Nadat de Oostenrijkse spoorwegen vorige week al een tipje van de sluier oplichtten, kwam vanochtend de bevestiging van de staatssecretaris.  

Wat een feest: de nachttrein komt terug naar Nederland

Het is definitief: de nachttrein komt terug naar Nederland

Nightjet ©Noord West Express
Nightjet netwerk en aansluitende treinen

Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen in Innsbruck

Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet ©Noord West Express
Slaapplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet in Innsbruck ©Noord West Express

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International. De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. 

Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd.  Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen. Sindsdien waren er constant geruchten en speculaties over een nieuwe nachttrein. De Oostenrijkse spoorwegen hebben er nooit een geheim van gemaakt, dat ze graag een nachttrein naar Nederland willen rijden. Nu is er dus eindelijk een definitief besluit.

Subsidie van €6,7 miljoen voor de eerste drie jaar

De ÖBB en NS hebben aangegeven dat de exploitatie van de nachttrein naar Nederland in eerste instantie niet rendabel is. Met staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn deze vervoerders overeen gekomen, dat er voor de eerste drie jaar vanuit de Nederlandse overheid een flinke exploitatiebijdrage wordt afgegeven. 

Vanuit diverse particuliere spoorwegmaatschappijen is er al eerder bezwaar aangetekend tegen een dergelijke subsidie, aangezien deze de vrije marktwerking tegenwerkt, die we in Europa op het spoor hebben afgesproken. Vanuit het ministerie geeft men echter aan, dat vanuit deze particuliere maatschappijen op korte termijn geen degelijke nachttreinen naar Nederland te verwachten zijn. 

Reistijd ongeveer veertien uur, gunstige tarieven 

De Oostenrijkse spoorwegen willen met hun nachttreinen het liefst ná de laatste vlucht vertrekken en vóór de eerste vlucht aankomen, zodat de Nightjet een echte concurrent van het vliegtuig wordt. De verwachting is dat de nachttrein tussen 18:30 en 19:30 uit Amsterdam zal vertrekken en tussen 8:30 en 9:30 uur zal aankomen in Wenen en Innsbruck. Daarmee kan nog worden aangesloten bij de bestaande dienstregeling, waarin de trein om 20:54 uit Düsseldorf vertrekt. 

Voor de terugweg zouden ongeveer dezelfde tijden kunnen gelden, maar daar moet de dienstregeling wel flink voor op de schop, aangezien de Nightjet momenteel pas om 8:42 uur in Düsseldorf aankomt. De ÖBB hebben beloofd dat de treinen voor tien uur ’s ochtends in Amsterdam aankomt. 

Comfortabele treinen, gunstige tarieven

De Nightjet treinen van de ÖBB zijn degelijk en comfortabel. Helaas gaan de modernste Nightjet rijtuigen in eerste instantie naar Italië rijden, maar ook de wat oudere Nightjet rijtuigen zijn er prima aan toe. Jammer is wel dat er geen restauratie aanwezig is. Wel kan je bij de slaapwagenconducteurs wat te eten en drankjes bestellen. 

Het is nog niet zeker welke ticketprijzen de ÖBB gaat rekenen. Als deze gelijk blijven aan de prijzen die nu vanaf Düsseldorf gelden, dan wordt de reis met de trein naar Oostenrijk en Zuid-Duitsland er een stuk goedkoper op.

Een ticket kost dan vanaf €30 voor een zitplaats, vanaf €50 voor een ligplaats in een coupé met zes personen en vanaf €60 voor een ligplaats in een coupé met vier personen. Vanaf €199 kan je de hele coupé als familiecoupé reserveren. Bedden in de slaapcoupés zijn kostbaarder en zijn vanaf ongeveer €100 beschikbaar. In alle gevallen geldt dat vroeg boeken cruciaal is, want de voordeligste tarieven zijn snel uitverkocht. 

In januari 2020 al een verbinding naar Brussel

Tot ieders grote verbazing, kondigden de Oostenrijkse spoorwegen vorige week aan, ook een nachttrein naar Brussel te gaan rijden. Nog opmerkelijker was, dat deze verbinding al vanaf aanstaande januari gaat rijden. Er is de afgelopen dagen veel gespeculeerd, wat precies te bedoeling is, maar niemand lijkt het echt te begrijpen. Mogelijk gaat het om een aantal rijtuigen van de Nightjet uit Wenen, dat een aantal keer per week naar Brussel wordt doorgetrokken. Onduidelijk is ook, of de treinen naar Brussel blijven bestaan na de doortrekking naar Amsterdam volgend jaar. 

Voorlopig geen auto’s op de trein vanuit Nederland

De Oostenrijkse spoorwegen rijden momenteel vanuit Düsseldorf met autowagons naar Innsbruck. Dat is een zeer aantrekkelijke service, als je wel je eigen auto mee wil op reis, maar niet het hele eind naar de Alpen wil rijden. Ze willen deze service graag in Amsterdam aanbieden, maar er zijn daarvoor (nog) geen faciliteiten.

De komende jaren wordt daarom bekeken, wat er in Amsterdam mogelijk is. Tot die tijd zal je met de auto naar Düsseldorf moeten blijven rijden (of in Innsbruck een auto huren, natuurlijk). Het nadeel is dat de autowagons voorlopig in Düsseldorf aan de trein gerangeerd moeten worden en dat zal wat tijd kunnen kosten. 

Links

Link naar het rapport van het KiM: slapend onderweg

Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

Gerelateerd nieuws: Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck  en Wenen 

De Nightjet treinen naar InnsbruckWenen en Venetië

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International. De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. 

Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd.  Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen. Sindsdien waren er constant geruchten en speculaties over een nieuwe nachttrein. De Oostenrijkse spoorwegen hebben er nooit een geheim van gemaakt, dat ze graag een nachttrein naar Nederland willen rijden. Nu is er dus eindelijk een definitief besluit.

Subsidie van €6,7 miljoen voor de eerste drie jaar

De ÖBB en NS hebben aangegeven dat de exploitatie van de nachttrein naar Nederland in eerste instantie niet rendabel is. Met staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn deze vervoerders overeen gekomen, dat er voor de eerste drie jaar vanuit de Nederlandse overheid een flinke exploitatiebijdrage wordt afgegeven. 

Vanuit diverse particuliere spoorwegmaatschappijen is er al eerder bezwaar aangetekend tegen een dergelijke subsidie, aangezien deze de vrije marktwerking tegenwerkt, die we in Europa op het spoor hebben afgesproken. Vanuit het ministerie geeft men echter aan, dat vanuit deze particuliere maatschappijen op korte termijn geen degelijke nachttreinen naar Nederland te verwachten zijn. 

Reistijd ongeveer veertien uur, gunstige tarieven 

De Oostenrijkse spoorwegen willen met hun nachttreinen het liefst ná de laatste vlucht vertrekken en vóór de eerste vlucht aankomen, zodat de Nightjet een echte concurrent van het vliegtuig wordt. De verwachting is dat de nachttrein tussen 18:30 en 19:30 uit Amsterdam zal vertrekken en tussen 8:30 en 9:30 uur zal aankomen in Wenen en Innsbruck. Daarmee kan nog worden aangesloten bij de bestaande dienstregeling, waarin de trein om 20:54 uit Düsseldorf vertrekt. 

Voor de terugweg zouden ongeveer dezelfde tijden kunnen gelden, maar daar moet de dienstregeling wel flink voor op de schop, aangezien de Nightjet momenteel pas om 8:42 uur in Düsseldorf aankomt. De ÖBB hebben beloofd dat de treinen voor tien uur ’s ochtends in Amsterdam aankomt. 

Comfortabele treinen, gunstige tarieven

De Nightjet treinen van de ÖBB zijn degelijk en comfortabel. Helaas gaan de modernste Nightjet rijtuigen in eerste instantie naar Italië rijden, maar ook de wat oudere Nightjet rijtuigen zijn er prima aan toe. Jammer is wel dat er geen restauratie aanwezig is. Wel kan je bij de slaapwagenconducteurs wat te eten en drankjes bestellen. 

Het is nog niet zeker welke ticketprijzen de ÖBB gaat rekenen. Als deze gelijk blijven aan de prijzen die nu vanaf Düsseldorf gelden, dan wordt de reis met de trein naar Oostenrijk en Zuid-Duitsland er een stuk goedkoper op.

Een ticket kost dan vanaf €30 voor een zitplaats, vanaf €50 voor een ligplaats in een coupé met zes personen en vanaf €60 voor een ligplaats in een coupé met vier personen. Vanaf €199 kan je de hele coupé als familiecoupé reserveren. Bedden in de slaapcoupés zijn kostbaarder en zijn vanaf ongeveer €100 beschikbaar. In alle gevallen geldt dat vroeg boeken cruciaal is, want de voordeligste tarieven zijn snel uitverkocht. 

In januari 2020 al een verbinding naar Brussel

Tot ieders grote verbazing, kondigden de Oostenrijkse spoorwegen vorige week aan, ook een nachttrein naar Brussel te gaan rijden. Nog opmerkelijker was, dat deze verbinding al vanaf aanstaande januari gaat rijden. Er is de afgelopen dagen veel gespeculeerd, wat precies te bedoeling is, maar niemand lijkt het echt te begrijpen. Mogelijk gaat het om een aantal rijtuigen van de Nightjet uit Wenen, dat een aantal keer per week naar Brussel wordt doorgetrokken. Onduidelijk is ook, of de treinen naar Brussel blijven bestaan na de doortrekking naar Amsterdam volgend jaar. 

Voorlopig geen auto’s op de trein vanuit Nederland

De Oostenrijkse spoorwegen rijden momenteel vanuit Düsseldorf met autowagons naar Innsbruck. Dat is een zeer aantrekkelijke service, als je wel je eigen auto mee wil op reis, maar niet het hele eind naar de Alpen wil rijden. Ze willen deze service graag in Amsterdam aanbieden, maar er zijn daarvoor (nog) geen faciliteiten.

De komende jaren wordt daarom bekeken, wat er in Amsterdam mogelijk is. Tot die tijd zal je met de auto naar Düsseldorf moeten blijven rijden (of in Innsbruck een auto huren, natuurlijk). Het nadeel is dat de autowagons voorlopig in Düsseldorf aan de trein gerangeerd moeten worden en dat zal wat tijd kunnen kosten. 

Links

Link naar het rapport van het KiM: slapend onderweg

Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

Gerelateerd nieuws: Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck  en Wenen 

De Nightjet treinen naar InnsbruckWenen en Venetië

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Nightjet netwerk en aansluitende treinen

Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen in Innsbruck

Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet ©Noord West Express
Slaapplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet in Innsbruck ©Noord West Express

Meer nieuws

Nachttrein is terug in Nederland

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.

Lees meer

European Sleeper vanaf april 2022 naar Praag

European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Vanaf mei 2021 kan iedereen meedoen, want dan komen er aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Lees meer

Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen

De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.

Lees meer

Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein

Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich. 

Lees meer

De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.

Lees meer

Revival nachttrein in Europa zet door

Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!

Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.

Lees meer

Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!

De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.

Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:

1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg

Lees meer

Het feestelijke verhaal van de Sziget Express

Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.

Lees meer

Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten