Helaas is de Sud Express trenhotel per half augustus 2020 nog steeds niet herstart na de coronacrisis. Hopelijk gaat de RENFE deze prachtige verbinding snel weer in ere herstellen!! Check voor het laatste nieuws de website van The Man in Seat Sixty-One.
De prachtige internationale bestseller Nachttrein naar Lissabon van de Zwitserse schrijver Pascal Mercier, heeft de echte nachttrein naar Lissabon op een bijzondere manier weer een beetje op de kaart gezet. Het verhaal geeft de trein iets melancholisch mee. De nachttrein wordt het symbool van vrijheid, een reis naar een nieuw leven. Misschien helpt ook dat de nachttrein van (Parijs en) Hendaye naar Lissabon al sinds 1887 bestaat. En het mooie is dat de nachttrein naar Lissabon nog altijd een heerlijke nachttrein is, al is het materieel hier en daar wat oud. Het is een aantrekkelijke route, er zijn veel verschillende comfortniveaus en er is een prima bar-restaurant. Op deze pagina vind je alles over de trein (route, samenstelling, dienstregeling en comfort). Alles over je reis vanuit Nederland naar Lissabon (reistijden, overstappen, kosten, tickets boeken en dergelijke), vind je binnenkort op de pagina over bestemming Lissabon.
Sinds mei 2018 begint de Sud Express weer in het Franse Hendaye, aan de Golf van Biskaje. Daar komen ook de rechtstreekse TGV’s uit Parijs aan. Hendaye is een bijzonder grensstation met drie spoorbreedtes: het Franse normaalspoor, het Spaanse breedspoor en het Baskische smalspoortreintje naar San Sebastian en Bilbao. ’s Ochtends rijdt de Sud Express langs de brede Taag naar het prachtige eindstation Lissabon Santa Apolónia, direct aan de rivier en aan de rand van het oude centrum.
Aankomst in San Sebastian ©Noord West Express
Details heenreis
Hendaye
18:35 (v)
Irun
18:45 (v)
San Sebastian
19:10 (v)
Vitoria/Gasteiz
20:46 (v)
Miranda de Ebro
21:08 (v)
Burgos Rosa de Lima
22:00 (v)
Valladolid Campo Grande
23:10 (v)
Medina del Campo
23:51 (a)
0:11 (v)
Salamance
1:00 (v)
Ciudad Rodrigo
2:07 (v)
Fuentes del Onoro
2:30 (v)
Vilar Formose
1:35* (a)
1:50 (v)
Guarda
2:21 (a)
Celorico da Beira
2:48 (a)
Mangualde
3:23 (a)
Santa Comba Dao
3:53 (a)
Coimbra-B
4:45 (a)
Pombal
5:21 (a)
Caxarias
5:21 (a)
Entroncamento
6:05 (a)
Lisboa Oriente
7:20 (a)
Lisboa Santa Apolónia
7:30 (a)
(a) = aankomst
(v) = vertrek
* = overgang Portugese tijd
Details terugreis
Lisboa Santa Apolónia
21:25 (v)
Lisboa Oriente
21:34 (v)
Entroncamento
22:30 (v)
Caxarias
22:49 (v)
Pombal
23:06 (v)
Coimbra-B
23:32 (v)
Santa Comba Dao
0:16 (v)
Mangualde
0:46 (v)
Celorico da Beira
1:20 (v)
Guarda
1:45 (v)
Vilar Formose
2:20 (a)
2:35 (v)
Fuentes del Onoro
3:39* (a)
Ciudad Rodrigo
3:58 (a)
Salamance
4:53 (a)
Medina del Campo
5:40 (a)
6:00 (v)
Valladolid Campo Grande
6:32 (a)
Burgos Rosa de Lima
7:46 (a)
Miranda de Ebro
8:47 (a)
Vitoria/Gasteiz
9:11 (a)
San Sebastian
10:53 (a)
Irun
11:22 (a)
Hendaye
11:33 (a)
(a) = aankomst
(v) = vertrek
* = overgang Spaanse tijd
Station Lissabon Santa Apolónia ©Noord West Express
De Sud Express trenhotel (treinnummers HOT 310/313) bestaat uit zes of meer Talgo rijtuigen. De Sud Express wordt midden in de nacht in Medina del Campo gecombineerd met de Lusitania Talgo-nachttrein van Madrid naar Lissabon. Een Talgo is een Spaans treinconcept met korte rijtuigen, die als een treinstel aan elkaar zitten. De wagons liggen laag, omdat de trein geen draaistellen, maar twee wielen tussen de wagons kent.
De Sud Express trenhotel kent alleen rijtuigen met slaapplaatsen en rijtuigen met (lig)stoelen, dus geen couchettes. In rijtuig 11 bevinden zich vijf 4-persoons slaapcoupés, in rijtuig 16 zes 2-persoons slaapcoupés en in rijtuig 17 vijf 2-persoons luxe coupés met douche en toilet. In rijtuig 19 en 20 bevinden zich de (lig)stoelen. Het mooiste is trouwens dat zich in het midden van de trein in rijtuig 18 een gezellig bar-restaurant bevindt. Mogelijk worden er in het hoogseizoen extra Turista Cama (en eventueel Preferente) rijtuigen toegevoegd. Dat zouden dan logischerwijs de wagonnummers 12 t/m 15 kunnen worden.
Het Talgo-principe: twee wielen per wagon ©Noord West Express
Relevante bestemmingen
Comfort en service
Gran Clase: bijzondere luxe!
De Gran Clase coupés bieden voor een nachttrein uitzonderlijke luxe, omdat je eigenlijk een volledige hotelkamer ter beschikking hebt. Op de Sud Express zijn de wagons wel wat ouder en het kan zijn dat niet alles perfect werkt. Sowieso zijn er twee comfortabele bedden, die bovendien goed lang zijn (fijn breedspoor in Spanje en Portugal). Beddengoed is uiteraard inbegrepen. Als de bedden in de avond en ochtend zijn ingeklapt, zijn er twee comfortabele stoelen.
Indeling wagon en coupé Gran Clase
Heerlijk is natuurlijk dat je douche en toilet in de coupé hebt. Het is wel krap, maar je kan er normaal gesproken prima douchen. Handdoeken en een volledige toilettas zijn ook aanwezig, net als een flesje water.
Heel prettig is dat de deur op slot kan (sleutelkaart), zodat je met gerust hart naar het restaurant kan. Je kan alleen de hele coupé boeken, dus deelt die nooit met een vreemde.
Stoelen Gran Clase coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith
Bedden Gran Clase coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith
Douche en toilet Gran Clase coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith
Toiletspullen Gran Clase coupé ©Noord West Express
Gang van de Gran Clase coupé ©Noord West Express
Gran Clase wagon ©Noord West Express
Preferente: 2-persoons coupé
Ook de preferente coupés zijn bijzonder comfortabel. Het verschil met Gran Clase is dat er geen douche en toilet in de coupé zijn (toilet op de gang), maar verder is het net zo heerlijk slapen. Ook hier worden de twee comfortabele stoelen voor de nacht omgebouwd tot twee ruime bedden.
Indeling wagon en coupé Preferente
In de coupé is wel een wastafel, dus je kan je opfrissen en tanden poetsen. Je krijgt er een eenvoudig toilettasje bij, net als een flesje water.
Heel prettig is dat de deur op slot kan (sleutelkaart), zodat je met gerust hart naar het restaurant kan. Je kan alleen de hele coupé boeken, dus deelt die nooit met een vreemde.
Stoelen Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith
Bedden Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith
Wastafel Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith
Toiletspullen Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith
Gangpad Preferente coupé Sud Express ©Seat61/Mark Smith
Sleutelkaart ©Noord West Express
Preferente wagon ©Noord West Express
Turista cama: 4-persoons coupé
De Turistata Cama coupés zijn de eenvoudigste slaapcoupés op de Sud Express, maar nog steeds bijzonder comfortabel. In deze coupés zijn bedden en stoelen twee aan twee tegenover elkaar geplaatst. De kwaliteit van de bedden is prima, beddengoed is aanwezig. In de coupé is een wastafel aanwezig, dus je kan je opfrissen en tanden poetsen. Je krijgt er een flesje water bij.
De wagons zijn wel wat oud, maar nog steeds comfortabel. Het lijkt erop dat er twee verschillende soorten zijn: coupés die een beetje schuin in de wagon zijn geplaatst, met rondingen in het gangpad en iets modernere coupés die gewoon haaks op het gangpad staan. Het principe is verder hetzelfde.
Indeling wagon en coupé Turista Cama
Je kan in deze klasse individuele bedden boeken, dus alleen als je vier plaatsen boekt, weet je zeker dat je de coupé niet met een of meer andere reizigers deelt.
Stoelen Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express
Bedden Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express
Wastafel Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express
Gangpad Turista Cama coupé Sud Express ©Noord West Express
Turista Cama wagon ©Noord West Express
Bar-restaurant
In het bar-restaurant is kan je prima terecht voor een avondmaaltijd, koffie (echt goed!), een borrel en natuurlijk het ontbijt. Er zijn ruim tien zitplaatsen aan de bar en een aantal hangplekken.
Het is een perfecte plek om nog even wat te eten en drinken voor je naar bed gaat. Terwijl de landschappen en stationnetjes langzaam aan je voorbij trekken. Ook ideaal voor een ontbijtje. De reistijden zijn in ieder geval gunstig.
Bar-restaurant van de Sud Express ©Noord West Express
Goeie koffie in het bar-restaurant van de Sud Express ©Noord West Express
Menukaart van het bar-restaurant van de Sud Express ©Noord West Express
Zitplaatsen
Het is niet erg aan te bevelen om een zitplaats te boeken in de Sud Express. Heel goed zal je namelijk niet slapen en bovendien moet je de hele nacht op je spullen letten.
Zitplaatsen (turista butaca) in de Sud Express ©Noord West Express
Zitplaatsen (turista butaca) in de Sud Express ©Noord West Express
Wagon met zitplaatsen in de Sud Express ©Noord West Express
- Berlijn, Dresden, Praag en Warschau
- Côte d'Azur: Marseille, Cannes Nice en Monaco
- Milaan: inclusief Turijn, Florence en Rome
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- European Sleeper Berlijn
- Intercités de Nuit - Côte d'Azur
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Amsterdam - Wenen
- Nightjet Amsterdam - Innsbruck
- Nightjet München - Venetië
- Nightjet München - Rome
- Nightjet Amsterdam - Zürich
- Intercités de Nuit Parijs - Briançon
- Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs - Portbou / Cerbère
- Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
- Dienstregeling nachttrein naar Praag bekend
- Nachttrein is terug in Nederland
- European Sleeper: speciaal voor nachttreinen
- Uitstel door corona, maar ook goed nieuws
- De nachttrein komt terug! Tickets medio oktober
- Revival nachttrein in Europa zet door
- Herstart nachttreinen: op verkenning!
- NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
- Nachttrein kansrijk, maar kosten zijn hoog
- Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
- Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen