Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen in Innsbruck
Nightjet in Innsbruck ©Noord West Express
Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International. De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming.
Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen. Sindsdien waren er constant geruchten en speculaties over een nieuwe nachttrein. De Oostenrijkse spoorwegen hebben er nooit een geheim van gemaakt, dat ze graag een nachttrein naar Nederland willen rijden. Nu is er dus eindelijk een definitief besluit.
Subsidie van €6,7 miljoen voor de eerste drie jaar
De ÖBB en NS hebben aangegeven dat de exploitatie van de nachttrein naar Nederland in eerste instantie niet rendabel is. Met staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn deze vervoerders overeen gekomen, dat er voor de eerste drie jaar vanuit de Nederlandse overheid een flinke exploitatiebijdrage wordt afgegeven.
Vanuit diverse particuliere spoorwegmaatschappijen is er al eerder bezwaar aangetekend tegen een dergelijke subsidie, aangezien deze de vrije marktwerking tegenwerkt, die we in Europa op het spoor hebben afgesproken. Vanuit het ministerie geeft men echter aan, dat vanuit deze particuliere maatschappijen op korte termijn geen degelijke nachttreinen naar Nederland te verwachten zijn.
Reistijd ongeveer veertien uur, gunstige tarieven
De Oostenrijkse spoorwegen willen met hun nachttreinen het liefst ná de laatste vlucht vertrekken en vóór de eerste vlucht aankomen, zodat de Nightjet een echte concurrent van het vliegtuig wordt. De verwachting is dat de nachttrein tussen 18:30 en 19:30 uit Amsterdam zal vertrekken en tussen 8:30 en 9:30 uur zal aankomen in Wenen en Innsbruck. Daarmee kan nog worden aangesloten bij de bestaande dienstregeling, waarin de trein om 20:54 uit Düsseldorf vertrekt.
Voor de terugweg zouden ongeveer dezelfde tijden kunnen gelden, maar daar moet de dienstregeling wel flink voor op de schop, aangezien de Nightjet momenteel pas om 8:42 uur in Düsseldorf aankomt. De ÖBB hebben beloofd dat de treinen voor tien uur ’s ochtends in Amsterdam aankomt.
Comfortabele treinen, gunstige tarieven
De Nightjet treinen van de ÖBB zijn degelijk en comfortabel. Helaas gaan de modernste Nightjet rijtuigen in eerste instantie naar Italië rijden, maar ook de wat oudere Nightjet rijtuigen zijn er prima aan toe. Jammer is wel dat er geen restauratie aanwezig is. Wel kan je bij de slaapwagenconducteurs wat te eten en drankjes bestellen.
Het is nog niet zeker welke ticketprijzen de ÖBB gaat rekenen. Als deze gelijk blijven aan de prijzen die nu vanaf Düsseldorf gelden, dan wordt de reis met de trein naar Oostenrijk en Zuid-Duitsland er een stuk goedkoper op.
Een ticket kost dan vanaf €30 voor een zitplaats, vanaf €50 voor een ligplaats in een coupé met zes personen en vanaf €60 voor een ligplaats in een coupé met vier personen. Vanaf €199 kan je de hele coupé als familiecoupé reserveren. Bedden in de slaapcoupés zijn kostbaarder en zijn vanaf ongeveer €100 beschikbaar. In alle gevallen geldt dat vroeg boeken cruciaal is, want de voordeligste tarieven zijn snel uitverkocht.
In januari 2020 al een verbinding naar Brussel
Tot ieders grote verbazing, kondigden de Oostenrijkse spoorwegen vorige week aan, ook een nachttrein naar Brussel te gaan rijden. Nog opmerkelijker was, dat deze verbinding al vanaf aanstaande januari gaat rijden. Er is de afgelopen dagen veel gespeculeerd, wat precies te bedoeling is, maar niemand lijkt het echt te begrijpen. Mogelijk gaat het om een aantal rijtuigen van de Nightjet uit Wenen, dat een aantal keer per week naar Brussel wordt doorgetrokken. Onduidelijk is ook, of de treinen naar Brussel blijven bestaan na de doortrekking naar Amsterdam volgend jaar.
Voorlopig geen auto’s op de trein vanuit Nederland
De Oostenrijkse spoorwegen rijden momenteel vanuit Düsseldorf met autowagons naar Innsbruck. Dat is een zeer aantrekkelijke service, als je wel je eigen auto mee wil op reis, maar niet het hele eind naar de Alpen wil rijden. Ze willen deze service graag in Amsterdam aanbieden, maar er zijn daarvoor (nog) geen faciliteiten.
De komende jaren wordt daarom bekeken, wat er in Amsterdam mogelijk is. Tot die tijd zal je met de auto naar Düsseldorf moeten blijven rijden (of in Innsbruck een auto huren, natuurlijk). Het nadeel is dat de autowagons voorlopig in Düsseldorf aan de trein gerangeerd moeten worden en dat zal wat tijd kunnen kosten.
Links
Link naar het rapport van het KiM: slapend onderweg
Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
Gerelateerd nieuws: Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen
De Nightjet treinen naar Innsbruck, Wenen en Venetië
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International. De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming.
Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen. Sindsdien waren er constant geruchten en speculaties over een nieuwe nachttrein. De Oostenrijkse spoorwegen hebben er nooit een geheim van gemaakt, dat ze graag een nachttrein naar Nederland willen rijden. Nu is er dus eindelijk een definitief besluit.
Subsidie van €6,7 miljoen voor de eerste drie jaar
De ÖBB en NS hebben aangegeven dat de exploitatie van de nachttrein naar Nederland in eerste instantie niet rendabel is. Met staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn deze vervoerders overeen gekomen, dat er voor de eerste drie jaar vanuit de Nederlandse overheid een flinke exploitatiebijdrage wordt afgegeven.
Vanuit diverse particuliere spoorwegmaatschappijen is er al eerder bezwaar aangetekend tegen een dergelijke subsidie, aangezien deze de vrije marktwerking tegenwerkt, die we in Europa op het spoor hebben afgesproken. Vanuit het ministerie geeft men echter aan, dat vanuit deze particuliere maatschappijen op korte termijn geen degelijke nachttreinen naar Nederland te verwachten zijn.
Reistijd ongeveer veertien uur, gunstige tarieven
De Oostenrijkse spoorwegen willen met hun nachttreinen het liefst ná de laatste vlucht vertrekken en vóór de eerste vlucht aankomen, zodat de Nightjet een echte concurrent van het vliegtuig wordt. De verwachting is dat de nachttrein tussen 18:30 en 19:30 uit Amsterdam zal vertrekken en tussen 8:30 en 9:30 uur zal aankomen in Wenen en Innsbruck. Daarmee kan nog worden aangesloten bij de bestaande dienstregeling, waarin de trein om 20:54 uit Düsseldorf vertrekt.
Voor de terugweg zouden ongeveer dezelfde tijden kunnen gelden, maar daar moet de dienstregeling wel flink voor op de schop, aangezien de Nightjet momenteel pas om 8:42 uur in Düsseldorf aankomt. De ÖBB hebben beloofd dat de treinen voor tien uur ’s ochtends in Amsterdam aankomt.
Comfortabele treinen, gunstige tarieven
De Nightjet treinen van de ÖBB zijn degelijk en comfortabel. Helaas gaan de modernste Nightjet rijtuigen in eerste instantie naar Italië rijden, maar ook de wat oudere Nightjet rijtuigen zijn er prima aan toe. Jammer is wel dat er geen restauratie aanwezig is. Wel kan je bij de slaapwagenconducteurs wat te eten en drankjes bestellen.
Het is nog niet zeker welke ticketprijzen de ÖBB gaat rekenen. Als deze gelijk blijven aan de prijzen die nu vanaf Düsseldorf gelden, dan wordt de reis met de trein naar Oostenrijk en Zuid-Duitsland er een stuk goedkoper op.
Een ticket kost dan vanaf €30 voor een zitplaats, vanaf €50 voor een ligplaats in een coupé met zes personen en vanaf €60 voor een ligplaats in een coupé met vier personen. Vanaf €199 kan je de hele coupé als familiecoupé reserveren. Bedden in de slaapcoupés zijn kostbaarder en zijn vanaf ongeveer €100 beschikbaar. In alle gevallen geldt dat vroeg boeken cruciaal is, want de voordeligste tarieven zijn snel uitverkocht.
In januari 2020 al een verbinding naar Brussel
Tot ieders grote verbazing, kondigden de Oostenrijkse spoorwegen vorige week aan, ook een nachttrein naar Brussel te gaan rijden. Nog opmerkelijker was, dat deze verbinding al vanaf aanstaande januari gaat rijden. Er is de afgelopen dagen veel gespeculeerd, wat precies te bedoeling is, maar niemand lijkt het echt te begrijpen. Mogelijk gaat het om een aantal rijtuigen van de Nightjet uit Wenen, dat een aantal keer per week naar Brussel wordt doorgetrokken. Onduidelijk is ook, of de treinen naar Brussel blijven bestaan na de doortrekking naar Amsterdam volgend jaar.
Voorlopig geen auto’s op de trein vanuit Nederland
De Oostenrijkse spoorwegen rijden momenteel vanuit Düsseldorf met autowagons naar Innsbruck. Dat is een zeer aantrekkelijke service, als je wel je eigen auto mee wil op reis, maar niet het hele eind naar de Alpen wil rijden. Ze willen deze service graag in Amsterdam aanbieden, maar er zijn daarvoor (nog) geen faciliteiten.
De komende jaren wordt daarom bekeken, wat er in Amsterdam mogelijk is. Tot die tijd zal je met de auto naar Düsseldorf moeten blijven rijden (of in Innsbruck een auto huren, natuurlijk). Het nadeel is dat de autowagons voorlopig in Düsseldorf aan de trein gerangeerd moeten worden en dat zal wat tijd kunnen kosten.
Links
Link naar het rapport van het KiM: slapend onderweg
Gerelateerd nieuws: Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
Gerelateerd nieuws: Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen naar Nederland
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen
De Nightjet treinen naar Innsbruck, Wenen en Venetië
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023
Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.
Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend
Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022.
Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan.
Nachttrein is terug in Nederland
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.
European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag
European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen
De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
Herstart nachttreinen: Noord West Express op verkenning!
De nachttreinen in centraal Europa rijden weer na de diverse corona lockdowns. Er zijn zelfs interessante nieuwe verbindingen gelanceerd.
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen:
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen
2) RegioJet Praag – Rijeka
3) EN Zagreb – Zürich
4) Nightjet Zürich – Hamburg
- Berlijn, Dresden, Praag en Warschau
- Côte d'Azur: Marseille, Cannes Nice en Monaco
- Milaan: inclusief Turijn, Florence en Rome
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- European Sleeper Berlijn
- Intercités de Nuit - Côte d'Azur
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Amsterdam - Wenen
- Nightjet Amsterdam - Innsbruck
- Nightjet München - Venetië
- Nightjet München - Rome
- Nightjet Amsterdam - Zürich
- Intercités de Nuit Parijs - Briançon
- Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs - Portbou / Cerbère
- Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
- Dienstregeling nachttrein naar Praag bekend
- Nachttrein is terug in Nederland
- European Sleeper: speciaal voor nachttreinen
- Uitstel door corona, maar ook goed nieuws
- De nachttrein komt terug! Tickets medio oktober
- Revival nachttrein in Europa zet door
- Herstart nachttreinen: op verkenning!
- NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
- Nachttrein kansrijk, maar kosten zijn hoog
- Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
- Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen