Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.
9 december 2016 was een beetje een trieste dag. Het weer zat niet mee (mist en regen), maar het ergste was dat die avond de laatste nachttrein uit Nederland vertrok. Inmiddels zien we weer wat licht aan eind van de tunnel, want er is zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland. Ook de Tweede Kamer ziet dat wel zitten en verzoekt staatssecretaris Stientje van Veldhoven om te inventariseren wat er nodig is om Nederland weer aan te sluiten op het Europese nachtnet. Suzanne Kröger van Groen Links diende daarvoor in de Tweede Kamer een motie in.
Waarom vind je het belangrijk dat er weer nachttreinen gaan rijden?
“Ik vind de nachttrein een heerlijke manier van reizen, maar dat is niet de belangrijkste reden voor deze motie. De nachttrein is namelijk niet alleen nostalgie en romantiek, maar vooral een belangrijke schakel in de transitie naar klimaatvriendelijker reizen en minder overlast van het vliegverkeer. Hogesnelheidstreinen en intercity’s zijn op de korte en middellange afstand een goed alternatief voor het vliegverkeer. De nachttrein kan over een langere afstand met het vliegtuig concurreren.”
Wat kan de staatssecretaris doen?
“Het is belangrijk dat de internationale nachttrein een serieuze plek krijgt in het spoorbeleid. We moeten als overheid de condities creëren of zelfs prikkels inbouwen, waardoor het aantrekkelijk wordt voor vervoerders om weer nachttreinen aan te gaan bieden. De Oostenrijkse spoorwegen willen misschien een nachttrein naar Nederland gaan rijden. Het zou mooi zijn als de staatssecretaris daarover eens met haar Oostenrijkse collega zou afstemmen.”
Denk je dat het gaat lukken om weer nachttreinen naar Nederland te krijgen?
“Het tij is aan het keren! Ik zie de afgelopen weken al een enorm verschil in enthousiasme voor internationaal spoorvervoer. Zelfs ten opzichte van een half jaar geleden, toen de nachttrein nog gemakkelijk als vergane glorie of valse romantiek werd weggezet. De luchtvaart zit aan haar grenzen en de trein wordt steeds belangrijker. Het zegt al genoeg, dat de staatssecretaris de Tweede Kamer een positief advies heeft gegeven.”
Verwacht je dat de nachttrein veel gebruikt zou worden?
“De motie had veel steun in de Tweede Kamer en ik krijg heel veel positieve reacties uit het land en op sociale media. De nachttreinen die een paar jaar geleden vanuit Nederland reden, waren eigenlijk altijd goed bezet. Bovendien tonen de Oostenrijkse spoorwegen de afgelopen tijd aan, dat een winstgevende exploitatie van nachttreinen eigenlijk prima mogelijk is. Dus ja, ik verwacht dat een nachttrein vanuit Nederland goed gebruikt zal worden.”
Wat heb je zelf met nachttreinen?
“Ik houd ervan om ’s avonds lekker in je coupé in slaap te vallen en ’s ochtends op een prachtige plek in een totaal andere omgeving wakker te worden. Als student heb ik veel met de nachttrein gereisd, bijvoorbeeld naar Rome en Budapest. Vorig jaar nog heb ik met het hele gezin de autoslaaptrein naar Italië genomen.”
Relevante links
Op 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland: afgelopen december was dat alweer een jaar geleden
De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB willen graag met een nachttrein naar Nederland rijden: steeds grotere kans op een Nightjet naar Nederland
Noord West Express is al in 2016 een petitie gestart voor de terug keer van de internationale nachttrein naar Nederland
European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023
Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.
Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend
Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022.
Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan.
Nachttrein is terug in Nederland
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.
European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag
European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen
De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen