Noord West Express op verkenning: in vier nachttreinen op en neer naar Kroatie
Nightjet naar Wenen voor vertrek uit Düsseldorf Hbf ©Peter Silvis
RegioJet na aankomst uit Praag in Rijeka ©RailwayPro.com
Kroatisch slaaprijtuig in de nachttrein van Zagreb naar Zürich ©Seat61.com
Hamburg Hbf is altijd een mooie plek om aan te komen ©Seat61.com
De nachttrein-lockdown is grotendeels voorbij! De meeste grenzen zijn weer open en de nachttreinen zijn vrij snel weer gaan rijden. Zolang het duurt natuurlijk, dus de hoogste tijd voor Noord West Express om een kijkje te gaan nemen. Hoe gaat het met een mondkapje in de nachttrein? Is de bezetting weer op orde? Het niet onbelangrijk: blijven alle grenzen open…
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen.
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen, binnenkort vanuit Amsterdam!
Het blijft natuurlijk bijna te mooi om waar te zijn, maar vanaf december 2020 rijdt deze nachttrein van en naar Amsterdam. Als het coronavirus geen roet in het eten gooit, maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit. De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB zijn vooralsnog vastberaden om hun grootse plannen met de Nightjet in Europa door te zetten. Vanuit Amsterdam gaat overigens ook een treindeel naar München en Innsbruck rijden.
Deze zomer dus nog één keer met overstap in Düsseldorf, overigens prima te bereiken met de ICE vanuit Amsterdam. Voor een nachttreinfanaat van Noord West Express, is Wenen sowieso een mooi knooppunt om te bezoeken, met rechtstreekse verbindingen naar onder andere Berlijn, Hamburg, Zürich, Rome, Milaan, Venetië, Boekarest, Warschau en Moskou.
2) Unieke nieuwe zomernachttrein van Praag naar Rijeka in Kroatië
Een geweldig last-minute initiatief van de Tsjechische particuliere spoorwegmaatschappij RegioJet. Aan Treinreiziger.nl vertelde een woordvoerder van RegioJet onlangs, dat veel rijtuigen door coronacrisis niets te doen hadden en dat ze daarom dit bijzondere nachttrein plan hebben bedacht.
De trein bestaat uit twaalf rijtuigen, zowel met zitplaatsen als met couchettes. In één nacht doet de trein maar liefst vijf landen aan: Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië en Kroatië. Nog leuker: de trein rijdt ’s nachts vooral over allerlei afgelegen nevenlijnen, vaak enkelspoor. ’s Avonds door mooie heuvellandschappen in Moravië, ’s ochtends zie je in zomerse sferen de Adriatische Zee opdoemen.
Vanuit Nederland hebben we niet zoveel een deze nieuwe verbinding, maar het is erg interessant om te zien dat deze trein zo’n groot succes is onder vakantiegangers vanuit Tsjechië en Slowakije, dat de frequentie al is opgehoogd van drie naar zeven keer per week. Prachtig om ook een keer mee te reizen!
3) EuroNight Zagreb – Zürich van de Kroatische spoorwegen
Na een paar dagen vakantie op een eiland, wordt de terugweg aangevangen met deze bijzondere verbinding. Wederom worden in één vijf landen aangedaan, als je tenminste Lichtenstein meetelt ;-).
In ieder geval doet de trein er lekker lang over, zodat er ’s avonds en ’s ochtends genoeg tijd is om uit het raam te kijken. En in beide gevallen is dat zeer de moeite waard: de trein rijdt door het prachtige dal van de Sava in Slovenië en langs een paar prachtige meren in Zwitserland. Helaas is het donker als de Tauern- en Arlbergpas worden gepasseerd.
Dit is meer een klassieke Europese nachttrein, maar in tegenstelling tot de nieuwe succestrein hierboven, rijden er slechts twee of drie wagonnetjes mee. Tussen Zagreb en Villach in het zuiden van Oostenrijk, rijden normaal gesproken nog wat rijtuigen uit Belgrado mee, maar ik betwijfel of dat met de coronasituatie in Servië nu aan de orde is. Midden in de Oostenrijkse Alpen zal in ieder geval wel het treindeel uit Boedapest worden aangekoppeld.
4) De Nightjet Zürich – Hamburg, een gekke omweg om thuis te komen
Helaas ontbreekt het nog steeds aan een nachttrein tussen Zwitserland en Nederland, of zelfs maar het westen van Duitsland. Sterker nog, bij mijn weten zijn er eigenlijk geen serieuze initiatieven om een dergelijk nachttrein in ere te herstellen. Dat is vreemd, want het betreft niet alleen een klassieke verbinding, met veel mogelijkheden om door te reizen naar Italië, maar de nachttreinen naar Zwitserland waren ook altijd erg goed bezet.
Het wordt dus even omrijden met de Nightjet vanuit Zürich naar Berlijn en Hamburg. Daarbij kan je er natuurlijk voor kiezen om ’s ochtends voor dag en dauw in Hannover uit te stappen, maar de echte nachttreinliefhebber blijft liever nog even liggen tot het eindstation. Ontbijtje in Hamburg en met de IC terug naar Amsterdam.
(Nacht)treinen in Europa in tijden van corona: hoe gaat dat?
Uiteraard heb ik erg veel zin in deze reis. Het zijn mooie nachttreinen en prachtige bestemmingen. Maar deze reis is ook bedoeld om eens na te gaan hoe het met de coronamaatregelen gaat in een nachttrein. Hoe werkt dat met mondkapjes? Moet je die de hele nacht op? Houden mensen voldoende afstand? Hopelijk is dit een eenmalige ervaring, maar het kan zijn dat we hier de komende jaren ook rekening mee moeten houden.
Links
Gerelateerd nieuws: NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
Gerelateerd nieuws: Treinreiziger.nl over de RegioJet Praag – Rijeka
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen
De Nightjet treinen naar Wenen
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
De nachttrein-lockdown is grotendeels voorbij! De meeste grenzen zijn weer open en de nachttreinen zijn vrij snel weer gaan rijden. Zolang het duurt natuurlijk, dus de hoogste tijd voor Noord West Express om een kijkje te gaan nemen. Hoe gaat het met een mondkapje in de nachttrein? Is de bezetting weer op orde? Het niet onbelangrijk: blijven alle grenzen open…
Het is een mooi reisschema naar Kroatië geworden, waarin vier mooie nachttreinen zijn opgenomen.
1) Nightjet Düsseldorf – Wenen, binnenkort vanuit Amsterdam!
Het blijft natuurlijk bijna te mooi om waar te zijn, maar vanaf december 2020 rijdt deze nachttrein van en naar Amsterdam. Als het coronavirus geen roet in het eten gooit, maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit. De Oostenrijkse spoorwegen ÖBB zijn vooralsnog vastberaden om hun grootse plannen met de Nightjet in Europa door te zetten. Vanuit Amsterdam gaat overigens ook een treindeel naar München en Innsbruck rijden.
Deze zomer dus nog één keer met overstap in Düsseldorf, overigens prima te bereiken met de ICE vanuit Amsterdam. Voor een nachttreinfanaat van Noord West Express, is Wenen sowieso een mooi knooppunt om te bezoeken, met rechtstreekse verbindingen naar onder andere Berlijn, Hamburg, Zürich, Rome, Milaan, Venetië, Boekarest, Warschau en Moskou.
2) Unieke nieuwe zomernachttrein van Praag naar Rijeka in Kroatië
Een geweldig last-minute initiatief van de Tsjechische particuliere spoorwegmaatschappij RegioJet. Aan Treinreiziger.nl vertelde een woordvoerder van RegioJet onlangs, dat veel rijtuigen door coronacrisis niets te doen hadden en dat ze daarom dit bijzondere nachttrein plan hebben bedacht.
De trein bestaat uit twaalf rijtuigen, zowel met zitplaatsen als met couchettes. In één nacht doet de trein maar liefst vijf landen aan: Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië en Kroatië. Nog leuker: de trein rijdt ’s nachts vooral over allerlei afgelegen nevenlijnen, vaak enkelspoor. ’s Avonds door mooie heuvellandschappen in Moravië, ’s ochtends zie je in zomerse sferen de Adriatische Zee opdoemen.
Vanuit Nederland hebben we niet zoveel een deze nieuwe verbinding, maar het is erg interessant om te zien dat deze trein zo’n groot succes is onder vakantiegangers vanuit Tsjechië en Slowakije, dat de frequentie al is opgehoogd van drie naar zeven keer per week. Prachtig om ook een keer mee te reizen!
3) EuroNight Zagreb – Zürich van de Kroatische spoorwegen
Na een paar dagen vakantie op een eiland, wordt de terugweg aangevangen met deze bijzondere verbinding. Wederom worden in één vijf landen aangedaan, als je tenminste Lichtenstein meetelt ;-).
In ieder geval doet de trein er lekker lang over, zodat er ’s avonds en ’s ochtends genoeg tijd is om uit het raam te kijken. En in beide gevallen is dat zeer de moeite waard: de trein rijdt door het prachtige dal van de Sava in Slovenië en langs een paar prachtige meren in Zwitserland. Helaas is het donker als de Tauern- en Arlbergpas worden gepasseerd.
Dit is meer een klassieke Europese nachttrein, maar in tegenstelling tot de nieuwe succestrein hierboven, rijden er slechts twee of drie wagonnetjes mee. Tussen Zagreb en Villach in het zuiden van Oostenrijk, rijden normaal gesproken nog wat rijtuigen uit Belgrado mee, maar ik betwijfel of dat met de coronasituatie in Servië nu aan de orde is. Midden in de Oostenrijkse Alpen zal in ieder geval wel het treindeel uit Boedapest worden aangekoppeld.
4) De Nightjet Zürich – Hamburg, een gekke omweg om thuis te komen
Helaas ontbreekt het nog steeds aan een nachttrein tussen Zwitserland en Nederland, of zelfs maar het westen van Duitsland. Sterker nog, bij mijn weten zijn er eigenlijk geen serieuze initiatieven om een dergelijk nachttrein in ere te herstellen. Dat is vreemd, want het betreft niet alleen een klassieke verbinding, met veel mogelijkheden om door te reizen naar Italië, maar de nachttreinen naar Zwitserland waren ook altijd erg goed bezet.
Het wordt dus even omrijden met de Nightjet vanuit Zürich naar Berlijn en Hamburg. Daarbij kan je er natuurlijk voor kiezen om ’s ochtends voor dag en dauw in Hannover uit te stappen, maar de echte nachttreinliefhebber blijft liever nog even liggen tot het eindstation. Ontbijtje in Hamburg en met de IC terug naar Amsterdam.
(Nacht)treinen in Europa in tijden van corona: hoe gaat dat?
Uiteraard heb ik erg veel zin in deze reis. Het zijn mooie nachttreinen en prachtige bestemmingen. Maar deze reis is ook bedoeld om eens na te gaan hoe het met de coronamaatregelen gaat in een nachttrein. Hoe werkt dat met mondkapjes? Moet je die de hele nacht op? Houden mensen voldoende afstand? Hopelijk is dit een eenmalige ervaring, maar het kan zijn dat we hier de komende jaren ook rekening mee moeten houden.
Links
Gerelateerd nieuws: NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
Gerelateerd nieuws: Treinreiziger.nl over de RegioJet Praag – Rijeka
De Nightjet website van de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB)
Informatie over reizen met de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen
De Nightjet treinen naar Wenen
Heb je nuttige aanvullingen of nieuwe inzichten? Mail naar chris@noordwestexpress.nl
Noord West Express op verkenning: in vier nachttreinen op en neer naar Kroatie
Nightjet naar Wenen voor vertrek uit Düsseldorf Hbf ©Peter Silvis
RegioJet na aankomst uit Praag in Rijeka ©RailwayPro.com
Kroatisch slaaprijtuig in de nachttrein van Zagreb naar Zürich ©Seat61.com
Hamburg Hbf is altijd een mooie plek om aan te komen ©Seat61.com
European Sleeper nachttrein naar Berlijn start op 25 mei 2023
Vanaf 25 mei 2023 rijdt de eerste nachttrein van de startup European Sleeper tussen Brussel, Amsterdam en Berlijn. De trein rijdt in eerste instantie drie keer per week en stopt ook in Antwerpen, Roosendaal, Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Deventer en Bad Bentheim. Waarschijnlijk wordt de trein in 2024 verlengd naar Praag.
Dienstregeling nachttrein naar Berlijn en Praag bekend
Deze nieuwe trein biedt een interessante verbinding tussen vier Europese hoofdsteden. Duurzaam en comfortabel reizen met de trein wordt voor veel mensen zodoende een stuk aantrekkelijker. Zowel voor vakantiegangers, stedentrippers als zakelijke reizigers. De eerste treinen gaan dus in de zomer 2022 rijden. In eerste instantie drie dagen per week, maar de bedoeling is om snel op te waarderen naar een dagelijkse trein. De kaartverkoop start in april 2022.
Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
De nachttrein is terug van weggeweest! Inmiddels kunnen we vanuit Nederland rechtstreeks met de nachttrein naar Wenen, München, Innsbruck, Basel en Zürich. Vanuit Parijs kan je weer naar de Côte d’Azur met de nachttrein. En de European Sleeper nachttrein naar Berlijn en Praag volgt in de zomer. Dat alles levert talloze mogelijkheden op om comfortabel, efficiënt en betaalbaar met de trein op reis te gaan.
Nachttrein is terug in Nederland
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf 25 mei rijdt de Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB toch echt dagelijks van Amsterdam naar München, Innsbruck en Wenen. Na ruim vier jaar wordt Nederland weer bediend door een internationale nachttrein. Volg het vertrek van de eerste nachttrein uit Amsterdam LIVE via de Facebookpagina van Noord West Express.
European Sleeper vanaf de zomer 2022 naar Praag
European Sleeper is een splinternieuwe Nederlandse spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen. De eerste verbinding wordt Brussel – Amsterdam – Berlijn – Praag. Verder kan iedereen meedoen, want er komen regelmatig aandelen beschikbaar. Meld je aan voor de nieuwsbrief!
Nieuwe spoorwegmaatschappij speciaal voor nachttreinen
De nachttrein is een reisbeleving en niet alleen een handige manier om te verplaatsen. Dat is waar Euorpean Sleeper als splinternieuwe spoorwegmaatschappij voor staat. Onze eerste nachttrein gaat al in april 2022 vanuit Nederland en België rijden. De bestemming van deze trein wordt in april 2021 bekend gemaakt.
Uitstel door corona, maar ook goed nieuws over de nachttrein
Zondag 13 december 2020 zou er voor het eerst in vier jaar weer een nachttrein uit Nederland vertrekken. Door de coronacrisis is dat voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ondertussen worden er echter wel nieuwe plannen gesmeed. Zo kunnen we vanaf december 2021 ook rechtstreeks met de nachttrein naar Zürich.
De nachttrein komt terug! Eerste kaartjes zijn nu te koop 🙂
Eigenlijk is het te mooi om waar te zijn! Maar vanaf zondag 13 december 2020 rijdt er elke dag weer een echte internationale nachttrein van Nederland naar Duitsland en Oostenrijk. Het wordt een Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB. Een mooie formule: degelijk en comfortabel. Tarieven en tijden zijn gunstig. Ontbijt is inbegrepen, maar helaas geen restauratie.
Revival nachttrein in Europa zet door
Vanaf december 2020 kunnen we vanuit Nederland met de nachttrein rechtstreeks naar Wenen, München en Innsbruck. En misschien volgend jaar ook al naar Zürich!
Na de coronacrisis zijn er ook een paar tegenvallers, maar over het algemeen gaat het de goede kant op. Er komen twee nieuwe nachttreinen vanuit Duitsland naar Zweden en in Frankrijk komt de beroemde Blue Train naar Nice weer terug.
NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
Vanaf december 2020 rijdt er weer een nachttrein rechtstreeks vanuit Nederland. Het wordt een trein van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, in samenwerking met NS International.
De Nightjet start in Amsterdam, stopt ook in Utrecht en Arnhem en heeft waarschijnlijk zowel Wenen als Innsbruck (via München) als eindbestemming. Uiteindelijk heeft het nachttreinloze tijdperk in Nederland dus vier jaar geduurd. Eind 2016 stopten de Duitse spoorwegen met de laatste nachttreinen.
- Berlijn, Dresden, Praag en Warschau
- Côte d'Azur: Marseille, Cannes Nice en Monaco
- Milaan: inclusief Turijn, Florence en Rome
- Schotse hooglanden, Fort William, Inverness
- Edinburgh en Glasgow, Perth, Dundee en Stirling
- Innsbruck, inclusief Tirol en Italië
- München, inclusief Beieren en Salzburg
- Wenen, inclusief Graz en Bratislava
- Budapest, inclusief Balaton, Roemenië en Servië
- Zürich, inclusief Basel, Bern, Genève, Chur
- Venetië, inclusief noord / midden Italië en Kroatië
- Florence, inclusief midden / zuid Italië
- Franse Alpen, inclusief Mont Pelvoux en Provence
- Perpignan, Narbonne, Montpellier en Barcelona
- Pyreneeën, Franse, Catalaanse en Andorra
- European Sleeper Berlijn
- Intercités de Nuit - Côte d'Azur
- Caledoninan Sleeper Schotse hooglanden
- Caledonian Sleeper Edinburgh / Glasgow
- Nightjet Amsterdam - Wenen
- Nightjet Amsterdam - Innsbruck
- Nightjet München - Venetië
- Nightjet München - Rome
- Nightjet Amsterdam - Zürich
- Intercités de Nuit Parijs - Briançon
- Intercités de Nuit Parijs - Latour de Carol
- Intercités de Nuit Parijs - Portbou / Cerbère
- Nachttreinreizen nog aantrekkelijker in 2022
- Dienstregeling nachttrein naar Praag bekend
- Nachttrein is terug in Nederland
- European Sleeper: speciaal voor nachttreinen
- Uitstel door corona, maar ook goed nieuws
- De nachttrein komt terug! Tickets medio oktober
- Revival nachttrein in Europa zet door
- Herstart nachttreinen: op verkenning!
- NACHTTREIN KOMT TERUG NAAR NEDERLAND
- Nachttrein kansrijk, maar kosten zijn hoog
- Het feestelijke verhaal van de Sziget Express
- Nachttrein naar Nederland? NS doet mee!
- De nachttrein is goedkoper dan het vliegtuig
- Efficiënter naar Edinburgh & Glasgow door Eurostar
- Tweede Kamer stemt vóór nachttreinen
- Autoslaaptreinen onverwacht opgeheven in 2018
- Een jaar geleden vertrok de laatste nachttrein
- Auto op de Nightjet veel voordeliger in 2018
- Noord West Express is jarig!
- Steeds grotere kans op Nightjet naar Nederland
- Nachttren Portbou / Cerbère rijdt weer vanaf 6 juli
- Misschien blijft ook nachttrein naar Hendaye rijden
- Het gaat steeds beter met de Nightjet
- De Alpen Express gaat door!
- Nachttrein naar Perpignan en Portbou is gered
- Nachttrein 2.0 concurreert prima met het vliegtuig
- Afscheid van de laatste nachttrein: een overzicht
- Ontwerp nieuw Nightjet interieur getest in Wenen
- Met de nachttrein op reis blijft aantrekkelijk
- Boeken voor dienstregeling 2017 start in oktober
- De Nightjet van de ÖBB verovert nachtelijk Europa
- Nieuwe nachttrein naar München en Innsbruck
- Geen nachttreinen meer vanuit Nederland
- Veel Franse nachttreinen verdwijnen