Prettige trein, mooi reisdoel
Deze handige verbinding van Parijs naar de Pyreneeën, is momenteel een van de weinige Franse nachttreinen. Het is een zeer handige trein voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland, want zo zijn de oostelijke Pyreneeën in één nacht bereikbaar. De reistijden zijn gunstig en de wagons zijn goed gemoderniseerd en comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen met 4-persoons coupés doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over de reis naar de Pyreneeën en andere bestemmingen in de regio vind je op de pagina over de Pyreneeën (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera).
Route
Begin- en eindpunt van de route van deze nachttrein spreken zeer tot de verbeelding. ’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz, dat direct aan de Seine ligt. Geniet voor vertrek van de nachttrein nog even van deze unieke wereldstad, bijvoorbeeld op een van de hippe terrasboten of in de mooie parken in de omgeving van het station. Installeer je lekker in je coupé terwijl je Parijs uit boemelt en laat je vervolgens in slaap wiegen door de kadans van de trein.
’s Ochtends als je wakker wordt, rijdt de trein in een compleet andere omgeving. De laatste twee uur van de reis, klimt de trein flink omhoog de Pyreneeën in. Het eindpunt in Latour de Carol ligt op 1281 meter boven zeeniveau. Latour de Carol ligt bovendien praktisch op de Spaanse grens. Er komen ook nog eens drie verschillende spoorbreedtes samen: Frans normaalspoor, Spaans breedspoor en het smalspoor van de zeer spectaculaire Petit Train Jaune.
Tijden
Heenreis
Paris-Gare d’Austerlitz
21:14
(za en zo 21:51)
Les-Aubres-Orleans
22:17
(za en zo 22:54)
Auterive
6:40
Saverdun
6:56
Pamiers
7:11
Foix
7:25
Tarascon-sur-Ariege
7:43
Les Cabannes
7:55
Luzenac Garanou
8:03
Ax-les-Thermes
8:14
Merens les Vals
8:30
L’Hospitalet-près-l’Andorre
8:46
Porte-Puymorens
8:56
Latour de Carol-Enveitg
9:22
Terugreis
Latour de Carol-Enveitg
19:15
(za en zo 19:08)
Porte-Puymorens
19:43
L’Hospitalet-près-l’Andorre
19:51
Merens les Vals
20:05
Ax-les-Thermes
20:20
Les Cabannes
20:43
Tarascon-sur-Ariege
20:54
Foix
21:10
Pamiers
21:24
Saverdun
21:36
Auterive
21:49
Les-Aubres-Orleans
6:03
(za en zo 5:25)
Paris Gare d’Austerlitz
7:09
(za en zo 6:35)
Dagen
Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen. Waaronder het volgende YouTube filmpje en de rijtuigindeling van de couchetterijtuigen.
Treinsamenstelling
Treinsamenstelling Intercité de Nuit Parijs – Latour de Carol
De nachttrein van Parijs naar Latour de Carol rijdt waarschijnlijk met maar drie rijtuigen. Het beteft een ligrijtuig en twee couchetterijtuigen, waarin zowel eerste (4 bedden) als tweede klas (6 bedden) coupés worden aangeboden. De kleurstelling van de wagons is de afgelopen jaren veel gewijzigd en is dan ook moeilijk te voorspellen. De trein rijdt vanuit Parijs gecombineerd met de nachttrein naar Cerbère/Portbou (alleen in de vakanties en weekenden) en de nachttrein naar Rodez / Albi (niet op Noord West Express vermeld).
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)
Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.
Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61
Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.
Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Wasruimte in couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)
Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.
Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61
Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit
Zitrijtuig met ligstoelen (tweede klas)
Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig en kan je in de stoelen nog best ver onderuit liggen. Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten.
Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61
Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe
Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF
- Berlijn, Dresden, Praag en Warschau
- Côte d'Azur: Marseille, Cannes Nice en Monaco
- Milaan: inclusief Turijn, Florence en Rome
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- European Sleeper Berlijn
- Intercités de Nuit - Côte d'Azur
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Amsterdam - Wenen
- Nightjet Amsterdam - Innsbruck
- Nightjet München - Venetië
- Nightjet München - Rome
- Nightjet Amsterdam - Zürich
- Intercités de Nuit Parijs - Briançon
- Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs - Portbou / Cerbère
- Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
- Dienstregeling nachttrein naar Praag bekend
- Nachttrein is terug in Nederland
- European Sleeper: speciaal voor nachttreinen
- Uitstel door corona, maar ook goed nieuws
- De nachttrein komt terug! Tickets medio oktober
- Revival nachttrein in Europa zet door
- Herstart nachttreinen: op verkenning!
- NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
- Nachttrein kansrijk, maar kosten zijn hoog
- Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
- Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen