Lonely Planet riep de Caledonian Sleeper in 2016 uit tot de beste nachttrein ter wereld. Daar valt veel voor te zeggen, want de Caledonian Sleeper is zonder meer een geweldige reiservaring. De trein is comfortabel, heeft gunstige rijtijden. De hier omschreven Lowland Route is wel wat minder aantrekkelijk dan de Highland Route, aangezien de reis een stuk korter duurt en er minder mooie landschappen zijn te bewonderen. Er rijdt echter ook op deze trein een heerlijke restauratiewagon mee, waarin je wat kan eten en drinken. Ze hebben in ieder geval een zeer goed assortiment aan Schotse Whiskey en andere specialiteiten! Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over je reis vanuit Nederland naar de Schotse Hooglanden (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera), vind je op de bestemmingspagina over de Schotse Hooglanden.
Met het late vertrek en de vroege aankomst, zal je van de landschappen onderweg weinig meekrijgen. Deze nachttrein is dan ook vooral een geweldig efficiënte manier om van Londen city naar de twee grote Schotse steden te reizen. Heel prettifg is wel dat je al geruime tijd vóór vertrek de coupé in kan en ruim na aankomst de coupé mag verlaten. ’s Ochtends vroeg in Motherwell (ongeveer een half uur voor aankomst) wordt de trein gesplitst in een deel naar Edinbrugh en een deel naar Glasgow.

Caledonian Sleeper klaar voor vertrek in Edinburgh Waverley station ©Noord West Express

Restauratiewagen Caledonian Sleeper in Edinburgh ©Noord West Express
Heenreis Edinburgh
Coupé beschikbaar vanaf 22:00
London Euston
23:50
(zo 23:28)
Watford Junction
0:13
Carlisle
5:13
Carstairs
6:22
Edinburgh
7:21
Coupé beschikbaar tot 8:00
Terugreis Edinburgh
Coupé beschikbaar vanaf 23:00
Edinburgh Waverley
23:40
(zo 23:15)
Carstairs
0:19
Carlisle
1:45
Watford Junction
6:43
London Euston
7:07
Coupé beschikbaar tot 7:30
Heenreis Glasgow
Coupé beschikbaar vanaf 22:00
London Euston
23:50
(zo 23:28)
Watford Junction
0:13
Carlisle
5:13
Carstairs
6:22
Motherwell
6:55
Glasgow Queen Street
7:20
Coupé beschikbaar tot 8:00
Terugreis Glasgow
Coupé beschikbaar vanaf 22:00
Glasgow Queen Street
23:40
(zo 23:15)
Motherwell
0:01
Carstairs
0:19
Carlisle
1:45
Watford Junction
6:43
London Euston
7:07
Coupé beschikbaar tot 7:30
De Caledonian Sleeper bestaat voor alle twee de bestemmingen uit een aantal slaaprijtuigen, een zitrijtuig en een restauratierijtuig. De Caledonian Sleeper kent dus geen ligrijtuigen (couchettes). Zowel naar Glasgow als naar Edinburgh rijden acht wagons: zes slaaprijtuigen, het restauratierijtuig en een rijtuig met zitplaatsen. In Motherwell worden de treindelen ’s ochtends gesplitst (richting het noorden) of gecombineerd (richting London). Mooi aan de ouderwetse (maar zeer comfortabele) Mark 3 rijtuigen zijn ook de heerlijk ouderwetse klapdeuren. Deuren die van binnen alleen open kan doen, door je hand uit het raampje te steken en de deur klink buiten te gebruiken.
Vanaf het voorjaar 2018 worden er nieuwe rijtuigen geïntroduceerd, met nieuwe productformules, zoals luxe slaapstoelen en coupés met douche en toilet. Hopelijk blijft de trein wel een beetje betaalbaar! En het is jammer dat de geweldig ouderwetse deuren verdwijnen.
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Eerste klas: 1-persoons coupé
Deze slaapkamerstjes in de trein zijn zeer comfortabel. In de eerste klas, heb je de coupé dus voor jezelf. Het bed is erg comfortabel, 197 cm lang en keurig opgemaakt. Er is een wastafeltje met warm en koud water in de coupé. Er is redelijk wat bagageruimte (zeker als je alleen reist). Extra grote stukken bagage mogen gratis mee in het bagagerijtuig. Als je met twee personen eerste klas reist, kan je twee coupés naast elkaar krijgen met een tussendeur. In iedere wagon bevinden zich op de gang een dames- en een herentoilet. In de nieuwe rijtuigen, die vanaf het voorjaar 2018 worden ingezet, komen trouwens ook coupés met douche en toilet.
Eerste klas slaapplaats Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Het belangrijkste verschil met de standaard klas is, dat het bovenste bed in de coupé is opgeklapt. En in de eerste klas is het ontbijt inbegrepen. Je mag dat in de coupé of in het restaurant gebruiken. Verder krijg je in de eerste klas een slaapsetje (lotion, spray, oordopjes, etcetera) en mag je in de eerste klas lounge op London Euston station.
Caledonian Sleeper klaar voor vertrek in Edinburgh ©Noord West Express
Ouderwetse deuren van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Standaard klas: 2-persoons coupé
De coupé en het comfort in de standaard klas, zijn hetzelfde als in de eerste klas, behalve dat het bovenste bed ook in uitgeklapt. Als je alleen reist, kan je de coupé dus met een vreemde (van hetzelfde geslacht!) delen. De bedden zijn erg comfortabel, 197 cm (beneden) en 192 (boven) lang en keurig opgemaakt. Er is een wastafeltje met warm en koud water in de coupé. Er is redelijk wat bagageruimte. Extra grote stukken bagage mogen gratis mee in het bagagerijtuig. Als je met vier personen reist, kan je twee coupés naast elkaar krijgen met een tussendeur. In iedere wagon bevinden zich op de gang een dames- en een herentoilet.
Standaard klas slaapplaatsen van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Standaard klas slaapplaatsen van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Wastafeltje in de slaapwagons van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Het restaurant / lounge
Het deftige restuarant van de Caledonian Sleeper spreekt zeer tot de verbeelding. Er zijn zowel luxe leren banken langs de wand, als tafeltjes met twee of drie stoelen. Ideaal om te dineren, een hapje / drankje later op de avond en te ontbijten. Er worden typisch Schotse producten geserveerd, zoals zalm, haggis en zeer goeie whiskeys! Op elke deel van de reis is een restaurant in de trein beschikbaar. Het kan wel vol zijn op drukke avonden, dus kom op tijd. Officieel hebben eerste klas reizigers voorrang, maar dat wordt niet echt gehandhaafd, naar het schijnt. Passagiers uit het zitrijtuig kunnen alleen afhalen in het restaurant.
Loungebanken in het restaurant van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Tafeltje in het restaurant van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express
Zitrijtuig
In elk treindeel (Edinburgh en Glasgow) rijdt een wagon mee waarin een aantal zitplaatsen wordt aangeboden. Het betreft een open ruimte, met één of twee stoelen naast elkaar. Het zijn ruime stoelen, die lekker onderuit kunnen. De kosten zijn een stuk lager dan de kosten voor de slaapwagon. Passagiers uit het zitrijtuig kunnen alleen afhalen in het restaurant, niet gaan zitten.
Zitrijtuig van de Caledonian Sleeper achteraan de trein in Edinburgh ©Noord West Express
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen