Ton Boon – woordvoerder NS International
Nightjet netwerk en aansluitende treinen
Slaapplaats in de Nightjet ©Noord West Express
Noord West Express wist in augustus 2017 al te melden dat de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB vanaf 2020 of 2021 graag met een Nightjet naar Nederland willen gaan rijden. Nu NS en ProRail zich hier ook openlijk aan committeren, is de kans dat het er echt van komt weer een stuk groter geworden. En er is meer duidelijkheid over de bestemming: waarschijnlijk wordt dat München en Innsbruck.
Sinds de Duitse spoorwegen eind 2016 stopten met de City Night Line nachttreinen, rijdt er vanuit Nederland geen enkele internationale nachttrein meer. Sinds dat moment werken de Oostenrijkse spoorwegen met hun nieuwe Nightjet formule hard aan een revival van de nachttrein in Europa. Daar zou een verbinding naar Amsterdam goed inpassen, maar goede partners in Nederland zijn daarvoor zeer belangrijk. Noord West Express sprak hierover met Ton Boon, woordvoerder van NS International.
Waar gaat de nachttrein vanuit Nederland naar toe?
Ton Boon: “Hierover bestaat nog geen zekerheid, maar München en Innsbruck lijken ons vanuit Nederland logische bestemmingen. Het is ook nog niet duidelijk of de bestaande Nightjet vanuit Düsseldorf dan wordt verlengd of dat een geheel nieuwe nachttrein wordt ingelegd.”
Wanneer gaat de nieuwe nachttrein rijden?
“Het wachten is in ieder geval tot het moment dat de ÖBB nieuwe rijtuigen voor hun nachttreinen beschikbaar hebben. We zetten nu in op 2020 of 2021, maar er moet nog veel geregeld worden. Zo moeten de Oostenrijkse rijtuigen nog toegelaten worden op het Nederlandse spoor.”
Wordt de nachttrein ook een autoslaaptrein?
De Oostenrijkse spoorwegen combineren de Nightjet het liefst met een wagons waarop de reizigers hun auto’s en motoren kunnen meenemen. Ton Boon: “Omdat de nieuwe Nightjet naar Nederland zal in ieder geval Amsterdam als begin- en eindpunt hebben. Daarmee is het helaas niet mogelijk om de Nightjet als autoslaaptrein aan te bieden, want in Amsterdam is geen voorziening om de trein op te rijden en is ook geen ruimte om die aan te leggen.”
Wat kan NS doen om de Nightjet naar Nederland te krijgen?
“NS zal de nachttrein in ieder geval niet zelf gaan rijden en dus ook geen slaaprijtuigen aanschaffen. De Oostenrijkse spoorwegen zijn daarin gespecialiseerd. Wij kunnen het ze echter wel zo makkelijk mogelijk maken. Bijvoorbeeld door te helpen met de procedures voor de toelating op het Nederlandse spoor, door de locomotieven te verzorgen vanaf de grens en door een bijdrage te leveren aan een gunstige business case. We willen er echt een samenwerking van maken!”
Wat zijn de reacties op de plannen?
“Europese treinreizen op de korte en middellange afstand staan sinds enige tijd in een veel positiever daglicht. Dat heeft ook te maken met de discussie over het vliegverkeer en duurzaamheid. We zien dat de introductie van de Eurostar naar Londen daar ook aan heeft bijgedragen. De reacties op het plan met een nieuwe nachttrein zijn ook zeer enthousiast. We hebben vandaag alle landelijke en regionale media aan de lijn gehad.”
Links
Gerelateerd nieuws: Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen
De Nightjet treinen naar Innsbruck, Wenen en Venetië
Gerelateerd nieuws: ontwerp nieuwe Nightjet rijtuigen getest in Wenen
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023
Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.
Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend
Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022.
Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan.
Nachttrein is terug in Nederland
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.
European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag
European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen
De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen