Acht bestemmingen in Europa hebben potentieel voor de exploitatie van nachttreinen vanuit Nederland. Maar er zal nog flink onderhandeld moeten worden, voor het zo ver is.
De nachttrein is kansrijk, maar de kosten van de exploitatie zijn hoog
De nachttrein is kansrijk, maar de kosten van de exploitatie zijn hoog
Laatste nachttrein in Nederland op 9 december 2016, foto Herman Brüheim
Positieve conclusies over de nachttrein in het rapport ‘Slapend onderweg: het potentieel van de internationale nachttrein van en naar Nederland’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op termijn zouden zelfs 0,7 tot 1,0 miljoen reizen per jaar kunnen worden gemaakt. Dat betekent zeker drie afzonderlijke nachttreinen per dag!
Sinds de Duitse spoorwegen eind 2016 stopten met de City Night Line nachttreinen, rijdt er vanuit Nederland geen enkele internationale nachttrein meer. Inmiddels is er echter weer volop aandacht voor de nachttrein, zowel vanuit de politiek als van de potentiële reizigers. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de nachttrein weer naar Nederland te halen, staatssecretaris Van Veldhoven is druk aan het onderhandelen en NS International wil er ook aan meewerken.
Op korte termijn is de meest logische optie voor een nieuwe nachttrein naar Nederland, het verlengen van de Oostenrijkse Nightjet vanuit Düsseldorf naar Amsterdam. De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB hebben al aangegeven daar wel oren naar te hebben. Maar er zijn nog wel wat beren op de weg.
De nachttrein kent hoge exploitatiekosten
Het KiM komt in haar rapport ook tot de conclusie dat de nachttrein een duur product is in de exploitatie: hoge kosten voor specifiek materieel, hoge personeelskosten omdat meer personeel nodig is dat ook nog eens vooral ’s nachts werkt en relatief weinig plaatsen per trein. Spoorvervoerders wijzen op het ongelijke speelveld ten opzichte van de luchtvaart die immers geen btw op tickets of accijns op brandstof kent.
De ÖBB en NS International geven aan dat vanwege de hoge kosten de exploitatie van de verlenging vanuit Düsseldorf zonder subsidie niet mogelijk is. En aangezien er in een vrije markt niet zonder meer subsidie kan worden verstrekt, zal er nog flink onderhandeld moeten worden met het ministerie over de voorwaarden om deze nieuwe nachttrein tot stand te brengen. Nieuwe, private spoorvervoerders bestrijden die opvatting en wijzen juist op de noodzaak van een gelijk speelveld voor alle vervoerders.
Wat betekent dit voor de nieuwe nachttrein naar Nederland?
In ieder geval komen er nog een aantal spannende maanden aan. De verlenging van de Nightjet, blijft de meest logische optie. De nieuwe, private spoorwegvervoerders hebben nog geen structurele ervaring met nachttreinen en zouden waarschijnlijk op een extreme budget variant inzetten.
In ieder geval gaat de nieuwe nachttrein nog niet per december 2019 van start. Het zou wel heel goed kunnen, dat we over zes tot negen maanden meer weten over de start per december 2020. Dat vraagt wel enige creativiteit van de beleidsmakers in Den Haag!
Links
Link naar het rapport van het KiM: slapend onderweg
Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
Gerelateerd nieuws: Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen
De Nightjet treinen naar Innsbruck, Wenen en Venetië
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.
De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.
Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.
Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.
De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig
Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!
Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar
Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.
Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland
Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen
Trackbacks/Pingbacks