Lonely Planet riep de Caledonian Sleeper in 2016 uit tot de beste nachttrein ter wereld. Daar valt veel voor te zeggen, want de Caledonian Sleeper is zonder meer een geweldige reiservaring. De trein is comfortabel, heeft gunstige rijtijden en biedt in de hooglanden prachtige panorama’s op het ruige landschap. Het mooiste is dat er een heerlijke restauratiewagon met de trein meerijdt, waarin je wat kan eten en drinken. Ze hebben in ieder geval een zeer goed assortiment aan Schotse Whiskey en andere specialiteiten! Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over je reis vanuit Nederland naar de Schotse Hooglanden (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera), vind je op de bestemmingspagina over de Schotse Hooglanden.
Begin- en eindpunt van de route van deze nachttrein spreken zeer tot de verbeelding. ’s Avonds vertrek je van London Euston Station. ’s Ochtends wordt wordt je wakker in een compleet andere omgeving. De Schotse Hooglanden zijn prachtig en de trein rijdt op een aantal ruige stukken dwars door de natuur. Het deel naar Fort William wordt niet voor niets The Deerstalker genoemd; hier zie je rond zonsopkomst of -ondergang regelmatig herten in het wild langs de lijn.
Hieronder een kort fragment van het prachtige uitzicht op de hooglanden vanuit het restaurant van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Het deel naar Inverness rijdt een groot deel door het Cairngorns National Park. Het deel naar Aberdeen rijdt een heel stuk langs de Noordzee. Alle drie de treinen rijden in Schotland over prachtige oude viaducten.
Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Caledonian Sleeper. Er is zelfs een aparte pagina met beelden van The Deerstalker (de reis naar Fort William)
Caledonian Sleeper in Inverness ©Noord West Express
Let op de vertrekdagen wijken op zondag en vrijdag iets af. Rijdt niet op zaterdag!.
Heenreis Fort William
Coupé beschikbaar vanaf 20:30
London Euston
21:15
Watford Junction
21:33
Crewe
23:54
Preston
1:00
Edinburgh
4:50
Glasgow Queen Street
5:48
Dalmuir
6:03
Dumbarton Central
6:14
Helensburgh Upper
6:29
Garelochhead
6:44
Arrochar & Tarbet
7:08
Ardlui
7:23
Crianlarich
7:45
Upper Tyndrum
7:58
Bridge of Orchy
8:16
Rannoch
8:43
Corrour
8:59
Tulloch
9:18
Roy Bridge
9:31
Spean Bridge
9:38
Fort William
9:55
Terugreis Fort William
Coupé beschikbaar vanaf 19:20
Fort William
19:50
Spean Bridge
20:08
Roy Bridge
20:14
Tulloch
20:29
Corrour
20:49
Rannoch
21:07
Bridge of Orchy
21:33
Upper Tyndrum
21:51
Crianlarich
22:06
Ardlui
22:24
Arrochar & Tarbet
22:42
Garelochhead
23:06
Helensburgh Upper
23:20
Dumbarton central
23:35
Dalmuir
23:52
Glasgow Queen Street
0:12
Edinburgh
1:11
Preston
4:33
Crewe
5:36
London Euston
7:47
Heenreis Inverness
Coupé beschikbaar vanaf 20:30
London Euston
21:15
Watford Junction
21:33
Crewe
23:54
Preston
1:00
Stirling
4:53
Dunblane
5:03
Gleneagles
5:18
Perth
5:38
Dunkeld & Birnam
6:00
Pitlochry
6:15
Blair Atholl
6:28
Dalwhinnie
6:59
Newtonmore
7:10
Kingussie
7:16
Aviemore
7:40
Carrbridge
7:53
Inverness
8:39
Terugreis Inverness
Coupé beschikbaar vanaf 20:00
Inverness
20:45
Aviemore
21:34
Kingussie
21:51
Newtonmore
21:57
Dalwhinnie
22:11
Blair Atholl
22:39
Pitlochry
22:50
Dunkeld & Birnam
23:04
Perth
23:30
Preston
4:33
Crewe
5:36
London Euston
7:47
Heenreis Aberdeen
Coupé beschikbaar vanaf 20:30
London Euston
21:15
Watford Junction
21:33
Crewe
23:54
Preston
1:00
Inverkeithing
5:01
Kirkcaldy
5:20
Leuchars / St Andrews
5:48
Dundee
6:07
Carnoustie
6:22
Arbroath
6:30
Montrose
6:47
Stonehaven
7:12
Aberdeen
7:35
Terugreis Aberdeen
Coupé beschikbaar vanaf 21:15
Aberdeen
21:43
Stonehaven
22:01
Montrose
22:26
Arbroath
22:44
Carnoustie
22:53
Dundee
23:07
Leuchars/St Andrews
23:26
Kirkcaldy
23:55
Inverkeithing
0:13
Preston
4:33
Crewe
5:36
London Euston
7:47
De Caledonian Sleeper bestaat voor alle drie de bestemmingen uit een aantal slaaprijtuigen, een zitrijtuig en een restauratierijtuig. De Caledonian Sleeper kent dus geen ligrijtuigen (couchettes). Er rijden zes wagons naar Inverness, vier naar Aberdeen en twee tot vier naar Fort William. De samenstelling varieert gedurende het jaar enigszins in verband met het vakantieseizoen. In Edinburgh worden de drie treindelen midden in de nacht gesplitst (richting de hooglanden) of gecombineerd (richting London). Mooi aan de ouderwetse (maar zeer comfortabele) Mark 3 rijtuigen zijn ook de heerlijk ouderwetse klapdeuren. Deuren die van binnen alleen open kan doen, door je hand uit het raampje te steken en de deur klink buiten te gebruiken.
Vanaf het voorjaar 2018 worden er nieuwe rijtuigen geïntroduceerd, met nieuwe productformules, zoals luxe slaapstoelen en coupés met douche en toilet. Hopelijk blijft de trein wel een beetje betaalbaar! En het is jammer dat de geweldig ouderwetse deuren verdwijnen.
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Eerste klas: 1-persoons coupé
Deze slaapkamerstjes in de trein zijn zeer comfortabel. In de eerste klas, heb je de coupé dus voor jezelf. Het bed is erg comfortabel, 197 cm lang en keurig opgemaakt. Er is een wastafeltje met warm en koud water in de coupé. Er is redelijk wat bagageruimte (zeker als je alleen reist). Extra grote stukken bagage mogen gratis mee in het bagagerijtuig. Als je met twee personen eerste klas reist, kan je twee coupés naast elkaar krijgen met een tussendeur. In iedere wagon bevinden zich op de gang een dames- en een herentoilet. In de nieuwe rijtuigen, die vanaf het voorjaar 2018 worden ingezet, komen trouwens ook coupés met douche en toilet.
Eerste klas slaapplaats Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Het belangrijkste verschil met de standaard klas is, dat het bovenste bed in de coupé is opgeklapt. En in de eerste klas is het ontbijt inbegrepen. Je mag dat in de coupé of in het restaurant gebruiken. Verder krijg je in de eerste klas een slaapsetje (lotion, spray, oordopjes, etcetera) en mag je in de eerste klas lounge op London Euston station.
Caledonian Sleeper in Fort William ©Noord West Express
Ouderwetse deuren van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Standaard klas: 2-persoons coupé
De coupé en het comfort in de standaard klas, zijn hetzelfde als in de eerste klas, behalve dat het bovenste bed ook in uitgeklapt. Als je alleen reist, kan je de coupé dus met een vreemde (van hetzelfde geslacht!) delen. Vanaf 28 oktober 2018 lijkt deze mogelijkheid om de coupé te delen te vervallen. Dat betekent dat je veel duurder uit bent als je alleen reist. De bedden zijn erg comfortabel, 197 cm (beneden) en 192 (boven) lang en keurig opgemaakt. Er is een wastafeltje met warm en koud water in de coupé. Er is redelijk wat bagageruimte. Extra grote stukken bagage mogen gratis mee in het bagagerijtuig. Als je met vier personen reist, kan je twee coupés naast elkaar krijgen met een tussendeur. In iedere wagon bevinden zich op de gang een dames- en een herentoilet.
Standaard klas slaapplaatsen van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Standaard klas slaapplaatsen van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Wastafeltje in de slaapwagons van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Het restaurant / lounge
Het deftige restuarant van de Caledonian Sleeper spreekt zeer tot de verbeelding. Er zijn zowel luxe leren banken langs de wand, als tafeltjes met twee of drie stoelen. Ideaal om te dineren, een hapje / drankje later op de avond en te ontbijten. Zeker in de hooglanden, kan je van prachtige panorama’s verwachten. Er worden typisch Schotse producten geserveerd, zoals zalm, haggis en zeer goeie whiskeys! Op elke deel van de reis is een restaurant in de trein beschikbaar. Het kan wel vol zijn op drukke avonden, dus kom op tijd. Officieel hebben eerste klas reizigers voorrang, maar dat wordt niet echt gehandhaafd, naar het schijnt. Passagiers uit het zitrijtuig kunnen alleen afhalen in het restaurant.
Loungebanken in het restaurant van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Tafeltje in het restaurant van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Zitrijtuig
In elk treindeel (Aberdeen, Inverness en Fort William) rijdt een wagon mee waarin een aantal zitplaatsen wordt aangeboden. Het betreft een open ruimte, met één of twee stoelen naast elkaar. Het zijn ruime stoelen, die lekker onderuit kunnen. De kosten zijn een stuk lager dan de kosten voor de slaapwagon. Passagiers uit het zitrijtuig kunnen alleen afhalen in het restaurant, niet gaan zitten.
Rode zitrijtuig van de Caledonian Sleeper in Fort William ©Noord West Express
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen