Selecteer een pagina

ÖBB Nightjet (EN 421/420) 

 

Düsseldorf – Innsbruck

ÖBB Nightjet (EN 421/420) 

 

Düsseldorf – Innsbruck

Algemeen: comfortabel en degelijk

De Nightjet is het nieuwe nachttrein concept van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. De Nightjet naar Innsbruck rijdt vanaf 11 december 2016 ter vervanging van de CNL naar München, die door de Deutsche Bahn is opgeheven. De trein rijdt vanuit Düsseldorf gecombineerd met de nachttrein naar Wenen. De Nightjet is een comfortabele trein en de service aan boord is heel goed. Zo is een ontbijtje ook in de ligrijtuigen bij de prijs inbegrepen en krijg je een klein welkomstpakketje. De vertrek- en aankomsttijden zijn prettig; niet te laat vertrekken en niet te vroeg aankomen. Dan is er zowel ’s avonds als ’s ochtends wat tijd om te relaxen in de trein en heb je toch voldoende nachtrust. Heel interessant is dat op een aantal dagen in de week auto’s mee kunnen. 

Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over de reis naar München of Innsbruck en andere bestemmingen in de regio (plannen, overstappen, aansluitingen, kosten, tickets boeken), vind je op de Münchenpagina en Innsbruckpagina

Route: langs de Dom tot midden in de Alpen

De ÖBB Nightjet vertrekt uit het charmante Düsseldorf, waar je heel goed in de stad kunt dineren voorafgaand aan het vertrek. Bijzonder is de doorkomst in Keulen: over de prachtige Hohenzollernbruggen rijdt je over de Rijn. En dan vlak onder de majestueuze Dom door het mooie oude Hauptbahnhof in. Ook prachtig is de reis door het Rijndal tussen Koblenz en Mainz, maar dan is over het algemeen donker en liggen de meesten al te slapen. De trein stopt ’s nachts na Frankfurt niet veel meer. Wel wordt in Nürnberg gesplitst en gecombineerd met de trein vanuit Hamburg en naar Wenen. Na vertrek uit München zie je langzaam het hooggebergte dichterbij komen. De reis gaat in Oostenrijk door het brede dal van de Inn en is niet heel spectaculair, maar bij mooi weer kan je een paar prachtige toppen zien voordat je in Innsbruck in het hart van de Alpen aankomt. 

Treinsamenstelling: vaak met autowagens

De ÖBB Nightjet naar Innsbruck rijdt met zeven wagons van de Oostenrijkse spoorwegen. Het betreft een slaaprijtuig (wagon 280), twee couchetterijtuigen (281 en 282) en twee zitrijtuigen (283 en 284). Bovendien rijden er op twee autorijtuigen mee (285 en 286), maar alleen op woensdag, vrijdag en zondag richting Innsbruck en op dinsdag, donderdag en zaterdag richting Düsseldorf. Verder heeft één van de rijtuigen ruimte voor het meenemen van fietsen. Het slaaprijtuig is een omgeschilderd slaaprijtuig van de DB, zoals die tot december 2016 in de CityNightLine reden. De overige rijtuigen zijn oorspronkelijk van de ÖBB. Uiteraard kan de samenstelling op sommige dagen afwijken van de geplande samenstelling. Informatie en onderstaande afbeelding met dank aan vagonweb.cz.

Helaas geen restauratierijtuig in deze nachttrein, wat overigens voor veel nachttreinen in Europa geldt. Wel zijn er in één of meer wagons bij de conducteur drankjes (zoals koffie, thee, fris, bier, wijn) en snacks te verkrijgen.  

Treinsamenstelling ÖBB Nightjet Düsseldorf – Innsbruck (bron vagonweb.cz)

   

Comfort en service

Slaapplaats

Kies ook eens voor deze geweldige luxe! Een goed bed en een wastafeltje (economy) of zelfs douche en toilet (deluxe) in de coupé. Inclusief beddengoed, avondsnack en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een luxe ontbijt geserveerd. De bezetting is een, twee of drie personen per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich ook een douche en toilet. Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Münchenpagina en Innsbruckpagina.

Deluxe slaapcoupé, ingericht voor één persoon (de andere bedden zijn ingeklapt). Foto: vagonweb.cz.       

Deluxe slaapcoupé, douche en toilet in de coupé. Foto: vagonweb.cz.       

Economy slaapcoupé, omgebouwd tot zitplaats. Foto: vagonweb.cz.

Een plattegrond van deze ‘comfortline’ slaaprijtuig, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.      

Slaapwagen van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB ©Provodnik/Drehscheibe

Couchette

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed en een flesje water. ’s Ochtends krijg je een eenvoudig ontbijt geserveerd. De bezetting is in deze trein vier of zes personen/bedden per coupé. Aan het eind van de gang bevinden zich een wasruimte en toilet. Je deelt de coupé met andere reizigers, behalve als je alle plaatsen boekt.  Meer informatie over tarieven en tickets boeken, vind je op de Münchenpagina en Innsbruckpagina. 

Coupé voor vier personen in een couchetterijtuig van de ÖBB in de trein naar Wenen. Foto: vagonweb.cz.       

Het couchetterijtuig van de ÖBB in de trein naar Wenen. Foto: vagonweb.cz.       

Een plattegrond van deze ligrijtuigen, vind je pagina over reizen met de Nightjet van The Man in Seat Sixty-One.   

Couchetterijtuig van de ÖBB

Zitplaats

Weinig reden om een alleen zitplaats te boeken. Het is wel voordeliger, maar het scheelt niet veel. En als je goedkoop wil reizen en doodmoe aankomen, kan je net zo goed een ticket voor de bus kopen.    

Zitplaatsen van de ÖBB in de nachttrein naar Wenen. Foto: vagonweb.cz.       

Een van de twee rijtuigen met zitplaatsen van de ÖBB in de trein naar Wenen. Foto: vagonweb.cz.       

Autoplaatsen

Het meenemen van je eigen auto op de trein is een interessante optie. De tarieven de ÖBB zijn niet slecht (€99 of €114). Het scheelt je veel kilometers achter het stuur en het is zeer tijdsefficiënt, want je slaapt ’s nachts en kan de volgende ochtend uitgeslapen aan je vakantie beginnen. Naar Innsbruck drie keer in de week autowagons mee. De andere dagen rijden die naar Wenen. Meer informatie bij bestemming Innsbruck.

Er rijden twee of drie wagons voor auto’s mee in de nachttrein van de ÖBB naar Innsbruck. Foto: vagonweb.cz.       

   

Tijden

Heenreis

 Düsseldorf Hbf

20:54

Köln Hbf

21:21

Bonn Hbf

21:43

Koblenz Hbf

22:17

Mainz Hbf

23:17

Frankfurt(M) Flughafen

23:53

Frankfurt(M) Süd

0:07

Nürnberg Hbf

3:07

Augsburg Hbf

6:25

München Hbf

7:05

Kufstein

8:25

Wörgl Hbf

8:36

Jenbach

8:53

Innsbruck Hbf

9:14

Terugreis

Innsbruck Hbf

20:44

Jenbach

21:07

Wörgl Hbf

21:23

Kufstein

21:35

Rosenheim

22:00

München Hbf

22:52

Augsburg Hbf

23:29

Nürnberg Hbf

1:16 

Frankfurt(M) Süd

5:23

Frankfurt(M) Flughafen

5:36

Mainz Hbf

6:02

Koblenz Hbf

7:05

Köln Hbf

8:15

Düsseldorf Hbf

8:41

Dagen

Route

Foto’s

Hohenzollernbrücke en de Dom in Keulen ©Guy Gorek

Innsbruck met op de voorgrond het station ©xommandcity

Nightjet wordt klaargezet in Innsbruck ©Bas Meijer

Meer info

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel informatie over reizen met de Nightjet. Waaronder de plaatsindeling van de lig- en slaaprijtuigen. 

Of natuurlijk op de website van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB over de Nightjet

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op