Comfortabel en degelijk
Geweldig dat er weer een rechtstreekse nachttrein vanuit Nederland rijdt. En nog wel direct de Alpen in. De Nightjet is een concept van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB: een comfortabele trein en de service aan boord is goed. Zo is een ontbijtje ook in de ligrijtuigen bij de prijs inbegrepen. De vertrek- en aankomsttijden zijn prettig; niet te laat vertrekken en niet te vroeg aankomen. Dan is er zowel ’s avonds als ’s ochtends wat tijd om te relaxen in de trein en heb je toch voldoende nachtrust. Ook zou je voor €12 op deze Nightjet je fiets mee moeten kunnen nemen, maar dat is tot april 2022 nog niet mogelijk, hopelijk snel daarna wel. Helaas geen restauratie, maar je kan bij de steward drankjes, snacks en eenvoudige maaltijden krijgen. De trein naar Innsbruck rijdt gecombineerd met de nachttrein naar Wenen. Alles over kosten en tickets voor je reis naar Innsbruck en andere bestemmingen in de regio, vind je op de Innsbruckpagina.
Route: tot in het hart van de Alpen
De ÖBB Nightjet vertrekt uit het prachtige centraal station van Amsterdam en stopt ook in Utrecht en Arnhem. Bijzonder is de doorkomst in Keulen: over de prachtige Hohenzollernbruggen rijdt je over de Rijn. En dan vlak onder de majestueuze Dom door het mooie oude Hauptbahnhof in. Ook mooi zou de reis door het Rijndal zijn, maar helaas is het ’s avonds al donker en ’s ochtends erg vroeg.
De trein stopt ’s nachts na Koblenz niet veel meer. Wel wordt in Nürnberg gesplitst en gecombineerd met de trein vanuit Hamburg en naar Wenen. Na vertrek uit München zie je langzaam het hooggebergte dichterbij komen. De reis gaat in Oostenrijk door het brede dal van de Inn en is niet heel spectaculair, maar bij mooi weer kan je een paar prachtige toppen zien voordat je in Innsbruck in het hart van de Alpen aankomt.
Tijden
Details heenreis
Amsterdam Centraal
19:30 (v)
Utrecht Centraal
20:03 (v)
Arnhem Centraal
20:37 (v)
Düsseldorf Hbf
21:44 (v)
Köln Hbf
22:16 (v)
Bonn Hbf
23:11 (v)
Koblenz Hbf
23:46 (v)
Mainz Hbf
0:41 (v)
Frankfurt(M) Flughafen
1:03 (v)
Frankfurt(M) Süd
1:17 (v)
Würzburg Hbf
2:41 (v)
Nürnberg Hbf
4:35 (v)
Augsburg Hbf
6:23 (a)
München Hbf
7:11 (a)
Rosenheim
8:03 (a)
Kufstein
8:26 (a)
Wörgl Hbf
8:37 (a)
Jenbach
8:53 (a)
Innsbruck Hbf
9:14 (a)
Details terugreis
Innsbruck Hbf
20:44 (v)
Jenbach
21:06 (v)
Wörgl Hbf
21:23 (v)
Kufstein
21:35 (v)
Rosenheim
21:58 (v)
München Hbf
22:50 (v)
Augsburg Hbf
23:23 (v)
Nürnberg Hbf
0:52 (a)
Frankfurt(M) Süd
3:45 (a)
Frankfurt(M) Flughafen
3:56 (a)
Mainz Hbf
4:16 (a)
Koblenz Hbf
5:11 (a)
Bonn Hbf
5:58 (a)
Köln Hbf
6:51 (a)
Düsseldorf Hbf
7:23 (a)
Duisburg Hbf
7:40 (a)
Arnhem Centraal
8:51 (a)
Utrecht Centraal
9:29 (a)
Amsterdam Centraal
9:59 (a)
Dagen
Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel informatie over reizen met de Nightjet. Waaronder de plaatsindeling van de lig- en slaaprijtuigen. Natuurlijk kan je ook op de website van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB over de Nightjet terecht.
Treinsamenstelling
Treinsamenstelling ÖBB Nightjet Amsterdam – Innsbruck (bron vagonweb.cz)
De ÖBB Nightjet naar Innsbruck rijdt over het algemeen met vijf wagons van de Oostenrijkse spoorwegen. Het betreft een slaaprijtuig (wagon 284), twee couchetterijtuigen (282 en 283) en twee zitrijtuigen (280 en 281). Rijtuig 281 zou ruimte moeten hebben voor het meenemen van fietsen, maar dat is tot april 2022 nog niet mogelijk, hopelijk snel daarna wel. Het slaaprijtuig is een omgeschilderd slaaprijtuig van de DB, zoals die tot december 2016 in de CityNightLine reden. De overige rijtuigen zijn oorspronkelijk van de ÖBB. Tot Nürnberg rijdt de trein gecombineerd met de Nightjet naar Wenen. Vanaf Nürnberg rijdt de trein gecombineerd met een treindeel uit Hamburg. Uiteraard kan de samenstelling op sommige dagen afwijken van de geplande samenstelling. Helaas geen restauratierijtuig in deze nachttrein, wat overigens voor veel nachttreinen in Europa geldt. Wel zijn er bij de lig/slaapwagenconducteur(s) drankjes (zoals koffie, thee, fris, bier, wijn) en snacks te verkrijgen. Informatie en bovenstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz.
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Slaapplaatsen
Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Münchenpagina en Innsbruckpagina.
Een plattegrond van deze ‘comfortline’ slaaprijtuig, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.
Slaapcoupé in de Nightjet ©Noord West Express
Douche en toilet in de deluxe coupé slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express
Interieur van een slaapwagon van de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express
Nightjet slaapwagon van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Provodnik/Drehscheibe
Ligplaatsen
Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een eenvoudig ontbijt geserveerd. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Münchenpagina en Innsbruckpagina.
Een plattegrond van deze ligrijtuigen, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.
Coupé met ligplaatsen in de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet van de ÖBB (nog zonder beddengoed) ©Noord West Express
Couchetterijtuig van de ÖBB ©Peter Silvis
Zitplaatsen
Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar het scheelt niet veel. Prettig is dat de zitplaatsen tegenover elkaar in deze coupés helemaal tegen elkaar aan geschoven kunnen worden. Dan valt er nog best goed te slapen, zeker als het niet al te druk is.
Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express
Nightjet rijtuig met zitplaatsen in Innsbruck ©Noord West Express
Fietsen in het rijtuig met zitplaatsen van de Nightjet ©Noord West Expresss
Autowagons voorlopig niet
Door de verlenging van de Nightjet naar Amsterdam, is het sinds eind 2020 niet meer mogelijk om vanuit Düsseldorf de auto mee te nemen op de trein. Mogelijk wordt hiervoor over een paar jaar een andere oplossing gevonden. Meer informatie over de laatste autoslaaptreinen die nog wel rijden, vind je via de volgende link.
Autowagons voor vertrek in Innsbruck, die tot eind 2020 door de Nightjet naar Düsseldorf werden meegenomen ©Noord West Express
- Berlijn, Dresden, Praag en Warschau
- Côte d'Azur: Marseille, Cannes Nice en Monaco
- Milaan: inclusief Turijn, Florence en Rome
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- European Sleeper Berlijn
- Intercités de Nuit - Côte d'Azur
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Amsterdam - Wenen
- Nightjet Amsterdam - Innsbruck
- Nightjet München - Venetië
- Nightjet München - Rome
- Nightjet Amsterdam - Zürich
- Intercités de Nuit Parijs - Briançon
- Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs - Portbou / Cerbère
- Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
- Dienstregeling nachttrein naar Praag bekend
- Nachttrein is terug in Nederland
- European Sleeper: speciaal voor nachttreinen
- Uitstel door corona, maar ook goed nieuws
- De nachttrein komt terug! Tickets medio oktober
- Revival nachttrein in Europa zet door
- Herstart nachttreinen: op verkenning!
- NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
- Nachttrein kansrijk, maar kosten zijn hoog
- Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
- Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen