Acht bestemmingen in Europa hebben potentieel voor de exploitatie van nachttreinen vanuit Nederland. Maar er zal nog flink onderhandeld moeten worden, voor het zo ver is.  

De nachttrein is kansrijk, maar de kosten van de exploitatie zijn hoog

De nachttrein is kansrijk, maar de kosten van de exploitatie zijn hoog

Nightjet ©Noord West Express
Nightjet netwerk en aansluitende treinen

Laatste nachttrein in Nederland op 9 december 2016, foto Herman Brüheim

Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet ©Noord West Express
Slaapplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Positieve conclusies over de nachttrein in het rapport ‘Slapend onderweg: het potentieel van de internationale nachttrein van en naar Nederland’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op termijn zouden zelfs 0,7 tot 1,0 miljoen reizen per jaar kunnen worden gemaakt. Dat betekent zeker drie afzonderlijke nachttreinen per dag!   

Sinds de Duitse spoorwegen eind 2016 stopten met de City Night Line nachttreinen, rijdt er vanuit Nederland geen enkele internationale nachttrein meer. Inmiddels is er echter weer volop aandacht voor de nachttrein, zowel vanuit de politiek als van de potentiële reizigers. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de nachttrein weer naar Nederland te halen, staatssecretaris Van Veldhoven is druk aan het onderhandelen en NS International wil er ook aan meewerken.

Op korte termijn is de meest logische optie voor een nieuwe nachttrein naar Nederland, het verlengen van de Oostenrijkse Nightjet vanuit Düsseldorf naar Amsterdam. De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB hebben al aangegeven daar wel oren naar te hebben. Maar er zijn nog wel wat beren op de weg. 

De nachttrein kent hoge exploitatiekosten

Het KiM komt in haar rapport ook tot de conclusie dat de nachttrein een duur product is in de exploitatie: hoge kosten voor specifiek materieel, hoge personeelskosten omdat meer personeel nodig is dat ook nog eens vooral ’s nachts werkt en relatief weinig plaatsen per trein. Spoorvervoerders wijzen op het ongelijke speelveld ten opzichte van de luchtvaart die immers geen btw op tickets of accijns op brandstof kent.

De ÖBB en NS International geven aan dat vanwege de hoge kosten de exploitatie van de verlenging vanuit Düsseldorf zonder subsidie niet mogelijk is. En aangezien er in een vrije markt niet zonder meer subsidie kan worden verstrekt, zal er nog flink onderhandeld moeten worden met het ministerie over de voorwaarden om deze nieuwe nachttrein tot stand te brengen. Nieuwe, private spoorvervoerders bestrijden die opvatting en wijzen juist op de noodzaak van een gelijk speelveld voor alle vervoerders.  

Wat betekent dit voor de nieuwe nachttrein naar Nederland?

In ieder geval komen er nog een aantal spannende maanden aan. De verlenging van de Nightjet, blijft de meest logische optie. De nieuwe, private spoorwegvervoerders hebben nog geen structurele ervaring met nachttreinen en zouden waarschijnlijk op een extreme budget variant inzetten.

In ieder geval gaat de nieuwe nachttrein nog niet per december 2019 van start. Het zou wel heel goed kunnen, dat we over zes tot negen maanden meer weten over de start per december 2020. Dat vraagt wel enige creativiteit van de beleidsmakers in Den Haag!

Links

Link naar het rapport van het KiM: slapend onderweg

Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

Gerelateerd nieuws: Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck  en Wenen 

De Nightjet treinen naar InnsbruckWenen en Venetië

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Meer nieuws

European Sleeper vanaf april 2022 naar Praag

European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Vanaf mei 2021 kan iedereen meedoen, want dan komen er aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Lees meer

Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen

De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.

Lees meer

Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein

Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich. 

Lees meer

De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂

Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.

Lees meer

Revival nachttrein in Europa zet door

Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!

Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.

Lees meer

Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!

De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.

Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:

1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg

Lees meer

NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.

De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.

Lees meer

Het feestelijke verhaal van de Sziget Express

Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.

Lees meer

Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.

Lees meer

De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig

Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten