligplaats). Dat ben je aan bezinekosten op die route al zo’n beetje kwijt. De tarieven van (bijvoorbeeld) de autoslaaptreinen van de Treinreiswinkel van Düsseldorf naar Italië liggen sowieso veel hoger.
Route Düsseldorf – Wenen vervalt
Jammer genoeg kunnen er op de Nightjet vanuit Düsseldorf naar Wenen vanaf 10 december 2017 geen auto’s meer mee. Gedurende de voorgaande dienstregeling reden de autowagons drie keer per week naar Innsbruck en vier keer per week naar Wenen. Voor het treindeel vanuit Hamburg was dat precies andersom (splitsen en combineren ’s nachts in Nürnberg).
Blijkbaar was dat logistiek te ingewikkeld, want vanaf 2018 kan je vanuit Düsseldorf alleen nog naar Innsbruck en vanuit Hamburg alleen nog naar Wenen. Om de auto naar Wenen te laten vervoeren, zou je dus naar Hamburg moeten rijden. Misschien vanuit Groningen nog wel te doen, maar niet echt aantrekkelijk. Overigens blijft de zit-, lig en slaaprijtuigen gewoon iedere avond naar zowel Wenen als Innsbruck rijden.
Hoe werkt de Nightjet als autoslaaptrein?
Je meldt je ongeveer een uur voor vertrek in Düsseldorf of Innsbruck bij de ‘verladestelle’. Vervolgens rijdt je de auto onder professionele begeleiding zelf de wagon op. Daarna heb je ruim tijd om op het nabijgelegen station je wagon voor de nacht op te zoeken. Je kan ’s nachts dus niet bij de auto, maar de autowagons worden wel aan dezelfde trein gekoppeld. Overigens geldt voor motoren precies hetzelfde.
Na een goede nachtrust, rijdt je ’s ochtends de auto of motor weer van de autowagon af en je vakantie kan meteen beginnen.
Links
De Noord West Express pagina over het plannen en boeken van je reis naar Innsbruck
Vergelijking van de tijden en prijzen van de verschillende autoslaaptreinen vanuit Düsseldorf
De site van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB met aankomsttijden en kaartjes van de ‘verladestelle’ voor de auto
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.
De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.
Nachttrein is kansrijk, maar exploitatiekosten zijn hoog
Acht bestemmingen in Europa hebben potentieel voor de exploitatie van nachttreinen vanuit Nederland. Maar er zal nog flink onderhandeld moeten worden, voor het zo ver is.
Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.
Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.
De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig
Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!
Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar
Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen