Nightjet 

 

Hamburg – Zürich

Nightjet

 

Hamburg – Zürich

Algemeen: Oostenrijkse trein, maar die komt daar niet

De nachttrein van Hamburg naar Zürich is een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, maar de hele trein komt niet in Oostenrijk. Het mooie is namelijk dat de ÖBB echt in nachttreinen gelooft. Deze verbinding zijn ze gaan rijden, toen de Deutsche Bahn in december 2016 alle nachttreinen afschafte. En de Nightjets zijn bovendien goede nachttreinen: dus meer comfort en een betere service. 

Op deze pagina vind je alles over de trein: route, samenstelling, dienstregeling en comfort. Alles over de reis vanuit Nederland naar Zürich en andere bestemmingen in Zwitserland kan je terugvinden op de Zürichpagina: reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken, etcetera.

Route: dwars door Duitsland

De route van deze trein is niet spectaculair. Leuk is wel het vertrek uit Hamburg, maar de meeste reizigers vanuit Nederland zullen in Hannover opstappen. Daar vertrekt de trein helaas vrij laat (23:26). Direct naar bed dus en als je niet de hele coupé hebt geboekt, kan het zijn dat er al mensen liggen te slapen. ’s Ochtends vroeg kan je ook uitstappen in het Rijndal: Freiburg (voor het Schwarzwald) of Basel (veel connecties naar andere plaatsen in Zwitserland). 

Treinsamenstelling

De Nightjet van Hamburg naar Zürich rijdt waarschijnlijk met vijf of zes wagons. De samenstelling is nog niet precies bekend, omdat de trein pas in december 2017 met aparte treindelen voor Berlijn en Hamburg gaat rijden. Het betreft waarschijnlijk de volgende rijtuigen een of twee slaaprijtuigen (wagons 306 en 307), twee couchetterijtuig (308 en 309) en twee rijtuigen met zitplaatsen (310 en 311). Het slaaprijtuig kan een van de dubbeldeksrijtuigen van de ÖBB zijn. De trein van/naar Hamburg ten zuiden van Hannover gecombineerd met een treindeel van/naar Berlijn. Het lijkt erop dat er geen fietsen meekunnen op deze nachttrein. Helaas rijdt er ook geen restauratierijtuig mee. Informatie en onderstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz.

Inschatting treinsamenstelling Nightjet Hamburg – Zürich ©vagonweb.cz

Dienstregeling

Heenreis

Hamburg-Altona

?

Hamburg Dammtor

?

Hamburg Hbf

?

Hamburg-Harburg

?

Lünebrug

?

Hannover Hbf

23:26

Göttingen

?

Fulda

?

Frankfurt(Main) Süd

?

Mannheim Hbf

?

Heidelberg Hbf

?

Karlsruhe Hbf

?

Offenburg

?

Freiburg(Breisgau) Hbf

6:22

Basel Bad Bf

?

Basel SBB

7:20

Zürich HB

9:05

Terugreis

Zürich HB

20:00

Basel SBB

21:13

Basel Bad Bf

21:22

Freibrug(Breigau) Hbf

21:58

Offenburg

22:30

Karlsruhe Hbf

23:04

Heidelberg Hbf

23:33

Mannheim Hbf

23:59

Frankfurt(Main) Süd

0:54

Fulda

1:47

Göttingen

3:16

Hannover Hbf

6:07

Lüneburg

7:18

Hamburg-Harburg

7:41

Hamburg Hbf

7:54

Hamburg Dammtor

7:59

Hamburg-Altona

8:06

Dagen

NB: geldig vanaf 10 december 2017

Route

Comfort 

Slaapplaats (enkeldeks wagon)

Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. 

Deluxe slaapcoupé, ingericht voor één persoon (de andere bedden zijn ingeklapt). Foto: vagonweb.cz.       

Deluxe slaapcoupé, douche en toilet in de coupé. Foto: vagonweb.cz.       

Economy slaapcoupé, bedden ingeklapt naar zitplaatsen. Foto: vagonweb.cz.

Slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, nieuwe huisstijl Nightjet ©Provodnik/Drehscheibe

Slaapplaats (dubbeldeks wagon)

Deze wagons hebben een boven (deluxe) en beneden (economy) verdieping. Het comfortniveau is vergelijkbaar met de enkeldeks wagons. Alleen is de benedenverdieping (economy slaapplaatsen, met wastafeltje) nogal krap, terwijl de bovenverdieping (deluxe met douche en toulet in de coupé) juist heerlijk ruim is. De bedden zijn goed, inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een of twee personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. 

Dubbeldeks slaapwagen van de ÖBB – boven / deluxe ©pd/vagonweb.cz

Dubbeldeks slaapwagen van de ÖBB – beneden / economy ©pd/vagonweb.cz

Dubbeldeks slaapwagen van de ÖBB – traptreden naar boven en beneden ©pd/vagonweb.cz

Slaapwagen van de ÖBB – ontbijt ©pd/vagonweb.cz

Dubbeldeks slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Alfonso Marco Pérez

Ligplaats / couchette

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een eenvoudig ontbijt geserveerd. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt.   

Coupé voor vier personen in een couchetterijtuig van de ÖBB. Foto: vagonweb.cz.       

Couchetterijtuig van de ÖBB. Foto: vagonweb.cz.       

Couchetterijtuig van de ÖBB. ©THHO/vagonweb.cz

Zitplaats

Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar het scheelt niet veel. En als je goedkoop wil reizen en doodmoe aankomen, kan je net zo goed een ticket voor de bus kopen.    

Zitplaatsen van de ÖBB in de nachttrein. Foto: vagonweb.cz.       

Rijtuig met zitplaatsen van de ÖBB. Foto: vagonweb.cz.       

Foto’s

Nightjet huisstijl

Hauptbahnhof Zürich ©Zurich Tourism

Video

Hieronder vind je een leuk reisverslag van de Nightjet tussen Zürich en Hamburg. Overigens gemaakt in 2017, nog voordat de treindelen naar Hamburg en Berlijn splitsten.    

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op