Heute war Fahrplanwechsel. Der CNL ist weg. Gut für uns Kunden, denn der ÖBB-Nightjet ist viel bequemer. Viele Grüße aus dem neuen Zug 🙂 pic.twitter.com/1F4t8wXqKM
— Johannes Schmidt (@stellfragen) 11 december 2016
GO NIGHTJET! OBB says Nightjet has had a successful start and is in the black… https://t.co/hcrpR7QU6G pic.twitter.com/aAwbxvwySc
— The Man in Seat 61 (@seatsixtyone) 3 februari 2017
ÖBB wants to extend successful Nightjet network. Maybe Berlin. Why not Amsterdam? @seatsixtyone @unsereOEBB @paroolhttps://t.co/uX8DVuIU4l
— Noord West Express (@noordwestexpres) 2 februari 2017
Erste Fahrt nach Umstellung mit #öbb Nightjet. MegaChaos am Termini. Man sieht ja heutzutage selten Erwachsene weinen, aber eben dann doch.
— Barbara Kaufmann (@BarbaraKaufmann) 11 december 2016
Super Service, bequemes Bett #ÖBB #NightJet – erster Eindruck besser als bei DB
— kristinapelikan (@PelikanKristina) 12 december 2016
Absolute chaos when boarding @unsereOEBB nightjet from Cologne to Vienna. No numbers on cars. Train full of confused passengers.
— Chris (@ice_creamsocial) 21 december 2016
Liebe @unsereOEBB, ich bin begeistert vom Nightjet. Kein Vergleich zum alten CityNightLine der DB. Glückwunsch aus dem Schlafwagen! 🙂
— Georg Konjovic (@GeorgKonjovic) 17 januari 2017
Gotta say, I still do enjoy night trains. @unsereOEBB does a great job with the Nightjet! pic.twitter.com/EUJ3cM6Rfu
— Martin Splitt (@g33konaut) 2 maart 2017
Op 11 december 2016 startten de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB met hun nieuwe nachttrein concept: de Nightjet. Veel nieuwe verbindingen werden overgenomen van de Duitse spoorwegen, die de nachttrein helemaal afschaften. De eerste weken waren niet makkelijk: veel chaos, klachten en gedoe. De kinderziektes zijn al snel overwonnen. Binnen drie maanden tijd komt er goed nieuws: er worden zwarte cijfers geschreven!
Noord West Express is in de berichtgeving rond de Nightjet gedoken en heeft gesproken met Helmut Brall, directeur van de Treinreiswinkel. Verder blijkt Twitter een goeie inspiratiebron. Zodoende kan de eerste balans opgemaakt worden. En de balans is zeker positief! Maar komt er dan ook een Nightjet naar Amsterdam? En wat ging er mis in de eerste weken?
Meer reizigers dan verwacht: Nightjet maakt winst
De Nightjet presteert beter dan verwacht. Het aantal passagiers ligt nu al hoger dan in de business case was aangenomen. Daardoor schrijven de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB zwarte cijfers. Op een internationale spoorwegconferentie in Parijs gaf de ÖBB dan ook aan, zeer tevreden te zijn met de Nightjet.
De goede resultaten van de Nightjet zijn best opmerkelijk. De Duitse spoorwegen zagen immers totaal geen brood meer in de City Night Line nachttreinen. In Frankrijk wordt ook alleen maar bezuinigd. Niet terecht, lijkt het nu. Binnen een paar maanden leiden de extra investeringen al tot rendement. Overigens bleek de City Night Line het de afgelopen tijd juist weer vrij goed te doen. Dat blijkt uit een intern rapport van de Deutsche Bahn.
Nieuwe verbindingen? Waarschijnlijk wel…
Goed nieuws dus voor de reizigers die graag met de nachttrein reizen. Sowieso is comfort en service in de Nightjet beter dan in de City Night Line. Verder lijkt het er op dat de ÖBB het netwerk van Nightjetverbindingen gaat uitbreiden. Dat was in ieder geval de boodschap van een woordvoerder van de ÖBB in de Berliner Zeitung. Het ging in dat interview over nieuwe verbindingen naar Berlijn, maar waarom zouden er niet andere interessante nieuwe bestemmingen zijn.
Komt de Nightjet naar Nederland? Volgend jaar nog niet…
Voor reizigers van en naar Nederland is vooral een Nightjet verbinding naar Amsterdam natuurlijk interessant. Bijvoorbeeld door de Nightjets die nu in Düsseldorf eindigen te verlengen.
Noord West Express sprak hierover met Helmut Brall, directeur van de Treinreiswinkel. Ook Brall is heel positief over de Nightjet: “We krijgen bij de Treinreiswinkel veel boekingen binnen voor de Nightjet. Ongeveer evenveel als voor de City Night Line, ondanks de extra overstap in Düsseldorf. Het is wel erg jammer dat er geen verbinding naar Zwitserland is”.
Over de kansen op een Nightjet naar Nederland is Brall gematigd positief. “De plannen voor een Nightjet naar Nederland liggen bij de ÖBB op de plank. Maar we hebben nog geen idee of ze door gaan. En zo ja, wanneer. In ieder geval nog niet voor de dienstregeling 2018. We hebben wel intensief contact hierover met de ÖBB en Amsterdam was altijd een populaire bestemming van de nachttrein. Dus het is zeker niet ondenkbaar.”
Opstartproblemen lijken voorbij
De eerste paar weken waren niet eenvoudig voor de Nightjet. Op Twitter verschijnen berichten over lange vertragingen en het ontbreken van de nummering op de wagons. Het leidt tot huilende mensen in Rome en een trein vol verwarde reizigers in Keulen. Het lijkt er op dat het voor de ÖBB een beetje te snel ging. De gebruikelijke degelijkheid was nergens te bekennen. Verder zijn de afhankelijkheden tussen de verschillende Nightjets is ook veel groter dan bij de oude nachttreinen van de ÖBB. Daardoor breiden vertragingen zich snel uit.
Comfort en service worden gewaardeerd
Al snel verschijnen er ook positieve berichten. De service is beter dan bij de City Night Line en de punctualiteit neemt toe. De laatste weken duiken er helemaal geen negatieve berichten meer op. Duidelijk wordt dat de service in de Nightjet erg goed is en dat de treinen vaak comfortabeler zijn dan de meeste nachttreinen in Europa.
Links
Meer informatie over de reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen
Meer informatie over de Nightjet treinen naar Innsbruck, Wenen en Venetië
Nieuws: ontwerp van de nieuwe Nightjet rijtuigen wordt getest in Wenen
Nieuws: Met de nachttrein op reis blijft gewoon aantrekkelijk
Nieuws: De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
Heute war Fahrplanwechsel. Der CNL ist weg. Gut für uns Kunden, denn der ÖBB-Nightjet ist viel bequemer. Viele Grüße aus dem neuen Zug 🙂 pic.twitter.com/1F4t8wXqKM
— Johannes Schmidt (@stellfragen) 11 december 2016
GO NIGHTJET! OBB says Nightjet has had a successful start and is in the black… https://t.co/hcrpR7QU6G pic.twitter.com/aAwbxvwySc
— The Man in Seat 61 (@seatsixtyone) 3 februari 2017
ÖBB wants to extend successful Nightjet network. Maybe Berlin. Why not Amsterdam? @seatsixtyone @unsereOEBB @paroolhttps://t.co/uX8DVuIU4l
— Noord West Express (@noordwestexpres) 2 februari 2017
Erste Fahrt nach Umstellung mit #öbb Nightjet. MegaChaos am Termini. Man sieht ja heutzutage selten Erwachsene weinen, aber eben dann doch.
— Barbara Kaufmann (@BarbaraKaufmann) 11 december 2016
Super Service, bequemes Bett #ÖBB #NightJet – erster Eindruck besser als bei DB
— kristinapelikan (@PelikanKristina) 12 december 2016
Absolute chaos when boarding @unsereOEBB nightjet from Cologne to Vienna. No numbers on cars. Train full of confused passengers.
— Chris (@ice_creamsocial) 21 december 2016
Liebe @unsereOEBB, ich bin begeistert vom Nightjet. Kein Vergleich zum alten CityNightLine der DB. Glückwunsch aus dem Schlafwagen! 🙂
— Georg Konjovic (@GeorgKonjovic) 17 januari 2017
Gotta say, I still do enjoy night trains. @unsereOEBB does a great job with the Nightjet! pic.twitter.com/EUJ3cM6Rfu
— Martin Splitt (@g33konaut) 2 maart 2017
European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023
Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.
Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend
Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022.
Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan.
Nachttrein is terug in Nederland
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.
European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag
European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen
De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen