Noord West Express
Een jaar in cijfers
9 bestemmingen
11 nachttreinen
16 nieuwsberichten
9 nieuwsbrieven
156 volgers op Twitter
265 tweets
93 volgers op Facebook
74 berichten
826 handtekeningen petitie
11.120 bezoeken website
Het was een jaar van uitersten. Aan de ene kant het trieste afscheid van de laatste nachttrein vanuit Nederland. Aan de andere kant het succes van de Nightjet en een aantal andere bemoedigende berichten. Ondertussen is de website van Noord West Express gestaag gegroeid en doorontwikkeld. Er zijn steeds meer bestemmingen en nachttreinen opgenomen en de reisinformatie is beter gestructureerd.
Noord West Express is een persoonlijk initiatief van Chris Engelsman als liefhebber van reizen met de nachttrein. De website inspireert en informeert over de reismogelijkheden met de nachttrein vanuit Nederland. Reizen met de nachttrein is namelijk niet alleen efficiënt en betaalbaar, maar ook duurzaam, comfortabel en romantisch. De website verschaft dus vooral reisinformatie, maar maakt de bezoeker ook bewust van de kansen en bedreigingen voor de nachttrein in Europa.
De laatste nachttrein
Toen de Noord West Express op 6 oktober 2016 van start ging, was al lang en breed bekend dat er vanaf december 2016 geen enkele nachttrein meer vanuit Nederland zou rijden. Op 9 december 2016 nam Noord West Express uitgebreid afscheid van de laatste nachttrein in Nederland. Onder meer met een live uitzending, een digitaal fotoboek en optredens in de media.
Maar is het wel logisch om op zo’n slecht moment een website over reizen met de nachttrein te starten? Juist wel: de website is bedoeld om de nachttrein in moeilijke tijden weer een beetje op de kaart te zetten.
Nieuwe kansen en initiatieven
Want gelukkig waren er het afgelopen jaar ook lichtpuntjes! Het belangrijkste is dat de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB investeren in de nachttrein. Met de Nightjet als nieuwe productformule werden in december 2016 direct zes nieuwe nachttreinen in het leven geroepen. En de Nightjet blijkt zeer goed te draaien. Vooralsnog nog niet naar Nederland, maar ook op dat front is er goed nieuws. De ÖBB zijn van plan om vanaf 2020 of 2021 ook een Nightjet naar Amsterdam te rijden.
En er zijn meer landen waar het goed gaat met de nachttrein. Zo wordt door Russische, Britse, Zweedse en Finse spoorwegen geïnvesteerd in nieuw materieel. En in Frankrijk blijft de nachttrein naar de Spaanse grens bij Barcelona onder druk van reizigers, vakbonden en de regionale overheid toch rijden.
Meer info op de website en beter toegankelijk
Noord West Express begon op 6 oktober 2016 met informatie over vier bestemmingen waar je goed met de nachttrein naar toe kon: Berlijn, München, Zürich en Wenen.
Inmiddels zijn Berlijn en Zürich niet goed meer met de nachttrein te bereiken. Maar de website is wel uitgebreid tot negen nachttrein bestemmingen: München, Wenen, Innsbruck, Venetië, Florence, de Franse Alpen, Perpignan, de Pyreneeën en de Schotse Hooglanden.
In oktober vorig jaar werd informatie over vier nachttreinen aangeboden, inmiddels zijn dat er elf. Maar er staat niet alleen meer informatie op Noord West Express dan een jaar terug, er is ook hard gewerkt aan de structuur en de toegankelijkheid van deze informatie. Dat is gedaan door het toevoegen van tegeltjes, overzichten, links, schema’s en kaarten. Er is bijvoorbeeld een apart overzicht over de autoslaaptreinen.
Voor Chris Engelsman als initiatiefnemer van Noord West Express, was het in ieder geval best een intensief jaar. Een vaste baan en een gezin, betekent dat de werkzaamheden voor de website grotendeels in de avonduren uitgevoerd moesten worden. Maar dat maakte het niet minder fascinerend en leerzaam. Bovendien was Noord West Express een goeie aanleiding voor een aantal mooie reizen: München, Florence, Innsbruck, Edinburgh, Parijs en Londen.
Wat brengt de toekomst?
De komende jaren lijkt de nachttrein in Europa zich weer enigszins te kunnen herstellen van de klappen van de afgelopen jaren. Dat herstel lijkt met Nightjet inmiddels wel ingezet en er zijn meer bemoedigende signalen. Het is echter nog niet duidelijk of dat herstel structureel is. Kan de nachttrein weer een prominente plek innemen in het lange afstandsvervoer in Europa? Veel zal afhangen van ontwikkelingen in het vliegverkeer: bijvoorbeeld de onderlinge concurrentie, milieubelasting, ticketkosten en belasting op kerosine.
Noord West Express gaat in de nabije toekomst in ieder geval door met het verbeteren en uitbreiden van de informatie op de website. En natuurlijk gaat Noord West Express door met het rapporteren over en het aanzwengelen van de discussie over de nachttrein in Europa. Verder vooruit kijkend, zijn er voor Noord West Express verschillende ontwikkelscenario’s denkbaar. Bijvoorbeeld het verder professionaliseren van de website, misschien ook informatie dagtreinen of een Engelse vertaling?
Links
Alles over het afscheid van de laatste nachttrein in Nederland
Nieuws: steeds grotere kans op een Nightjet naar Nederland
Achtergrondinformatie over de nachttrein: artikelen, tips&tricks, discussie en links
Inspiratie: hogesnelheidsnachttrein concurreert prima met het vliegtuig
Meer over Noord West Express, de naam, het doel en het persoonlijke verhaal
Het was een jaar van uitersten. Aan de ene kant het trieste afscheid van de laatste nachttrein vanuit Nederland. Aan de andere kant het succes van de Nightjet en een aantal andere bemoedigende berichten. Ondertussen is de website van Noord West Express gestaag gegroeid en doorontwikkeld. Er zijn steeds meer bestemmingen en nachttreinen opgenomen en de reisinformatie is beter gestructurereerd.

Noord West Express is een persoonlijk initiatief van Chris Engelsman als liefhebber van reizen met de nachttrein. De website inspireert en informeert over de reismogelijkheden met de nachttrein vanuit Nederland. Reizen met de nachttrein is namelijk niet alleen efficiënt en betaalbaar, maar ook duurzaam, comfortabel en romantisch. De website verschaft dus vooral reisinformatie, maar maakt de bezoeker ook bewust van de kansen en bedreigingen voor de nachttrein in Europa.
De laatste nachttrein
Toen de Noord West Express op 6 oktober 2016 van start ging, was al lang en breed bekend dat er vanaf december 2016 geen enkele nachttrein meer vanuit Nederland zou rijden. Op 9 december 2016 nam Noord West Express uitgebreid afscheid van de laatste nachttrein in Nederland. Onder meer met een live uitzending, een digitaal fotoboek en optredens in de media.
Maar is het wel logisch om op zo’n slecht moment een website over reizen met de nachttrein te starten? Juist wel: de website is bedoeld om de nachttrein in moeilijke tijden weer een beetje op de kaart te zetten.
Nieuwe kansen en initiatieven
Want gelukkig waren er het afgelopen jaar ook lichtpuntjes! Het belangrijkste is dat de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB investeren in de nachttrein. Met de Nightjet als nieuwe productformule werden in december 2016 direct zes nieuwe nachttreinen in het leven geroepen. En de Nightjet blijkt zeer goed te draaien. Vooralsnog nog niet naar Nederland, maar ook op dat front is er goed nieuws. De ÖBB zijn van plan om vanaf 2020 of 2021 ook een Nightjet naar Amsterdam te rijden.
En er zijn meer landen waar het goed gaat met de nachttrein. Zo wordt door Russische, Britse, Zweedse en Finse spoorwegen geïnvesteerd in nieuw materieel. En in Frankrijk blijft de nachttrein naar de Spaanse grens bij Barcelona onder druk van reizigers, vakbonden en de regionale overheid toch rijden.

Meer info op de website en beter toegankelijk
Noord West Express begon op 6 oktober 2016 met informatie over vier bestemmingen waar je goed met de nachttrein naar toe kon: Berlijn, München, Zürich en Wenen.
Inmiddels zijn Berlijn en Zürich niet goed meer met de nachttrein te bereiken. Maar de website is wel uitgebreid tot negen nachttrein bestemmingen: München, Wenen, Innsbruck, Venetië, Florence, de Franse Alpen, Perpignan, de Pyreneeën en de Schotse Hooglanden.
In oktober vorig jaar werd informatie over vier nachttreinen aangeboden, inmiddels zijn dat er elf. Maar er staat niet alleen meer informatie op Noord West Express dan een jaar terug, er is ook hard gewerkt aan de structuur en de toegankelijkheid van deze informatie. Dat is gedaan door het toevoegen van tegeltjes, overzichten, links, schema’s en kaarten. Er is bijvoorbeeld een apart overzicht over de autoslaaptreinen.
Noord West Express
Een jaar in cijfers
9 bestemmingen
11 nachttreinen
16 nieuwsberichten
9 nieuwsbrieven
156 volgers op Twitter
265 tweets
93 volgers op Facebook
74 berichten
826 handtekeningen petitie
11.120 bezoeken website
Voor Chris Engelsman als initiatiefnemer van Noord West Express, was het in ieder geval best een intensief jaar. Een vaste baan en een gezin, betekent dat de werkzaamheden voor de website grotendeels in de avonduren uitgevoerd moesten worden. Maar dat maakte het niet minder fascinerend en leerzaam. Bovendien was Noord West Express een goeie aanleiding voor een aantal mooie reizen: München, Florence, Innsbruck, Edinburgh, Parijs en Londen.
Wat brengt de toekomst?
De komende jaren lijkt de nachttrein in Europa zich weer enigszins te kunnen herstellen van de klappen van de afgelopen jaren. Dat herstel lijkt met Nightjet inmiddels wel ingezet en er zijn meer bemoedigende signalen. Het is echter nog niet duidelijk of dat herstel structureel is. Kan de nachttrein weer een prominente plek innemen in het lange afstandsvervoer in Europa? Veel zal afhangen van ontwikkelingen in het vliegverkeer: bijvoorbeeld de onderlinge concurrentie, milieubelasting, ticketkosten en belasting op kerosine.

Noord West Express gaat in de nabije toekomst in ieder geval door met het verbeteren en uitbreiden van de informatie op de website. En natuurlijk gaat Noord West Express door met het rapporteren over en het aanzwengelen van de discussie over de nachttrein in Europa. Verder vooruit kijkend, zijn er voor Noord West Express verschillende ontwikkelscenario’s denkbaar. Bijvoorbeeld het verder professionaliseren van de website, misschien ook informatie dagtreinen of een Engelse vertaling?
Links
Alles over het afscheid van de laatste nachttrein in Nederland
Nieuws: steeds grotere kans op een Nightjet naar Nederland
Achtergrondinformatie over de nachttrein: artikelen, tips&tricks, discussie en links
Inspiratie: hogesnelheidsnachttrein concurreert prima met het vliegtuig
Meer over Noord West Express, de naam, het doel en het persoonlijke verhaal
Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen
De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.
De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.
Nachttrein is kansrijk, maar exploitatiekosten zijn hoog
Acht bestemmingen in Europa hebben potentieel voor de exploitatie van nachttreinen vanuit Nederland. Maar er zal nog flink onderhandeld moeten worden, voor het zo ver is.
Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
Een locomotief, zeventien zit- en ligrijtuigen, een bar, een bistro en bijna duizend jongeren op weg naar een festival. Dat kan alleen maar een groot feest worden. De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd.
Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
De Oostenrijkse spoorwegen zien een nachttrein naar Amsterdam wel zitten en hebben in de NS en ProRail enthousiaste partners in Nederland gevonden. Daarmee is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck. Helaas wordt het geen autoslaaptrein.
De nachttrein is meestal goedkoper dan het vliegtuig
Uit een prijsvergelijking door Noord West Express blijkt dat de nachttrein naar verschillende bestemmingen in Europa goedkoper is dan het vliegtuig. Dat ondanks de oneerlijke concurrentie door alle belastingvoordelen op vliegen. Daarnaast is de nachttrein natuurlijk duurzamer, romantischer, comfortabeler en efficiënter!
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen