Nightjet EN294 / EN295

 

München – Rome

Nightjet EN 294 / 295 

 

München – Rome

Nightjet verovert nachtelijk Europa

De nachttrein van München naar Rome is een van de verbindingen die de ÖBB in december 2016 heeft overgenomen van de Deutsche Bahn. Dat betekent dat de City Night Line werd vervangen door een Nightjet. En dat is alleen maar een vebrtering; meer comfort, betere service. Het mooiste zou natuurlijk zijn als de splinternieuwe Nightjet rijtuigen binnekort op deze verbinding worden ingezet, maar dat is even afwachten. In ieder geval kan de Nightjet zich prima meten de beste nachttreinen in Europa.

Op deze pagina vind je alles over de trein: route, samenstelling, dienstregeling en comfort. Alles over de reis vanuit Nederland naar diverse relevante bestemmingen in Italië kan je terugvinden op de Florencepagina: reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera.

Route: lange reis, lekker lang slapen

Deze nachttrein heeft heel gunstige rijtijden. Vertrek in de vroege avond uit München, maar wel na het diner. In de zomer is het misschien nog net licht genoeg om een beetje van de Alpen te genieten. Midden in de nacht is het mooiste dele van de reis (Tauernbahn, Pontafelbahn), maar daar zal je natuurlijk weinig van meekrijgen. Behalve dan dat je op de velen bochten lekker in slaap wordt gewiegd. Het landschap is ’s ochtends vroeg in midden Italië ook best aantrekkelijk. Aankomst in Florence is wat aan de vroege kant, maar naar Rome kan je tot na 9 uur uitslapen.

Treinsamenstelling

De Nightjet van München naar Rome rijdt met vijf wagons. Het betreft een slaaprijtuig (wagon 254), twee couchetterijtuigen (255 en 256) en twee rijtuigen met zitplaatsen (252 en 253). Het slaaprijtuig is een omgeschilderd slaaprijtuig van de DB, zoals die tot december 2016 in de CityNightLine reden. De overige rijtuigen zijn oorspronkelijk van de ÖBB. Steeds meer rijtuigen zijn overgeschilderd in de nieuwe Nightjet kleuren, maar je zal voorlopig nog wel rijtuigen in de oude ÖBB of DB kleuren tegen komen. Er kunnen geen fietsen mee op deze nachttrein. Tussen München en Villach rijdt een treindeel naar Milaan mee. Tussen Villach en Rome rijdt een treindeel uit Wenen mee. Informatie en onderstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz.

Treinsamenstelling Nightjet München – Rome (bron vagonweb.cz)

Tijden

Heenreis

München Hbf

20:10

München Ost

20:20

Rosenheim

20:50

Salzburg Hbf

22:02

Schwarzach-St.Veit

22:54

Villach Hbf

0:55

Tarvisio Boscoverde

1:35

Ferrara

4:49

Bologna Centrale

5:19

Firenze S.M.N.

6:19

Arezzo

7:10

Chiusi-Chianciano Terme

7:45

Orvieto

8:10

Roma Termini

9:22

Terugreis

Roma Termini

19:04

Orvieto

19:59

Chiusi-Chianciano Terme

20:24

Arezzo

20:58

Firenze S.M.N

21:49

Bologna Centrale

22:46

Ferrara

23:15

Tarvisio Boscoverde

3:05

Villach Hbf

4:00

Schwarzach-St.Veit

5:18

Salzburg Hbf

6:15

Rosenheim

7:31

München Hbf

8:19

Dagen
Route

Service en comfort 

Slaapplaats

Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. 

Deluxe slaapcoupé, ingericht voor één persoon (de andere bedden zijn ingeklapt). Foto: vagonweb.cz.       

Deluxe slaapcoupé, douche en toilet in de coupé. Foto: vagonweb.cz.       

Economy slaapcoupé, bedden ingeklapt naar zitplaatsen. Foto: vagonweb.cz.

Slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, nieuwe huisstijl Nightjet ©Provodnik/Drehscheibe

Couchette

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een eenvoudig ontbijt geserveerd. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt.   

Coupé voor vier personen in een couchetterijtuig van de ÖBB. Foto: vagonweb.cz.       

Couchetterijtuig van de ÖBB. Foto: vagonweb.cz.       

Couchetterijtuig van de ÖBB. ©THHO/vagonweb.cz

Zitplaats

Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar het scheelt niet veel. En als je goedkoop wil reizen en doodmoe aankomen, kan je net zo goed een ticket voor de bus kopen.    

Zitplaatsen van de ÖBB in de nachttrein. Foto: vagonweb.cz.       

Rijtuig met zitplaatsen van de ÖBB. Foto: vagonweb.cz.       

Foto’s

Vertrek nachttrein EN295 naar Rome en Milaan uit München ©makna

Station Roma Termini ligt direct in het centrum ©Wikipedia

Meer info

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Nightjet nachttreinen. Verder kan je terecht op de website van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB.    

Video

Onderstaande YouTube video (van railcc) geeft in vijf minuten een mooi beeld van de reis van München naar Rome (in een slaapwagon).   

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op