De beroemde Train Blue / Blue Train
Deze historische verbinding werd door Wagon Lits al in de negentiende aangeboden en was destijds vooral gericht op welvarende Britse vakantiegangers. Vandaar dat vaak wordt gerefereerd aan The Blue Train. Na een korte onderbreking bieden de Franse spoorwegen deze heerlijke nachttrein gelukkig weer aan. Het is natuurlijk een bijzonder handige verbinding voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland, omdat de Cote d’Azur in één nacht bereikbaar is. En het is een prettige trein om mee te reizen. De tijden zijn gunstig en de wagons zijn comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort).
Route
’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz, dat direct aan de Seine ligt. Geniet voor vertrek van de nachttrein nog even van deze wereldstad, bijvoorbeeld op een van de hippe terrasboten of in de mooie parken in de omgeving van het station. Installeer je lekker in je coupé en laat je vervolgens in slaap wiegen door de cadans van de trein. ’s Ochtends vroeg stopt de trein nog op een voorstadstation van Marseille en dan begint het mooiste deel van de reis: langs de Middellandse Zee. Vooral vanaf Fréjus rijdt de trein vaak direct langs de rotskust. Wat een vakantiegevoel!
Tijden
Heenreis
Paris-Gare d’Austerlitz
21:20
Marseille-Blancarde
6:29
Toulon
7:13
Les Arcs Draguignan
7:55
St-Raphael-Valescure
8:13
Cannes
8:38
Antibes
8:50
Cannes
8:50
Nice Ville
9:08
Terugreis
Nice Ville
19:16
Antibes
19:34
Cannes
19:48
St-Raphael-Valescure
20:13
Les Arcs Draguignan
20:30
Toulon
21:13
Marseille-Blacarde
21:57
Paris-Gare d’Austerlitz
7:54
Dagen
Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen. Waaronder het volgende YouTube filmpje en de rijtuigindeling van de couchetterijtuigen.
Treinsamenstelling
De verschillende wagons in de Intercités de Nuit Parijs – Nice
De nachttrein van Parijs naar Nice bestaat uit een combinatie van eerste klas rijtuigen (met vier bedden per coupé), tweede klas rijtuigen (met zes bedden per coupé) en rijtuigen met zitplaatsen. De kleurstelling van de wagons is de afgelopen jaren veel gewijzigd en is dan ook moeilijk te voorspellen. Heb je meer informatie over de exacte samenstelling van deze trein, mail naar: chris@noordwestexpress.nl.
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)
Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.
Couchette 4-persoons coupé ©Noord West Express
Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.
Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit naar Nice ©Noord West Express
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Noord West Express
Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)
Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.
Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61
Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit
Zitrijtuig (tweede klas)
Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig . Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten.
Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61
Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe
Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF
- Berlijn, Dresden, Praag en Warschau
- Côte d'Azur: Marseille, Cannes Nice en Monaco
- Milaan: inclusief Turijn, Florence en Rome
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- European Sleeper Berlijn
- Intercités de Nuit - Côte d'Azur
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Amsterdam - Wenen
- Nightjet Amsterdam - Innsbruck
- Nightjet München - Venetië
- Nightjet München - Rome
- Nightjet Amsterdam - Zürich
- Intercités de Nuit Parijs - Briançon
- Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs - Portbou / Cerbère
- Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
- Dienstregeling nachttrein naar Praag bekend
- Nachttrein is terug in Nederland
- European Sleeper: speciaal voor nachttreinen
- Uitstel door corona, maar ook goed nieuws
- De nachttrein komt terug! Tickets medio oktober
- Revival nachttrein in Europa zet door
- Herstart nachttreinen: op verkenning!
- NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
- Nachttrein kansrijk, maar kosten zijn hoog
- Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
- Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen