Nightjet rijdt van Düssedorf naar Wenen

ÖBB Nightjet (NJ40421/40490)

 

Amsterdam – Wenen

Nightjet rijdt van Düssedorf naar Wenen

ÖBB Nightjet (NJ40421/40490)

 

Amsterdam – Wenen

Comfortabel en degelijk

Geweldig dat er weer een rechtstreekse nachttrein vanuit Nederland rijdt. De Nightjet is een comfortabele trein en de service aan boord is goed. Zo is een ontbijtje ook in de ligrijtuigen bij de prijs inbegrepen. De vertrek- en aankomsttijden zijn prettig; niet te laat vertrekken en niet te vroeg aankomen. Dan is er zowel ’s avonds als ’s ochtends wat tijd om te relaxen in de trein en heb je toch voldoende nachtrust. Ook zou je voor €12 op deze Nightjet je fiets mee moeten kunnen nemen, maar dat is tot april 2022 nog niet mogelijk, hopelijk snel daarna wel. Helaas geen restauratie, maar je kan bij de steward drankjes, snacks en eenvoudige maaltijden krijgen. De trein naar Wenen rijdt vanuit Düsseldorf gecombineerd met de nachttrein naar InnsbruckAlles over kosten en tickets voor je reis naar Wenen en andere bestemmingen in de regio, vind je op de Wenenpagina.

Nightjet zitplaatsen, ligplaatsen, slaapplaatsen, autowagong ©ÖBB
Route: van de Rijn naar de Donau
Route Nightjet Düsseldorf - Wenen ©Noord West Express

De ÖBB Nightjet naar Wenen vertrekt uit het prachtige centraal station van Amsterdam en stopt ook in Utrecht en Arnhem. Bijzonder is de doorkomst in Keulen: over de prachtige Hohenzollernbruggen rijdt je over de Rijn. En dan vlak onder de majestueuze Dom door het mooie oude Hauptbahnhof in. Ook mooi zou de reis door het Rijndal zijn, maar helaas is het ’s avonds al donker en ’s ochtends erg vroeg.

De trein stopt ’s nachts na Koblenz niet veel meer. Wel wordt in Nürnberg gesplitst en gecombineerd met de trein vanuit Hamburg en naar Innsbruck. In Passau steekt de Donau de grens met Oostenrijk over en ’s ochtends vroeg doet de Nightjet dat ook. Vervolgens boemelt de nachttrein rustig over de Westbahn naar Wenen, zodat je tijdens het ontbijt kan genieten van glooiende heuvellandschappen.

Hohenzollernbrücke en de Dom in Keulen ©Guy Gorek

Hohenzollernbrücke en de Dom in Keulen ©Guy Gorek

Westbahn in Oostenrijk ©Wikipedia

Westbahn in Oostenrijk ©Wikipedia

Westbahn in Oostenrijk ©Wikipedia

De Donau in Wenen ©Omnidoom 999

Tijden
Details heenreis

Amsterdam Centraal

19:30 (v)

Utrecht Centraal

20:03 (v)

Arnhem Centraal

20:37 (v)

Düsseldorf Hbf

21:44 (v)

Köln Hbf

22:16 (v)

Bonn Hbf

23:11 (v)

Koblenz Hbf

23:46 (v)

Mainz Hbf

0:41 (v)

Frankfurt(M) Flughafen

1:03 (v)

Frankfurt(M) Süd

1:17 (v)

Nürnberg Hbf

4:15 (v)

Regensburg Hbf

5:10 (a)

Passau Hbf

6:13 (a)

Wels Hbf

7:14 (a)

Linz Hbf

7:46 (a)

Amstetten NÖ

8:15 (a)

St.Pölten Hbf

8:42 (a)

Wien Meidling

9:11 (a)

Wien Hbf

9:19 (a)

Details terugreis

Wien Hbf

20:13 (v)

Wien Meidling

20:21 (v)

St.Pölten Hbf

20:47 (v)

Linz Hbf

21:36 (v)

Wels Hbf

21:50

Passau Hbf

22:53 (v)

Regensburg Hbf

23:56 (v)

Nürnberg Hbf

0:56 (a) 

Frankfurt(M) Süd

3:45 (a)

Frankfurt(M) Flughafen

3:56 (a)

Mainz Hbf

4:16 (a)

Koblenz Hbf

5:11 (a)

Bonn Hbf

5:58 (a)

Köln Hbf

6:51 (a)

Düsseldorf Hbf

7:23 (a)

Duisburg Hbf

7:40 (a)

Arnhem Centraal

8:51 (a)

Utrecht Centraal

9:29 (a)

Amsterdam Centraal

9:59 (a)

Dagen
Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt dagelijks
Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt het hele jaar

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel informatie over reizen met de Nightjet. Waaronder de plaatsindeling van de lig- en slaaprijtuigen. Of natuurlijk op de website van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB over de Nightjet

Treinsamenstelling
Treinsamenstelling ÖBB Nightjet Düsseldorf - Wenen (bron vagonweb.cz)

Treinsamenstelling ÖBB Nightjet Amsterdam – Wenen (bron vagonweb.cz)

De ÖBB Nightjet naar Wenen rijdt met vijf wagons van de Oostenrijkse spoorwegen. Het betreft een slaaprijtuig (wagon 255), twee couchetterijtuigen (wagons 253 en 254) en twee tweede klas zitrijtuigen (wagons 251 en 252). Rijtuig 252 zou ruimte voor het meenemen van fietsen moeten hebben, maar dat is tot april 2022 nog niet mogelijk, hopelijk snel daarna wel. Het slaaprijtuig is een omgeschilderd slaaprijtuig van de DB, zoals die tot december 2016 in de CityNightLine reden. De overige rijtuigen zijn oorspronkelijk van de ÖBB. Uiteraard kan de samenstelling op sommige dagen afwijken van de geplande samenstelling. Informatie en onderstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz. Helaas geen restauratierijtuig in deze nachttrein, wat overigens voor veel nachttreinen in Europa geldt. Wel zijn er in één of meer wagons bij de conducteur drankjes (zoals koffie, thee, fris, bier, wijn) en snacks te verkrijgen.   

Relevante bestemmingen: plannen en boeken

Comfort en service

Slaapplaatsen

Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Wenenpagina.

Een plattegrond van deze ‘comfortline’ slaaprijtuig, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.

Slaapcoupé in de Nightjet ©Noord West Express

Slaapcoupé in de Nightjet ©Noord West Express

Douche en toilet in de deluxe coupé slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express

Douche en toilet in de deluxe coupé slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express 

Interieur van een slaapwagon van de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express

Interieur van een slaapwagon van de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express

Nightjet slaapwagon van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Provodnik/Drehscheibe

Nightjet slaapwagon van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Provodnik/Drehscheibe

Ligplaatsen

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een eenvoudig ontbijt geserveerd. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt.  Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Wenenpagina. 

Een plattegrond van deze ligrijtuigen, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.

Coupé met ligplaatsen in de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express

Coupé met ligplaatsen in de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express

Ligplaats in de Nightjet van de ÖBB (nog zonder beddengoed) ©Noord West Express

Ligplaats in de Nightjet van de ÖBB (nog zonder beddengoed) ©Noord West Express

Couchetterijtuig van de ÖBB ©Peter Silvis

Couchetterijtuig van de ÖBB ©Peter Silvis

Zitplaatsen

Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar het scheelt niet veel. Prettig is dat de zitplaatsen tegenover elkaar in deze coupés helemaal tegen elkaar aan geschoven kunnen worden. Dan valt er nog best goed te slapen, zeker als het niet al te druk is.   

Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express

Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet rijtuig met zitplaatsen in Innsbruck ©Noord West Express

Nightjet rijtuig met zitplaatsen in Innsbruck ©Noord West Express 

Fietsen in het rijtuig met zitplaatsen van de Nightjet ©Noord West Express

Fietsen in het rijtuig met zitplaatsen van de Nightjet (tot medio december 2021 nog niet mogelijk, hopelijk daarna wel) ©Noord West Expresss 

Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten