Nightjet

Nightjet EN294 / EN295

München – Rome

Nightjet

Nightjet EN 294 / 295 

 

München – Rome

Comfortabel en degelijk

De Nightjet is het nachttrein concept van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. De Nightjet is een comfortabele trein en de service aan boord is heel goed. Zo is een ontbijtje ook in de ligrijtuigen bij de prijs inbegrepen en krijg je een klein welkomstpakketje. De vertrek- en aankomsttijden zijn prettig; niet te laat vertrekken en niet te vroeg aankomen. Alleen de aankomsttijd in Florence op de heenreis is wat vroeg: 6:19. Verder is er zowel ’s avonds als ’s ochtends wat tijd om te relaxen in de trein en heb je toch voldoende nachtrust. Helaas kan je op deze Nightjet geen fiets meenemen. De trein naar Rome rijdt vanuit München gecombineerd met de nachttrein naar Milaan.

Nightjet zitplaatsen, ligplaatsen, slaapplaatsen, autowagong ©ÖBB

Route

Route Nightjet München - Rome ©Noord West Express

Onderstaande YouTube video (van railcc) geeft in vijf minuten een mooi beeld van de reis van München naar Rome (in een slaapwagon).   

Deze nachttrein heeft heel gunstige rijtijden. Vertrek in de vroege avond uit München, maar wel na het diner. In de zomer is het misschien nog net licht genoeg om een beetje van de Alpen te genieten. Midden in de nacht is het mooiste deel van de reis (Tauernbahn, Pontafelbahn), maar daar zal je natuurlijk weinig van meekrijgen. Behalve dan dat je op de velen bochten lekker in slaap wordt gewiegd. Het landschap is ’s ochtends vroeg in midden Italië ook best aantrekkelijk. Aankomst in Florence is wat aan de vroege kant, maar naar Rome kan je tot na 9 uur uitslapen. 

Vertrek nachttrein EN295 naar Rome en Milaan uit München ©makna

Vertrek nachttrein EN295 naar Rome en Milaan uit München ©makna

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel informatie over reizen met de Nightjet. Waaronder de plaatsindeling van de lig- en slaaprijtuigen. Of natuurlijk op de website van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB over de Nightjet

Station Roma Termini ligt direct in het centrum ©Wikipedia

Station Roma Termini ligt direct in het centrum ©Wikipedia

Tijden

Heenreis

München Hbf

20:10

München Ost

20:20

Rosenheim

20:50

Salzburg Hbf

22:02

Schwarzach-St.Veit

22:54

Villach Hbf

0:55

Tarvisio Boscoverde

1:35

Padova

4:09

Bologna Centrale

5:20

Firenze S.M.N.

6:19

Arezzo

7:10

Chiusi-Chianciano Terme

7:45

Orvieto

8:10

Roma Termini

9:22

Terugreis

Roma Termini

19:04

Orvieto

19:57

Chiusi-Chianciano Terme

20:23

Arezzo

20:58

Firenze S.M.N

21:49

Bologna Centrale

22:46

Padova

00:03

Tarvisio Boscoverde

3:05

Villach Hbf

4:00

Schwarzach-St.Veit

5:18

Salzburg Hbf

6:15

Rosenheim

7:31

München Hbf

8:19

Dagen

Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt dagelijks
Nightjet Düsseldorf - Innsbruck rijdt het hele jaar

Treinsamenstelling

Treinsamenstelling ÖBB Nightjet Düsseldorf - Innsbruck (bron vagonweb.cz)

Treinsamenstelling ÖBB Nightjet Düsseldorf – Innsbruck (bron vagonweb.cz)

De Nightjet van München naar Rome rijdt met vijf wagons. Het betreft twee slaaprijtuigen (wagon 253 en 254), twee couchetterijtuigen (255 en 256) en twee rijtuigen met zitplaatsen (251 en 252). Het slaaprijtuig is een omgeschilderd slaaprijtuig van de DB, zoals die tot december 2016 in de CityNightLine reden. De overige rijtuigen zijn oorspronkelijk van de ÖBB. Steeds meer rijtuigen zijn overgeschilderd in de nieuwe Nightjet kleuren, maar je zal voorlopig nog wel rijtuigen in de oude ÖBB of DB kleuren tegen komen. Er kunnen geen fietsen mee op deze nachttrein. Tussen München en Villach rijdt een treindeel naar Milaan mee. Tussen Villach en Rome rijdt een treindeel uit Wenen mee. Helaas geen restauratierijtuig in deze nachttrein, wat overigens voor veel nachttreinen in Europa geldt. Wel zijn er bij de lig/slaapwagenconducteur(s) drankjes (zoals koffie, thee, fris, bier, wijn) en snacks te verkrijgen. Informatie en bovenstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz.   

Relevante bestemmingen

Service en comfort 

Slaapplaatsen

Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Florencepagina.

Een plattegrond van deze ‘comfortline’ slaaprijtuig, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.

Slaapcoupé in de Nightjet ©Noord West Express

Slaapcoupé in de Nightjet ©Noord West Express

Douche en toilet in de deluxe coupé slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express

Douche en toilet in de deluxe coupé slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express 

Interieur van een slaapwagon van de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express

Interieur van een slaapwagon van de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express

Nightjet slaapwagon van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Provodnik/Drehscheibe

Nightjet slaapwagon van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Provodnik/Drehscheibe

Ligplaatsen

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een eenvoudig ontbijt geserveerd. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt.  Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Florencepagina. 

Een plattegrond van deze ligrijtuigen, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.

Coupé met ligplaatsen in de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express

Coupé met ligplaatsen in de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express

Ligplaats in de Nightjet van de ÖBB (nog zonder beddengoed) ©Noord West Express

Ligplaats in de Nightjet van de ÖBB (nog zonder beddengoed) ©Noord West Express

Couchetterijtuig van de ÖBB ©Peter Silvis

Couchetterijtuig van de ÖBB ©Peter Silvis

Zitplaatsen

Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar het scheelt niet veel. Prettig is dat de zitplaatsen tegenover elkaar in deze coupés helemaal tegen elkaar aan geschoven kunnen worden. Dan valt er nog best goed te slapen, zeker als het niet al te druk is.   

Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express

Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express

Nightjet rijtuig met zitplaatsen in Innsbruck ©Noord West Express

Nightjet rijtuig met zitplaatsen in Innsbruck ©Noord West Express 

Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op