De Nightjet is het nachttrein concept van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. De Nightjet is een comfortabele trein en de service aan boord is heel goed. Zo is een ontbijtje bij de prijs inbegrepen en krijg je een klein welkomstpakketje. De vertrek- en aankomsttijden zijn prettig; niet te laat vertrekken en niet te vroeg aankomen. Op deze Nightjet kan je ook fietsen meenemen, maar sinds eind 2017 helaas geen auto’s en motoren meer. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over de reis naar Wenen en andere bestemmingen in de regio (plannen, overstappen, aansluitingen, kosten, tickets boeken), vind je op de Wenenpagina. De trein naar Wenen rijdt vanuit Düsseldorf gecombineerd met de nachttrein naar Innsbruck.
De ÖBB Nightjet vertrekt uit het charmante Düsseldorf, waar je heel goed in de stad kunt dineren voorafgaand aan het vertrek. Bijzonder is de doorkomst in Keulen: over de prachtige Hohenzollernbruggen rijdt je over de Rijn. En dan vlak onder de majestueuze Dom door het mooie oude Hauptbahnhof in. Ook prachtig is de reis door het Rijndal tussen Koblenz en Mainz, maar dan is over het algemeen donker en liggen de meesten al te slapen.
De trein stopt ’s nachts na Frankfurt niet veel meer. Wel wordt in Nürnberg gesplitst en gecombineerd met de trein vanuit Hamburg en naar Innsbruck. In Passau steekt de Donau de grens met Oostenrijk over en ’s ochtends vroeg doet de Nightjet dat ook. Vervolgens boemelt de nachttrein rustig over de Westbahn naar Wenen, zodat je tijdens het ontbijt kan genieten van glooiende heuvellandschappen.
Heenreis
Düsseldorf Hbf
20:54
Köln Hbf
21:21
Bonn Hbf
21:43
Koblenz Hbf
22:17
Mainz Hbf
23:11
Frankfurt(M) Flughafen
23:53
Frankfurt(M) Süd
0:08
Würzburg
1:37
Nürnberg Hbf
3:07
Regensburg Hbf
4:13
Passau Hbf
5:18
Wels Hbf
6:17
Linz/Donau Hbf
6:33
Amstetten NÖ
7:10
St.Pölten Hbf
7:38
Wien Meidling
8:07
Wien Hbf
8:19
Terugreis
Wien Hbf
20:41
Wien Meidling
20:49
St.Pölten Hbf
21:20
Amstetten NÖ
21:46
Linz/Donau Hbf
22:16
Wels Hbf
22:33
Passau Hbf
23:22
Regensburg Hbf
0:27
Nürnberg Hbf
2:46
Frankfurt(M) Süd
5:23
Frankfurt(M) Flughafen
5:35
Mainz Hbf
6:02
Koblenz Hbf
7:05
Köln Hbf
8:15
Düsseldorf Hbf
8:42
Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel informatie over reizen met de Nightjet. Waaronder de plaatsindeling van de lig- en slaaprijtuigen. Of natuurlijk op de website van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB over de Nightjet.
De ÖBB Nightjet naar Wenen rijdt met vijf wagons van de Oostenrijkse spoorwegen. Het betreft een slaaprijtuig (wagon 255), twee couchetterijtuigen (wagons 253 en 254) en twee tweede klas zitrijtuigen (wagons 251 en 252). Rijtuig 252 heeft ruimte voor het meenemen van fietsen. Het slaaprijtuig is een omgeschilderd slaaprijtuig van de DB, zoals die tot december 2016 in de CityNightLine reden. De overige rijtuigen zijn oorspronkelijk van de ÖBB. Uiteraard kan de samenstelling op sommige dagen afwijken van de geplande samenstelling. Informatie en onderstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz. Helaas geen restauratierijtuig in deze nachttrein, wat overigens voor veel nachttreinen in Europa geldt. Wel zijn er in één of meer wagons bij de conducteur drankjes (zoals koffie, thee, fris, bier, wijn) en snacks te verkrijgen.
Relevante bestemmingen: plannen en boeken
Slaapplaatsen
Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Wenenpagina.
Een plattegrond van deze ‘comfortline’ slaaprijtuig, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.
Slaapcoupé in de Nightjet ©Noord West Express
Douche en toilet in de deluxe coupé slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express
Interieur van een slaapwagon van de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express
Nightjet slaapwagon van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Provodnik/Drehscheibe
Ligplaatsen
Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een eenvoudig ontbijt geserveerd. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Wenenpagina.
Een plattegrond van deze ligrijtuigen, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.
Coupé met ligplaatsen in de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet van de ÖBB (nog zonder beddengoed) ©Noord West Express
Couchetterijtuig van de ÖBB ©Peter Silvis
Zitplaatsen
Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar het scheelt niet veel. Prettig is dat de zitplaatsen tegenover elkaar in deze coupés helemaal tegen elkaar aan geschoven kunnen worden. Dan valt er nog best goed te slapen, zeker als het niet al te druk is.
Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express
Nightjet rijtuig met zitplaatsen in Innsbruck ©Noord West Express
Fietsen in het rijtuig met zitplaatsen van de Nightjet ©Noord West Expresss
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen