Comfortabel en degelijk
De Nightjet is het nachttrein concept van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. De Nightjet is een comfortabele trein en de service aan boord is heel goed. Zo is een ontbijtje ook in de ligrijtuigen bij de prijs inbegrepen. Helaas is de vertrektijd in München erg laat (23:20) en de aankomst op de terugweg erg vroeg (6:10). Het is natuurlijk ook maar een korte reis. In Venetië is dat gunstiger: aankomst om 8:34 en vertrek om 21:05. Helaas kan je op deze Nightjet geen fiets meenemen. De trein naar Venetië rijdt vanuit München gecombineerd met de nachttrein naar Zagreb en Rijeka in Kroatië.
Route: korte reis over de Alpen
Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel informatie over reizen met de Nightjet. Of natuurlijk op de website van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB over de Nightjet.
Meest bijzondere onderdeel van de route van deze Nightjet is waarschijnlijk de aankomst in Venetië! Over een dam rijdt de trein naar de oude stad en op het Santa Lucia station kom je meteen midden in het historische centrum aan.
Aankomst Venetië
Verder is de route, ondanks de grote omweg, vooral kort. Daarom staat de trein ’s nachts ook vrij veel stil. De route is wel aantrekkelijk (Tauernbahn, Pontafelbahn), maar daar zal je ’s nachts natuurlijk weinig van meekrijgen. Behalve dan dat je op de velen bochten in slaap gewiegd wordt.
Aankomst Venetië ©Wikipedia
Tijden
Details heenreis
München Hbf
23:20
München Ost
23:31
Rosenheim
0:03
Salzburg Hbf
1:40
Villach Hbf
3:57
Tarvisio Boscoverde
5:08
Udine
6:23
Pordenone
6:58
Conegliano
7:22
Treviso Central
7:43
Venezia Mestre
8:23
Venezia Santa Lucia
8:34
Terugreis
Venezia Santa Lucia
21:48
Venezia Mestre
22:00
Treviso Centrale
22:22
Conegliano
22:43
Pordenone
23:08
Udine
23:42
Tarvisio Boscoverde
0:50
Villach Hbf
1:50
Salzburg Hbf
4:04
Rosenheim
5:42
München Ost
6:15
München Hbf
6:29
Dagen
Treinsamenstelling: een kort treintje
Treinsamenstelling ÖBB Nightjet München – Venetië (bron vagonweb.cz)
De ÖBB Nightjet van München naar Venetië rijdt met drie wagons (al is de trein onderweg langer, door allerlei gecombineerde treindelen). Het betreft een slaaprijtuig (wagon 277), een couchetterijtuig (276) en een rijtuig met zitplaatsen (278). Tot Villach rijdt de trein gecombineerd met de nachttrein naar Zagreb en Rijeka. Vanaf Villach rijdt de trein gecombineerd met een treindeel uit Wenen. Uiteraard kan de samenstelling op sommige dagen afwijken van de geplande samenstelling. Helaas geen restauratierijtuig in deze nachttrein, wat overigens voor veel nachttreinen in Europa geldt. Wel zijn er bij de lig/slaapwagenconducteur(s) drankjes (zoals koffie, thee, fris, bier, wijn) en snacks te verkrijgen. Informatie en bovenstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz.
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Slaapplaatsen
Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Venetiëpagina en Florencepagina.
Een plattegrond van deze ‘comfortline’ slaaprijtuig, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.
Slaapcoupé in de Nightjet ©Noord West Express
Douche en toilet in de deluxe coupé slaapcoupé van de Nightjet ©Noord West Express
Interieur van een slaapwagon van de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express
Nightjet slaapwagon van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Provodnik/Drehscheibe
Ligplaatsen
Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een eenvoudig ontbijt geserveerd. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Venetiëpagina en Florencepagina.
Een plattegrond van deze ligrijtuigen, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.
Coupé met ligplaatsen in de Nightjet van de ÖBB ©Noord West Express
Ligplaats in de Nightjet van de ÖBB (nog zonder beddengoed) ©Noord West Express
Couchetterijtuig van de ÖBB ©Peter Silvis
Zitplaatsen
Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar het scheelt niet veel. Prettig is dat de zitplaatsen tegenover elkaar in deze coupés helemaal tegen elkaar aan geschoven kunnen worden. Dan valt er nog best goed te slapen, zeker als het niet al te druk is.
Zitplaatsen in de Nightjet ©Noord West Express
Nightjet rijtuig met zitplaatsen in Innsbruck ©Noord West Express
- Berlijn, Dresden, Praag en Warschau
- Côte d'Azur: Marseille, Cannes Nice en Monaco
- Milaan: inclusief Turijn, Florence en Rome
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- European Sleeper Berlijn
- Intercités de Nuit - Côte d'Azur
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Amsterdam - Wenen
- Nightjet Amsterdam - Innsbruck
- Nightjet München - Venetië
- Nightjet München - Rome
- Nightjet Amsterdam - Zürich
- Intercités de Nuit Parijs - Briançon
- Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs - Portbou / Cerbère
- Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
- Dienstregeling nachttrein naar Praag bekend
- Nachttrein is terug in Nederland
- European Sleeper: speciaal voor nachttreinen
- Uitstel door corona, maar ook goed nieuws
- De nachttrein komt terug! Tickets medio oktober
- Revival nachttrein in Europa zet door
- Herstart nachttreinen: op verkenning!
- NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
- Nachttrein kansrijk, maar kosten zijn hoog
- Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
- Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen