CNL Pollux
Amsterdam – München
CNL Pollux reed met zes wagons van de Deutsche Bahn (DB). Het betrof twee slaaprijtuigen (wagons 188 en 189), drie couchetterijtuigen (wagons 185, 186 en 187) en een eerste klas zitrijtuig (wagon 184). Rijtuig 185 had ruimte voor het meenemen van fietsen. Overigens was de trein onderweg vaak langer, aangezien er tot Mannheim een deel naar Zürich meereed en vanaf Stuttgart een deel uit Hamburg. Uiteraard verschilde de samenstelling op sommige dagen van de geplande samenstelling. Informatie en onderstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz.
Slaapplaats
Geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends kreeg je een ontbijt geserveerd. De bezetting was twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevonden zich ook een douche en toilet.
Couchette
Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. De maximale bezetting was in deze trein vijf personen per coupé. Aan het eind van de gang bevonden zich een wasruimte en toilet. Je deelde de coupé met andere reizigers, behalve als je alle vijf de plaatsen boekte.
Vanaf 10 december 2016 vervalt de CNL Pollux, aangezien de Deutsche Bahn met alle nachttreindiensten stopt. Gellukkig rijden de Oostenrijkse spoorwegen vanaf dat moment een nieuwe nachttrein rijden vanuit Düsseldorf naar München en zelfs door naar Innsbruck.
Heb je nuttige aanvullingen of suggesties voor verbeteringen? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
Dienstregeling
Heenreis
Amsterdam Centraal
20:28
Utrecht Centraal
20:59
Arnhem Centraal
21:33
Duisburg Hbf
22:34
Düsseldorf Hbf
22:49
Köln Hbf
23:18
Bonn Hbf
23:39
Koblenz Hbf
0:17
Stuttgart Hbf
4:21
Plochingen
4:49
Göppingen
5:02
Ulm Hbf
5:40
Günzburg
5:57
Augsburg Hbf
6:33
München Hbf
7:10
Terugreis
München Hbf
22:50
Augsburg Hbf
23:20
Günzburg
23:53
Ulm Hbf
0:10
Göppingen
0:48
Plochingen
1:02
Stuttgart Hbf
1:35
Koblenz Hbf
5:11
Bonn Hbf
5:45
Köln Hbf
6:15
Düsseldorf Hbf
6:51
Duisburg Hbf
7:10
Oberhausen Hbf
7:19
Arnhem Centraal
8:27
Utrecht Centraal
9:03
Amsterdam Centraal
9:34
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen