Intercités de Nuit ©Wikipedia

Intercités de Nuit D3970/71

 

Parijs – Latour de Carol (Pyreneeën)

Intercités de Nuit ©Wikipedia

Intercités de Nuit D3970/71 

 

Parijs – Latour de Carol (Pyreneeën)

Prettige trein, mooi reisdoel

Deze handige verbinding van Parijs naar de Pyreneeën, is een van de weinige Franse nachttreinen die (voorlopig) blijft bestaan. Het is een zeer handige trein voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland, want zo zijn de oostelijke Pyreneeën in één nacht bereikbaar. De reistijden zijn gunstig en de wagons zijn goed gemoderniseerd en comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over de reis naar de Pyreneeën en andere bestemmingen in de regio vind je op de pagina over de Pyreneeën (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera).

Route

Route Intercités de Nuit van Parijs naar Latour de Carol ©Noord West Express

Begin- en eindpunt van de route van deze nachttrein spreken zeer tot de verbeelding. ’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz, dat direct aan de Seine ligt. Geniet voor vertrek van de nachttrein nog even van deze unieke wereldstad, bijvoorbeeld op een van de hippe terrasboten of in de mooie parken in de omgeving van het station. Installeer je lekker in je coupé terwijl je Parijs uit boemelt en laat je vervolgens in slaap wiegen door de kadans van de trein. 

’s Ochtends als je wakker wordt, rijdt de trein in een compleet andere omgeving. De laatste twee uur van de reis, klimt de trein flink omhoog de Pyreneeën in. Het eindpunt in Latour de Carol ligt op 1281 meter boven zeeniveau. Latour de Carol ligt bovendien praktisch op de Spaanse grens. Er komen ook nog eens drie verschillende spoorbreedtes samen: Frans normaalspoor, Spaans breedspoor en het smalspoor van de zeer spectaculaire Petit Train Jaune

Vetrek uit Paris Gare d'Austerlitz ©nickfourtimes

Vetrek uit Paris Gare d’Austerlitz ©nickfourtimes

Onderweg de Pyreneeën in ©Aleix Cortès

Onderweg de Pyreneeën in ©Aleix Cortès

De nachttrein uit Parijs (normaalspoor) naast de trein naar Barcelona (breedspoor) in Latour de Carol ©Mark Smith/Seat61

De nachttrein uit Parijs (normaalspoor) naast de trein naar Barcelona (breedspoor) in Latour de Carol ©Mark Smith/Seat61

De nachttrein in Latour de Carol ©Aleix Cortès

De nachttrein in Latour de Carol ©Aleix Cortès

Tijden

Heenreis

 Paris-Gare d’Austerlitz

21:06

(vrij 21:04, za 21:53, zo 21:16)

Les-Aubres-Orleans

22:26

(za 23:24, zo 22:21)

Auterive

6:45

Saverdun

7:02

Pamiers

7:17

Foix

7:30

Tarascon-sur-Ariege

7:46

Les Cabannes

8:00

Luzenac Garanou

8:08

Ax-les-Thermes

8:18

Merens les Vals

8:34

L’Hospitalet-près-l’Andorre

8:48

Porte-Puymorens

8:57

Latour de Carol-Enveitg

9:15

Terugreis

Latour de Carol-Enveitg

18:51

Porte-Puymorens

19:10

L’Hospitalet-près-l’Andorre

19:21

Merens les Vals

19:36

Ax-les-Thermes

19:50

Les Cabannes

20:07

Tarascon-sur-Ariege

20:20

Foix

20:36

Pamiers

21:51 

Saverdun

21:05

Auterive

21:16

Les-Aubres-Orleans

5:35

Paris Gare d’Austerlitz

6:47

Dagen

Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt dagelijks
Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt het hele jaar

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen. Waaronder het volgende YouTube filmpje en de rijtuigindeling van de couchetterijtuigen. 

 

LET OP

Omrijden en uitval van treinen in september, oktober en november 2017 door werkzaamheden aan het spoor

De nachttrein naar Latour de Carol rijdt twee weken NIET van zondag 8 oktober t/m zondag 22 oktober. Verder rijdt de nachttrein NIET op een aantal individuele weekenddagen, namelijk: zondag 10 september, zaterdag 16 september, zaterdag 30 september, zaterdag 28 oktober, zondag 29 oktober, zondag 5 november en zondag 12 november. 

Op maandag t/m vrijdag vertrekt de nachttrein eerder uit Parijs en rijdt via een andere route naar Toulouse. Vertrektijd op deze dagen is 20:34 uur. Dit duurt tot 9 december 2017 als de nieuwe jaardienstregeling 2018 in gaat. 

Treinsamenstelling

Treinsamenstelling Intercité de Nuit Parijs - Latour de Carol

Treinsamenstelling Intercité de Nuit Parijs – Latour de Carol

De nachttrein van Parijs naar Latour de Carol rijdt waarschijnlijk met maar drie rijtuigen. Het beteft een ligrijtuig en twee couchetterijtuigen, waarin zowel eerste (4 bedden) als tweede klas (6 bedden) coupés worden aangeboden. De kleurstelling van de wagons is de afgelopen jaren veel gewijzigd en is dan ook moeilijk te voorspellen. De trein rijdt vanuit Parijs gecombineerd met de nachttrein naar Cerbère/Portbou (alleen in de vakanties en weekenden) en de nachttrein naar Rodez / Albi (niet op Noord West Express vermeld).  

Relevante bestemmingen

Pyreneeën

Nachttrein Latour de Carol ©Noord West Express

©Jorge Franganillo

©Aleix Cortés

©Diego Muñoz

Comfort en service

Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)

Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken. 

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes. 

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seta61

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.

Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit        

Zitrijtuig met ligstoelen (tweede klas)

Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig en kan je in de stoelen nog best ver onderuit liggen. Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten. 

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op