Intercités de Nuit in Cerbère ©Wikipedia

Intercités de Nuit 5772 / 5771

 

Parijs – Nice

Intercités de Nuit in Cerbère ©Wikipedia

Intercités de Nuit 5772 / 5771 

 

Parijs – Nice

De beroemde Train Blue / Blue Train

Deze historische verbinding werd door Wagon Lits al in de negentiende aangeboden en was destijds vooral gericht op welvarende Britse vakantiegangers. Vandaar dat vaak wordt gerefereerd aan The Blue Train. Na een korte onderbreking bieden de Franse spoorwegen deze heerlijke nachttrein gelukkig weer aan. Het is natuurlijk een bijzonder handige verbinding voor reizigers en vakantiegangers vanuit Nederland, omdat de Cote d’Azur in één nacht bereikbaar is. En het is een prettige trein om mee te reizen. De tijden zijn gunstig en de wagons zijn comfortabel. Er rijden geen slaapwagens mee, maar de ligplaatsen in de couchetterijtuigen doen niet onder voor veel bedden in slaapwagens elders. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort).

Route

Route Intercités de Nuit van Parijs naar Portbou / Cerbère ©Noord West Express
Vetrek uit Paris Gare d'Austerlitz ©nickfourtimes

Vetrek uit Paris Gare d’Austerlitz ©nickfourtimes

’s Avonds vertrek je van het mooie Gare d’Austerlitz, dat direct aan de Seine ligt. Geniet voor vertrek van de nachttrein nog even van deze wereldstad, bijvoorbeeld op een van de hippe terrasboten of in de mooie parken in de omgeving van het station. Installeer je lekker in je coupé en laat je vervolgens in slaap wiegen door de cadans van de trein. ’s Ochtends vroeg stopt de trein nog op een voorstadstation van Marseille en dan begint het mooiste deel van de reis: langs de Middellandse Zee. Vooral vanaf Fréjus rijdt de trein vaak direct langs de rotskust. Wat een vakantiegevoel!

Vetrek uit Paris Gare d'Austerlitz ©nickfourtimes

Onderweg in de nacht richting Nice ©Noord West Express

Vetrek uit Paris Gare d'Austerlitz ©nickfourtimes

’s Ochtends genieten van het uitzicht ©Noord West Express

Vetrek uit Paris Gare d'Austerlitz ©nickfourtimes

Station Nice Ville ©Noord West Express

Tijden

Heenreis

 Paris-Gare d’Austerlitz

21:20

Marseille-Blancarde

6:29

Toulon

7:13

Les Arcs Draguignan

7:55

St-Raphael-Valescure

8:13

Cannes

8:38

Antibes

8:50

Cannes

8:50

Nice Ville

9:08

Terugreis

Nice Ville

19:16

Antibes

19:34

Cannes

19:48

St-Raphael-Valescure

20:13

Les Arcs Draguignan

20:30

Toulon

21:13

Marseille-Blacarde

21:57

Paris-Gare d’Austerlitz

7:54

Dagen

Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère rijdt in het gehele jaar in weekend en dagelijks in de vakanties
Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère rijdt in het gehele jaar in weekend en dagelijks in de vakanties

Op de website van The Man in Seat Sixty-One vind je veel nuttige informatie over reizen met de Franse nachttreinen. Waaronder het volgende YouTube filmpje en de rijtuigindeling van de couchetterijtuigen. 

Treinsamenstelling

Mogelijke treinsamenstelling Intercités de Nuit Parijs - Portbou/Cerbère

De verschillende wagons in de Intercités de Nuit Parijs – Nice

De nachttrein van Parijs naar Nice bestaat uit een combinatie van eerste klas rijtuigen (met vier bedden per coupé), tweede klas rijtuigen (met zes bedden per coupé) en rijtuigen met zitplaatsen. De kleurstelling van de wagons is de afgelopen jaren veel gewijzigd en is dan ook moeilijk te voorspellen. Heb je meer informatie over de exacte samenstelling van deze trein, mail naar: chris@noordwestexpress.nl.   

Relevante bestemmingen

   

Comfort en service

Couchette 4-persoons coupé (eerste klas)

Deze couchettes hebben praktisch het comfort van een slaaprijtuig. De coupés zijn wat ruimer en netter (wel bestaan er ook couchetterijtuigen waarbij de eerste klas alleen minder bedden per coupé heeft, maar verder dezelfde indeling). De bedden zijn comfortabel en voorzien van een individueel leeslampje. Het beddengoed is inclusief en bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues, reissokken en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes.

Couchette 4-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Couchette 4-persoons coupé ©Noord West Express

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken. 

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Welkomst pakketje in de Intercités de Nuit naar Nice ©Noord West Express

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Noord West Express       

Couchette 6-persoons coupé (tweede klas)

Voordelig reizen én lekker slapen. Een comfortable slaapbank, inclusief beddengoed. Het beddengoed bestaat uit een hoofdkussen, een hoeslaken en een eenvouidge slaapzak (veel handiger dan laken en deken). Verder krijg je een pakketje met oordopjes, tissues en een flesje water. Aan het eind van de gang bevinden zich een toiletten en wasruimtes. 

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seta61

Couchette 6-persoons coupé ©Mark Smith/Seat61

Mannen en vrouwen reizen in de couchettes door elkaar, maar als (alleen reizende) vrouw kan je aangeven in een aparte vrouwencoupé te willen slapen. Je deelt de coupé met andere reizigers. Als je erg gesteld bent op je privacy, is het boeken van een privé coupé (‘espace privatif’) een zeer interessante optie. Je betaalt dan een toeslag om de andere bedden in de trein leeg te houden. Je kan dat in de reisplanner van de SNCF aanvinken. Je kan natuurlijk ook kijken of het voordeliger is om de overgebleven plaatsen tegen het kindertarief vol te boeken.

Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Indeling couchetterijtuig Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61
Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit ©Mark Smith/Seat61       

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit

Couchetterijtuig van de Intercités de Nuit        

Zitrijtuig (tweede klas)

Over het algemeen is deze manier van reizen natuurlijk niet echt aan te bevelen. Het grote voordeel van de nachttrein (dat je uitgeslapen op je bestemming aankomt) valt grotendeels weg. In Frankrijk zijn de tarieven wel zeer voordelig . Desondanks: boek liever een couchette, want het scheelt veel comfort en niet veel geld. Je moet in het zitrijtuig bijvoorbeeld de hele nacht op je spullen letten. 

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Mark Smith/Seat61

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Ligstoelen in het zitrijtuig ©Rail Europe

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Zitrijtuig intercites de nuit ©SNCF

Logo Noord West Express - alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Alles over reizen met de nachttrein vanuit Nederland

Volgen op

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten