Een verslag van één jaar Noord West Express. Van het afscheid van de laatste nachttrein tot het succes van de Nightjet. En natuurlijk over de ontwikkeling van de website sinds de start op 6 oktober 2016.
Noord West Express is jarig!
Noord West Express is jarig!
Nightjet Innsbruck - Düsseldorf ©Noord West Express
Laatste nachttrein komt aan in Nederland op 9 december 2016 ©Herman Brüheim
Laatste nachttrein komt aan in Nederland op 9 december 2016 ©Herman Brüheim

Noord West Express

Een jaar in cijfers

 

9 bestemmingen

11 nachttreinen

16 nieuwsberichten

9 nieuwsbrieven

156 volgers op Twitter

265 tweets

93 volgers op Facebook

74 berichten

826 handtekeningen petitie

11.120 bezoeken website  

Caledonian Sleeper in Edinburgh ©Noord West Express
Caledonian Sleeper in Edinburgh ©Noord West Express
Bestemmingen overzichtelijker weergegeven
Nieuw: bestemmingen overzichtelijker weergegeven
Thello nachttrein naar Venetië in Parijs ©Noord West Express
Thello nachttrein naar Venetië in Parijs ©Noord West Express
Chris Engelsman is initiatiefnemer van Noord West Express
Chris Engelsman is de initiatiefnemer van Noord West Express
Overzicht beschikbaarheid tickets nieuwe dienstregeling ©Noord West Express
Nieuw: een overzicht van de treinen waarvoor de nieuwe dienstregeling al beschikbaar is 

Het was een jaar van uitersten. Aan de ene kant het trieste afscheid van de laatste nachttrein vanuit Nederland. Aan de andere kant het succes van de Nightjet en een aantal andere bemoedigende berichten. Ondertussen is de website van Noord West Express gestaag gegroeid en doorontwikkeld. Er zijn steeds meer bestemmingen en nachttreinen opgenomen en de reisinformatie is beter gestructureerd.   

Noord West Express is een persoonlijk initiatief van Chris Engelsman als liefhebber van reizen met de nachttrein. De website inspireert en informeert over de reismogelijkheden met de nachttrein vanuit Nederland. Reizen met de nachttrein is namelijk niet alleen efficiënt en betaalbaar, maar ook duurzaam, comfortabel en romantisch. De website verschaft dus vooral reisinformatie, maar maakt de bezoeker ook bewust van de kansen en bedreigingen voor de nachttrein in Europa. 

De laatste nachttrein 

Toen de Noord West Express op 6 oktober 2016 van start ging, was al lang en breed bekend dat er vanaf december 2016 geen enkele nachttrein meer vanuit Nederland zou rijden. Op 9 december 2016 nam Noord West Express uitgebreid afscheid van de laatste nachttrein in Nederland. Onder meer met een live uitzending, een digitaal fotoboek en optredens in de media.  

Maar is het wel logisch om op zo’n slecht moment een website over reizen met de nachttrein te starten? Juist wel: de website is bedoeld om de nachttrein in moeilijke tijden weer een beetje op de kaart te zetten.

Nieuwe kansen en initiatieven 

Want gelukkig waren er het afgelopen jaar ook lichtpuntjes! Het belangrijkste is dat de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB investeren in de nachttrein. Met de Nightjet als nieuwe productformule werden in december 2016 direct zes nieuwe nachttreinen in het leven geroepen. En de Nightjet blijkt zeer goed te draaien. Vooralsnog nog niet naar Nederland, maar ook op dat front is er goed nieuws. De ÖBB zijn van plan om vanaf 2020 of 2021 ook een Nightjet naar Amsterdam te rijden. 

En er zijn meer landen waar het goed gaat met de nachttrein. Zo wordt door Russische, Britse, Zweedse en Finse spoorwegen geïnvesteerd in nieuw materieel. En in Frankrijk blijft de nachttrein naar de Spaanse grens bij Barcelona onder druk van reizigers, vakbonden en de regionale overheid toch rijden.  

Meer info op de website en beter toegankelijk

Noord West Express begon op 6 oktober 2016 met informatie over vier bestemmingen waar je goed met de nachttrein naar toe kon: Berlijn, München, Zürich en Wenen. 

Inmiddels zijn Berlijn en Zürich niet goed meer met de nachttrein te bereiken. Maar de website is wel uitgebreid tot negen nachttrein bestemmingen: München, Wenen, Innsbruck, Venetië, Florence, de Franse Alpen, Perpignan, de Pyreneeën en de Schotse Hooglanden.

In oktober vorig jaar werd informatie over vier nachttreinen aangeboden, inmiddels zijn dat er elf. Maar er staat niet alleen meer informatie op Noord West Express dan een jaar terug, er is ook hard gewerkt aan de structuur en de toegankelijkheid van deze informatie. Dat is gedaan door het toevoegen van tegeltjes, overzichten, links, schema’s en kaarten. Er is bijvoorbeeld een apart overzicht over de autoslaaptreinen.

Voor Chris Engelsman als initiatiefnemer van Noord West Express, was het in ieder geval best een intensief jaar. Een vaste baan en een gezin, betekent dat de werkzaamheden voor de website grotendeels in de avonduren uitgevoerd moesten worden. Maar dat maakte het niet minder fascinerend en leerzaam. Bovendien was Noord West Express een goeie aanleiding voor een aantal mooie reizen: München, Florence, Innsbruck, Edinburgh, Parijs en Londen. 

Wat brengt de toekomst?

De komende jaren lijkt de nachttrein in Europa zich weer enigszins te kunnen herstellen van de klappen van de afgelopen jaren. Dat herstel lijkt met Nightjet inmiddels wel ingezet en er zijn meer bemoedigende signalen. Het is echter nog niet duidelijk of dat herstel structureel is. Kan de nachttrein weer een prominente plek innemen in het lange afstandsvervoer in Europa? Veel zal afhangen van ontwikkelingen in het vliegverkeer: bijvoorbeeld de onderlinge concurrentie, milieubelasting, ticketkosten en belasting op kerosine.

Noord West Express gaat in de nabije toekomst in ieder geval door met het verbeteren en uitbreiden van de informatie op de website. En natuurlijk gaat Noord West Express door met het rapporteren over en het aanzwengelen van de discussie over de nachttrein in Europa. Verder vooruit kijkend, zijn er voor Noord West Express verschillende ontwikkelscenario’s denkbaar. Bijvoorbeeld het verder professionaliseren van de website, misschien ook informatie dagtreinen of een Engelse vertaling?  

Links

Alles over het afscheid van de laatste nachttrein in Nederland

Nieuws: steeds grotere kans op een Nightjet naar Nederland

Achtergrondinformatie over de nachttrein: artikelen, tips&tricks, discussie en links

Inspiratie: hogesnelheidsnachttrein concurreert prima met het vliegtuig

Meer over Noord West Express, de naam, het doel en het persoonlijke verhaal 

Het was een jaar van uitersten. Aan de ene kant het trieste afscheid van de laatste nachttrein vanuit Nederland. Aan de andere kant het succes van de Nightjet en een aantal andere bemoedigende berichten. Ondertussen is de website van Noord West Express gestaag gegroeid en doorontwikkeld. Er zijn steeds meer bestemmingen en nachttreinen opgenomen en de reisinformatie is beter gestructurereerd.   

Chris Engelsman is de initiatiefnemer van Noord West Express

Noord West Express is een persoonlijk initiatief van Chris Engelsman als liefhebber van reizen met de nachttrein. De website inspireert en informeert over de reismogelijkheden met de nachttrein vanuit Nederland. Reizen met de nachttrein is namelijk niet alleen efficiënt en betaalbaar, maar ook duurzaam, comfortabel en romantisch. De website verschaft dus vooral reisinformatie, maar maakt de bezoeker ook bewust van de kansen en bedreigingen voor de nachttrein in Europa. 

De laatste nachttrein 

Toen de Noord West Express op 6 oktober 2016 van start ging, was al lang en breed bekend dat er vanaf december 2016 geen enkele nachttrein meer vanuit Nederland zou rijden. Op 9 december 2016 nam Noord West Express uitgebreid afscheid van de laatste nachttrein in Nederland. Onder meer met een live uitzending, een digitaal fotoboek en optredens in de media.  

Maar is het wel logisch om op zo’n slecht moment een website over reizen met de nachttrein te starten? Juist wel: de website is bedoeld om de nachttrein in moeilijke tijden weer een beetje op de kaart te zetten.

Laatste nachttrein komt aan in Nederland op 9 december 2016 ©Herman Brüheim
Laatste nachttrein komt aan in Nederland op 9 december 2016 ©Herman Brüheim

Nieuwe kansen en initiatieven 

Want gelukkig waren er het afgelopen jaar ook lichtpuntjes! Het belangrijkste is dat de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB investeren in de nachttrein. Met de Nightjet als nieuwe productformule werden in december 2016 direct zes nieuwe nachttreinen in het leven geroepen. En de Nightjet blijkt zeer goed te draaien. Vooralsnog nog niet naar Nederland, maar ook op dat front is er goed nieuws. De ÖBB zijn van plan om vanaf 2020 of 2021 ook een Nightjet naar Amsterdam te rijden. 

En er zijn meer landen waar het goed gaat met de nachttrein. Zo wordt door Russische, Britse, Zweedse en Finse spoorwegen geïnvesteerd in nieuw materieel. En in Frankrijk blijft de nachttrein naar de Spaanse grens bij Barcelona onder druk van reizigers, vakbonden en de regionale overheid toch rijden.  

Caledonian Sleeper in Edinburgh ©Noord West Express

Meer info op de website en beter toegankelijk

Noord West Express begon op 6 oktober 2016 met informatie over vier bestemmingen waar je goed met de nachttrein naar toe kon: Berlijn, München, Zürich en Wenen. 

Inmiddels zijn Berlijn en Zürich niet goed meer met de nachttrein te bereiken. Maar de website is wel uitgebreid tot negen nachttrein bestemmingen: München, Wenen, Innsbruck, Venetië, Florence, de Franse Alpen, Perpignan, de Pyreneeën en de Schotse Hooglanden.

In oktober vorig jaar werd informatie over vier nachttreinen aangeboden, inmiddels zijn dat er elf. Maar er staat niet alleen meer informatie op Noord West Express dan een jaar terug, er is ook hard gewerkt aan de structuur en de toegankelijkheid van deze informatie. Dat is gedaan door het toevoegen van tegeltjes, overzichten, links, schema’s en kaarten. Er is bijvoorbeeld een apart overzicht over de autoslaaptreinen.

Noord West Express

Een jaar in cijfers

 

9 bestemmingen

11 nachttreinen

16 nieuwsberichten

9 nieuwsbrieven

156 volgers op Twitter

265 tweets

93 volgers op Facebook

74 berichten

826 handtekeningen petitie

11.120 bezoeken website  

Voor Chris Engelsman als initiatiefnemer van Noord West Express, was het in ieder geval best een intensief jaar. Een vaste baan en een gezin, betekent dat de werkzaamheden voor de website grotendeels in de avonduren uitgevoerd moesten worden. Maar dat maakte het niet minder fascinerend en leerzaam. Bovendien was Noord West Express een goeie aanleiding voor een aantal mooie reizen: München, Florence, Innsbruck, Edinburgh, Parijs en Londen. 

Wat brengt de toekomst?

De komende jaren lijkt de nachttrein in Europa zich weer enigszins te kunnen herstellen van de klappen van de afgelopen jaren. Dat herstel lijkt met Nightjet inmiddels wel ingezet en er zijn meer bemoedigende signalen. Het is echter nog niet duidelijk of dat herstel structureel is. Kan de nachttrein weer een prominente plek innemen in het lange afstandsvervoer in Europa? Veel zal afhangen van ontwikkelingen in het vliegverkeer: bijvoorbeeld de onderlinge concurrentie, milieubelasting, ticketkosten en belasting op kerosine.

Nieuw: bestemmingen overzichtelijker weergegeven

Noord West Express gaat in de nabije toekomst in ieder geval door met het verbeteren en uitbreiden van de informatie op de website. En natuurlijk gaat Noord West Express door met het rapporteren over en het aanzwengelen van de discussie over de nachttrein in Europa. Verder vooruit kijkend, zijn er voor Noord West Express verschillende ontwikkelscenario’s denkbaar. Bijvoorbeeld het verder professionaliseren van de website, misschien ook informatie dagtreinen of een Engelse vertaling?  

Links

Alles over het afscheid van de laatste nachttrein in Nederland

Nieuws: steeds grotere kans op een Nightjet naar Nederland

Achtergrondinformatie over de nachttrein: artikelen, tips&tricks, discussie en links

Inspiratie: hogesnelheidsnachttrein concurreert prima met het vliegtuig

Meer over Noord West Express, de naam, het doel en het persoonlijke verhaal 

Overzicht beschikbaarheid tickets nieuwe dienstregeling ©Noord West Express
Nieuw: een overzicht van de treinen waarvoor de nieuwe dienstregeling al beschikbaar is 
Meer nieuws

Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein uit Nederland

Op vrijdag 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland. Het was natuurlijk vooral een triest gebeuren, die avond op Amsterdam Centraal. Maar er was ook veel nostalgie en zelfs een beetje optimisme. En dat laatste blijkt niet eens onterecht, want gek genoeg is er inmiddels serieus zicht op een nieuwe nachttrein naar Nederland.

Lees meer

Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018

De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB introduceren zeer aantrekkelijke kortingstarieven: de auto kan vanaf €29 al mee. Als je zelf zou rijden, ben je aan benzinekosten al meer kwijt. Helaas vervalt de verbinding naar Wenen.

Lees meer

Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland

In een bespreking met Duitse en Oostenrijkse reizigersorganisaties in mei 2017, hebben de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB aangeven welke plannen ze in de nabije toekomst met de Nightjet hebben. Onderdeel daarvan kan heel goed het rijden van een nieuwe Nightjet verbinding tussen Amsterdam en München zijn.

Lees meer

Misschien blijft ook de nachttrein naar Hendaye rijden

De nachttrein van Parijs naar Perpignan en Portbou is per 11 december 2016 opgeheven, maar inmiddels is het de bedoeling dat deze per 1 juli 2017 weer gaat rijden. Ook wordt druk onderhandeld over het behoud van de nachttrein naar Irun / Hendaye. Eind april moet er meer duidelijkheid zijn.

Lees meer

Het gaat steeds beter met de Nightjet

De Oostenrijkse spoorwegen maken winst met de Nightjet en willen het netwerk uitbreiden. Een Nightjet naar Amsterdam is op termijn zeker kansrijk. De eerste weken waren niet makkelijk: veel chaos, klachten en gedoe. De kinderziektes zijn al snel overwonnen en binnen drie maanden tijd komt er dus goed nieuws!

Lees meer

De Alpen Express gaat door

De Treinreiswinkel houdt het laatste beetje nachttrein in Nederland op de been. Een interview met directeur Helmut Brall, Het hele wintersportseizoen rijdt de trein vrijdag heen en zaterdag terug. De trein doet zo’n beetje alle Oostenrijkse skigebieden aan. Op de drukste dagen een extra trein naar Italië en Zwitserland.

Lees meer
Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Volgen op