Caledonian Sleeper in Fort William ©Noord West Express

Sud Express – trenhotel

 

Hendaye – Lissabon 

Caledonian Sleeper in Fort William ©Noord West Express

Sud Express – trenhotel

 

Hendaye – Lissabon

Nachttrein naar Lissabon

De prachtige internationale bestseller Nachttrein naar Lissabon van de Zwitserse schrijver Pascal Mercier, heeft de echte nachttrein naar Lissabon op een bijzondere manier weer een beetje op de kaart gezet. Het verhaal geeft de trein iets melancholisch mee. De nachttrein wordt het symbool van vrijheid, een reis naar een nieuw leven. Misschien helpt ook dat de nachttrein van (Parijs en) Hendaye naar Lissabon al sinds 1887 bestaat. En het mooie is dat de nachttrein naar Lissabon nog altijd een heerlijke nachttrein is, al is het materieel hier en daar wat oud. Het is een aantrekkelijke route, er zijn veel verschillende comfortniveaus en er is een prima bar-restaurant. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over je reis vanuit Nederland naar Lissabon (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken en dergelijke), vind je binnenkort op de pagina over bestemming Lissabon.

Route: van de Golf van Biskaje naar de Taag
Route Sud Express Hendaye - Lissabon ©Noord West Express
De spoorbrug over de grensrivier tussen Spanje en Frankrijk bij Hendaye ©Noord West Express

De spoorbrug over de grensrivier tussen Spanje en Frankrijk bij Hendaye ©Noord West Expresss

Sinds mei 2018 begint de Sud Express weer in het Franse Hendaye, aan de Golf van Biskaje. Daar komen ook de rechtstreekse TGV’s uit Parijs aan. Hendaye is een bijzonder grensstation met drie spoorbreedtes: het Franse normaalspoor, het Spaanse breedspoor en het Baskische smalspoortreintje naar San Sebastian en Bilbao. ’s Ochtends rijdt de Sud Express langs de brede Taag naar het prachtige eindstation Lissabon Santa Apolónia, direct aan de rivier en aan de rand van het oude centrum. 

Aankomst in San Sebastian ©Noord West Express

Caledonian Sleeper in Inverness ©Noord West Express

“Het was tien uur toen de trein, die gedurende de nacht dwars door het Iberisch schiereiland zou rijden, zich in beweging zette, de droefgeestige stationslantaarns een voor een achter zich liet en de duisternis binnengleed.” – uit Nachttrein naar Lissabon van Pascal Mercier

Sud Express in Lissabon Santa Apolónia ©Noord West Express

Sud Express in Lissabon Santa Apolónia ©Noord West Express

Tijden
Details heenreis

Hendaye

18:35 (v)

Irun

18:45 (v)

San Sebastian

19:10 (v)

Vitoria/Gasteiz

20:46 (v)

Miranda de Ebro

21:08 (v)

Burgos Rosa de Lima

22:00 (v)

Valladolid Campo Grande

23:10 (v)

Medina del Campo

23:51 (a)

0:11 (v)

Salamance

1:00 (v)

Ciudad Rodrigo

2:07 (v)

Fuentes del Onoro

2:30 (v)

Vilar Formose

1:35* (a)

1:50 (v)

Guarda

2:21 (a)

Celorico da Beira

2:48 (a)

Mangualde

3:23 (a)

Santa Comba Dao

3:53 (a)

Coimbra-B

4:45 (a)

Pombal

5:21 (a)

Caxarias

5:21 (a)

Entroncamento

6:05 (a)

Lisboa Oriente

7:20 (a)

Lisboa Santa Apolónia

7:30 (a)

(a) = aankomst

(v) = vertrek

* = overgang Portugese tijd

Details terugreis

Lisboa Santa Apolónia

21:25 (v)

Lisboa Oriente

21:34 (v)

Entroncamento

22:30 (v)

Caxarias

22:49 (v)

Pombal

23:06 (v)

Coimbra-B

23:32 (v)

Santa Comba Dao

0:16 (v)

Mangualde

0:46 (v)

Celorico da Beira

1:20 (v)

Guarda

1:45 (v)

Vilar Formose

2:20 (a)

2:35 (v)

Fuentes del Onoro

3:39* (a)

Ciudad Rodrigo

3:58 (a)

Salamance

4:53 (a)

Medina del Campo

5:40 (a)

6:00 (v)

Valladolid Campo Grande

6:32 (a)

Burgos Rosa de Lima

7:46 (a)

Miranda de Ebro

8:47 (a)

Vitoria/Gasteiz

9:11 (a)

San Sebastian

10:53 (a)

Irun

11:22 (a)

Hendaye

11:33 (a)

(a) = aankomst

(v) = vertrek

* = overgang Spaanse tijd

Dagen

Caledonian Sleeper (Highlands) rijdt dagelijks, maar niet op zaterdag
Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol rijdt het hele jaar
Station Lissabon Santa Apolónia ©Noord West Express

Station Lissabon Santa Apolónia ©Noord West Express

Treinsamenstelling

Treinsamenstelling Caledonian Sleeper London - Fort William (voorbeeld)

De Sud Express trenhotel (treinnummers HOT 310/313) bestaat uit zes of meer Talgo rijtuigen. De Sud Express wordt midden in de nacht in Medina del Campo gecombineerd met de Lusitania Talgo-nachttrein van Madrid naar Lissabon. Een Talgo is een Spaans treinconcept met korte rijtuigen, die als een treinstel aan elkaar zitten. De wagons liggen laag, omdat de trein geen draaistellen, maar twee wielen tussen de wagons kent.

De Sud Express trenhotel kent alleen rijtuigen met slaapplaatsen en rijtuigen met (lig)stoelen, dus geen couchettes. In rijtuig 11 bevinden zich vijf 4-persoons slaapcoupés, in rijtuig 16 zes 2-persoons slaapcoupés en in rijtuig 17 vijf 2-persoons luxe coupés met douche en toilet. In rijtuig 19 en 20 bevinden zich de (lig)stoelen. Het mooiste is trouwens dat zich in het midden van de trein in rijtuig 18 een gezellig bar-restaurant bevindt. Mogelijk worden er in het hoogseizoen extra Turista Cama (en eventueel Preferente) rijtuigen toegevoegd. Dat zouden dan logischerwijs de wagonnummers 12 t/m 15 kunnen worden.  

Talgo principe met twee wielen tussen de wagons ©Noord West Express

Het Talgo-principe:  twee wielen per wagon ©Noord West Express

Logo van de Spaanse Talgo fabriek

Relevante bestemmingen

   

Comfort en service

Gran Clase: bijzondere luxe!

De Gran Clase coupés bieden voor een nachttrein uitzonderlijke luxe, omdat je eigenlijk een volledige hotelkamer ter beschikking hebt. Op de Sud Express zijn de wagons wel wat ouder en het kan zijn dat niet alles perfect werkt.  Sowieso zijn er twee comfortabele bedden, die bovendien goed lang zijn (fijn breedspoor in Spanje en Portugal). Beddengoed is uiteraard inbegrepen. Als de bedden in de avond en ochtend zijn ingeklapt, zijn er twee comfortabele stoelen. 

Indeling wagon en coupé Gran Clase

Heerlijk is natuurlijk dat je douche en toilet in de coupé hebt. Het is wel krap, maar je kan er normaal gesproken prima douchen. Handdoeken en een volledige toilettas zijn ook aanwezig, net als een flesje water. 

Heel prettig is dat de deur op slot kan (sleutelkaart), zodat je met gerust hart naar het restaurant kan. Je kan alleen de hele coupé boeken, dus deelt die nooit met een vreemde.  

Stoelen Gran Clase coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Stoelen Gran Clase coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Bed Gran Clase coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Bedden Gran Clase coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Douche en toilet Gran Clase coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Douche en toilet Gran Clase coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Toiletspullen Gran Clase coupé Sud Express ©Noord West Express

Toiletspullen Gran Clase coupé ©Noord West Express

Gang van de Gran Clase coupé Sud Express ©Noord West Express

Gang van de Gran Clase coupé ©Noord West Express

Gran Clase wagon ©Noord West Express

Gran Clase wagon ©Noord West Express

Preferente: 2-persoons coupé

Ook de preferente coupés zijn bijzonder comfortabel. Het verschil met Gran Clase is dat er geen douche en toilet in de coupé zijn (toilet op de gang), maar verder is het net zo heerlijk slapen. Ook hier worden de twee comfortabele stoelen voor de nacht omgebouwd tot twee ruime bedden.  

Indeling wagon en coupé preferente

Indeling wagon en coupé Preferente 

In de coupé is wel een wastafel, dus je kan je opfrissen en tanden poetsen. Je krijgt er een eenvoudig toilettasje bij, net als een flesje water. 

Heel prettig is dat de deur op slot kan (sleutelkaart), zodat je met gerust hart naar het restaurant kan. Je kan alleen de hele coupé boeken, dus deelt die nooit met een vreemde.  

Stoelen Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Stoelen Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Bed Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Bedden Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Wastafel Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Wastafel Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Toiletspullen Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Toiletspullen Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Gangpad Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Gangpad Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith

Sleutelkaart Sud Express ©Noord West Express

Sleutelkaart ©Noord West Express

Preferente wagon ©Noord West Express

Preferente wagon ©Noord West Express

Turista cama: 4-persoons coupé

De Turistata Cama coupés zijn de eenvoudigste slaapcoupés op de Sud Express, maar nog steeds bijzonder comfortabel. In deze coupés zijn bedden en stoelen twee aan twee tegenover elkaar geplaatst. De kwaliteit van de bedden is prima, beddengoed is aanwezig. In de coupé is een wastafel aanwezig, dus je kan je opfrissen en tanden poetsen. Je krijgt er een flesje water bij. 

De wagons zijn wel wat oud, maar nog steeds comfortabel. Het lijkt erop dat er twee verschillende soorten zijn: coupés die een beetje schuin in de wagon zijn geplaatst, met rondingen in het gangpad en iets modernere coupés die gewoon haaks op het gangpad staan.  Het principe is verder hetzelfde.

Loungebanken in het restaurant van de Caledonian Sleeper ©Noord West Express

Indeling wagon en coupé Turista Cama       

Je kan in deze klasse individuele bedden boeken, dus alleen als je vier plaatsen boekt, weet je zeker dat je de coupé niet met een of meer andere reizigers deelt.  

Stoelen Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express

Stoelen Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express

Bedden Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express

Bedden Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express

Wastafel Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express

Wastafel Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express

Gangpad Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express

Gangpad Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express

Turista Cama wagon ©Noord West Express

Turista Cama wagon ©Noord West Express

Bar-restaurant

In het bar-restaurant is kan je prima terecht voor een avondmaaltijd, koffie (echt goed!), een borrel en natuurlijk het ontbijt. Er zijn ruim tien zitplaatsen aan de bar en een aantal hangplekken.

Het is een perfecte plek om nog even wat te eten en drinken voor je naar bed gaat. Terwijl de landschappen en stationnetjes langzaam aan je voorbij trekken. Ook ideaal voor een ontbijtje. De reistijden zijn in ieder geval gunstig.  

Bar-restaurant van de Sud Express ©Noord West Express

Bar-restaurant van de Sud Express ©Noord West Express

Goeie koffie in het bar-restaurant van de Sud Express ©Noord West Express

Goeie koffie in het bar-restaurant van de Sud Express ©Noord West Express

Menukaart van het bar-restaurant van de Sud Express ©Noord West Express

Menukaart van het bar-restaurant van de Sud Express ©Noord West Express

Zitplaatsen

Het is niet erg aan te bevelen om een zitplaats te boeken in de Sud Express. Heel goed zal je namelijk niet slapen en bovendien moet je de hele nacht op je spullen letten.   

Zitplaatsen (turista butaca) in de Sud Express ©Noord West Express

Zitplaatsen (turista butaca) in de Sud Express ©Noord West Express

Zitplaatsen (turista butaca) in de Sud Express ©Noord West Express

Zitplaatsen (turista butaca) in de Sud Express ©Noord West Express

Wagon met zitplaatsen in de Sud Express ©Noord West Express

Wagon met zitplaatsen in de Sud Express ©Noord West Express

Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland
Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten