Comfortabel en degelijk
De Nightjet is het nachttrein concept van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. De Nightjet is een comfortabele trein en de service aan boord is goed. Zo is een ontbijtje ook in de ligrijtuigen bij de prijs inbegrepen. De vertrek- en aankomsttijden zijn prettig; niet te laat vertrekken en niet te vroeg aankomen. Alleen de aankomsttijd in Florence op de heenreis is wat vroeg: 6:32. Verder is er zowel ’s avonds als ’s ochtends wat tijd om te relaxen in de trein en heb je toch voldoende nachtrust. Helaas kan je op deze Nightjet geen fiets meenemen. De trein naar Rome rijdt vanuit München gecombineerd met de nachttrein naar Milaan.
Route
Onderstaande YouTube video (van railcc) geeft in vijf minuten een mooi beeld van de reis van München naar Rome (in een slaapwagon).
Deze nachttrein heeft heel gunstige rijtijden. Vertrek in de vroege avond uit München, maar wel na het diner. In de zomer is het misschien nog net licht genoeg om een beetje van de Alpen te genieten. Midden in de nacht is het mooiste deel van de reis (Tauernbahn, Pontafelbahn), maar daar zal je natuurlijk weinig van meekrijgen. Behalve dan dat je op de velen bochten lekker in slaap wordt gewiegd. Het landschap is ’s ochtends vroeg in midden Italië ook best aantrekkelijk. Aankomst in Florence is wat aan de vroege kant, maar naar Rome kan je tot na 9 uur uitslapen.
Vertrek nachttrein EN295 naar Rome en Milaan uit München ©makna
Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel informatie over reizen met de Nightjet. Waaronder de plaatsindeling van de lig- en slaaprijtuigen. Of natuurlijk op de website van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB over de Nightjet.
Station Roma Termini ligt direct in het centrum ©Wikipedia
Tijden
Details heenreis
München Hbf
20:10 (v)
München Ost
20:20 (v)
Rosenheim
20:50 (v)
Salzburg Hbf
22:02 (v)
Schwarzach-St.Veit
22:54 (v)
Villach Hbf
0:55 (v)
Tarvisio Boscoverde
1:35 (v)
Bologna Centrale
5:15 (a)
Firenze S.M.N.
6:32 (a)
Roma Termini
9:10 (a)
Detail terugreis
Roma Termini
20:17 (v)
Firenze S.M.N
22:47 (v)
Bologna Centrale
23:45 (v)
Tarvisio Boscoverde
3:05 (a)
Villach Hbf
3:47 (a)
Schwarzach-St.Veit
5:47 (a)
Salzburg Hbf
6:49 (a)
Rosenheim
8:36 (a)
München Hbf
9:20 (a)
Dagen
Treinsamenstelling
Treinsamenstelling ÖBB Nightjet Düsseldorf – Innsbruck (bron vagonweb.cz)
De Nightjet van München naar Rome rijdt met zesf wagons. Het betreft twee slaaprijtuigen (wagon 253 en 254), twee couchetterijtuigen (255 en 256) en twee rijtuigen met zitplaatsen (251 en 252). Er kunnen geen fietsen mee op deze nachttrein. Tussen München en Villach rijdt een treindeel naar Milaan mee. Tussen Villach en Rome rijdt een treindeel uit Wenen mee. Helaas geen restauratierijtuig in deze nachttrein, wat overigens voor veel nachttreinen in Europa geldt. Wel zijn er bij de lig/slaapwagenconducteur(s) drankjes (zoals koffie, thee, fris, bier, wijn) en snacks te verkrijgen. Informatie en bovenstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz.
Relevante bestemmingen
Service en comfort
Slaapplaatsen
Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Florencepagina.
Een plattegrond van deze ‘comfortline’ slaaprijtuig, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.
Slaapcoupé in de Nightjet ©Noord West Express
Douche en toilet in de deluxe coupé slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express
Interieur van een slaapwagon van de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express
Nightjet slaapwagon van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Provodnik/Drehscheibe
Ligplaatsen
Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een eenvoudig ontbijt geserveerd. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Florencepagina.
Een plattegrond van deze ligrijtuigen, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.
Coupé met ligplaatsen in de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet van de ÖBB (nog zonder beddengoed) ©Noord West Express
Couchetterijtuig van de ÖBB ©Peter Silvis
Zitplaatsen
Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar het scheelt niet veel. Prettig is dat de zitplaatsen tegenover elkaar in deze coupés helemaal tegen elkaar aan geschoven kunnen worden. Dan valt er nog best goed te slapen, zeker als het niet al te druk is.
Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express
Nightjet rijtuig met zitplaatsen in Innsbruck ©Noord West Express
- Berlijn, Dresden, Praag en Warschau
- Côte d'Azur: Marseille, Cannes Nice en Monaco
- Milaan: inclusief Turijn, Florence en Rome
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- European Sleeper Berlijn
- Intercités de Nuit - Côte d'Azur
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Amsterdam - Wenen
- Nightjet Amsterdam - Innsbruck
- Nightjet München - Venetië
- Nightjet München - Rome
- Nightjet Amsterdam - Zürich
- Intercités de Nuit Parijs - Briançon
- Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs - Portbou / Cerbère
- Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
- Dienstregeling nachttrein naar Praag bekend
- Nachttrein is terug in Nederland
- European Sleeper: speciaal voor nachttreinen
- Uitstel door corona, maar ook goed nieuws
- De nachttrein komt terug! Tickets medio oktober
- Revival nachttrein in Europa zet door
- Herstart nachttreinen: op verkenning!
- NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
- Nachttrein kansrijk, maar kosten zijn hoog
- Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
- Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen