De Treinreiswinkel houdt het laatste beetje nachttrein in Nederland op de been. Een interview van Noord West Express met directeur Helmut Brall
De Alpen Express gaat door!
De Alpen Express gaat door!
Alpen Express
Alpen Express
Barrijtuig Alpen Express
Barrijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Ontbijt in de Alpen Express

Ontbijt in de Alpen Express

Zitrijtuig Alpen Express

Zitplaatsen Alpen Express

Aankomstbord in Innsbruck

Aankomstbord in Innsbruck

Een beetje oude couchettes, comfortabele slaaprijtuigen, maar vooral het barrijtuig spreekt tot de verbeelding. Daar wordt tot in de late uurtjes op de cadans van de trein gedanst en gedronken. Het hele wintersportseizoen rijdt de Alpen Express op vrijdag heen en op zaterdag terug. De trein doet zo’n beetje alle Oostenrijkse skigebieden aan. En op de drukste dagen is er een extra trein naar Italië en Zwitserland. Betaalbaar, gezellig en efficiënt. Je komt zaterdagochtend vroeg aan en vertrekt een week later pas in de avond, zodat er bijna acht hele skidagen overblijven.  

Helmut Brall vertelt dat het rijden van nachttreinen voor de Treinreiswinkel niet een bewuste keuze was en begon met de zomerse autoslaaptrein. In mei 2015 besloot spoorvervoerder Euro Express Trein Charter (EETC) er per direct mee te stoppen. De kosten voor het gebruik van de railinfrastructuur werden te hoog. Maar het moment was erg ongelukkig, want de treinen waren vrijwel uitverkocht en de reizigers verheugden zich natuurlijk op hun vakantie. “En de Treinreiswinkel had bijna alle tickets verkocht, dus we kregen veel boze reacties. De reizigers begrepen natuurlijk niet het verschil tussen de verkoper en de exploitant. Het was in Nederland echt even groot nieuws. We moesten snel handelen en hebben binnen twee dagen besloten om zelf de trein maar te rijden. Niet meer vanuit Nederland, maar met Düsseldorf als vertrekstation”.

Van reisbureau tot vervoerder

Dit seizoen volgde de Alpen Express. Deze werd in 2002 door EETC van NS Internationaal overgenomen en ontbrak na het opheffen van EETC  vorig jaar dus ook opeens in de dienstregeling. Brall: “Ook in dit geval, voelden we ons verplicht de trein van EETC weer op de markt te brengen, maar het is eigenlijk niet onze core business. De Treinreiswinkel is al 15 jaar primair gericht op het verkopen van internationale treinkaartjes en –vakanties. Nu zijn we ook spoorvervoerder. Dat is wel even anders en brengt bijvoorbeeld veel grotere financiële risico’s met zich mee”.

Belangstelling trekt aan

Niet duidelijk is wat er met de Austria Express is gebeurd. Deze werd vorig jaar door Railpromo als wintersporttrein geïntroduceerd, maar is dit jaar alweer gestopt. Te veel concurrentie van de Alpen Express? Te weinig belangstelling? Brall weet het ook niet. De belangstelling voor de Alpen Express van de Treinreiswinkel is in ieder geval nog niet helemaal op het gewenste niveau. Brall: “Vooral aan het begin van het seizoen was de bezetting te laag. Misschien omdat de kerstdagen ongelukkig vielen. Misschien omdat er niet veel sneeuw lag. De laatste tijd gaat het beter. In april gaan we bepalen hoe we het volgend jaar aanpakken. De Alpen Express blijft in ieder geval rijden!” 

Een feestdeel en een rustdeel

De formule van de Alpen Express blijft voorlopig ongewijzigd. De gebruikte wagons zijn natuurlijk netjes, maar inmiddels wel wat oud en een tikkeltje ouderwets. Daar is volgens Brall voorlopig weinig aan te doen: “Er iets niks anders beschikbaar. Niemand investeert momenteel in nieuw nachttrein materieel”. Een groot succes is in ieder geval het barrijtuig. “Buiten de schoolvakanties maken veel jongeren gebruik van de Alpen Express en die zorgen voor veel gezelligheid in het barrijtuig”. Het barrijtuig zit in het midden van de trein, net als de couchetterijtuigen met zes ligplaatsen en zitrijtuigen. Het feestdeel van de trein dus. Maar de Alpen Express heeft ook een rustig gedeelte aan het uiteinde trein met slaaprijtuigen en couchetterijtuigen met vier ligplaatsen. In de schoolvakanties trekt de Alpen Express vooral gezinnen met kinderen. Opvallend vindt Brall dat de luxere (en duurdere) slaapwagons altijd als eerste zijn uitverkocht: “De echte treinreiziger kiest voor comfort. Ook rustzoekers weten de Alpen Express te vinden”. Een mooie mix van verschillende soorten reizigers dus. Een ding hebben ze volgens Brall gemeen: “Onze reizigers vinden het belangrijk om niet te veel over te stappen, bijvoorbeeld omdat ze over het algemeen met veel bagage reizen”. Daarom stopt de Alpen Express op een groot aantal stations in Nederland, voordat de trein bij Venlo de grens over gaat.

Links

De Alpen Express op Noord West Express

Met de nachttrein naar Innsbruck en omgeving op Noord West Express

Boeken van de Alpen Express: Treinreiswinkel

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

Barrijtuig Alpen Express
Barrijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Slaaprijtuig Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Ontbijt in de Alpen Express
Couchetterijtuig Alpen Express
Zitrijtuig Alpen Express

Zitplaatsen Alpen Express

Aankomstbord in Innsbruck

Aankomstbord in Innsbruck

Meer nieuws

European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023

Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.

Lees meer

Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend

Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022. 

Lees meer

Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022

De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan. 

Lees meer

Nachttrein is terug in Nederland

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.

Lees meer

European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag

European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Lees meer

Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen

De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.

Lees meer

Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein

Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich. 

Lees meer

De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.

Lees meer

Revival nachttrein in Europa zet door

Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!

Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.

Lees meer

Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!

De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.

Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:

1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten