De Sziget Express rijdt sinds 2009 jaarlijks op en neer naar het gelijknamige festival in Boedapest. In de loop der jaren heeft deze nachttrein onder jongeren een opmerkelijk soort cult-status opgebouwd. Dat komt vooral omdat dat het er aan boord nogal feestelijk aan toe gaat. In een moeilijke periode voor de nachttrein in Europa heeft de Sziget Express zich knap staande gehouden en wordt er langzaam maar zeker uitgebreid naar meer treinen, meer bestemmingen en meer service aan boord.
De Sziget Express wordt georganiseerd door Festival.Travel, een klein bedrijfje in Amsterdam dat is gespecialiseerd in pakketreizen naar festivals in heel Europa. Noord West Express sprak met mede-eigenaar Tomas Loeffen over het succesverhaal van de Sziget Express.
Waarom Sziget?
Het Sziget (‘eiland’) Festival is een van de grootste muziekfestivals in Europa en vindt jaarlijks plaats op een eiland in de Donau, midden in de Hongaarse hoofdstad Boedapest. Sinds 2004 verzorgt het Nederlandse bedrijf Ostfest de promotie van Sziget in Nederland. Omdat de promotie onder Nederlandse en Vlaamse jongeren een groot succes was, werd al snel bedacht om gezamenlijk naar Boedapest te reizen.
Een eigen nachttrein vanaf 2009
In eerste instantie werden gewoon tickets voor de reguliere nachttrein naar Boedapest verkocht. Tomas hoort nog regelmatig de mooie verhalen over die begintijd: “In het eerste jaar kwam oprichter Elroy Thümmler er bijvoorbeeld pas in de nachttrein zelf achter, dat de hele operatie perfect was verlopen, behalve dat hij weliswaar voor alle deelnemers keurig een kaartje had geregeld, behalve voor zichzelf.” Misschien is dat wel de reden dat Elroy vanaf 2009 een eigen Sziget Express heeft laten rijden. “De trein was meteen een groot succes! Al in het eerste jaar was een tweede trein nodig om iedereen te kunnen vervoeren”.
Festivalreizen
Inmiddels worden de festivalreizen professioneel verzorgd door het team van Festival.Travel en rijden er elk jaar twee volle nachttreinen en meerdere touring cars vanuit Nederland naar Sziget, Tomas: “Voor ons was vanaf het begin belangrijk om de festivalganger een reisbeleving aan te bieden: je festival begint bij vertrek. Wat dat betreft heeft de nachttrein natuurlijk wel een streepje voor ten opzichte van de bus of overdag reizen.” Inmiddels rijdt er vanuit België trouwens jaarlijks ook een nachttrein naar het Balaton Sound festival in Hongarije. “Helaas zijn niet alle festivals wat betreft afstand, omvang en publiek even geschikt om met een nachttrein heen te reizen. Je hebt wel een bepaalde kritieke massa nodig, anders bieden we bussen en bijvoorbeeld Interrail aan.”
Onverminderd populair onder jongeren
Over het algemeen trekken nachttreinen een wat ouder publiek, maar de Sziget Express is juist zeer in trek bij jongeren. Tomas: “De gemiddelde leeftijd op het festival zelf ligt boven de 30, terwijl de Sziget Express vooral jongeren tussen 16 en 25 jaar trekt. Het mooie is dat we in de loop der jaren een heel goede connectie met deze doelgroep hebben opgebouwd.”
De afgelopen jaren is het zo nu en dan wel moeilijk geweest om de kwaliteit op orde te houden. Tomas: “De rijtuigen worden steeds ouder en kampen soms met storingen. We hebben wel eens gehad dat er geen stroom in het barrijtuig was. Rampzalig natuurlijk! En vorig jaar heeft de trein achttien uur vastgestaan in Oostenrijk door een stroomstoring. Wij konden daar niets aan doen, maar we zijn iedere keer weer heel trots als de treinen gewoon weer vol geboekt worden.”
Nieuw in 2018: de bistrowagon
Tegelijkertijd wordt door Festival.Travel geïnvesteerd in de service aan boord. “We bieden een welkomstpakket aan, dat gericht is op de reisbeleving en het verbinden van leeftijdsgenoten aan boord. Er gaan ongeveer 20 medewerkers mee. Die letten op veiligheid, verzorgen het eten en drinken en bieden het nodige entertainment.”
Mooi nieuwtje in de Sziget Express van 2018 is de bistrowagon. Tomas: “Het is wel een behoorlijke investering, want dat betekent ook dat er een rijtuig minder mee rijdt met betalende passagiers. Bovendien verdien je de hogere kosten van de bistrowagon niet terug met de winst op hapjes en drankjes. We zien echter dat onze reizigers steeds veeleisender worden en vinden het een leuke uitdaging om daar werk van te maken”.
Duurzaamheid is een belangrijke drijfveer
Het zijn dus niet erg makkelijke tijden voor de nachttrein. Dat zien we in heel Europa nu gebeuren. Veeleisende klanten en oude rijtuigen. “Daar komen de hogere kosten voor het gebruik van de spoorrails nog bovenop”, aldus Tomas. Ondertussen zijn de kaartjes van de Sziget Express al jaren niet gestegen. “We kunnen ons dat niet veroorloven in de concurrentie met de bus en het vliegtuig. Het is elke keer weer een opgave, maar het lukt ons ieder jaar weer om de trein succesvol te laten rijden.”
“Wij vinden het ook belangrijk om de Sziget Express in stand te houden, omdat treinreizen nu eenmaal veel duurzamer is dan de andere reisopties. We zien de laatste tijd dat politiek en consumenten daar veel bewuster mee omgaan en willen daar graag aan bijdragen. Wij hebben daarover bijvoorbeeld gesprekken met Greenpeace en ook voor het Sziget Festival zelf is duurzaamheid een belangrijk thema. Prachtig dus dat we nu ook een trein vanuit België naar het Balaton Sound Festival hebben rijden.”
De eerste Sziget Express rijdt in 2018 op 5 augustus heen vanuit Amersfoort en op 15 augustus terug vanuit Boedapest. De tweede Sziget Express rijdt op 7 augustus heen en op 15 augustus terug. De Balaton Sound Express rijdt in 2018 op 2 juli heen vanuit Gent en op 9 juli terug vanaf het Balatonmeer. Alleen voor de tweede Sziget Express zijn nog een paar tickets verkijgbaar.
Links
De website van Festival.Travel met alle informatie over de Sziget Express en de Balaton Sound Express
Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
Gerelateerd nieuws: Steeds grotere kans op een Nightjet naar Nederland
Informatie over reizen met de reguliere nachttrein naar Boedapest
European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023
Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.
Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend
Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022.
Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan.
Nachttrein is terug in Nederland
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.
European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag
European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen
De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- Weissensee, nachttrein naar de Elfstedentocht
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Düsseldorf – Wenen
- Nightjet Düsseldorf – Innsbruck
- Thello Parijs – Venetië
- Nightjet München – Venetië
- EuroNight München – Budapest
- Nightjet München – Rome
- Nightjet Hamburg – Zürich
- Intercités de Nuit Parijs – Briançon
- Intercités de Nuit Parijs – Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs – Portbou / Cerbère
- Alpen Express – wintersporttrein
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen