De Oostenrijkse spoorwegen gaan meer nachttreinen in Duitsland rijden. Ter vervanging van de City Night Line. Misschien in de toekomst zelfs naar Nederland
De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB lanceren in december 2016 een nieuw nachttrein concept; de Nightjet. Tegelijkertijd wordt het nachttreinnetwerk van de ÖBB flink uitgebreid, mede in reactie op het wegvallen van de City Night Line treinen van de Deutsch Bahn. Overwogen wordt zelfs om de verbinding naar Nederland op niet al te lange termijn ook weer te herstellen.
Kortom, het lijkt er veel op dat de ÖBB de redding wordt voor de nachttreinen in midden Europa. Een zeer welkom positief signaal, waar de Deutsch Bahn er helemaal mee stopt en de Franse spoorwegen SNCF flink bezuinigen. Naast de nieuwe verbindingen, volgt binnenkort de inzet van een groot aantal splinternieuwe rijtuigen. Er zijn gelukkig meer landen waar wél geïnvesteerd wordt, zoals in Engeland, Finland en Zweden. Er is dus zeker nog hoop voor deze comfortabele, efficiënte en duurzame manier van reizen!
Meer comfort en service
Het nieuwe Nightjet concept van de ÖBB is een logisch vervolg op het succes van de Railjet (comfortabele lange afstandstreinen overdag) en de introductie van de Cityjet (stadstreinen). De Nightjet kent een nieuwe beschildering, maar vooral interessant wordt het comfort van het nieuwe materieel. Het interieur van de nieuwe slaap- en ligwagons is modern en comfortabel en bovendien geïnspireerd op de wensen van de reiziger. Daarbij mag de reiziger zelfs meedenken over de beschildering van het plafond (tot 31 oktober 2016).
€46 miljoen investeringen in nieuwe rijtuigen
De ÖBB heeft voor maarliefst €46 miljoen nieuwe slaap- en ligrijtuigen besteld. Deze worden in 2017 in dienst genomen. Verder worden wagons van de Deutsche Bahn overgenomen om de ambities op korte termijn waar te kunnen maken. Het mag duidelijk zijn dat de ÖBB wel geloven in een rendabele exploitatie van de nachttrein.
Overzicht nachttreinen ÖBB
Vanaf 11 december 2016 rijdt de ÖBB de volgende nieuwe nachttreinverbindingen (deels overgenomen van de Deutsche Bahn):
- Düsseldorf – Nürnberg – München – Innsbruck (drie keer per week auto/motor wagons)
- Hamburg – Nürnberg – München – Innsbruck (dagelijks auto/motor wagons)
- Hamburg – Berlin – Frankfurt – Basel – Zürich
- München – Salzburg – Villach – Venetië/Milaan/Rome
Bestaande verbindingen:
- Düsseldorf – Nürnberg – Wenen
- Hamburg – Nürnberg – Wenen
- Wenen – Zürich (dagelijks auto/motor wagons)
- Graz – Zürich (dagelijks auto/motor wagons)
- Wenen – Venetië / Milaan / Rome
- Wenen – Livorno
Verbindingen vanuit Nederland
De verbinding vanuit Nederland naar München blijft dus behouden en Innsbruck wordt zelfs wat beter bereikbaar. Vooralsnog met overstap, maar er zijn geruchten dat de trein in de nabije toekomst wordt verlengd van Düsseldorf naar Nederland. Daarmee kan ook een rechtstreekse verbinding naar Wenen ontstaan. De verbindingen met de nachttrein vanuit Nederland naar Zwitserland, Berlijn, Polen en Tsjechië vervallen nu volledig. Ook vanuit Duitsland rijdt er geen enkele nachttrein meer naar Polen en Tsjechië. De Poolse en Tsjechische spoorwegen hebben het wel overwogen, maat zagen er toch geen brood in om de EN Jan Kiepura en de CNL Phoenix van de DB over te nemen.
Boeken kan vanaf begin oktober 2016 via de website van de ÖBB
Het boeken van de (nieuwe) nachttreinen vanaf 11 december is bij de Oostenrijkse spoorwegen inmiddels mogelijk. Maar nog niet voor aansluitende treinen van Duitsland naar Nederland. Zodra er meer duidelijkheid is, vind je het op Noord West Express. Let op: bij de DB start het boeken van tickets voor de nieuwe dienstregeling vanaf 11 december pas op 18 oktober.
Links
Meer informatie over de toekomst van de nachttrein.
Meer informatie over de verbinding naar München en Innsbruck.
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023
Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.
Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend
Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022.
Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan.
Nachttrein is terug in Nederland
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.
European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag
European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen
De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen