Acht bestemmingen in Europa hebben potentieel voor de exploitatie van nachttreinen vanuit Nederland. Maar er zal nog flink onderhandeld moeten worden, voor het zo ver is.  

De nachttrein is kansrijk, maar de kosten van de exploitatie zijn hoog

De nachttrein is kansrijk, maar de kosten van de exploitatie zijn hoog

Nightjet ©Noord West Express
Nightjet netwerk en aansluitende treinen

Laatste nachttrein in Nederland op 9 december 2016, foto Herman Brüheim

Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Nightjet ©Noord West Express
Slaapplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet ©Noord West Express

Positieve conclusies over de nachttrein in het rapport ‘Slapend onderweg: het potentieel van de internationale nachttrein van en naar Nederland’ van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Op termijn zouden zelfs 0,7 tot 1,0 miljoen reizen per jaar kunnen worden gemaakt. Dat betekent zeker drie afzonderlijke nachttreinen per dag!   

Sinds de Duitse spoorwegen eind 2016 stopten met de City Night Line nachttreinen, rijdt er vanuit Nederland geen enkele internationale nachttrein meer. Inmiddels is er echter weer volop aandacht voor de nachttrein, zowel vanuit de politiek als van de potentiële reizigers. De Tweede Kamer heeft een motie aangenomen om de nachttrein weer naar Nederland te halen, staatssecretaris Van Veldhoven is druk aan het onderhandelen en NS International wil er ook aan meewerken.

Op korte termijn is de meest logische optie voor een nieuwe nachttrein naar Nederland, het verlengen van de Oostenrijkse Nightjet vanuit Düsseldorf naar Amsterdam. De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB hebben al aangegeven daar wel oren naar te hebben. Maar er zijn nog wel wat beren op de weg. 

De nachttrein kent hoge exploitatiekosten

Het KiM komt in haar rapport ook tot de conclusie dat de nachttrein een duur product is in de exploitatie: hoge kosten voor specifiek materieel, hoge personeelskosten omdat meer personeel nodig is dat ook nog eens vooral ’s nachts werkt en relatief weinig plaatsen per trein. Spoorvervoerders wijzen op het ongelijke speelveld ten opzichte van de luchtvaart die immers geen btw op tickets of accijns op brandstof kent.

De ÖBB en NS International geven aan dat vanwege de hoge kosten de exploitatie van de verlenging vanuit Düsseldorf zonder subsidie niet mogelijk is. En aangezien er in een vrije markt niet zonder meer subsidie kan worden verstrekt, zal er nog flink onderhandeld moeten worden met het ministerie over de voorwaarden om deze nieuwe nachttrein tot stand te brengen. Nieuwe, private spoorvervoerders bestrijden die opvatting en wijzen juist op de noodzaak van een gelijk speelveld voor alle vervoerders.  

Wat betekent dit voor de nieuwe nachttrein naar Nederland?

In ieder geval komen er nog een aantal spannende maanden aan. De verlenging van de Nightjet, blijft de meest logische optie. De nieuwe, private spoorwegvervoerders hebben nog geen structurele ervaring met nachttreinen en zouden waarschijnlijk op een extreme budget variant inzetten.

In ieder geval gaat de nieuwe nachttrein nog niet per december 2019 van start. Het zou wel heel goed kunnen, dat we over zes tot negen maanden meer weten over de start per december 2020. Dat vraagt wel enige creativiteit van de beleidsmakers in Den Haag!

Links

Link naar het rapport van het KiM: slapend onderweg

Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

Gerelateerd nieuws: Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)

Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck  en Wenen 

De Nightjet treinen naar InnsbruckWenen en Venetië

Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl

 

Meer nieuws

NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND

Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.

De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.

Lees meer

Het feestelijke verhaal van de Sziget Express

Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.

Lees meer

Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!

De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.

Lees meer

De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig

Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!

Lees meer

Efficiënter met de nachttrein naar Edinburgh en Glasgow door de nieuwe Eurostar

Binnenkort kunnen we rechtstreeks van Londen naar Amsterdam. Dat is natuurlijk op zich al heel fijn, maar het is ook goed nieuws voor je reis met de Caledonian Sleeper naar Schotland. Je reist voordeliger, sneller en met minder overstappen vanuit Edinburgh en Glasgow. Jammer dat de heenweg nog niet werkt en dat de aansluiting vanuit de hooglanden te krap is.

Lees meer

Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland

Goed nieuws voor de liefhebbers van reizen met de nachttrein. Als het aan de Tweede Kamer ligt hoeven we binnenkort niet meer over te stappen in Düsseldorf of Parijs, maar kunnen we weer rechtstreeks vanuit Nederland met de nachttrein op reis. Noord West Express sprak met initiatiefneemster Suzanne Kröger over het hoe en waarom van de nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018

Eind december 2017 heeft de Treinreiswinkel, besloten dat de autoslaaptreinen in 2018 niet meer kan rijden. Ook rijden in de Nightjet tussen Düsseldorf en Wenen vanaf 2018 geen autowagons meer mee. Gelukkig rijdt de Nightjet naar Innsbruck nu dagelijks met autowagons en zijn er extra voordelige tarieven beschikbaar.

Lees meer

Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein uit Nederland

Op vrijdag 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland. Het was natuurlijk vooral een triest gebeuren, die avond op Amsterdam Centraal. Maar er was ook veel nostalgie en zelfs een beetje optimisme. En dat laatste blijkt niet eens onterecht, want gek genoeg is er inmiddels serieus zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB introduceren zeer aantrekkelijke kortingstarieven: de auto kan vanaf €29 al mee. Als je zelf zou rijden, ben je aan benzinekosten al meer kwijt. Helaas vervalt de verbinding naar Wenen.

Lees meer

Noord West Express is jarig!

Een verslag van één jaar Noord West Express. Van het afscheid van de laatste nachttrein tot het succes van de Nightjet. En natuurlijk over de ontwikkeling van de website sinds de start op 6 oktober 2016.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten