Nadat de Oostenrijkse spoorwegen vorige week al een tipje van de sluier oplichtten, kwam vanochtend de bevestiging van de staatssecretaris.  

Wat een feest: de nachttrein komt terug naar Nederland

Het is definitief: de nachttrein komt terug naar Nederland

Nightjet ©Noord West Express
Nightjet netwerk en aansluitende treinen

Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen in Innsbruck

Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet ©Noord West Express
Slaapplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet in Innsbruck ©Noord West Express

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International. De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. 

Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd.  Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen. Sindsdien waren er constant geruchten en speculaties over een nieuwe nachttrein. De Oostenrijkse spoorwegen hebben er nooit een geheim van gemaakt, dat ze graag een nachttrein naar Nederland willen rijden. Nu is er dus eindelijk een definitief besluit.

Subsidie van €6,7 miljoen voor de eerste drie jaar

De ÖBB en NS hebben aangegeven dat de exploitatie van de nachttrein naar Nederland in eerste instantie niet rendabel is. Met staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn deze vervoerders overeen gekomen, dat er voor de eerste drie jaar vanuit de Nederlandse overheid een flinke exploitatiebijdrage wordt afgegeven. 

Vanuit diverse particuliere spoorwegmaatschappijen is er al eerder bezwaar aangetekend tegen een dergelijke subsidie, aangezien deze de vrije marktwerking tegenwerkt, die we in Europa op het spoor hebben afgesproken. Vanuit het ministerie geeft men echter aan, dat vanuit deze particuliere maatschappijen op korte termijn geen degelijke nachttreinen naar Nederland te verwachten zijn. 

Reistijd ongeveer veertien uur, gunstige tarieven 

De Oostenrijkse spoorwegen willen met hun nachttreinen het liefst ná de laatste vlucht vertrekken en vóór de eerste vlucht aankomen, zodat de Nightjet een echte concurrent van het vliegtuig wordt. De verwachting is dat de nachttrein tussen 18:30 en 19:30 uit Amsterdam zal vertrekken en tussen 8:30 en 9:30 uur zal aankomen in Wenen en Innsbruck. Daarmee kan nog worden aangesloten bij de bestaande dienstregeling, waarin de trein om 20:54 uit Düsseldorf vertrekt. 

Voor de terugweg zouden ongeveer dezelfde tijden kunnen gelden, maar daar moet de dienstregeling wel flink voor op de schop, aangezien de Nightjet momenteel pas om 8:42 uur in Düsseldorf aankomt. De ÖBB hebben beloofd dat de treinen voor tien uur ’s ochtends in Amsterdam aankomt. 

Comfortabele treinen, gunstige tarieven

De Nightjet treinen van de ÖBB zijn degelijk en comfortabel. Helaas gaan de modernste Nightjet rijtuigen in eerste instantie naar Italië rijden, maar ook de wat oudere Nightjet rijtuigen zijn er prima aan toe. Jammer is wel dat er geen restauratie aanwezig is. Wel kan je bij de slaapwagenconducteurs wat te eten en drankjes bestellen. 

Het is nog niet zeker welke ticketprijzen de ÖBB gaat rekenen. Als deze gelijk blijven aan de prijzen die nu vanaf Düsseldorf gelden, dan wordt de reis met de trein naar Oostenrijk en Zuid-Duitsland er een stuk goedkoper op.

Een ticket kost dan vanaf €30 voor een zitplaats, vanaf €50 voor een ligplaats in een coupé met zes personen en vanaf €60 voor een ligplaats in een coupé met vier personen. Vanaf €199 kan je de hele coupé als familiecoupé reserveren. Bedden in de slaapcoupés zijn kostbaarder en zijn vanaf ongeveer €100 beschikbaar. In alle gevallen geldt dat vroeg boeken cruciaal is, want de voordeligste tarieven zijn snel uitverkocht. 

In januari 2020 al een verbinding naar Brussel

Tot ieders grote verbazing, kondigden de Oostenrijkse spoorwegen vorige week aan, ook een nachttrein naar Brussel te gaan rijden. Nog opmerkelijker was, dat deze verbinding al vanaf aanstaande januari gaat rijden. Er is de afgelopen dagen veel gespeculeerd, wat precies te bedoeling is, maar niemand lijkt het echt te begrijpen. Mogelijk gaat het om een aantal rijtuigen van de Nightjet uit Wenen, dat een aantal keer per week naar Brussel wordt doorgetrokken. Onduidelijk is ook, of de treinen naar Brussel blijven bestaan na de doortrekking naar Amsterdam volgend jaar. 

Voorlopig geen auto’s op de trein vanuit Nederland

De Oostenrijkse spoorwegen rijden momenteel vanuit Düsseldorf met autowagons naar Innsbruck. Dat is een zeer aantrekkelijke service, als je wel je eigen auto mee wil op reis, maar niet het hele eind naar de Alpen wil rijden. Ze willen deze service graag in Amsterdam aanbieden, maar er zijn daarvoor (nog) geen faciliteiten.

De komende jaren wordt daarom bekeken, wat er in Amsterdam mogelijk is. Tot die tijd zal je met de auto naar Düsseldorf moeten blijven rijden (of in Innsbruck een auto huren, natuurlijk). Het nadeel is dat de autowagons voorlopig in Düsseldorf aan de trein gerangeerd moeten worden en dat zal wat tijd kunnen kosten. 

Links

Link naar het rapport van het KiM: slapend onderweg

Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

Gerelateerd nieuws: Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck  en Wenen 

De Nightjet treinen naar InnsbruckWenen en Venetië

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International. De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. 

Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd.  Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen. Sindsdien waren er constant geruchten en speculaties over een nieuwe nachttrein. De Oostenrijkse spoorwegen hebben er nooit een geheim van gemaakt, dat ze graag een nachttrein naar Nederland willen rijden. Nu is er dus eindelijk een definitief besluit.

Subsidie van €6,7 miljoen voor de eerste drie jaar

De ÖBB en NS hebben aangegeven dat de exploitatie van de nachttrein naar Nederland in eerste instantie niet rendabel is. Met staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn deze vervoerders overeen gekomen, dat er voor de eerste drie jaar vanuit de Nederlandse overheid een flinke exploitatiebijdrage wordt afgegeven. 

Vanuit diverse particuliere spoorwegmaatschappijen is er al eerder bezwaar aangetekend tegen een dergelijke subsidie, aangezien deze de vrije marktwerking tegenwerkt, die we in Europa op het spoor hebben afgesproken. Vanuit het ministerie geeft men echter aan, dat vanuit deze particuliere maatschappijen op korte termijn geen degelijke nachttreinen naar Nederland te verwachten zijn. 

Reistijd ongeveer veertien uur, gunstige tarieven 

De Oostenrijkse spoorwegen willen met hun nachttreinen het liefst ná de laatste vlucht vertrekken en vóór de eerste vlucht aankomen, zodat de Nightjet een echte concurrent van het vliegtuig wordt. De verwachting is dat de nachttrein tussen 18:30 en 19:30 uit Amsterdam zal vertrekken en tussen 8:30 en 9:30 uur zal aankomen in Wenen en Innsbruck. Daarmee kan nog worden aangesloten bij de bestaande dienstregeling, waarin de trein om 20:54 uit Düsseldorf vertrekt. 

Voor de terugweg zouden ongeveer dezelfde tijden kunnen gelden, maar daar moet de dienstregeling wel flink voor op de schop, aangezien de Nightjet momenteel pas om 8:42 uur in Düsseldorf aankomt. De ÖBB hebben beloofd dat de treinen voor tien uur ’s ochtends in Amsterdam aankomt. 

Comfortabele treinen, gunstige tarieven

De Nightjet treinen van de ÖBB zijn degelijk en comfortabel. Helaas gaan de modernste Nightjet rijtuigen in eerste instantie naar Italië rijden, maar ook de wat oudere Nightjet rijtuigen zijn er prima aan toe. Jammer is wel dat er geen restauratie aanwezig is. Wel kan je bij de slaapwagenconducteurs wat te eten en drankjes bestellen. 

Het is nog niet zeker welke ticketprijzen de ÖBB gaat rekenen. Als deze gelijk blijven aan de prijzen die nu vanaf Düsseldorf gelden, dan wordt de reis met de trein naar Oostenrijk en Zuid-Duitsland er een stuk goedkoper op.

Een ticket kost dan vanaf €30 voor een zitplaats, vanaf €50 voor een ligplaats in een coupé met zes personen en vanaf €60 voor een ligplaats in een coupé met vier personen. Vanaf €199 kan je de hele coupé als familiecoupé reserveren. Bedden in de slaapcoupés zijn kostbaarder en zijn vanaf ongeveer €100 beschikbaar. In alle gevallen geldt dat vroeg boeken cruciaal is, want de voordeligste tarieven zijn snel uitverkocht. 

In januari 2020 al een verbinding naar Brussel

Tot ieders grote verbazing, kondigden de Oostenrijkse spoorwegen vorige week aan, ook een nachttrein naar Brussel te gaan rijden. Nog opmerkelijker was, dat deze verbinding al vanaf aanstaande januari gaat rijden. Er is de afgelopen dagen veel gespeculeerd, wat precies te bedoeling is, maar niemand lijkt het echt te begrijpen. Mogelijk gaat het om een aantal rijtuigen van de Nightjet uit Wenen, dat een aantal keer per week naar Brussel wordt doorgetrokken. Onduidelijk is ook, of de treinen naar Brussel blijven bestaan na de doortrekking naar Amsterdam volgend jaar. 

Voorlopig geen auto’s op de trein vanuit Nederland

De Oostenrijkse spoorwegen rijden momenteel vanuit Düsseldorf met autowagons naar Innsbruck. Dat is een zeer aantrekkelijke service, als je wel je eigen auto mee wil op reis, maar niet het hele eind naar de Alpen wil rijden. Ze willen deze service graag in Amsterdam aanbieden, maar er zijn daarvoor (nog) geen faciliteiten.

De komende jaren wordt daarom bekeken, wat er in Amsterdam mogelijk is. Tot die tijd zal je met de auto naar Düsseldorf moeten blijven rijden (of in Innsbruck een auto huren, natuurlijk). Het nadeel is dat de autowagons voorlopig in Düsseldorf aan de trein gerangeerd moeten worden en dat zal wat tijd kunnen kosten. 

Links

Link naar het rapport van het KiM: slapend onderweg

Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

Gerelateerd nieuws: Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck  en Wenen 

De Nightjet treinen naar InnsbruckWenen en Venetië

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Nightjet netwerk en aansluitende treinen

Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen in Innsbruck

Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet ©Noord West Express
Slaapplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet in Innsbruck ©Noord West Express

Meer nieuws

Het feestelijke verhaal van de Sziget Express

Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.

Lees meer

Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.

Lees meer

De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig

Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!

Lees meer

Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar

Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.

Lees meer

Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018

Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.

Lees meer

Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein uit Nederland

Op vrijdag 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland. Het was natuurlijk vooral een triest gebeuren, die avond op Amsterdam Centraal. Maar er was ook veel nostalgie en zelfs een beetje optimisme. En dat laatste blijkt niet eens onterecht, want gek genoeg is er inmiddels serieus zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB introduceren zeer aantrekkelijke kortingstarieven: de auto kan vanaf €29 al mee. Als je zelf zou rijden, ben je aan benzinekosten al meer kwijt. Helaas vervalt de verbinding naar Wenen.

Lees meer

Noord West Express is jarig!

Een verslag van één jaar Noord West Express. Van het afscheid van de laatste nachttrein tot het succes van de Nightjet. En natuurlijk over de ontwikkeling van de website sinds de start op 6 oktober 2016.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten